Actualitate

De luni, 9 ianuarie, puteți plăti impozitele și taxele locale pe 2023, la Bistrița

Luni 9 ianuarie este prima zi în care se pot achita la Bistrița impozitele și taxele locale pe anul 2023, la ghișeu sau online pe ghiseul.ro. Este vorba de taxele cu debit (impozite și taxe pe clădiri, impozite pe teren, impozite pe mijloace de transport etc.), pentru că încasarea taxelor fără debit (amenzi, taxe extrajudiciare de timbru, taxe pentru carte de identitate etc.) a început în 3 ianuarie.

Impozitele și taxele locale pe 2023 au fost aprobate de Consiliul Local Bistrița în 20 decembrie 2022.

Acestea se indexează cu rata inflației de 5,1%.

Se majorează cu până la 500%, începând cu al treilea an, impozitul pentru terenurile agricole nelucrate timp de 2 ani consecutiv şi cu până la 500% impozitul pentru clădirile şi terenurile neîngrijite situate în intravilanul municipiului Bistriţa. 

Impactul asupra bugetului în urma stabilirii impozitelor şi taxelor locale aferente anului 2023 este de aproximativ 2.335.000 lei, rezultat din:

– aplicarea indexării impozitelor și taxelor locale cu rata inflației (valoarea totală estimată a se încasa din  impozite și taxe locale pentru anul 2023 este cu aproximativ 1.222.000 lei mai mare faţă de anul 2022).

– modificarea cotei de impozitare de la 0,2% la 0,5% în cazul impozitului pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice (creșterea estimată a încasărilor pentru anul 2023 în cuantum de 93.000 lei).

– modificarea impozitului pe mijloacele de transport – persoane fizice și juridice (autoturisme capacitate cilindrică de până la 1600 cmc) de la 9 la 13 lei/fiecare grupă de 200 cmc sau fracțiune din aceasta/an, (creșterea estimată a încasărilor pentru anul 2023 în cuantum de 418.000 lei).

– modificarea impozitului pe mijloacele de transport – persoane fizice și juridice (autoturisme capacitate cilindrică între 1600 cmc și 2000 cmc, inclusiv) de la 21 la 25 lei/fiecare grupă de 200 cmc sau fracțiune din aceasta/an (creșterea estimată a încasărilor pentru anul 2023 în cuantum de 602.000 lei).

Se mențin următoarele facilităţi fiscale: acordarea unei bonificaţii de 10% (în Lege – până la 10%) pentru plata cu anticipaţie a impozitului/taxei pe clădiri, impozitului/taxei pe teren şi a impozitului pe mijloacele de transport datorate pentru întregul an de către persoanele fizice şi juridice, până la data de 31 martie a anului fiscal; anularea creanţelor fiscale restante şi a accesoriilor aferente acestora aflate în sold la data de 31 decembrie 2022 mai mici de 5 lei; reducerea cu 50% a impozitului/taxei datorate pentru clădirile şi terenurile utilizate de organizaţiile nonprofit folosite exclusiv pentru activităţi fără scop lucrativ.

În ceea ce privește taxele speciale pentru 2023, acestea se mențin la nivelul anului 2022, cu excepţia taxelor speciale administrate de către Direcția Servicii Publice, Direcția Patrimoniu și Direcția de Administrare a piețelor, al căror cuantum a fost stabilit prin majorarea acestora cu cote adiționale de aproximativ 5%. 

Taxa de intrare în Ștrandul Municipal Codrișor va fi mai mare cu 1 leu și va costa 11 lei/zi pentru adulți și 6 lei/zi pentru copii, elevi, studenți și pensionari/zi. Va crește și taxa de șezlong și de umbrelă de la 8 lei/zi la 9 lei/zi.

Legislativul a majorat cu același procent de 5% taxa pentru atribuirea în folosinţă a locurilor de înhumare în cimitirul municipiului Bistriţa, taxa de întreținere a cimitirului de la 17 lei lei/an la 18 lei pe an/mormânt, dar și taxa de utilizare a capelei mortuare crește de la 33 de lei/zi la 35 de lei/zi.

Pentru anul 2023, taxa de salubrizare pentru utilizatorii casnici se menține la nivelul anului 2022, după cum urmează:

  • taxă utilizatori casnici – persoane fizice: 11,5 lei/pers./lună
  • taxă utilizatori casnici – persoane fizice care la data de 31.12.2022 sunt în evidența serviciului de specialitate ca beneficiari ai Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie: 6,6 lei/pers./lună
  • taxă utilizatori casnici – persoane juridice (operatori economici, instituţii publice, asociaţii non-profit altele decât asociaţiile de proprietari/locatari, etc), profesii liberale (cabinete de avocatură, birouri de expertiză, birouri notariale, birourile executorilor judecătorești, cabinete medicale, etc.): 11,5 lei/pers./lună
Etichete

8 comentarii

  • Inteleg ca taxele se pot plati online dar treaba e degeaba daca pentru eliberarea certificatului fiscal trebuie sa mergi la sediu de doua ori in doua zile ( depunere cerere , ridicare certificat a doua zi ) , plus stat la cel putin doua ghișee ( număr înregistrare cerere , verificare date contribuabil ).
    Asta in cazul fericit cand realitatea pușca cu datele înregistrate sau nu esti trimis in vizita la etaj , la aia cu gunoaiele , pentru alte lămuriri !
    La Cluj si Oradea( orașe model pentru actualul primar ) depui cererea online si primesti certificatul fiscal tot online , la noi se poate ?
    Ca sa nu mai vorbesc de o mulțime de alte acte cerute de statul roman , pentru obținerea cărora iti mănânci timpul si nervii .
    Altfel degeaba umblam toata ziua cu digitalizarea in gura ,ne tot lăudam ca vom drege , vom face… cand la noi e ca pe vremea lui Chereji ( primul primar postrevoluționar ).

    24
    2
    • Cu CNP-ul te învârți/ te miști în tot sistemul digitalizat, la orice necesitate îți descarci în format PDF orice document recent sau din urmă direct în SmartPhone, mereu le ai toate la mâna cu un singur click….asta pe o parte, iar pe altă parte…. sunt convins dacă s-ar fi început să se vorbească de digitalizare la începutul anilor ’90 , am fi avut 33 ani de conjugarea verbelor ” a drege” , ” a face” , ” a avea” , ” a realiza”…. din partea FSN – iștilor care conduc și în ziua de astăzi.
      Când vrei se vede iar când nu vrei se vede și mai bine!

      9
      10
    • Tu crezi ce zici sau esti platit sa zici ?
      Da un link de unde ,de exemplu, pot sa-mi descarc certificatul de atestare fiscala , fara sa ma duc la împărăție cu cerere de obținere ID utilizator si parola .Adica totul online !
      Poti ?

      11
    • Așa ar fi corect să fie digitalizarea, tot sistemul Românesc se poate îmbunătăți , le tremură mână în a o duce la alt nivel.
      Singurele plăți le am pe forțe proprii și la privat.
      Sunt ultimul care ți-aș pune bețe în roate.
      Alt răspuns nu am, e singurul disponibil.
      🙂

      8
      5
  • Un proces serios si avansat de digitalizare (incluzand aici soft-uri care pot valida anumite tipuri de documente) ar lasa fara loc de munca minim vreo 30% din plimbatorii de hartii. Investitia s-ar amortiza cu siguranta pe termen scurt. Astept ziua in care o sa urc online 4-5 documente si in cateva minute sa zicem primesc validarea/invalidarea dosarului sau a cererii, vorbind asa la modul general. Pe termen lung(+10 ani) cred ca vorbim de sute de milioane de euro economisiti. Dar banul public ii prea dulce si tocmai de aceea s-a lungit si se va lungi la nesfarsit problema „digitalizarii”.

  • Adică când e să dai banu , treaba-i digitalizată, platesti de pe card cât ai zice „peste”!
    Când ceri dovada că ai plătit , adică certificatul fiscal care confirma ca esti bun platnic și nu ai datorii la bugetul minunatului tău oraș , deja nu mai e digitalizare !
    Fă cerere scrisa , dă-i numar de înregistrare , stai „ghiocel” cu bilet de ordine la „înalta poartă” !

  • @ciung
    Atunci când se pornește un sistem de acest gen se pune la dispoziție mai multe căi de comunicație între client și administrație, cum e via App, via email, via chat, via atenție personalizată unde ești preluat de un operator care deja deține datele tale CNP, adresă, e-mailul tău, număr telefon etc tu doar spui ceea ce ai nevoie, ceea ce dorești….
    În asemenea cazuri dacă nu ai pe nimeni/ cineva în apropiere trebuie să deții un SmartPhone special conceput pentru persoane cu aceste nevoi, funcționând la comenzi vocale. Altă soluție sunt vizitele personalului medical care te vizitează o dată la X timp și dacă e de acord îți dă o mână de ajutor. Altă soluție e să fi client unui birou de notarie și ești servit cu cele necesare.
    Se pot rezolva toate situațiile până și amabilitatea cu care ești tratat de toate părțile!!!
    IMPORTANT!!!
    Eu vorbesc din văzute,
    experiențe pe propria piele în alte părți ale UE nu sunt un expert în crearea unui asemenea sistem cum funcționează în realitate tentaculele sale.
    Dacă alți pot noi de ce nu am putea.😉

    1
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.