Timp de gândire

Administrați sau numai încasați?

Cimitirele murdare, dezorganizate, opulente spun despre noi același lucru ca și casele mari goale și urâte construite fără niciun rost și nicio utilitate de cei care își doresc să spună lumii ceva – nu știm ce – probabil că au un anume statut social chiar dacă el e dobândit cu credite pe viață sau dincolo de ea. Și casele, și cimitirele ne arată același lucru: că nu știm trăi frumos și nu știm muri cu demnitate și decență.

Despre cât de haotic sunt construite clădirile în orașele și satele noastre, despre cât de hidoase sunt pe orice stradă mergi nu cred că mai are rost să vorbim. Principalii vinovați nu sunt cei care le ridică – oameni fără elementare cunoștințe de urbanism și bun gust – ci cei care le aprobă. Toți cei care au condus micile noastre comunități din 1989 și până în prezent sunt vinovați că au autorizat haosul și urâțenia în schimbul a numai ei știu ce. Cert este că nu prea vedem fost sau actual primar sau viceprimar al Bistriței care să stea la bloc. Fiecare și-a aranjat cumva viața cu prețul schilodirii urbanistice a acestui oraș.

Despre cât de odios e orașul de pe deal cu case de veci numite morminte am tot scris de aproape că m-am plictisit să tot strig în pustiu. De Luminație, m-am convins încă o dată că nici măcar Biserica nu face notă discordantă de la felul în care se administrează ceea ce e pe pământ. Cea mai importantă parohie ortodoxă, cea de la Coroana de Aur, unde e și protopopiatul, locul de fițe unde se oficiază cununii, se fac botezuri și alte activități aducătoare de venit, administrează, vezi Doamne, cea mai mare parte din cimitirul municipal. Mi-e greu spre imposibil să înțeleg ce înseamnă pentru Protopopiatul Ortodox Bistrița cuvântul ”administrare”. Dacă e ceea ce se vede în cimitir, atunci vă rog să mă iertați că nu mai am încredere în nicio instituție care pretinde că s-ar ocupa de sufletele noastre. Ori nu știe, ori nu poate, ori nu vrea, ori toate la un loc. Dicționarele spun că ”a administra” înseamnă a ”conduce”, ”a gospodări”, însă numai asta nu face instituția care pretinde că îl reprezintă pe Dumnezeu pe pământ. Mormintele sunt dispuse haotic, nu există căi de acces spre majoritatea decât dacă vrei să calci pe ele sau să sari. Fiecare l-a amenajat cum a vrut, cum a putut, cum l-a dus capul folosind cantități mai mari sau mai mici de beton.

Unii, mai bogați, au spart câte o alee și acolo au săpat mormântul ca să poată vedea toată lumea cât de mare e monumentul funerar cu gazon, că, de, cel bogat plecat dintre noi trebuie să aibă și el ce arăta tuturor gură cască și de pe cealaltă lume. Alții, săraci și oropsiți, au fost aruncați la marginea cimitirului, printre gunoaie, iar cum nimeni nu a avut bani de betoane, mormintele lor s-au transformat în cărări pentru accesul la celelalte, ale bogaților. Am văzut oameni călcând peste pământ proaspăt cu o cruce mică la capăt fără să le pese. Poate au trecut și preoții pe acolo, cu alai, indiferenți. Până la urmă, de ce nu? Erau așteptați de bogații vii pentru o nouă slujbă de pomenire la mormântul cu gazon.

Am văzut atâta beton în cimitirul municipal încât cred că, fără teama de a greși, că se putea face cu el o autostradă până la Cluj.

Administratorilor cimitirului nu le-a dat prin cap să le impună celor care cumpără aici locuri de veci să respecte dimensiuni standard la turnarea plăcilor de beton, așa încât printre morminte să rămână căi de acces. Nu! Au încasat și nu le-a păsat.

Tare aș vrea să știu dacă statul român, în pământul căruia sunt îngropați cei plecați, are vreo idee despre cât a încasat Biserica. Nu de alta, dar în fiecare an eu văd că dăm alți și alți bani de la bugetul local să se mai facă încă ceva la lăcașul de cult de la Coroana și în alte părți. De ce facem asta? Firește că nu noi, cei de rând, care plătim taxe și impozite decidem unde se duc banii, ci minunații aleși ai noștri care speră să se bucure în continuare de indemnizații cu ajutorul preoților care vor manipula credinciosul sub patrafir: să-l votați pe X că a ajutat Biserica! Dar Biserica cum ne ajută pe noi, cei care vrem să ne reculegem la mormintele celor dragi? Bătându-și joc de amărâți, favorizând bogații, împiedicând bătrânii să ajungă la căpătâiul celui adormit? Mi se pare revoltător și inadmisibil.

Dacă aș fi administrat cimitirul, aș fi interzis în totalitate betoanele. Optam pentru cruci mici, standard, interziceam monștri din beton și marmură, puneam gazon pe fiecare mormânt și desemnam persoane care să se ocupe de întreținerea lui pentru o taxă modică, cam cum vedem în filmele americane că arată cimitirele.

Încheiam un contract de salubrizare și puneam pe cineva care să se ocupe ca nicio hârtie să nu fie aruncată aiurea. Îngrădeam frumos locul, reparam gardul, mă asiguram că, la intrare, oricine poate cumpăra flori și lumânări și oricine știe dacă în cimitirul respectiv este îngropată o anumită persoană. O bază de date electronică poate fi făcută foarte ușor. Asta înseamnă în opinia mea ”a administra”. Ceea ce face Protopopiatul Ortodox Bistrița prin diferitele sale parohii înseamnă ”a încasa” și atât. Nu se vede nicio urmă de administrare adevărată. E multă, multă dezordine, mizerie, haos și bătaie de joc.

Primăria Bistrița, în neputința ei veșnică de a face lucruri utile pentru cei vii, și-a dovedit incompența și în materie de morți. De dragul voturilor, edilii se prefac inclusiv că nu văd mizeria de pe Drumul Tărpiului, haosul și nesimțirea generalizată.

De 12 ani de când PSD conduce orașul, Primăria Bistrița nu a fost capabilă înțeleg să asigure calea de acces spre partea în care ar trebui să se extindă cimitirul municipal. Așa cum eu cred că administrația județului nu a putut folosi brandul Dracula pe semnele de intrare în județ, optând pentru nefericita pană de păun banală – ca să nu-i supere pe mai marii Bisericii, incapabili să facă diferența între realitate și ficțiune – tot așa Primăria Bistrița a amenajat un loc în care să poată fi depusă cenușa celor dispăruți și incinerați, dar acesta nu este utilizat fiindcă Biserica Ortodoxă nu este de acord cu incinerarea.

Prin hotărârile sinodale din 1928 și 1933, Biserica Ortodoxă a interzis orice asistență religioasă pentru cei incinerați, iar noi am rămas blocați în mentalitatea acelor ani când prelații ortodocși ai vremii, cum au fost Iuliu Scriban, Marin Ionescu, Dionisie Lungu, Ion Popescu Mălăieși, au spus că incinerarea reprezenta o practică păgână și masonă ce contravine flagrant doctrinei creștine și a cultului morților, fiind de asemenea un atentat la ființa „tradițională” românească.

Lăsați că e mult mai tradițional românesc să încasezi bani, să nu știe nimeni câți și să nu faci nimic în schimbul acestor taxe. Scriam în 2016 că, din 2000 până atunci, s-au încasat 30 de miliarde de lei vechi numai din vânzarea locurilor de veci. Unde, Doamne iartă-mă, s-au dus acei bani, în buzunarele cui? În administrarea cimitirului, sigur NU.

E creștinesc, uman și frumos ce se întâmplă în cimitir? Dacă toată viața trăim în haos și urâțenie, de ce să nu fim îngropați tot într-un asemenea loc? Mândri că suntem români, nu?

CITEȘTE ȘI

8 comentarii

  • Biserica ortodoxa din 1054 si pana azi a fost doar pe interese. Zic pe interes deoarece din interesul unei sau mai multor persoane s-a produs marea schisma. De-a lungul celor 1000 de ani este mediocru organizata, a ramas organizata ca acum 500 de ani. Din ’48 si pana azi a fost si este o biserica politica. A furat bisericile cu medalii si trambite ca a reusit furtul bisericii de la coroana. Unde mergi in cimitir, la oras sau la sat, totul „este bara la bara” . Ortodoxia asta este mediocru si prost organizata. Cimitirile sunt pline de burene si boscheti iar pe preot nu-l intereseaza. Era un sat in sud unde mortii erau bagati in cotete de putea in toata localitatea. Haos total ce sa mai vorbim. Banul si votul conteaza restul nu intereseaza.

    • Ortodoxia zici ca e pe interes, toate bisericile si clericii lor sunt pe interes, enoriasi necajiti si popi si predicatori burtosi plini de aur si de masini scumpe, manastiri falnice cu monahi ticsiti si sictirti de avutii !

  • Cand am construit casa pe str. compozitorilor prin 2007 , aveam Obligatia sa construiesc casa la o anumita distanta de centru drumului pentru a se vedea o disciplina in constructi si imi ziceam ca strada va arata elegant. Dupa ce anii au trecut a inceput haosul. Fiecare a construit cum a vrut, ce a vrut si cat a vrut. Au venit „taranii” pardon dezvoltatorii imobiliari si au construit si construiesc asa ca-n cimitir, casa langa casa ca doar banul conteaza fara nici o regula. Daca ar fi un incendiu violent ar arde toate casele aflate una langa alta. In orasul asta constructiile sunt facute mediocre si fara reguli. Blocuri in zonele de case, strazi de pamant si fara utilitati gen kaufland unde apar blocuri peste noapte. De 30 de ani nu avem primar in orasul asta. Banul ia schilodit pe toti primarii. Si-au facut facutele, au devenit mari Gazde cu averi si fiecare face ce vrea. Bistrita este un fel de litoral…. betoane de prost gust.

    • Cei mai multi dintre bistriteni am cumparat locul de veci pentru parintii si bunicii nostri, atunci am devenit proprietar. Acum intreb, de ce trebuie sa concesionez un loc de veci pe care l-am cumparat? Putem plati o taxa pentru administrare dar atunci, cel care administreaza cimitirul trebuie sa-si faca datoria.

  • De ce in cimitirul sasesc din centru asa cum se zice in tre bistriteni, aici este o alta randuiala. In rest putem vedea cum nu ne putem administra singuri. De la un un sas, un ungur, un ceh un evreu care au locuit cu noi nu am luat nimic in serios .Ne-am invatat doar de la tigani si totul este harababura. Asa cum este urbanismul asa este si cimitirul.

  • Excelent articol. Felicitări!
    Aș avea de adăugat că în administrarea Cimitirului, ar trebui să simțim și implicarea mai hotărîtă a Primăriei, fiind o chestiune care privește întreaga comunitate. Dar ..vise. Alei de trecere printre morminte, nu există. La intrarea în Cimitir de pe Drumul de Centură, pînă cu puțin timp în urmă, parcarea era de domeniu public – chestie firească. Acum vedem că mare parte din ea e concesionată unei firme vecine care ar trebui să-și facă parcare în curtea generoasă de care dispune, dar care curte e plină de gunoaie și tot felul de chestii. E treaba lor cît sunt de gospodari, dar eu care doresc să aprind o lumînare la cei dragi, de multe ori nu am loc să parchez din cauza camioanelor și utilajelor care manipulează marfa pentru respectiva firmă.
    Altă chestie este că s-au amplasat de Primărie container de gunoi în afara Cimitirului la 100 m(lîngă podul peste pîrîu) în loc să amplaseze mai multe în incinta lui. Din acest motiv, multe gunoaie (buruieni, jerbe de flori, sticle) sunt depozitate de cei care-și curăță mormintele, lîngă cel mai apropiat gard lîngă mormintele de pe acolo.
    Și tot la acea intrare a Cimitirului, din Drumul de Centură, de cînd TIRiștii și-au făcut loc de parcare în preajmă, se simte prezența „centuristelor”, printre mormintele de la intrare fiind aruncate șervețele și prezervative și hîrtie igienică..Poate interzicerea parcării TIR-urilor în zonă după ora 19 ar rezolva mizeria…

  • Primaria Bistrita are un arhitect dar se pare ca acesta este in slujba marilor dezvoltatori.
    A se vedea blocurile de peste apa, fara nicio utilitate.
    A scris primarul in disputele nenumărate cu Gaftone ca, se poate si cu fosa septica.
    Asta spune totul.
    Străzile sunt praf , înguste cu garduri de toate felurile, culori de toate felurile.
    Oare cine este vinovat de toate acestea?
    Nu dezvoltatori sunt vinovati ei încearcă, ii costă mult, cei ce slujesc in slujba cetățenilor di nu vad decat banii se fac vinovați de toate acestea.
    Sper sa se termine odata toate acestea si vinovații de acest ,HAOS sa dea socoteala.

  • Asa popor, asa conducatori, asa cimitire, asa tara.
    50 de ani de comunism au distrus si bruma de mentalitate normala din tara asta.
    Suntem defecti în gândire si n-avem cum sa cream decât lucruri defecte.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.