Social

Bariere cu program pe drumuri forestiere din Călimani. Drumeții vin cu acuzații, proprietarul pădurii cu explicații

Un bistrițean pasionat de drumeții a avut parte de o experiență mai puțin plăcută în Munții Călimani, unde nu a avut acces din cauza unor bariere amplasate pe drumuri forestiere. Nemulțumit, el a transmis o scrisoare Ocolului Silvic Tihuța Colibița, dar și redacției noastre. O redăm integral pentru o cât mai bună înțelegere a ceea ce s-a întâmplat chiar în ziua de 1 Mai.

”(…) G.G. mă numesc. Pasionat de munte, drumeții și mountainbike, de ani de zile bat cărările munților, atât în țară cât și peste hotare. Normal, că nici munții din județul nostru nu îi ocolesc, locuind în Bistrița. Duminică, de 1 Mai, am vrut să fac o urcare în Munții Călimani, spre vârful Străcior.

Intenția mea era să aleg traseul Colibița, Izvorul Lung, să las mașina la finalul drumului pietruit  și de acolo să urc pe Izvorul Lung în Via Maria Theresia, poiana Dălbidan, apoi golul alpin și spre vârf.

Normal, ca un munțoman responsabil, de dimineață am avut o conversație cu Salvamontul legat de calitatea traseului, a zăpezii și a pericolelor teoretice ce le-aș putea întâmpina. Salvamontul îmi confirmă că între cele 3 variante (1 traseul de la birourile minei spre cabana salvamont sau 2 traseul de la birourile minei prin poiana Prislop apoi Dălbidan și 3 traseul prin Izvorul Lung, ) alegerea mea prin Izvorul Lung îmi aduce șansa de a urca mai repede, adică de a da de pădure puțină, zăpadă cât mai târziu (sus), restul traseelor fiind încă cu multă zăpadă moale și adâncă, ceea ce ar îngreuna urcarea, oricât de dotat aș fi cu rachete sau schi de tură. După ce am luat ultimele informații meteo, am plecat. 

Imediat după ce am făcut curba din Colibița pe stânga spre Izvorul Lung, dau, după ce se termină asfaltul și înainte de izvor, de barieră. Știam de existența ei, dar în ultimii ani (6-7-8) nu am mai văzut-o închisă, însă de data asta, DA. Era închisă. Și culmea ironiei, are pancartă cu orar. ORAR, pentru ce? Pentru urs? Pentru că așa cum e scrisă pancarta aceea dă loc la multe interpretări. Normal că m-am enervat. Normal că am sunat la Salvamont. Ei nu știau că bariera era închisă. 

No, ce fac? Mă repliez și o iau spre birourile minei, dar țelul meu (al nostru, că nu eram singur) deja s-a modificat, deoarece, pierdeam mult timp prin repliere, plus distanța de urcare era mai mare, plus necunoscuta zăpezii din pădure era mare. Așa că am zis că măcar până în Dălbidan să ajungem. Spre birouri, mă întâlnesc cu niște munțomani de-ai mei care coborau pe Pănuleț, care îmi zic că spre Tău Zânelor e barieră, idem spre Poiana Slătinița. 

Mergând spre birourile minei și pe partea asta, spre Tău Zânelor, era barieră și erau mașini staționate în fața ei (de Alba și de Mureș). Mă întreb, mașina Salvamont, în caz de – Doamne feri – o intervenție, PE UNDE ARE ACCES? Sau apucă să ajungă la locul faptei în timp util, dacă și accesul lor spre cabana salvamont e restricționat???? Lăsăm mașina la birouri și pornim spre mină: pe pod, barieră spre poiana Prislop. No, am plecat, dar după poiana Prislop, în pădure, zăpada spre Dălbidan, trecea de 1 m la 150-200 m imediat după ce intri în pădure  și începi să urci. Salvamontul m-a atenționat de asta. În fine, greu cu înaintarea așa că pe la ora 13, după mult efort de înotat prin zăpadă, am renunțat cu părere de rău, am coborât și am prânzit în Prislop, apoi ne-am întors în Colibița la finalul expoziției de pictură din cadrul evenimentelor Sărbători în Colibița.

Deci: barierele dumneavoastră, puse și închise pe drumurile din pădure mi-au stricat planurile de drumeție, prin rerutare, redimensionare timp și km. Și bănuiesc că a stricat multe planuri la câte mașini erau parcate prin fața barierelor. 

1. Oficial, cu mașina mea personală, cum pot eu avea acces cu mașina pe aceste drumuri? Sunt drumuri pietruite, cu rigole de colectare a apelor, cu semne de circulație, făcute din fonduri europene și mă așteptam să fie accesul liber. Deci, am acces cu mașina? Dacă da, cum???? Dacă NU, fiți amabili și informați-mă vă rog de temeiul legal, măcar informat să fiu. Dacă investiția în drumuri, e făcută din finanțări europene, drumul nu ar trebui să fie deschis publicului? 

2. Nu este vina mea că nu știți să informați, sau să puneți o taxă de intrare,  șamd.

3. Prin acele bariere, îngreunați accesul la obiective trecute pe toate hărțile turistice montane, inclusiv Via Maria Theresia. Cine credeți că mai vrea să urce în Dălbidan sau în Terha, dacă distanța până acolo crește cu km buni făcuți per pedes pe drumuri pietruite?

4. Să înțeleg că puneți bariere tocmai ca să limitați accesul turiștilor care, dacă ar ajuge aici ar umple Facebook-ul cu poze cu cantitatea de lemn ce se taie? Și cu coaste de munte defrișate integral așa cum este coasta din dreapta sus față de drumul spre mină? Din poiana Prislop, până jos la pensiunea Izvorul Muntelui, atâta cantitate de lemn tăiată, nu am văzut niciodată. Și chiar dacă în poiana Prislop am găsit o pancartă cu anunțul legal de tăiere, autorizația aceea e expirată și vorbește doar de tăieri din accidente. În Prislop, spre Blaja, e o așa cantitate de mare de lemn de poți umple liniștit vreo 10-15 vagoane CFR (numa’ din ochi APRECIAT). Pozele mele făcute la toate grămezile de lemn arată CLAR, lemn curat, sănătos, în proporție de peste 50% din tăieri.

5. Coborând în poiana Prislop, admirând creasta Bistriciorului, am auzit zgomote de mașini apoi am vâzut câteva ATV-uri și “ gipane”, care rupeau dealu’ spre poiana Blaja. Mă întreb retoric, “ăștia” au dreptul să circule pe aici? Să rupă dealul, să polueze fonic arealul? Să polueze mediul – am mai văzut jeep răsturnat, iar din el ulei și motorină câtă vrei pe jos. Și dacă nu au, cum au intrat aici? Puteți să mă informați despre legalitatea de a avea acces cu mașina în general pe drumurile de exploatare, forestiere, din ocolul dumneavoastră? Dacă nu am acces deloc în baza cărei legi nu am acces, iar daca NU am acces, cum au acces jeepanele și atv -urile, că fără acordul dumneavoastră la bariere sau cheie nu pot intra? 

PS. Schimbați panoul ăla că nici o limbă română nu traduce ce vreți să informați prin el.

Ce spune proprietarul pădurii, Primăria Prundu Bârgăului

Primarul comunei Prundu Bârgăului, Doru Crișan, a precizat că potrivit Codului Silvic și Legii 407, nimeni nu poate intra în pădure fără acordul proprietarului și al celui care gestionează fondul respectiv.

”Trebuie obligatoriu anunțat. Este taxă de intrare pe fond forestier și obligatoriu trebuie să se știe traseul pe care se merge. Noi avem un regulament, se achită taxa și se poate merge pe munte. Al doilea aspect este că în zona respectivă au fost doborâturi de vânt, numai noi, comuna Prundu Bârgăului, am avut 80.000 mc, a mai avut și Josenii Bârgăului circa 40.000 de mc, este și comuna Bistrița Bârgăului care a mai avut mult lemn doborât. Trebuie barieră fiindcă se fură foarte mult lemn. Sunt oameni care numai asta fac, cu mașinile. Intră în pădure, încarcă și pleacă. Pădurarii răspund pentru ce e acolo. Dacă i se fură unui silvicultor de la 4 mc în sus i se face dosar penal. De aceea trebuie închise barierele pentru că nu pot păzi o suprafață atât de mare și trebuie să fie gestionată zona. Noi am amplasat tot felul de pancarte cu informații despre numărul de telefon la care trebuie sunat, dar se distrug sau se fură. Tot la trei săptămâni dispar, mai trag cu arcul în ele, nu știu ce fac, dar le distrug”, a spus Doru Crișan.

Primarul a explicat că potrivit unei hotărâri a Consiliului Local Prundu Bârgăului, chiar și cei care organizează competiții plătesc taxe pentru utilizarea traseelor montane.

”Cei cu jeep-urile vin și plătesc. Mai sunt și alții care merg și leagă bariera după jeep și o rup, mai avem și astfel de cazuri, dar regula este să anunți și să plătești. E o proprietate. Nu poți merge pe proprietatea nimănui fără acordul lui și fără plătești o taxă. Salvamontul nu are nicio legătură”, a spus el.

Comuna Josenii Bârgăului are Bistriciorul și Tăul Zânelor, Crucea lui Orban aparține de Bistrița Bârgăului, iar Dâlbidanul, Izvorul Lung până spre Dornișoara ține de comuna Prundu Bârgăului.

Etichete

16 comentarii

  • felicitari pt articol . sper sa si primiti raspuns , exact in aceeasi situatie m am aflat si eu cu familia si ajuns mustrat si amenintat de padurar .

    • Jefuitorii astia care dau padurile doar pentru salarul lor fara ca poporul roman sa aiba vreun beneficiu ne interzic acuma si sa mai intram in padurea noastra a poporului roman

    • Problema este alta și destul de gravă, ar trebui interzis accesul cu mașini de teren pe orice drum forestier, pășune, rezervație naturală, terenuri private și agricole, la atv la fel. Dacă ar fi puțin bun simț, dar pt unii nu mai este deloc, merg și distrug pasiuni, drumuri, culturi agricole și așa mai departe. Acești indivizi nu au nici o treabă cu muntele, ei după ce mai iau ceva se duc să polueze și să distrugă tot. Așa că sunt bune si barierele.

  • Ca sa iti raspund mai repede, nu, nu ai voie, asa spune Codul Silvic. Necunoașterea e problema ta, un scurt search pe Google te ajuta. In legatura cu tăierile de care spui, majoritatea daca nu chiar toate provin din doborâturi de vânt, daca esti chiar asa mare munțoman le vedeai anul trecut căzute.
    Accesul public în fondul forestier național cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este interzis, cu excepția activităților sportive, de recreere și turism organizate, care se pot practica pe drumurile forestiere sau pe trasee special marcate și omologate, numai cu acordul:
    (la 11-09-2020, Partea introductivă a alineatului (2) din Articolul 54 , Capitolul VI , Titlul III a fost modificată de Punctul 16, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 7 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 823 din 08 septembrie 2020 )
    a) șefului ocolului silvic, în cazul administrării;
    b) proprietarului, cu avizul șefului ocolului silvic, în cazul asigurării serviciilor silvice

  • In toamna anului 2021 au avut loc 5 furturi de material lemnos atat din Platforme Primare cat si arbori taiati in delict din marginea drumului forestier Izvorul Lung – Dalbidan de aceea bariera este inchisa pe timp de noapte cat si in perioada zilelor libere sau Sarbatori, se poate verifica cele relatate la Politie multumim de intelegere in rest barierele sunt deschise

  • A dracu’, nu stiam ca astia cu masini mici au furat padurile patriei.
    No, bine c-am aflat de la dom’ primar, ca altfel muream prost (si sarac).
    Asa o sa mor doar sarac, ca nu prea a mai ramas nimic de furat.

  • Sâmbăta, duminica Închis!!! Românie plai de dor! O poză tradițională cu primarul în izmene mai lipsește lângă anunț.

  • Un muntoman ar zice ca drumetia se face in bocanci si cu rucsacul in spate, cu masina pot toti, e plin de ei cu motoare si masini de teren in toti muntii nostri , nu le mai ajung miile de km de asfalt ei merg sa ridice praful si sa polueze si muntii

  • Sa nu exageram. In unele locuri e chiar bine sa fie barriere. Chiar unele locuri ar trebuie inchise de tot mai ales pentru exploatare de lemne! Iar in alte locuri ar fi bine sa fie amenajate parcari si panouri de informare.
    De exemplu ar trebuie sa fie o parcare la maxim 5km de vreun loc frecventat turistic sau daca e pozibil si pazit zona si mai aproape. Exista si omeni mai in virsta care numai au putere sa umble 20km si totusi ar imbunatati viata lor daca aveau acess si puteau participa la ceva activitate in natura.

  • E anormal. Omoram turismul deodata cu hotii de lemne. Fiu-meo are acum 4 ani. Probabil trebuie sa mai astept vreo 10 ani pana o sa reusesc sa urc cu el pe vreo culme de munte. Pana atunci e imposibil sa il trag dupa mine in plus inca vreo 5-10 km de la bariere unde nici nu are ce vedea in afara de brazi… nevasta-mea iarasi nu are conditie fizica asa de buna sa mearga asa mult…. camere video, amenzi, jandarmi montani, limitatoare de inaltime pt camione… cautati solutii care sa nu omoare turismul… de ce sa sufere cei ce respecta muntele pt putinii idioti.

  • Cum sa inchizi bariera Sambata -Dumuinica?
    Vine vara si vreau si eu un weekend la munte , de exemplu pe Bistriciorul .
    Urc Vineri, dar conform orarului stau obligatoriu pana Luni?
    Puneti angajati ai primariei la respectivele bariere , puneti si taxa acces autovehicul si stabiliti un orar in zilele de Sambata si Duminica de la 07-20 .
    Se poate gasi o solutie.
    In ce priveste furtul de lemen cu masina mica, poate ne face un calcul domnul primar si ne spune cam de cate de mii de astfel de masini era nevoie pentru a transporta , cantitatea de lemn lipsa din padurile pastorite de dansul?

  • Trăim in țara lui Papură Vodă. Da. Asta e legislația. Accesul auto e interzis pe drumurile forestiere, care nu sunt drumuri publice, ci drumuri private. Nu ai voie prin pădure dpdv legal nici măcar per pedes sau cu bicicleta in afara traseelor turistice marcate, fără acordul proprietarului. Legat de drumuri, chiar dacă cele cu pricina au fost reabilitate cu fonduri europene, nu pentru turiști le-au facut, ci pentru cei care exploatează pădurea, să o poată duce mai repede. (Tot firmele care au început cu exploatarea pădurii, au reabilitat si drumurile forestiere, acum fiind mari constructori de drumuri). Iar legat de atv-uri, moto enduro și 4×4, e un fenomen ce începe să ia amploare, mai ales pe la sate. Ăsta e noul hobby al celor care s-au scăpat la bani și care își tunează bolizii să poată urca pante cât mai înclinate. Nu doar că sunt tolerate activitățile astea nocive pentru natură, dar sunt și încurajate și promovate de „autorități” prin tot felul de competiții și evenimente…

  • Nu exista ca primaria sa fie proprietar. Primaria are rol de administrator, o are in grija, e cu totul altceva!! ( primarul este proprietarul primariei? Nu!!)
    Proprietar este statul roman, respectiv fiecare cetatean al Romaniei, exceptie facand padurile care sunt trecute pe titlul de proprietate ale unei persoane fizice sau juridice, deci sa eliminam eroare prin care primaria se face proprietar.
    Accesul poate fi restrictionat cetateanului printr-o lege sau ordonanta de guvern, orice hotarare luate de UAT poate fi contestata atata timp cat eu platesc guvernului taxa…(ca sunt cetatean roman si pe teritoriul Romaniei) taxa anuala pe casa/teren, taxa ca detin o masina, cpntributie din salariu Cas, cass, impozit pe venit, taxa de drum (rovigneta), taxa de autostrada, taxa de pod ( cernavoda)…ba, taxa sa ascult o pasarea in padure?!?
    Daca UAT-ul nu e in stare sa gestioneze situatia furtului de lemn, nu suntem gestapou, plecati dracu acasa sa vina altii care pot gestiona situatia fara sa trantessca niste bariere pe post de motiv, (oricum se fura si cu bariere) deci, dati-le jos ca si padurile sunt ale noastre si sa va mai zic ceva, cu cat mai multa lume in padure cu atat se va fura mai putin!!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS