Social

Interviurile Festivalului Celtic Transilvania: Omnis Barbaria

O prezență, devenită deja una obișnuită la Festivalul Celtic Transilvania de la Băile Figa, o constituie participarea Asociației Culturale Omnis Barbaria. Aceasta a fost alături de Festivalul Celtic încă de la prima ediție, de aceea premergător celei de a treia ediții a festivalului organizatorii au avut un dialog cu președintele acestei asociații, Cătălin Telentin.

Ce înseamnă Omnis Barbaria și când a apărut această asociație?

Omnis Barbaria se referă la întreaga lume barbară. Toate acele popoare și triburi antice care viețuiau dincolo de limes-ul (granița) romană. Asociația a apărut în 2013 tocmai din dorința noastra de a aduce un suflu nou în reenactment-ul antic românesc. Evident că ne preocupă aspecte ale vieții și ale interacțiunii dintre daci și romani. Dar ar fi absurd ca reenactment-ul antic românesc să trateze doar acest aspect, ignorând prezența celților sau a germanicilor în această zona.

Care sunt preocupările și activitățile ei?

Asociația s-a constituit pe baza unor prietenii și a unor preocupări commune pentru istorie și în special pentru reenactment. Cum ați făcut voi, rockerii beclenari, când ați pus bazele acestei frumoase manifestări. Activitățile noastre țin atât de participarea la evenimente de reenactment în țara și în străinatate, cât și la activități cu scop pur educativ. În acest sens avem parteneriate cu mai multe școli în cadrul cărora facem prezentări de echipamente civile și militare, colaborăm cu muzee din regiune (zona de nord-vest a Transilvaniei) și mai nou am pus bazele unor tabere de arheologie, în cadrul cărora lucrăm cu serii de câte 40 de copii, prezentându-le atât modul de lucru de pe șantierele arheologice cât și meșteșuguri antice ca olărit, țesut și fierărit.

Detaliază-ne câteva idei privind reenacment-ul istoric la noi în țară și impactul acestuia asupra publicului larg din punctul vostru de vedere.

O să mă refer acum doar la zona care îmi este mai cunoscută și în care îmi permit să am o opinie bazată pe experiență și pe observația direct, mijlocită de contactul cu alte trupe de reenactment și de prezența noastră la evenimente de profil. Dacă vorbim despre reenactment-ul antic românesc mă declar trist fiindcă după 9 ani de la înființarea primei asociații de profil, încă în țară nu există un arheoparc unde să se poată organiza evenimente de mai mare amploare. Totuși este îmbucurător faptul că din 2013 au început să apară un număr tot mai mare de asociații cu preocupări în zona reenactment-ului antic. Acest fapt ne-ar îndreptăți să credem că publicul roman devine tot mai mult consumator de evenimente cu character educativ. Totuși această amploare a fenomenului are și neajunsuri. O să mă refer acum la aspecte care țin de curentul ,,dacoman”. Nu o să neg, ca amploarea acestui fenomen a făcut mult mai cunoscută în țară activitatea asociațiilor de reconstituire istorică. De ce să nu o spunem ? Acest curent ne-a adus tuturor un plus de vizibilitate. Dar în acelaș itimp ne pune mari piedici în a informa corect, pe baza dovezilor și cercetărilor știintifice, publicul prezent la manifestări. Este de asemenea neplăcut să observăm cum în cadrul anumitor asociații apar indivizi care aderă la acest curent și mai grav, propagă diverse articole în mediul online, contribuind la proasta informare a publicului. Pe scurt se poate observa că acest domeniu este tot mai apreciat și are o tot mai mare amploare la noi în țara ceea ce este un lucru bun. Dar în același timp creșterea numărului de reenactori și de asociații de reenactment aduce cu sine și o scădere a standardelor de calitate în domeniu. Aici mai avem mult de lucrat dacă e să ne comparăm cu reenactment-ul din alte țări. La capitolul public de asemenea observăm o creștere în zona consumatorului, de reenactmen, dar în același timp și în aceeași notă comparativă cu publicul de afară se poate sesiza o lipsă de educație. Este deseori trist și neplăcut ca la evenimente să vină românul neaoș și să îi prezinteo draslei cu mare mândrie vikingul care de fapt e dac, cavalerul care e tarabostes sau domnița care e femeie celtă. La fel de trist este și să vezi că tot internetul vuiește de mândria că românul descinde din marii daci și în același timp 80% din public ține armele dacice curbe invers.

Deoarece asociația voastră este unul dintre colaboratorii cei mai vechi ai festivalului nostru (încă de la prima ediție), ce suprize veți pregăti publicului prezent la această ediție?

Anul acesta ne-am propus să ținem publicul prezent în priză și ne-am dori să fie unul cât mai numeros. Vom fi prezenți cu atelierele mesteșugărești și probabil cel de fierărie și cel de olărit, vor face deliciul copiilor. Dacă vorbim despre surprize, probabilar fi cel mai bun moment să anunțăm intenția Asociatiei Culturale Omnis Barbaria de a se implica mult mai activ în organizarea următoarelor ediții ale acestui eveniment. Am putut observa de la prima ediție un interes crescut pentru calitatea acestuia și acest lucru ne încânta în așa mare măsură încât considerăm că ar trebui să-i creștem amploarea și vizibilitatea. În acest sens vom prezenta organizatorilor o propunere de parteneriat care sperăm noi să aducă beneficii acestui frumos festival. În incheiere, ne exprimăm speranța că în acest an ne vom întâlni la Băile Figa cu un public cât mai numeros.

1 omnis barbaria arh 2 omnis barbaria arh 3 omnis barbaria arh 4 omnis barbaria arh

Celtic Transilvania 2016, 22-24 iulie

A treia ediție a Festivalului Celtic Transilvania are loc la Băile Figa în 22-24 iulie sub sloganul ”Reconstituire istorică, tradiții arhaice, muzică bună, distracție, libertate!”. ”Un eveniment complex, unic în România, și chiar în estul Europei, în care se combină armonios activitățile de reconstituire istorică a perioadei celtice cu muzica bună. Un eveniment pentru întregaa familie, de la nepoți la bunici. Ne propunem să ducem în atenția publicului, printr-o atmosferă inedită, aspecte mai puțin cunoscute ale vieții celților care între sec. V I. Hr. – IV D. Hr. au trăit în imediata apropiere a orașului nostru”, anunță organizatorii.

Vineri 22 iulie este seară de tradiții, folk, folclor și metal: Teatrul Nescris din Șanț, Mădălina Ancuța Mârza, Vasile Soporan și Taraful de la Frata, rapsodul Nicolae Pițiș, declarat de UNESCO ”tezaur uman viu” (apare pe coloana sonoră a celebrului film ”Pintea”) și ucenica sa Maria Casandra Hausi, Andrew McGuiness & John Trevor, trupa Arhaic, Ad-Hoc, Dirty Shirt.

Sâmbătă 23 iulie spectatorii vor asista la ”Noaptea barbarilor”: New Proscenium, Ethernus, E-an-na, Halmyris, Ashaena, God, Bucovina.

Duminică 24 iulie va fi ”Irish Night”: ”Brian Moloney, Little Routes, Mist, Richie Healy, Andrew McGuiness & John Trevor, Selfish Murphy.

Vă vor purta prin antichitate alături de celți, daci și romani trupele de reconstituire istorică Omnis Barbaria, Virtus Antiqua, Geto-Dacii din Moldova, Terra Taurina din Italia, Terra Celtica din Polonia, Asociația Amicii Muzeului din Zalău. Câteva din artefactele celtice descoperite în Transilvania vor fi expuse sub formă de replici identice aflate în dotarea trupelor de reconstituire istorică, în special în recuzita celor de la Omnis Barbaria. În cadrul festivalului se va organiza o Tabără a arcașilor, destinată celor care doresc să se inițieze în tirul cu arcul. Aici vor învăța cum se confecționează diverse tipuri de arcuri tradiționale și cum se utilizează.

1 comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.