Actualitate

Sens giratoriu de 180.000 de euro la intersecția cu DJ 151. Cine spune că e prea scump la cum arată drumul

Intenția Primăriei Bistrița de a construi cu 180.000 de euro un sens giratoriu la intersecția străzilor Calea Clujului şi Soarelui – care face parte din DJ 151 şi leagă Bistriţa de Sigmir – l-a revoltat pe consilierul municipal PNL Ioan Peteleu. În ședința CL de joi el a avut schimburi acide de replici cu primarul Ovidiu Crețu pe marginea acestui subiect.

Ioan Peteleu a luat cuvântul și a spus că el propune respingerea proiectului de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții ”Sens giratoriu la intersecția străzilor Calea Clujului și Soarelei” și reanalizarea lui din punct de vedere tehnico-economic.

”Argumentez solicitarea ținând cont de costuri. Ne-ați obișnuit să faceți sensuri giratorii de un milion de euro, dar nu cred că este cazul. Acest sens giratoriu costă aproape 200.000 de euro. Aș fi de acord dacă, până în acest moment, veneați și cu un studiu de fezabilitate vizavi de reabilitarea variantei ocolitoare la standarde, nu doar cu niște asfalt pus pe deasupra, adică reprofilarea acelui drum. Și atunci puteam fi de acord și cu un sens giratoriu de 180.000 de euro, probabil, dar dumneavoastră plantați niște sensuri pe un drum despre care nu știm ce se va întâmpla cu el, va rămâne la două benzi, se va lăți la trei benzi”, a spus Ioan Peteleu.

El a solicitat să i se spună cât a costat sensul giratoriu de la intersecția Drumul Cetății cu Subcetate, dar și cel de la intersecția de pe Tărpiului cu Drumul Cetății.

”V-aș recomanda să mergeți în municipiul Cluj-Napoca și să vedeți că sunt sensuri giratorii doar cu marcaj pe asfalt și cu semnul la intrare și în centru și sunt suficiente. Susțin să avem sensuri giratorii atât în locația pe care o dezbatem azi, cât și în altele, dar nu la modul acesta. Puteți să lăsați foarte bine așa cum e sensul acum, cu acele module de beton este supersuficient la cum arată drumul acum. Sensul de pe Tărpiului cu Drumul Cetății, fără mutarea rețelelor a costat sub 25.000 de euro și dumneavoastră veniți și ne propuneți un sens de 180.000 de euro. Ați descoperit ceva în zona respectivă, extrageți petrol, puneți o sondă în centru? Proiectanții pot face devize de lucrări care să ne ducă la costuri imense, dar nu crede că e cazul. Așa cum e acum, acel sens își face treaba”, a spus Peteleu.

Primarul Ovidiu Crețu a răspuns că starea actuală a drumului ”nu este un motiv rezonabil ca să retragem studiul de fezabilitate”.

În replică, Ioan Peteleu a spus: ”Vă faceți că nu înțelegeți. Eu cunosc acest aspect din 2012. Rugămintea mea este să ne prezentați în CL o situație comparativă. cât a costat sensul de al intersecția Drumului Cetății cu Tărpiului și cel de la intersecția cu Subcetate. Eu știu cât a costat: unul circa 25.000 de euro și celălalt circa 230.000 de lei. Dumneavoastră ne propuneți acum un sens care costă 800.000 de lei. Au mai fost proiecte în CL și de altă natură – mă refer aici la documentații tehnico-economice – care, după ce au fost reanalizate, iar atunci ați fost de acord, nu văd de ce nu ați fi și acum de acord, a scăzut valoarea investiției la jumătate. Ca urmare, nu văd de ce nu s-ar putea proceda și de data aceasta în același fel. Nu văd niciun argument pentru care nu s-ar putea reanaliza de către proiectant aceaastă documentație tehnico-economică, în afară de faptul că, după ce e aprobat în CL, dumneavoastră o și plătiți. Ar fi singurul argument pentru care nu ați fi de acord cu retragerea și reanalizarea. Nu văd altul”.

Ovidiu Crețu: ”Nu știe nimeni pe de rost costurile pentru cele două sensuri”.

Constantin Rus: ”Această lucrare este necesară pentru siguranța circulației. Căp drumul respectiv nu e la standardele pe care ni le-am dori cu toții să fie – această fostă centură care e acum drum interior în municipiul Bistrița – nu cred că trebuie să o ducem în derizoriu dând niște exemple despre care nici nu știu dacă există să fie un sens giratoriu virtual, desenat și respectat de toți cei care circulă prin zona respectivă. Este o utopie. Mi se pare că duceți în derizoriu un lucru important și mărturisesc mi-au cerut cetățenii din Bistrița să le spun dacă se va realiza vreodată acest sens giratoriu fiindcă se petrec accidente grave. Trebuie făcut pentru a proteja împotriva accidentelor care sunt atât de multe în județ”.

Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma SC General Proex SRL Năsăud, proiectanți fiind Iulia Sângeorzan și Mihai Ștefănescu, iar șef de proiect Macedon Scurtu. La cererea viceprimarului Cristian Niculae, doi dintre reprezentanții firmei au prezentat proiectul.

Inginerul Iulia Sângeorzan a explicat că cifrele menționate în studiul de fezabilitate sunt ”de catalog”, dar acest lucru nu înseamnă că lucrarea va fi realizată la aceste valori: ”În legătură cu valoarea investiției aș vrea să precizez că este o valoare de proiectare care e tot timpul mai mare. Noi nu căutăm la fiecare material prețul cel mai convenabil. O să se scoată la licitație și fiecare firmă poate să-și pună prețurile. Pe lângă acest fapt, manopera de la sensul de pe Tărpiului, valorile la materiale sunt mai mici decât la acest sens, deci valorile sunt actualizate aici pentru piață, la nivelul actual. Se fac aici inclusiv accesele la proprietăți, rigola carosabilă și lucrările de iluminat public, care nu ne aparțin, sunt ale proiectantului de specialitate. Diametrul inelului central este de 12 metri, supralărgirea 2 metri, lățimea căii inelare – 7 metri. Ce ar fi de interes este suprafața sistemului rutier proiectat – 813 mp și lungimea de rigolă carosabilă proiectată de 184 de metri. Se intervine și la un podeț existent, se va demola fiindcă e nevoie de extindere și se va prelungi tubul cu o cameră de cădere nouă. În mare, cam acestea ar fi lucrările pe lângă iluminatul public”.

Ioan Peteleu: ”S-au folosit prețuri mai mari pentru proiectare. Acest lucru înseamnă că, pe bugetul anului viitor, vor fi niște alocări bugetare, bani care nu se consumă și uitați așa ne trezim la trimetrul III că avem execuție bugetară de 25%. Este fenomenul care se întâmplă. Proiectul trebuie reanalizat și să se vină cu costuri fundamentate realist”.

Ovidiu Crețu: ”Niciun proiectant nu folosește altceva decât prețurile de catalog pentru că proiectantul trebuie să garanteze că cineva va executa maxim la prețurile respective obiectivul în sine. Când vin, în schimb executații, nu vin cu prețuri de catalog. Au prețuri speciale cu furnizorii de materiale, prețuri pe care proiectantul nu le are și nu are cum să le prevadă”.

Întrebată de consilierul local Sorin Hangan (PNL) dacă a mai proiectat astfel de lucrări și dacă ar putea fi realizat la alte costuri dat fiind faptul că nu e mai mare decât celelalte două existente pe vechea centură, inginera a răspuns: ”Firma noastră a mai realizat un sens giratoriu, deci nu suntem la primul pe proiectare. În ce privește raza, este impusă de stasuri și de norme tehnice, nu este aleasă de noi ca proiectanți. Noi, în funcție de stasuri, alegem o rază. Valoarea lucrărilor nu este dată atât de inelul central care este frezarea, bordură, umplutura de pământ, iar în supralărgirea carosabilului este pavajul. Deci valoarea nu vine din insula centrală, ci din lucrările adiționale: două benzi de viraj la dreapta unde trebuie sistem rutier nou proiectat, deci nu doar o frezare, rigola carosabilă. De aici vine valoarea mai mare, nu din insula centrală”.

Proiectul a fost considerat incomplet și de secretarul municipiului Floare Gaftone care a formulat obiecții de legalitate.

Ioan Peteleu: ”E o bătaie de joc pe bani publici. Vreau să-l întreb pe domnul primar: valoarea proiectării este procent din valoarea investiției, da sau nu? Pe urmă avem totul clar. Degeaba vorbim despre prețul final al licitației, aruncăm bani pe geam. Bătaia de joc pe bani publici continuă”.

Primarul nu a mai răspuns. În final, studiul de fezabilitate a fost aprobat cu 15 voturi ”pentru” și cu 4 voturi ”împotrivă” din partea PNL.

CITEȘTE ȘI:

9 comentarii

  • De ce vă ocupați cu chestii slabe, acolo este deja amenajat un sens care e foarte bun. Să așteptăm reabilitarea completa a centurii, și vedem atunci ce facem cu sensul. Mai bine apucati-vă de trotuarul de pe Tărpiului, că-l promiteți de 15 ani. Acolo este un trafic intens și nu există un amărât de trotuar.

  • Soluția europeană este realizarea de „șicane pentru calmarea traficului” așa cum puteți vedea pe drumul european Sărățel – Tg mureș, la intrările și ieșirile din localități. Mare prost trebuie să fi să realizezi „gâlme” la IEȘIREA dintr-o localitate!

  • Cred ca a sosit timpul ca institutii precum CURTEA de CONTURI, PARCHETUL B-TA, DNA sa se sesizeze din oficiu si sa faca un control mai amplu privind aceste costuri ireale. Argumentez la randul meu de ce este extrem de scump un sens giratoriu la 200.000 euro. In primul rand nu se spune clar daca trebuie mutate utilitati , deviere de canal, apa , gaz si se pare ca nu este cazul. Pai cu acesti bani se pot executa cu proiecte cu tot cu avize nu mai putin decat fix trei case ca si a mea in regim D+P+M si care a costat la cheie 73.000 euro cu toate utilitatile si anvelopare exterioara. Mi-am calculat in vremea aceea in 2007 totul singur si am fost diriginte de santier si singur am obtinut toate avizele si stiu bine ce inseamna acest aspect. Deci banii trimisi de cetateni sunt batjocoriti fara mila de edili sustinuti de actuala configuratie din CL . Pe cand o raspundere serioasa fata de aceste aspecte ?

  • Mama voastra de hoti ! Puneti la naiba o rota mare de combina si trei luminite solare de la Dedeman si gata investitia. Totul costa pana intr-o mie de lei. La Puscarie bree !

  • Cu cat e valoarea mai mare cu atat are mai mult proiectantul cu studile de fezabilitate, posibil si parandaratu e pe masura, de unde altfel atatea vile si masini de lux la bugetari.

  • Ciocoilor!!! Daca e facut din aur de 18 carate ,nu e scump deloc!!! „Unde esti ,tu Tepes Doamne…”?Nu va treziti nici acum din betia banului,nebunilor??? La cei pt care vine Craciunul si nu au nici mamaliga pe masa v-ati gandit?1Vedeti sa nu va mai auzim ca veti clama iertare si ingaduinta! Ati dus ura fata de oameni prea departe!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.