Actualitate

AJFP Bistrița-Năsăud: Noutăţi privind Codul fiscal cu aplicabilitate începând din ianuarie 2017

Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice a Judeţului Bistriţa-Năsăud informează contribuabilii că în Monitorul Oficial al României nr. 977 din 06 decembrie 2016 a fost publicată OUG nr. 84, prin care se aduc modificări şi completări Codului fiscal, cu aplicabilitate începând cu ianuarie 2017.

Noile prevederi vizează în special următoarele:

Titlul II – „Impozitul pe profit”

 Se introduc reglementări cu privire la stabilirea anului fiscal modificat, respectiv la condiţiile în care, persoanele care au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic pot reveni la anul fiscal calendaristic sau pot opta pentru modificarea perioadei anului fiscal modificat.
 Se abrogă prevederea privind termenului până la care este aplicabilă scutirea de impozit pe profitul reinvestit, respectiv 31 decembrie 2016, şi se extinde aplicarea facilităţii şi asupra dreptului de utilizare a programelor informatice.
 Se introduc prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate cu pregătirea teoretică şi/sau practică a elevilor în cadrul invăţământului profesional şi tehnic, potrivit legii.
 Se modifică prevederile actuale, în sensul diminuării limitei capitalului social al microîntreprinderilor de la 25.000 euro la 45.000 lei, pentru care se poate aplica opţiunea pentru plata impozitului pe profit

Titlul IV -„Impozitul pe venit”

 Se includ în categoria veniturilor neimpozabile bursele, premiile şi alte drepturi sub formă de cazare, masă, transport, echipamente de lucru/protecţie şi altele asemenea primite de elevi pe parcursul învăţământului profesional şi tehnic, potrivit reglementarilor legale în domeniul educaţiei naţionale.
 Sunt considerate cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, cheltuielile efectuate pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului profesional şi tehnic, potrivit reglementărilor legale în domeniul educaţiei naţionale.
 Începând cu 01 ianuarie 2017, pentru veniturile realizate în anul 2016, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor nu mai depun formularul 205 – Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit
 Deasemenea se elimină obligaţia depunerii acestui formular şi de către plătitorii următoarelor venituri:
– din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală, din pensii, din arendare, precum şi a persoanelor juridice care au obligaţia calculării, reţinerii şi plăţii impozitului datorat de persoana fizică în cazul asocierilor dintre o persoană juridică contribuabil potrivit titlului II – Impozitul pe profit sau titlului III – Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor şi o persoană fizică, care au obligaţia depunerii Declaratiei-112 privind obligatiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit.

Titlul V – „Contribuții sociale obligatorii”

 Includerea remuneraţiei brute primite pentru activitatea prestată de zilieri în categoria veniturilor exceptate de plata contribuţiilor sociale obligatorii prevăzute la art. 142 din Codul fiscal, în concordanta cu dispoziţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfaşurate de zilieri, republicată.
 Reglementarea termenului de plată şi de declarare a contribuţiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentând diferenţe de venituri din salarii stabilite prin lege, pentru perioade anterioare.( cum ar fi Legea nr. 85/2016 privind plata diferenţelor salariale cuvenite personalului didactic din învăţământul de stat pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011, fără de care, plătitorii diferenţelor salariale care sunt unităţi de învăţământ de stat finanţate de la bugetul de stat, ar plăti obligaţii fiscale accesorii)

Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată

 Începând cu 1 ianuarie 2017 se introduce regimul special pentru agricultori, persoane fizice, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale care efectuează activităţi/servicii agricole şi care, în prezent, întâmpină dificultăţi în aplicarea regimului normal de TVA.

Aplicarea regimului special presupune următoarele:

– agricultorii nu deduc TVA pentru achizitii, dar nici nu colecteaza TVA pentru vanzari, indiferent de plafonul realizat. În schimb, primesc o compensaţie în cota forfetară pentru acoperirea taxei aferente achiziţiilor, astfel încât preţul produselor agricole/ tariful serviciilor agricole să fie degrevate de taxă.
– regimul special este opţional, aceştia pot opta pentru a aplica regimul normal de TVA.
– agricultorii care aplică regimul special vor fi inscrişi într-un registru special, iar beneficiarii acestora vor avea obligaţia de a menţiona achiziţiile efectuate de la agricultori într-o evidenţă distinctă. Cei care în prezent sunt înregistraţi în scopuri de TVA pot renunţa în favoarea aplicării regimului special pentru agricultori.
– compensaţia se acordă gradual în cota forfetară, pe baza unui procent de compensare de 1% în anul 2017, 4% în 2018 si 8% în anul 2019.

 Se abrogă prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari(ROI).
 Se suspendă, până la data de 31 decembrie 2019, obligaţia depunerii declaraţiilor informative (cod 392A, 392B si 393)
 Se modifică prevederile referitoare la măsurile aplicabile contribuabililor care se reînregistrează în scopuri de TVA, după ce înregistrarea a fost anulată de către organele fiscale, în sensul că:

– vor factura cu TVA către clienţi toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA, recuperând astfel taxa pe care au colectat-o
– pentru cumpărarile aferente vânzărilor efectuate în perioada în care contribuabilii au codul anulat, vor putea deduce TVA după reînregistrare
– beneficiarii acestora vor putea deduce taxa aferentă cumparărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat
– cheltuielile înregistrate de contribuabilii inactivi şi de beneficiarii acestora, vor fi luate în calcul la determinarea rezultatului fiscal privind impozitul pe profit, la reactivarea potrivit Codului de procedură fiscală, fie în perioada fiscală din anul în curs, fie prin rectificarea declaraţiei de impozit pe profit a anului fiscal precedent.

Baza legală: Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal (Monitorul Oficial nr. 977 din 06 decembrie 2016).

Şef administraţie, Cristian Parasca

2 comentarii

  • Sa speram ca nu, doamna. Sa speram ca ce s-a promis in campanie sa ramina promisouni. Macar cele legate de scaderi de taxe si impozite. Inca odata spun :in crestere ec maredti taxele si impozitele, in criza sau recesiune le scazi . Numai asa se dezvolta o tara. Daca vom face totul invers……cum s-a facut in 2007-2009 ……!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.