Companiile de transport își revin cu greu din criza cu care s-au confruntat în pandemie, cea mai lovită ramură fiind cea a transportului ocazional cu scop turistic unde s-a redus cererea cu 90% față de anul trecut.
Cu autocarele pe relația România- Spania sau România-Italia circulă cu 60% mai puțini călători față de anul trecut, singura ramură care și-a revenit ceva mai repede fiind cea a transportului de marfă, a declarat pentru Timp Online Ioan Sighiartău, managerul companiei Filadelfia, unul dintre cei mai importanți transportatori din țară.
Potrivit sursei citate, cursele regulate spre Spania și Italia se desfășoară cu aceeași regularitate ca și înainte de pandemie, însă cu mai puțini călători.
”Din punctul de vedere al transporturilor internaționale de persoane suntem la sub 50% față de perioada similară a anului trecut. Ca și număr de călători undeva la 40%, iar din punct de vedere valoric ușor peste 40% datorită faptului că am mai mărit tarifele față de perioada similară a anului trecut. Există o scădere drastică a numărului de călători pe fondul pandemiei”, a spus Sighiartău.
Pe de-o parte sunt anumite temeri legate de infectare, iar pe de altă parte, decizia de a călători este frânată de restricțiile pe care le-a impus fiecare țară și care nu prea sunt sincronizate.
”Oamenii întreabă ce se întâmplă dacă vor călători spre o anumită destinație, dacă vor intra sau nu în carantină, dacă vor fi obligați să se izoleze. Și atunci oamenii refuză să mai călătorească în această perioadă. Apoi, cred că mai sunt și alte cauze, probabil șomajul ridicat din anumite țări europene. Din această cauză, nu mai este atât de multă cerere pentru forța de muncă din România nici în Italia, și nici în Spania. Este cerere de forță de muncă în agricultură, dar se caută mai puțini muncitori față de perioada dinainte de pandemie. La modul general, cererea este scăzută pentru că altfel nu îmi explic de ce oamenii nu mai călătoresc în perioada aceasta. Cei care au loc de muncă în Spania sau Italia depășesc teama de Covid și barierele puse în ultima perioadă și merg. Fiindcă cererea este scăzută, numărul călătorilor este tot mai mic, transportul internațional este amenințat”, a declarat el.
Întrebat dacă a fost nevoit să recurgă la concedieri din această cauză, Ioan Sighiartău a spus că au încetat anumite contracte de muncă ale șoferilor în mod natural: ”Odată ce s-a redus numărul de curse, șoferii au cursat mai puțin și au luat bani mai puțini, așa încât s-au orientat unii către transportul de marfă tot în interiorul companiei noastre, alții către exterior. Oricum, suntem la 50% număr de șoferi față de perioada similară a anului trecut, iar ca și număr de curse sub 50%. Operăm cu 50% din capacitatea de transport, mă refer aici la auto autocare și 50% dintre șoferi, iar ca și număr de curse tot acolo”.
În condițiile în care va fi un val doi al Covid-19, managerul Filadelfia se așteaptă la o înrăutățire a lucrurilor, altfel crede că nu vor exista creșteri pentru această ramură de business, va fi o menținere a numărului de curse până la finalul anului în curs: ”Cam acolo am bugetat business-ul, urmând ca, din ianuarie 2021, dacă totuși merge bine să revenim la normal”
În ce privește transportul intern județean și interjudețean, acesta este undeva la 60-70% din perioada similară a anului trecut în luna septembrie.
”Când am repornit activitatea în luna mai am fost la 30%, apoi a crescut gradual la 40-45%, iar acum este la 65-70%. În ce privește transportul elevilor, ca și număr de abonamente emise, suntem la același nivel cu perioada din 2019, însă elevii circulă gratuit, urmând ca decontarea transportului să se facă de către primării și de către școală. Acum discutăm cu CJ, deoarece în contractul de transport nu este prevăzut foarte clar când se vor deconta acești bani, iar odată ce transportul este efectuat, toate costurile sunt suportate de către companie. Te aștepți ca decontarea să se facă lunar la un termen de maxim 15 zile de la încheierea serviciului în lună. Astfel de detalii nu sunt în contract, dar sperăm că nu vor fi probleme de acest gen. Odată ce nu ți se decontează transportul, nu mai ai bani de motorină și pentru șoferi. Transportul elevilor are o pondere de 40% din totalul persoanelor transportate. Fără elevi dimensionezi altfel capacitatea de transport. Ca și companie privată nu poți susține transportul elevilor fără să nu încasezi banii lunar la date certe și cu respectarea termenelor”, a mai spus Ioan Sighiartău.
Transportul ocazional turistic, cel mai lovit de criză
”Tot ce înseamnă circuite turistice este la 10%. Dacă sunt firme specializate doar pe asta sau au fost, din punctul meu de vedere, ele nu mai există fiindcă această ramură a fost cea mai afectată dintre toate celelalte în ce privește transportul de pasageri. Aici lucrurile sunt jalnice. Din martie încoace, acest tip de transport s-a redus cu 90% față de anul trecut”.
În privința transportului de marfă, în pandemie, în aprilie-mai, activitatea s-a redus cu 50-60%, iar din iunie a reînceput creșterea, mai întâi la 80% din perioada anului trecut, iar acum a ajuns undeva la 90-95% față de anul trecut. Dacă trendul se păstrează, până la finalul anului compania speră că se vor îmbunătăți lucrurile.
Ioan Sighiartău a dorit să menționeze că, în situația în care Guvernul nu ar fi venit în sprijinul companiilor de transport, acestea ar fi fost obligate să se închidă și să dea oamenii afară.
”Guvernul a avut un rol important prin susținerea șomajului tehnic, apoi decontarea celor 41,5% din fondul de salarii, măsuri care ne-au ajutat extrem de mult. Fără ele nu puteam păstra personalul și nu puteam relua activitatea. Ele nu mai sunt valabile cu 1 septembrie. Guvernanții au venit cu timpul flexibil de muncă, dar el nu se mulează prea bine cu domeniul transporturilor terestre. Va trebui să mai purtăm discuții cu guvernanții fiindcă doar cu suport din partea statului cred că putem supraviețui și fi o soluție pentru românii din Diaspora care au nevoie de transport și mobilitate pe relația România- Spania și Italia. Ne așteptăm la un suport aplicat din partea statului în acest sens”, a declarat Sighiartău.
Las nu vă mai tot plangeti, când o fost bine nu ați zis că vă merge bine. Mai sunt si coborasuri in viață, numai că voi sunteți învățați cu binele.
Cata răutate în vorbele voastre!!! Cum poate sa va para bine când cuiva nu ii merge bine?
Saracii patroni – le-a venit si lor randul sa vada cum este in situatii de criza – sa se adapteze si sa mai taie din viata de huzur. Suntem pe pamant domnilor, unde sunt necazuri pentru toata lumea – adaptati-va si traiti mai modest.
Las’ sa simta si patronii cum e sa traiesti din ,,salariu la patron’ „.
Bieții patroni, cum și-au bătut ei joc de semenii noștri, și acum tot ei își plâng de milă. Vă meritati soarta, noi nu ne plângem cu salariul minim pe economie. Rușine!
consider ca la aceste firme se impune un ajutor de stat
rog guvernantul, responsabil …sa faca interpelarea in plen, oral cat si scris!
Ahaa,,Săracului,, Patroana,, S au golit buzunarele,,,TOT GREUL O DUCE ,,SARACUL ANGAJAT,,M AI MERGETII LA CERȘIT SUNTETII UN COMPLOT CU TOATE CLASELE POLITICE,,
Serios? Ma gandesc ca inca au datorii la banca saracii. Nu vrei sa faci tu cheta sa-i ajuti?
Mai ales ăștia cat au investit , nu mai pot de saraci acum , sa le dea statul ca nu mai au oameni si bani ! Serios? Dar la firmele mici. ? Numai ca ziarele fac publicitate acestor firme deoarece ei sponsorizează nu firmele mici !!! Cand erau arestați prin spania au cerut ajutoare si statului spaniol? Au schimbat firma si dai mai departe …
@John
Domnule John, nu avem angajați care să valideze comentarii la orice oră din zi și din noapte, iar noi nu suntem roboți. Decât să ne mai amenințați și să scrieți tot felul de aberații despre noi, mai bine nu mai comentați, că va fi același lucru.