Actualitate

Descentralizarea face ca mai multe instituţii să treacă la CJ şi consilii locale. Iată-le!

Conform proiectului descentralizării, CJ va prelua Direcţia Agricolă, Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniu, AJPS, AJPM, (nou înfiinţate), DSP, DJST, o serie de competenţe pe turism, organizarea reţelei şcolare pentru învăţământul profesional şi tehnic, iar consiliile locale cluburile şcolare şi ale copiilor, administrarea plajelor pârâurilor şi lacurilor de acumulare.

Guvernul a elaborat un ”proiect de lege privind stabilirea unor măsuri de descentralizare a unor competenţe exercitate de ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi a unor măsuri de reformă privind autorităţile administraţiei publice locale şi funcţionarii publici”. Pentru acest proiect Guvernul îşi va asuma răspunderea în Parlament.

Motivul promovării acestui proiect este ”creşterea autonomiei colectivităţilor locale, un pas necesar pentru a aduce serviciile publice şi deciziile mai aproape de cetăţeni şi implicit, pentru a folosi mai judicios resursele existente”.

Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor urmează să exercite noi competenţe exclusive: administrarea plajelor turistice maritime şi fluviale, ale râurilor, pârâurilor şi ale lacurilor de acumulare, ocuparea forţei de muncă la nivel local, administrarea unităţilor sportive şi de tineret, a taberelor şcolare, centrelor de agrement, caselor de cultură ale studenţilor, precum şi a cluburilor sportive de la nivel local, dezvoltarea şi promovarea turistică, organizarea şi desfăşurarea activităţilor educative extraşcolare/de tip nonformal prin cluburile copiilor, administrarea porturilor fluviale.

În acest context, şi autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţului urmează să exercite noi competenţe exclusive privind: protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul judeţului, ocuparea forţei de muncă la nivel judeţean, administrarea bazelor sportive, a taberelor şcolare, a centrelor de agrement, a caselor de cultură ale studenţilor, a cluburilor sportive de la nivel judeţean, implementarea de programe judeţene în domeniul tineretului şi sportului, dezvoltarea şi promovarea turistică a judeţului.

Lista bunurilor care se transferă autorităţilor publice locale, ca urmare a procesului de descentralizare:

DJST (Agenţia Teritorială a Taberelor şi Turismului Şcolar, tabarele şcolare de la Valea Blaznei, Valea Mare, Colibiţa, Telciu, punct turistic Fiad) – la Consiliul Judeţean

CSM Bistriţa (Stadion Municipal) – la Consiliul Local

Lista sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic aflate în domeniul privat al statului şi în administrarea RADEF „România – Film” care trec în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea consiliilor locale comunale, orăşeneşti, municipale:

Cinema Dacia – la Consiliul Local Bistriţa

Chioşc la Cinema Dacia – Consiliul Local Bistriţa

Flacăra – Consiliul Local Năsăud

Tineretului (str. Gh. Şincai nr. 22) – Consiliul Local Bistriţa

Bulevard (str. Republicii nr. 39) – Consiliul Local Bistriţa

Principalele schimbări preconizate:

Agricultură

Înfiinţarea Direcţiei Agricole Judeţene, în subordinea Consiliului Judeţean prin reorganizarea următoarelor instituţii/structuri: Direcţia pentru Agricultură, Oficiile de studii pedologice şi agrochimice judeţene, Casele agronomului, Camerele agricole, aflate în subordinea consiliilor judeţene.

Cultură

Înfiinţarea, în subordinea CJ, a Direcţiei Judeţene pentru Cultură şi Patrimoniu, prin reorganizarea prin reorganizarea direcţiilor judeţene pentru cultură.

De asemenea, proiectul de act normativ propune ca sălile şi grădinile de spectacol cinematografic, libere de sarcini, aflate atât în domeniul public cât şi în domeniul privat al statului şi în administrarea RADEF ”România-Film”, împreună cu terenurile şi bunurile mobile aferente, să treacă în administrarea consiliilor locale. Cu privire la imobilele, altele decât sălile şi grădinile de spectacol cinematografic, aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea RADEF, acestea urmează să treacă în administrarea consiliilor locale.

Turism

Preluarea unor competenţe care vizează emiterea brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, precum şi autorizarea şi clasificarea în turism, exercitate în prezent de către Autoritatea Naţională pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei, de către Consiliul Judeţean, după cum urmează: autorizarea funcţionării de pensiuni, activitatea ghizilor de turism, centrelor de informare şi promovare turistică, structurilor de primire turistică şi a unităţilor de alimentaţie publică situate în municipii şi în staţiuni turistice şi clasificarea structurilor de primire turistică.

De asemenea, se transferă la CJ următoarele competenţe: acordarea avizului de specialitate pentru documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului privind zone şi staţiuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente, pentru documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică, pentru documentaţii privind funcţionalitatea specifica a construcţiilor existente din domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifica funcţia turistica a acestora şi pentru documentaţii privind construcţiile ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic.

Învăţământ preuniversitar

Preluarea competenţelor privind organizarea reţelei şcolare pentru învăţământul profesional şi tehnic de către consiliile judeţene. Totodată, se reorganizează palatele, cluburile copiilor şi cluburile sportive şcolare, prin transferul acestora din subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale în subordinea consiliilor locale.

Muncă

Reorganizarea Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Judeţeană prin preluarea tuturor competenţelor, cu excepţia celor de inspecţie şi control, de către Agenţia Judeţeană pentru Prestaţii Sociale, în subordinea CJ. Competenţele ce vizează inspecţia şi controlul, urmează a fi exercitate în continuare de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

Mediu, pescuit şi acvacultură

Se reorganizează Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului aflată în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în Agenţie judeţeană pentru protecţia mediului, în subordinea CJ. Se reorganizează filialele regionale din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură, în direcţii judeţene pentru pescuit şi acvacultură în subordinea CJ.

Consiliile locale primesc dreptul de administrare a plajelor maritime şi fluviale ale râurilor, pârâurilor şi ale lacurilor de acumulare cu destinaţie turistică, care se transferă de la Administraţia Naţională ”Apele Române” către consiliile locale pe a căror rază administrativ-teritorială se află.

Sănătate

Reorganizarea Direcţiei de Sănătate Publică, prin trecerea din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea CJ.

Sport şi tineret

Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret trece din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului în subordinea CJ,prin reorganizare ca serviciu public de interes judeţean.

Unităţile administrativ-teritoriale preiau, în condiţiile legii, dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile aflate în domeniul public al statului, aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării. Astfel, urmează a fi preluat dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile care deservesc taberele şcolare, centrele de agrement, bazele sportive, cluburile sportive şi casele de cultură ale studenţilor.

După aprobarea proiectului, începând cu data de 1 ianuarie 2014 conducătorii structurilor care fac obiectul procesului de descentralizare, potrivit prezentei legi, precum şi adjuncţii acestora se eliberează din funcţie. Până la organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacantate, preşedintele CJ respectiv primarii unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, care au preluat structuri, conform prezentei legi, numesc temporar conducătorii acestora.

4 comentarii

  • Sa ne ajute Bunul Dumnezeu! Dupa reteta bine stiuta,presedintele CJ,oricare ar fi el ,si implicit partidul din care face parte vor controla tot ce misca in judet.Ai mila,Doamne!

  • Marea baronizare USL! Sa umblam cu jalba pe la 15 institutii, in 5 orase, pt. o stampila. Se mai angajeaza cateva mii de functionari, lipitori de afise pt. baronul local, si pa. Ei ii zic descentralizare! Mai rau decat reorganizarea facuta de comunisti, mult mai rau, pt. ca e facuta de niste amatori politicianisti ce habar nu au de administratie.. ospatari ce s-au trezit in fruntea unor judete, plagiatori si hoti!

  • Guvernul Ponta pune carul inaintea boilor. Cu toate ca se lauda cu o sustinere in parlament de 70% nu are curajul sa vina cu o reforma administrativa profunda. Dupa ce a renuntat pe moment la regionalizarea promisa cu surle si trambite, acum se cauta tot felul de paleative. Regionalizarea trebuie sa aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regionala. Aceasta descentralizare trebuia realizata prin trecerea unor prerogative de la nivel central la regiune, care trebuie sa dobandeasca autonomie regionala. Aceasta este prima conditie necesara dar nu suficienta, deoarece regionalizarea cu mentinerea judetelor nu rezolva nimic, dimpotriva adauga un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrala si locala. Ar fi numai un mod de satisfacere a clientelei politice USL-iste. Cu alte cuvinte pe langa baronii de la nivelul judetelor ar mai aparea si superbaronii regionali. Reusita procesului de reforma administrativa presupune infiintarea regunilor concomitent cu desfintarea judetelor si trecerea unor prerogative de importanta zonala, ale acestora la regiune, si a celorlalte atributii judetene care au importanta locala, la primarii, unde cu adevarat sunt mai aproape de cetatean. Astfel, orasele si comunele mari vor putea primi mai multe atributii in timp ce comunele mici vor ramane cu functiile actuale. Aceasta ar conduce in scurt timp la asocierea comunelor si realizarea unor nuclee in jurul comunelor mari care sa dispuna de potential propriu pentru sustinerea functiilor administrative din primarie. Ceea ce se face acum este o actiune prin care se incearca sa “descentralizeze” un sistem mentinand tarele sale precum risipa, coruptia enedmica, incompetenta care si pana acum s-au manifestat copios la nivelul administratiei publice .

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.