Actualitate

Când scăpăm de tot gunoiul din Zăvoaie

Nici jumătate din gunoiul depozitat în groapa temporară din Zăvoaie nu a fost transportat la depozitul ecologic de la Tărpiu. Contractul semnat de firma Vitalia Servicii pentru Mediu cu Primăria Bistriţa se apropie de final, iar pentru cantitatea rămasă municipalitatea va trebui să plăteasă mai mult.

„Am început în luna noiembrie a anului 2015 să transportăm gunoiul din Zăvoaie. Se lucrează cu patru autospeciale de capacitate mare, cu remorcă. S-au cărat până acum în jur de 15.000 de tone, iar conform contractului semnat trebuie să cărăm 30.500 de tone. Sperăm ca, până în luna aprilie, să încheiem partea de contract pe care am avut-o şi probabil că vom primi o altă sarcină, să transportăm la Tărpiu gunoiul din vechile gropi ale oraşelor Beclean şi Sîngeorz-Băi. La Zăvoaie va mai rămâne gunoi fiindcă e o cantitate mai mare de deşeuri decât cea pe care noi am contractat-o cu Primăria Bistriţa. Nu ştiu ce se va întâmpla cu ce rămâne acolo. E problema Consiliului Local Bistriţa. După ochiul meu de gunoier, după ce terminăm noi contractul, vor mai rămâne acolo între 20.000 şi 30.000 de tone de gunoi”, a spus Constantin Ioniţă, director adjunct al SC Vitalia Servicii pentru Mediu.

Potrivit sursei citate, în baza contractului semnat cu Primăria Bistriţa, Vitalia a avut obligaţia să transporte gratuit o anumită cantitate de gunoi, iar pentru transportul a ceea ce va mai rămâne acolo, municipalitatea va trebui să plătească. „Acum, Primăria Bistriţa nu plăteşte decât depozitarea gunoiului din Zăvoaie în depozitul ecologic de la Tărpiu. Taxa e de 42,9 lei pe tonă. Noi ducem exact cantitatea pe care am spus-o, de 30.500 de tone. Pentru transportul gunoiului din Sîngeorz-Băi şi Beclean, contractul trebuie să îl încheie cei la Tărpiu, dar cei de acolo nu şi-au bugetat această cheltuială pentru depozitarea gunoiului”, a adăugat acesta. Oraşul Năsăud nu mai are nicio groapă de gunoi, deşeurile de aici fiind transportate deja la Beclean.

”Golirea depozitului temporar, eliminarea tuturor gunoaielor de acolo, se va finaliza în 2016. Am mers deocamdată pe circa 8.000-9.000 de tone, până la 30.000 de tone vor transporta tot în acest an după care vom face licitație pentru celelalte, pentru diferență, dar în 2016 se va lichida. Terenul o să i-l dăm cetățeanului de la care l-am închiriat în mod corespunzător, cu strat vegetal, ecologizat”, a precizat primarul Ovidiu Crețu.

Consiliul Local Bistrița a aprobat în septembrie 2015 proiectul privind aprobarea contractelor de transport, respectiv de depozitare a deşeurilor municipale existente pe platforma de stocare temporară a deşeurilor din zona Zăvoaie la depozitul de la Tărpiu.  Municipalitatea s-a angajat să închirieze utilaje și echipamente adecvate pentru încărcarea deșeurilor, în mașinile puse la dispoziție de Vitalia, care trebuie să asigure transportul gratuit al gunoiului. Valoarea serviciilor de depozitare a deșeurilor pentru cantitatea estimată de 30.405 tone este de 1.301.942 lei fără TVA. Fondurile necesare au fost prevăzute în bugetul local. Depozitul de deşeuri existent pe strada Zăvoaie a fost închis în data de 12 decembrie 2011, dată la care depozitul ecologic de la Tărpiu nu era încă funcțional. Din această cauză, deşeurile municipale au fost stocate temporar, de către operatorul de salubrizare SC Urbana SA, pe platforma betonată existentă în imediata apropiere a fostului depozit de deşeuri. Cantitatea de deşeuri acumulată pe platforma pentru stocarea temporară din zona Zăvoaie până la data de 11 martie 2013, când depozitul de la Tărpiu a devenit funcţional, a fost aproximată la 30.405 tone.

Primarul Bistriței a comandat anul trecut un studiu: ”Am comandat și un studiu, să stim cu ce rămânem, pentru că din evaluarea volumetrică a ceea ce este acolo plus cântărirea a ceea ce ducem în rampă, pentru că fiecare mașină se cântărește, va rezulta tonajul total care este acolo. Noi depus 30.000-31.000 de tone de deșeuri, evaluate volumetric la metru cub cu coeficientul de transformare, dar peste acele deșeuri ca să le stabilizăm a trebuit să punem pământ, plus apa care le-a îmbibat ar fi putut dubla greutatea. Cei de la Vitalia au contract să primească 30.500 de tone gratuit în depozit. Ceea ce rămâne va trebui să le rezolvăm pe baza altui contract, probabil taxă de depozitare în rampă. În funcție de cantitate, va trebui să adoptăm niște straegii, inclusiv licitații noi pentru transport. S-ar putea să ne fie mai rentabil să le transportăm la Târgu Mureș spre exemplu, nu știu. În urma acestui studiu vom ști ce volum este acolo și o să luăm măsurile necesare”.

4 comentarii

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.