Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud va începe un program de orientare școlară și profesională a viitorilor absolvenți de gimnaziu. Elevilor li se va explica ce materii se studiază la fiecare profil, real și uman, vocațional și tehnologic, și în ce grad de dificultate pentru ca să înțeleagă din timp ce îi așteaptă în anii de liceu.
Programul de orientare școlară este necesar, a declarat inspectorul școlar general Aurelia Dan, întrucât numărul elevilor de clasa a IX-a care cer transferul de la un profil la altul după primul semestru este destul de mare. În timpul vacanței intersemestriale, cei mai mulți elevi care au cerut transferul proveneau de la profilul real, ei cerând să fie acceptați în clase de uman sau de la Liceul cu Program Sportiv.
”În această perioadă, nemaiexistând vacanță intersemestrială, printr-o notă a ministerului, transferurile elevilor au fost analizate, dezbătute și analizate în Consiliul de Administrație al ISJ. Am analizat 131 de cereri de transfer, cele care au vizat mutarea de la o școală la alta și nu cele în interiorul unității de învățământ. Ne-a atras atenția faptul că elevi care au început clasa a IX-a în specializările pentru care au optat la sfârșitul gimnaziului au decis că nu se mai regăsesc în profilul și specializarea pentru care au optat și au solicitat transferul la alt profil și la altă școală. Acest lucru ne confirmă o realitate pe care mult timp am popularizat-o noi, de la nivelul ISJ, dar și directorii de școli, și anume aceea că opțiunea elevilor la sfârșitul clasei a VIII-a coincide prea puțin fie cu dorințele lui, fie cu interesele, fie cu abilitățile pe care le are. Am un mesaj în acest context pentru părinți: să analizeze cu mai multă atenție opțiunile pe care copiii le pun în acea fișă de opțiuni, să fie realiști, pentru că, dacă nu adaptează în clasele în care ajung și dacă nu fac față la anumite profiluri, atunci toate acestea induc elevului sentimentul de neputință. Dificultățile pe care le au, nu numai la nivel de învățătură, ci și de adaptare, pot provoca traume copiilor”, a spus Aurelia Dan.
Aurelia Dan a spus că ISJ a aprobat cererile de transfer de la o școală la alta a elevilor care au avut media cel puțin egală cu a ultimului intrat în clasa în care a vrut să ajungă. Multe cereri de transfer au fost însoțite de documente medicale prin care medicii recomandau schimbarea colectivului din cauza stării de disconfort pe care copilul o manifesta în relația cu școala: ”E un semnal de alarmă pe care îl tragem legat de această alegere (a profilului și specializării -n.r.) de care sunt responsabili copiii și părinții deopotrivă”.
Prin programul care va fi lansat se vor aplica teste de aptitudini tuturor elevilor de clasa a VIII-a pentru a afla care sunt abilitățile fiecăruia, dar și celor de vârste mai fragede.
Ar trebui analizat si cum isi fac profesorii treaba la clasele de real. Copii intrati cu ultima medie 9.25, in primul semestru aveau media pe clasa la matematica 6,50. Teorie multa, exercitii usoare, iar la teste subiecte de olimpiada! Toata lumea stie ce se intampla, nimeni nu face nimic!
ai dreptate Erim!!! se practica la un liceu de prestigiu cel putin, ca la ore sa fie predat un nivel relativ abordabil pentru toti elevii, iar la lucrari si teza sa se dea niste subiecte care le bubuie notele! ori tinem ridicat standardul de la inceput, ori mergi pe un nivel constant de predare si testare. Ca noi parintii nu mai intelegem de ce au note de 8, 9 si in teza abia se ia 6!!!!! ceva nu este in regula! teza nu ar trebui sa fie de dificultate mai mare decat nivelul la care s-a predat si la nivelul de cunostinte pe care copii in ansamblul lor il au !!! asta daca pretindem ca invatamantul se face la nivel de calitate si nu necesita ore in privat cu 100 de lei/ora!!!! de aceea pleaca copii de la real la uman!!!!!
stiti ca sunt profesori care dau nota 4 la materii precum sport, desen, muzica??????????????????????????????????? cum justifica un profesor o nota de 4 la muzica de exemplu? sau la sport? sau la desen? aceste materii tin de talentul cu care te nasti sau nu!!! le dau note foarte mici cu foarte mare mare usurinta! fara drept de apel! copii care au note bune la materii reale…ii bubuie cu note mici la materii care ar trebui sa fie optionale din start!!!!!!!!!!!
In trecutul invatamantului romanesc , invatatorii de la sat si /sau preotii , inmanau parintilor un fel de fisa intocmita de-a lungul anilor de scoala , in care scriau foarte clar cam cum sta treaba cu neuronii progeniturii si aptitudinile spre vreo meserie. Daca pruncul avea har spre invatatura , chiar daca parintii nu-si puteau permita sa-l „poarte” la scoala (cum se spunea pe atunci) , fruntasii satului se uneau si puneau mana de la mana ca sa adune suma necesara pentru masa si casa copilului ( se zicea ca-l tin „in cost”) in scopul frecventarii scolilor bune de la oras. In zilele noastre toti parintii isi vad copii destepti , inteligenti , capabili etc. pentru a face orice scoala. Este de la sine inteles ca nu se poate sa nu faca o facultate si de ce nu chiar doua si apoi nu strica la CV sa aiba si cateva masterate , nu ? Asa stand lucrurile chiar nu trebuie sa ne miram de aceste cereri de transfer. Pe moment sunt cateva profesii considerate „banoase” si parintii saracii isi imping progeniturile spre acestea : sa zicem IT , medicina , politie sau armata. Cand constata ca pruncul nu are nicio treaba cu mate/info este clar ca vor cere transferul de la profilul real spre profilul uman. Aici dupa traditie se dau note mai mari ca la profilul uman si pruncul poate avea o medie mai bunicica pentru a participa cu sanse mai mari la admiteri pentru medicina sau academiile respective (nu m-am referit la academia d-lui Pascu , cea de frizerie si coafura!). D-na inspector general zice bine , dar nu pana la capat. Dragii mei , atata timp cat nu se dau examene de admitere la licee si facultati , situatia nu se va schimba semnificativ. Atata timp cat examenele sau concursurile de admitere vor fi total sau partial , „concursuri de dosare” situatia invatamantului romanesc va fi cam la fel . Totusi am un strop de optimism intrucat am citit recent un articol , cum ca la Iasi , incepand cu acest an , la facultatea de medicina se va da examen de admitere fara sa se tina seama de nota de la bac si media obtinuta la cursurile liceale. Nu scria daca va fi de tip clasic sau de tip grila , dar este clar ca va fi un pas spre normalizare. In timp , cred ca si alte facultati , institute , academii etc. vor opta pentru acest model. Am citit recent ca in tara noastra a aparut o noua profesie , aceea de consilier de cariera . Acesta cica stie tot ce trebuie ca sa te indrume catre ce ti se potriveste si mai apoi cum sa „promovezi” treapta cu treapta pana ajungi MARE. Acesti consilieri de cariera , despre care nu se stie ce scoli au , intregesc randurile miilor de experti si analisti pe care tara-i are , si care despica firul in patru dar habar n-au cum se face firul!
Domnule Leo, comentariul dumneavoastră este inspirat din realitate. Tare aș vrea după ce scăpăm de pandemie să ne întâlnim pe pietonal în Bistrița, la o brânzică, o măslină și o scobitoare, să ne cunoaștem. În situația mea „lucrând” la suprafață, nu toate pamfletele și metaforele mele sunt înțelese, e normal, unii directori vremelnici m-au „urecheat”. Te aduc în fața comisiei de disciplină pentru nerespectarea, chipurile, a deontologiei profesioanele sau eram singurul din școală asistat la ore. Alte perle, cu altă ocazie, înserate într-o umilă carte. Are dreptate Petrov-Piratul de cursă lungă! Schimbarea vine de la noi…
da, si mai ales atata timp cat unii profesori trec elevi de la un an la altul, fara ca acestia sa stie sa scrie si sa citeasca corect in limba romana, sau sa faca niste calcule elementare…… atata timp cat acestia ajung sa absolve licee si uneori chiar sa urmeze univeristati, unde si acolo, cum necum ajung sa absolve desi habar nu au ce materii studiaza……
pana la urma ei devin increzatori ca daca amenintarile, mita sau influenta a functionat de la gradinita pana la facultate….asa va merge tot timpul.Prea mult si prea usor, unii dascali inchid ochii sau deschid buzunarul. Unii !!!!!! nu generalizam!
Da, Leo, ISJ are în subordine o armată de psihologi a căror menire principală este tocmai aceasta:orientarea școlară și profesională a elevilor.
Intrebați orice părinte de adolescent din județul acesta, dacă a stat, vreodată, de vorbă cu el un astfel de consilier școlar?
Unde mai pui că un absolvent de clasa a VIIIa ar trebui să aibă, în dosarul personal, o caracterizare psihopedagogică făcută pe criterii științifice?!
Pe de altă parte , mulți părinți sunt o pacoste pentru proprii lor copii:pun pe ei presiuni de toate felurile ( musai să fie elev acolo unde vrea el, ori poate, ori nu copilul).
Foarte bun comentariu, Leo ! De acord si…as vrea sa adaug ceva. Revenirea la examenul de admitere clasic ,gimnaziu–liceu daca dorim sa avem copii seriosi si bine pregatiti ! Admitere serioasa la Facultate si peste tot, cresterea exigentei profesorilor! Altfel, ne amagim si ne pacalim cu tot felul de”‘ specialisti..””…incompetenti! Nu doresc sa intru in amanunte…Trist dar adevarat! Ne miram si ne intrebam mereu ,unde ne sunt valorile, modelele de urmat, geniile? Va spun eu, unde : O buna parte,in mormant ,dupa 1948, o alta buna parte au fugit din tara sau dupa 1990 au plecat de buna voie si o mica parte au ramas sau inca traiesc ,dar nu doresc sa se compromita ! Cam asta e, stimati cititori…si noi ne uitam ca” prostii ”la smecherii care ,chiar ne iau de prosti…Toate ,pana la un punct! Cu respect,MNPop
Sa ne amintim de Eminescu-a fost sarbatoarea lui;
Au la Sybaris nu suntem, linga capistea spoielii
Nu se nasc glorii pe strada si la usa cafenelii?
N-avem oameni ce se lupta cu retoricele suliti
In aplauzele grele a canaliei de uliti,
Panglicari in alte tari care joaca ca pe funii,
Masti cu toate de renume din comedia minciunii?
Ca de obicei „specialistii” din educatie vad problema total deformat.
Cand ai un asemenea volum de cereri de transfer si tu nu-ti pui problema ca nu pot fi totusi sute de elevi care si-au ales gresit „cariera” înseamna ca esti chior sau imbecil si nu vezi sau vrei sa vezi cât de idioate sunt manualele si programa scolara.
Totusi pentru o opinie avizata despre cât de rupti de realitatile învatamântului din RO sunt acesti „specialisti” poate ca ar fi bine sa va rupeti un pic de timp si sa urmariti ultima emisiune din celalalt ziar online – cea cu dl. profesor Dorin Ionita.
Poate ca si cei de la ISJ ar fi bine sa vada parerea unui profesor de „real” care profeseaza în privat fara sa faca greva ca veniturile sunt prea mici iar ora de predat are în unele cazuri doar 40 de minute.
In cei 32 de ani de proasta administratie romaneasca copiii Romaniei au invatat de la televiziuni una si buna cum ca o cariera de politician panglicar chiar si prost de bubuie face tot deliciul unei vieti fara griji.
Au auzit cum poti cumpara Diplome de Bacalaoreat false dar si cursuri de doi bani superioare de la distanta (online) si Doctorate plagiate.
Sa mai si candidezi ca asa zis ales local iarasi este o smecherie usor de atins daca esti buna sluga de partid si bun lipitor de afise cu 10-12 clase fara Bacalaoreat poti obtine functii mari pe la diverse institutii de stat.
Imi spunea sotia mea dascal cu gadul unu cu vechime de 40 de ani de scoala cate discutii a avut cu elevii care atingeau acest subiect in a nu se strofoca prea mult cu munca si cartea pt. ca poti reusi usor si fara ele.
Ei ce ziceti de aceasta abordare ? Cine-i de vina ?