La proba scrisă de Limba şi literatura română, elevii au primit subiecte simple: redactarea unui eseu având la bază versuri ale lui Mihai Eminescu sau a unui text argumentativ pornind de la o afirmaţie a lui Lucian Blaga, respectiv cerinţe legate de un fragment din „Craii de Curtea-Veche” de Mateiu Caragiale, candidaţii fiind astfel testaţi, în principal, la capitol vocabular şi teorie literară. Potrivit profesorilor, cel mai greu dintre subiecte a fost al treilea, în care elevii au fost provocaţi să prezinte „tema şi viziunea despre lume” dintr-un text poetic studiat din opera lui Mihai Eminescu.
Aşadar nu a fost nevoie nici de „tocit”, nici de învăţat pe de rost. Era, în schimb, absolut necesar să fi citit cu atenţie şi cu dorinţa de a înţelege ce citeşti fiindcă abia atunci rămâi cu ceva în urma lecturii, cu capacitatea de a folosi cuvintele în contexte potrivite, cu lejeritatea exprimării şi, în final, cu creativitatea.
Dovada cea mai clară că majoritatea din tânăra generaţie nu mai citeşte este dificultatea cu care se exprimă. Rareori mi-a fost dat să aud din gura unui elev pe care l-am abordat ca reporter o frază cu subiect, predicat şi topică adecvată. De cele mai multe ori, vorba învăţătoarei mele, a fost nevoie să le scot vorbele cu cleştele, să le şoptesc anumite cuvinte ca să nu fiu obligată să ascult minute în şir un „ăăăăăăăăă” infinit.
Poate că tentaţiile sunt mult mai mari în zilele noastre, dar, în egală măsură, contează şi ceea ce văd tinerii în societate ca fiind modele de reuşită în viaţă. Văd fotbalişti plini de bani, dar aproape agramaţi, văd fotomodele în maşini luxoase, cu haine scumpe şi defilând pe podiumuri, dar care răspund monosilabic la întrebări fiindcă efectiv nu au ce spune, abia articulează, văd „dive” care se plimbă de la o televiziune la alta înşirând grobianisme generatoare de rating, majoritatea obscenităţi, văd politicieni care vorbesc de la cea mai înaltă tribună a ţării, Parlamentul, într-un hal fără de hal, înjurându-se unii pe alţii ca la uşa cortului fiindcă nu sunt capabili să-şi dea replici inteligente. Cu toţii au fentat într-un fel sau altul şcoala şi, iată, sunt foarte sus. Cei care au luat în serios studiul au ajuns cercetători prost plătiţi, profesori cu salarii mizere, doctori umiliţi în spitale murdare şi exemplele ar putea continua.
Într-o societate în care intelectualii sunt trataţi cu dispreţ fiindcă nu au tupeul şmecherilor, în care oamenii cu carte sunt daţi la o parte fiindcă nu pot fi manipulaţi la fel de uşor la fel ca şi cei fără carte, într-o lume în care oamenii cu principii sunt evitaţi şi marginalizaţi fiindcă mizeriile se fac prin cei fără principii şi valori, de ce şi-ar dori un tânăr să înveţe? Rezultatele de la bacalaureat ne arată că majoritatea nici nu îşi doreşte. Excepţie fac doar cei care au nişte valori morale atât de puternic sădite în ei încât nu îşi pot imagina viaţa fără un efort considerabil din partea lor, care nu ar putea accepta niciodată novaloarea ca fiind valoare, care iubesc adevărul şi cinstea pur şi simplu, instinctiv, nu pentru că i-a învăţat cineva. Mai fac excepţie cei care provin din medii ostile, fie o familie săracă, fie dezmembrată, fie violentă, fie dintr-un sat izolat, şi care înţeleg să înveţe ca să scape de ele şi să-şi construiască singuri o viaţă mai bună.
Restul se pierd între iluzia că se vor descurca ei cumva, că nu vor muri de foame, că îşi vor găsi propria scurtătură prin viaţă. Din păcate, în acest caz, istoria demonstrează că toţi cei care nu pun preţ pe şcoală la vremea ei, mai târziu vor regreta. Cum e penibil în zilele noastre să mai faci liceul la 40 de ani, vor căuta tot calea compromisului, se vor înscrie în licee de la capătul lumii, să nu-i ştie nimeni, iar dacă vor reuşi cu chiu cu vai să-şi facă rost de diplomă, vor încerca, pe repede înainte, să bifeze şi studiile superioare făcute tot aşa, în dorul lelii, şi vor încerca să completeze dosarul falselor competenţe cu masterate fictive şi doctorate copiate de pe internet. Şcoala nefăcută la timp nu mai e şcoală, iar viaţa unui om care nu dă doi bani pe studiu este una compromisă din start.
Nu ştiu prin ce metode ar trebui acţionat pentru ca această boală cumplită a societăţii, dispreţul faţă de şcoală, să fie eradicată. Cât timp cei fără de şcoală ne vor conduce cu siguranţă că nu vom găsi leacul, iar dacă îl vom găsi, nu vom fi lăsaţi să îl administrăm.
Cristiana Sabău
Subiectul la romana l-ati dat gresit… La primul punct a fost un fragment din Mateiu Caragiale. La textul argumentativ un citat din Lucian Blaga, iar la ultimul punct obligatoriu Eminescu, viziunea despre lume intr-o poezie eminesciana… Subiect accesibil, totusi
Da, mulţumesc pentru observaţie. Am preluat, din păcate, greşit, probabil cerinţele de la alt examen.
Da,adevarat,copiii nu au invatat,dar nici profesorii nu mai sunt profesori,si nici scoala nu mai e scoala,nu e corect ca elevii de la liceele cu profil real au avut subiect la matematica mai usor decat cei care fac mult mai putine ore de matematica.sa nu uitam ca anul acesta au dat bacul si cei ce au terminat scoala de meserii,iar subiectele au fost la fel de grele si pt ei,ori sa nu uitam ca ei nu se pot compara cu cei ce termina un liceu de profil real….sunt multe negandite la nivel inalt,dar deh….mai gandeste cineva in tara asta? am semanat vant,culegem furtuna
Oare care este procentul corect de reușită la bacalaureat? Ținând cont de faptul că acest examen este practic singurul filtru pentru admiterea la facultate, cât la sută dintre tineri trebuie să fie absolvenți ai unei facultăți. Nu cred că e o dramă chair atât de mare, este un indictor important al societății noastre. O conducere responsabilă și inteligentă ar folosi acest indicator ca punct de plecare. Nu cred că spusele imberbului fost ministru interimar al educației este soluția. Acesta a mai propus un lucru trăsnit, schimbarea manualelor. O societate normală ar trebui să folosească aceste rezultate pentru a se radiografia și a se reinventa. Sunt de acord cu Cristiana, subiectele nu au fost extrem de grele, sunt legate de elemente esențiale oricărui tânăr care vrea să-și câștige pâinea comunicând scris sau oral. Pot să vă spun din proprie experiență că uneori cei din clasa a-II-a sau a III-a au un bagaj de cuvinte și se pot exprima mult mai coerent decât liceenii.
Spunea Codrin Stefanescu intr-o emisiune TV, ca 90% din politicieni, nu au biblioteca.Era contrariat…! Deci,,,,?!
Oare cati din cei de la Ministerul Invatamantului au dat concurs ptr postul ce-l au?
Inainte de revolutie, se putea da Bac serios si fara camere de luat vederi. Oare asta e solutia? Consider ca nu e pedagogic, din punctul meu de vedere e un stres in plus la un examen. Problema e ca absolventii nu au motivatie… de asta nu se mai invata. Nu au modele… exemple de urmat! E o lehamite generala. In plus, mai trebuie si meseriasi, nu doar intelectuali! Dar unde este nobletea meseriei acum? Ce meserii mai au viitor? Multe sunt cauzele degradarii invatamantului si sa nu dam vina in mod special pe profesori…! Multi n-ar face fata sistemului ca profesor…. dar sa fii obsrvator … e simplu.! La aceasta meserie toti se pricep sa dea sfaturi? Dar cati ar putea sa o faca???
cunosc ft multi studenti care nu stiu sa-si completeze mandatul postal prin care isi platesc taxele la facultate,au un scris de cls a 2 a ,nu e o tragedie ca nu au toti diplomele de bac ,poate asa se trezesc la realitate si realizeaza ca e timpul sa faca ceva in viata,sa munceasca pt a-si castiga painea,nu e vina profesorilor in totalitate,cea mai mare parte de vina o au elevii ca nu au realizat ca mai trebuie sa si invete daca mama si tata ii trimit la scoala si fac sacrificii pt asta,dar as vrea ca anul viitor sa se schimbe ceva in acest examen,as mai vrea si sa nu fie facultati unde merge oricine, as vrea sa fie ca inainte de 89 cand chiar era o mandrie sa fii student,dar….conteaza ce vreau eu?sau tu.sau altii? chiar daca conteaza,nu ne ia nimeni in seama