”Trebuie să fim conștienți că există foarte mult de lucru în cadrul comunității romilor în ceea ce privește modul de a se putea educa din punctul de vedere al conceptului de a căpăta deprinderile civilizației”, a spus, la Bistrița, Rudy Moca, regizor și actor.
Domnia sa a explicat că, în fiecare oraș, există câte un cartier al romilor, poate nu la dimensiunea celui din Târgu Mureș – Valea Rece, dar termenul ”marginalizare” pe care îl folosesc mai ales activiștii pentru drepturile omului și inserție socială nu se potrivește în cazul romilor.
”Romii, de obicei, s-au așezat la marginile localităților, s-au automarginalizat. Însăși istoria spune că atunci când a început marele nomadism al romilor s-au așezat la marginea cetăților grecești, acolo și-au practicat modul de viață. Grecii, care abia atunci au îmbrățișat creștinismul, au spus că sunt o sectă eretică bizantină și i-au numit ”athinganoi”, adică ”impuri”, ”păcătoșii”. Termenul a trecut barierele timpului și ale istoriei. În dajdiile vechi românești se spunea ”ațigani”. Termenul s-a transformat în ”țigan”. Și atunci se așezau la marginile localităților pentru că așa au simțit nevoia de autoprotecție. Așa este orice minoritate, dar romii sunt printre puținele etnii, nații, rase care se adaptează foarte bine. Fiecare minoritate își dezvoltă abilitatea de autoprotecție, iar restul îi acuză că stau acolo ca într-o enclavă. Ce este familia? Un spațiu închis în care te protejezi și nu dai voie oricui să vină peste tine. Problema este că nu am învățat încă cum să acceptăm diversitatea și alteritatea. Nimeni nu ne-a ținut niște lecții de-a lungul istoriei pentru educarea copilului în sensul acceptării celuilalt”, a spus Rudy Moca cu ocazia evenimentelor de la Bistrița care au marcat 164 de ani de la Dezrobirea romilor.
Tot atunci el a menționat că orgoliile oamenilor sunt mult mai puternice decât voința lor. ”Există educație în așa fel încât cel care este așezat undeva sus trebuie să adopte dictonul latin Divide et impera. Cum altfel decât încercând să arate că există stratificări de categorii socio-umane, unii mai ridicați, alții mai puțini buni? Și în cadrul comunității rome există stratificări. Comunitatea și-a adus cu sine, prin gena indiană, stratificarea castelor indiene. Cea mai evoluată castă indiană este a dravidienilor și cea mai involuată castă indiană nici măcar nu e recunoscută, ca și cum ar fi de categoria a doua. Colegii și prietenii mei (din Partida Romilor Pro Europa Bistrița-Năsăud) fac parte din categoria romilor ”vătrași”, dar sunt 41 de grupe de romi dintre care 17 sunt tradiționale și 24 ”vătrașe”, ultimele fiind cele care s-au așezat printre oameni, adică printre ”gagei”, cum îi numim noi, ceea ce înseamnă ”neromi”.
Cele 17 categorii tradiționale, purtători de pălării și costume tradiționale, sunt considerate de ”vătrași” că sunt ”cortorari”, adică oameni care au stat în corturi. Cel mai bogat rom tradițional din Crăciunești – o localitate care abundă de milionari în euro – nici nu are curajul să stea de vorbă cu cel mai sărac din Valea Rece pentru că cel din Valea Rece se consideră ”dravidian” față de ”cocalarul” din Crăciunești.
Cum să cer eu să mă înțeleagă românii, când la mine în cadrul etniei există diferențe? Cine le-a făcut, care e motivul? Suntem extrem de atenți la efect și uităm cauzalitatea sau nu o vedem”, a mai spus Rudy Moca.
Degeaba statul le oferă privilegii fata de romani daca ei,țiganii nu vor să își depășească condiția.Nu îl poți ține cu forța în școală daca el vrea o căruță cu un cal sa strângă fier vechi pe unde cutreieră.De admirat bulibașii ăștia ai lor care se lupta pentru ei și strigă cat ii țin gura după drepturi cu motivația că sunt defavorizați.Si mai este o vorbă în popor : țiganul nu își află liniștea daca nu păcălește un roman și cu un leu.Atunci e cel mai fericit.Cat despre țiganii sănătoși care refuza munca și cer pomană și ajutoare sociale nu le merită iar daca le primesc e tot o păcăleală ieftină de un leu.
Sigur că da, și românii sunt un exemplu de hărnicie, corectitudine, inteligență. Majoritatea românilor sunt bruneți, de unde știți cine e romanes și cine e român? Să ne uităm în oglindă și să nu aruncăm cu piatra.