Primarul comunei Sânmihaiu de Câmpie, Ioan Mate, viceprimarul Dorin Nicula, secretarul primăriei Lucian Oltenaș și un viitor consilier local au fost reținuți pentru 24 de ore pentru coruperea alegătorilor, constituire de grup infracțional organizat, fals, uz de fals și fals informatic. Alt viitor consilier a fost pus sub control judiciar. Apoi, cei patru au fost plasați și ei sub control judiciar.
S-a întâmplat după ce candidata independentă la funcția de primar al comunei, Ana Moldovan, le-a făcut o plângere la DNA sub acuzația că au eliberat cărți de identitate pe baza unor adeverințe false unor cetățeni care să influențeze rezultatul alegerilor locale din 9 iunie.
Ana Moldovan a susținut că adresele din respectivele cărți de identitate nu coincid cu realitatea din teren, pentru că nu există pe raza comunei Sânmihaiu de Câmpie casele de locuit, respectiv numerele indicate.
”Scopul acestui demers este exercitarea dreptului de vot în mod fraudulos, în data de 9 iunie 2024, în favoarea candidatului PSD, actualul primar al comunei”, a transmis Ana Moldovan în 6 iunie când a depus o plângere penală.
Ca urmare, joi, 25 iulie 2024, ofițerii de poliție judiciară ai Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Bistrița-Năsăud, cu sprijinul colegilor din cadrul Serviciilor Județene Anticorupție Maramureș, Cluj, Sălaj și Mureș, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistrița-Năsăud, au pus în aplicare 7 mandate de percheziții domiciliare, dintre care unul la sediul unei primării și 6 la persoane fizice.
De asemenea, au fost puse în executare 5 mandate de aducere a unor persoane la sediul unității de parchet.
Activitățile au vizat strângerea unor probe relevante pentru cauză, cu privire la comiterea infracțiunilor de constituire de grup infracțional organizat, fals, uz de fals, fals informatic și coruperea alegătorilor.
”În fapt, în perioada martie – iunie 2024, funcționari din cadrul unei primării din județul Bistrița-Năsăud au eliberat în fals mai multe adeverințe pentru stabilirea domiciliului/reședinței pe raza comunei a unor persoane care, în realitate, nu dețineau proprietăți în perimetrul respectiv, cu scopul de a vota un anumit candidat/partid la alegerile locale din data de 09.06.2024.
În urma schimbării domiciliului și a exercitării votului, fiecare persoană a primit suma de 700 de lei.
Ca urmare a activităților desfășurate a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 ore față de 4 persoane fără calitate specială, respectiv primarul localității, viceprimarul, secretarul primăriei și un viitor consilier local.
Totodată, față de un alt viitor consilier local, a fost luată măsura controlului judiciar pentru 60 de zile.
În cursul zilei de vineri, cele 4 persoane reținute urmează a fi audiate la unitatea de parchet, urmând ca procurorul să dispună cu privire la măsurile ulterioare. De asemenea, ofițerii DGA – Bistrița-Năsăud pun în executare un mandat de aducere pentru încă o persoană, funcționar în cadrul aceleiași primării, în vederea audierii la unitatea de parchet. Acțiunea a beneficiat de sprijinul jandarmilor din cadrul Inspectoratului Județean de Jandarmi Bistrița-Năsăud”, se arată în comunicatul DGA Bistrița-Năsăud.
Ulterior, primarul comunei Sânmihaiu de Câmpie, viceprimarul, secretarul şi un viitor consilier local au fost plasați sub control judiciar pentru 60 de zile.
La alegerile locale din 9 iunie, Ioan Mate (PSD) a câștigat al patrulea mandat de primar cu 58,55% (486 de voturi), urmat de Ana Moldovan (independentă) cu 40,36% (335 de voturi) și Viorel Ciurea (AUR) cu 1,08% (9 voturi).
PSD Bistrița-Năsăud a transmis într-un comunicat: ”Referitor la situația de la Sânmihaiu de Câmpie, Organizația PSD Bistrița-Năsăud consideră că instituțiile statului competente sunt singurele care trebuie să analizeze orice suspiciune și să analizeze dacă există încălcări ale legii. Am susținut mereu că nimeni nu este mai presus de lege și așteptăm să vedem care sunt concluziile cercetărilor în curs. Până la soluționarea situației, persoanele în cauză beneficiază de prezumția de nevinovăție”.
Deputatul Robert Sighiartău, vicepreședinte PNL, care la alegerile locale a candidat pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, a menționat: ”700 de lei un vot în Bistrița-Năsăud pentru PSD. Din păcate acesta este ”sistemul’’ cu care ne-am luptat pentru Consiliul Județean și ne vom lupta în continuare. Pe lânga ce ați văzut în campania electorală legat de amenințări, șantaj, fraude electorale sunt sigur că vor ieși la iveală tot mai multe astfel de fărădelegi!”.
Asta e doar semnalul sa isi ascunda si altii urmele.cine vrea sa puna pariu ca nu se va intampla nimic cu ei il astept.
Proveniența mi se pare destul de clară: șpăgi și paraîndărături, bani furați până la urmă din taxele și impozitele plătite de noi.
Câtă disperare, așa ar trebui scuturati toți.
Eu aș spune: „Câtă prostie!!!” Evident despre prostia alegătorilor e vorba! În comune în care nu se întâmplă nimic de ani de zile sunt votați aceeași și aceeași primari … cum se tot spune pe aici și prin târg: „avem/au primarii pe care-i merită!”.
Totul pleacă de la Ordonanţa 55/2014 initiată de PSD si cunoscuta sub numele de ORDONANŢA TRASEIŞTILOR care permitea migraţia aleşilor locali: „Pentru anul 2014, prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) şi art. 15 alin. (2) lit. g1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene, consilierii locali şi consilierii judeţeni, precum şi candidaţii care au fost declaraţi supleanţi, îşi pot exprima în scris şi o singură dată opţiunea cu privire la partidul politic, organizaţia minorităţii naţionale din care doresc să facă parte sau să devină independenţi, fără ca aleşii locali respectivi să-şi piardă calitatea dobândită în urma alegerilor”. Acest act total nedemocratic a scandalizat marile cancelarii ale lumii. De altfel si Curtea Constituţională a României a decis, in decembrie, 2014 că Legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 55/2014, privind migraţia aleşilor locali este neconstituţională. Cu toate astea OUG 55/2014, a produs efecte pe parcursul celor 45 de zile, astfel că peste 400 de primari şi câteva mii de consilieri au schimbat partidul în urma ordonanţei privind migraţia aleşilor. Cei mai mulţi s-au îndreptat către PSD, marii perdanţi fiind alesii locali ai PNL. In anul 2016, alegerea primarilor intr-un singur tur a conservat avantajul obtinut in mod nedemocratic si chiar neconstitutional de către PSD prin efectele OUG 55/2014, rămânând cu primarii traseisti. Acesta este motivul pentru care PSD-ul se opune cu atâta inversunare la alegerea primarilor in două tururi de scrutin.
Dezavantajul alegerilor dintr-un singur tur, care permite castigarea mandatului de primar cu mai putin de 50% din numarul de voturi exprimate, ceea ce genereaza lipsa de reprezentativitate a celui ales.
România are nevoie de reforme structurale profunde care să conducă la reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, precum:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe de la 40 la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
-Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu a făcut reforma administrativ-teritorială a ţării. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
La noi există un număr de 3.228 UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale) reprezentate de orase si comune dintre care cel puţin 1.000 nu-şi pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcţionare şi cu atât mai putin să ofere servicii minimale pentru viaţa cetăţenilor, precum salarii, iluminat public, gospodărire, etc. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul judeţean.
În România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, iar 891 n-au nici măcar 2.000 de suflete. Este si cazul comunei Sânmihaiu de Câmpie, din județul Bistrița Năsăud:
(Vezi: https://populatia.ro/populatie-comuna-sanmihaiu-de-campie-judetul-bistrita-nasaud/)
Avem de asemenea 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Acestea au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat.
Astfel, 2.593 de localități au beneficiat în 2022 de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
In acest caz, Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor și politician cu greutate în PNL vine cu urmatoarea solutie: „Primăriile care sunt gestionate prost ar trebui să fie lăsate să intre insolvență. Ori am avut de fiecare dată în acești ani ai guvernului în care primăriile care au acumulat arierate, au gestionat catastrofal activitatea au primit bani direct prin hotărâre de guvern la propunerea Ministerului de Finanțe pentru a li se șterge aceste datorii. Ori practic mesajul care este? Orice faceți cineva vă salvează”.
(Vezi si: https://www.profit.ro/perspective/video-eveniment-special-profit-ilie-bolojan-eficient-administratie-lup-singuratic-alocarea-buget-face-criteriul-socialist-politica-guvernului-fata-autoritatile-locale-gresita-20-ani-21552591)
In opinia mea s ar impune ca fiecare primar ales sa beneficieze de maxim doua mandate de 5 ani. Alta ar fi soarta romanilor daca s-ar legifera si aceasta prevedere.
Perfect adevărat,Toni! Tot așa cu Regionalizarea …… cu Referendumul celor 300 de parlamentari, cu pensiile speciale…..Oare unde se opresc toate…?
Chestia cu 300 parlamentari a fost o harneală de-a lui Petrov (pe care l-ai votat de 2 ori cu voioșie), el a propus și tot el NU a pus în aplicare referendumul pentru că rămânea fără parlamentari.
Pensiile speciale? Mai așteptăm încă de la idolul tău Rareș Bogdan.
Iar regionalizarea e visul de aur a sinistrului Boc, care visează să fie baron pe câteva județe din jurul Clujului.
Banii respectivi, și încă mulți alții , s-ar putea să provină – în parte – din drumul spre Visuia, că acolo am văzut o tablă pe care scria :”aici sunt banii dumeavoastră!”, dar banii nu erau nicăieri, că m-am uitat bine !
Pentru Lese-Majeste…. Bănuiesc ca pentru mine era comentariul ușor răutăcios…..Mărturisesc ca,eu la presedinti nu votez, nu sunt fan Boc, și ma gândesc, de exemplu….ce rațiune sa fie în Bargau unde pe raza de vreo20 km sa fie vreo cinci comune cu cinci primari,10vicepr și zeci de consilieri! Dacă avem așa de mulți bani……Cat despre pensiile speciale,cred ca sunt alții care blochează o discuție serioasă nu RB!
Normal!
O comuna mica ascunde o maf…mare!!!
Pentru că DNA e setat să caute bube în cap NUMAI PSD-iștilor!
Liberalii fac toate infracțiunile posibile, dacă împart cu cine trebuie (instituția supremă de represiune unde Coldea a fost șef) nu îi deranjează DNA!
USR-iștii fac ce vor, DNA nu-i deranjează, cel mai bine sa văzut la sectorul 1 când Clotilde Armand fura cu useriștii ei sacii de voturi (gasiți și acum pe youtube filmari).
Așa că nu încerca să lipești eticheta de panali numai PSD-ului.
A! și să nu uităm de „SUFRAGERIA LUI OPREA” ! Când statul paralel a făcut celulă de criză ca să-l scoată pe turnătorul Petrov președinte.