Actualitate

A început amenajarea pistei pentru cicliști pe malul stâng al râului Bistrița

(FOTO) Compania care a câștigat licitația pentru amenajarea pistelor pentru cicliști a început lucrările pe strada Codrișor, de-a lungul râului Bistrița, pe lângă stejarul secular. Mai multe utilaje au săpat pe malul râului, urmând ca, după ce trece iarna, să înceapă lucrările de asfaltare.

Biologul Ciprian Samoilă de la Asociația Harta Verde România, atrage atenția că stejarul secular din fața Hotelului Codrișor este ”cel mai bătrân organism viu cunoscut din municipiul Bistrița”. ”E un stejar de 250-300 de ani. Până la un studiu prin datare cu carbon sau o carotă în care să numărăm inelele, nu știm sigur, dar, după circumferință și tabele dendrometrice, am estimat că ar avea cel puțin 250 de ani. Depinde ce s-a întâmplat climatic. Sunt ani în care crește mai mult sau mai puțin, deci circumferința poate varia”.

El a atras atenția că Linia Albastră, proiectul de mobilitate urbană, l-ar putea pune la pământ, ceea ce ar fi un adevărat dezastru: ”Eu nu văd malul acela cu mașini pentru că acolo trebuie să existe vegetație riverană. Un mal natural al apei trebuie să aibă vegetație riverană. Bistrița, pe malul stâng, nu are aproape deloc. Lângă stejarul secular, mai este o salcie plesnitoare cu o circumferință cu un metru și ceva mai mult decât stejarul, dar ea crește mai rapid. Are cel puțin 100 de ani. Vizavi, pe malul drept, lângă Hotel Metropolis, era un plop negru tot secular, a dispărut. Prevăd că, dacă lumea nu e atentă, vor dispărea valori și monumente ale naturii din jurul nostru chiar dacă nu sunt declarate prin lege. Se pare că a fost mai important în municipiul nostru să declari monument un Ginko Biloba, un arbore care nu e nici măcar secular, nici măcar autohton, ticmai din Asia, și Arborele de lalea care nu e nici secular, poate se apropie de 100 de ani, și e din America. deci ce protejăm? Specii străine? Nu are nicio valoare”.

Pentru Linia Albastră bugetul eligibil estimat total al investiției este de 29.750.000,00 euro cu TVA, majoritatea bani europeni. Conform proiectului, valoarea cofinanțării pentru realizarea documentaţiei tehnico-economice în cuantum de 2%, se va asigura din bugetul local al municipiului Bistrița.

Conform proiectului, pe ”Linia Albastră” vor rula 15 autobuze electrice, infrastructura pentru biciclete va avea 15 km (dublu sens); vor fi 17 stații de încărcare electrice; coridorul de mobilitate creat va avea cca. 18 km, iar infrastructura rutieră creată/ modernizată pentru funcționarea benzii dedicate/ prioritare noii linii de transport public de asemenea cca.15km. Vor fi construite trei punți destinate infrastructurii pietonale/ cicliste și trei poduri necesare functionalizării proiectului, iluminatul va fi modernizat și vor fi amenajate 20 de stații inteligente de transport public.

În cursul acestui an se vor realiza piste de biciclete pe străzile:

  1. str. Împăratul Traian (finalizare);
  2. str. Valeriu Branişte;
  3. Aleea Sălciilor;
  4. str. Petru Maior;
  5. str. Al. Odobescu;
  6. str. Ioan Rațiu;
  7. str. Codrișor și str. Victor Onişor;
  8. str. Alba Iulia;
  9. Aleea Șieului;
  10. str. Ștefan Octavian Iosif;
  11. str. Panait Cerna;
  12. str. Gheorghe Pop de Băseşti;
  13. str. Axente Sever.

Stațiile de Bike-sharing urmează să fie amplasate în următoarele locații:

  1. Parcul Municipal (zona stadionului);
  2. Parcul Eminescu (zona EMI Center);
  3. Parc Han (fântâna arteziană);
  4. str. Cuza Vodă (zona Piața Decebal);
  5. str. Poligonului (zona de acces către Pădurea Schullerwald);
  6. Parcul Big (lângă Biserica Sfânta Ana);
  7. Piața Calea Moldovei.

Proiectul este finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Valoarea totală a proiectului este de 21.074.346,11 lei, din care valoarea nerambursabilă este de 20.494.064,29 lei (97,25% din valoarea totală a proiectului) și contribuția proprie (cheltuieli eligibile și cheltuieli neeligibile) suportată de către Municipiul Bistrița, în valoare de 580.281,82 lei (2,75% din valoarea totală a proiectului).

Execuția lucrărilor este realizată de către asocierea SC CML.RO SRL și SC CATERPILAR TRANSILVANIA SRL, în baza contractului de lucrări nr. 76/L/26.06.2020, cu o valoare de 19.962.302,22 cu TVA.

Etichete

11 comentarii

  • Nu conteaza ce zice BIOLOGUL conteaza cum sapa DOREL de pe scula, manat de proiectul prostesc de la administratie.
    Prin extrapolare va dau exemplu din TOKIO (Japonia ).
    In anii 90 in capitala celei mai disciplinate tari din lume si civilizate s-a construit un imobil urias in care mari consortii trebuiau sa se mute , impreuna cu miliardarii din TOKIO.
    Insa planurile locului din santier au fost dejucate de un CIRES secular care este de fapt socotit copacul sfant IMPERIAL.
    Astfel Primaria a ordonat modificarea proiectului la 90 de grade prin care nimeni nu s-a atins de radacini si de vreo crenguta, arborele fiind salvat si cu o imprejmuire speciala si cu o tablita de bronz cu toate datele incrustate pe ea.
    No ce ziceti stimati edili ?
    Pe cand invatati lectia de la japonezi ca si noi romanii candva consideram STEJARUL ca sfant si CODRUL frate cu romanul insa pana ne-am luat drujbe, dupa care s-o gatat cu dragostea .

    • Iar amintiri din copilărie, iar anii 90, Bălane? Iar dorul de comunism? Iar tinerețea ta zbuciumata? Nimic progres? Cu ce gloaba comunistă e pricopsită urbea asta. Chiar peste tot te bagi cu inepții. C…l vacii e de tine.

  • Intr-adevar , vremea e numai buna pentru inceperea lucrarilor . Va rezulta o calitate de exceptie… Dar in alte vremuri demult apuse , la liceul din Dej unde am absolvit , se realizase un teren de sport cu zgura. Terenul era foarte bine ingrijit de catre toti elevii si pe el se puteau practica multe sporturi , fotbal , volei , handbal si desigur atletism. Terenul era imprejmuit si se putea intra numai la orele de educatie fizica , desi cu anumite aprobari puteau sa intre si alti „beneficiari” care nu erau neaparat elevi. Asa stand lucrurile si liceul avand doi profesori de educatie fizica , intr-una din zile , unul dintre cei doi a dat o aprobare pentru un grup de amatori de fotbal . Eu eram la internat si in pauza de dupa masa , de cca 30 minute , mai faceam cate o iesire spre terenul de sport , de obicei impreuna cu doi colegi de clasa , astfel asistand din pura intamplare la un monolog al celuilalt profesor cu unul dintre „combatantii” iubitori de miscare . Acela isi facea incalzirea pe pista de atletism si cum d-l profesor nu stia de aranjament a strigat din toate puterile la sportivul amator (pe care l-a vazut mai intai) : Da-te ma , jos de pe pista , ca nu-i pista matii! Eu sper ca odata realizate , toate acele piste de biciclete , sa putem (impreuna cu d-l primar) sa strigam puternic la cei care parcheaza pe piste: Nu parca ma , pe pista , ca nu-i pista matii! Si nici a primarului…Pana atunci , la buna vedere , dragilor!

    • Corect Leo. Plin de nesimțiți pe pista de biciclete de la armată. Oare au oase in burta ostașii nostrii?

  • Pentru a pune în valoare parte istorică a orașului respectiv Zidul Cetății trebuie interzis accesul autovehiculelor și permis doar pietonilor și bicicliștilor pe străzile Dogarilor, Mihail Kogălnicianu ( porțiunea din spatele Casei de Cultură ) și Ecaterina Teodoroiu ( între Casa de Cultură și Sala Polivalentă ), de aici realizarea unei piste pe strada Barbu Lăutaru ( pe lângă sala polivalentă ) care să facă legătura cu pista de pe strada Roman Vivu care se continuă pe pista de pe Bistriciorei și pe lângă prefectură până la pista de pe Crinilor, mai de parte pe pistele de pe Slavici și Subcetate. De pe Subcetate trebuie să se realizeze o potecă un pic mai mare decât o cărare unde să încapă concomitent numai un biciclist și un pieton , potecă care să ducă până pe Dealul Cetății la situl arheologic Ruinele Cetății Bistrița. Până la Cetatea de pe deal trebuie făcută doar o potecă și nu stradă sau parcare etc… care să distrugă area de la Cetate.

  • Orasul are nevoie de dezvoltare. Este vorba de coridorul de mobilitate urbană durabilă între Sărata si Unirea cunoscut sub numele de „Linia Albastră” ce urmează a fi amenajat pe malul stâng al râului Bistrița si care să conecteze zonele funcționale ale orașului. Este vorba de un traseu care să integreze transportul public în comun cu mijloace nepoluante cu circulața bicicliștilor și pietonilor.
    Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este prevăzută o zona de promenadă, există posibilitatea lărgirii străzii prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii Codrisor care să delimiteze ampriza drumului, astfel ca să includă atât pistă pentru biciclete cât si o promenadă pe malul râului. Singurul punct de gâtuire a traseului este in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici este suficient ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajata pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii.
    Pentru conectarea acestui traseu cu centrul vechi al orasului ar mai fi necesară construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, si prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, care să permită legătura intre strada Codrisor si strada Parcului. Acest pod ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”.
    In ultimă instantă ar putea fi salvat si stejarul secular din fata hotelului Codrisor. Pentru asta ar fi nevoie ca pe portiunea dintre Podul Budacului si viitorul Pod al Morii circulatia auto să se desfăsoare pe un singur sens, urmând ca sensul invers pentru mijloacele auto să fie preluat de strada Parcului, astfel rămânând mai mult loc inclusiv pentru pistele de biciclete .

    • Până să intre în Unirea traficul auto de pe strada Aerodromului se va bloca la podul peste Bistrița care este foarte mic practic este un pod pentru o singură bandă. Mașinile în drumul lor spre intesecția cu DN17/ E58 se vor bloca în continuare pe străzile înguste din Unirea.
      Este necesară construirea unei străzi magistrale de categoria a III-a de la strada Valea Ghinzi direct până la ieșirea din Unirea.

  • Dar pe strada Ghinzii nu se mai termină anul acesta ?Este un indicator cu autorizația de construire că s-ar termina în mai 2022.S-a prelungit termenul ?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.