IPS Andrei – Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului a resfințit luni 6 mai, în a doua zi de Paște, bisericuța din lemn cu hramul ”Sfinții Apostoli Petru și Pavel” aflată în incinta Muzeului Bistrița.
Ierarhul a oficiat apoi Sfânta Liturghie pe scena amplasată la Muzeu, în prezența oficialităților locale și a sute de credincioși.
Din sobor au făcut parte: consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol – arhidiaconul Claudiu Grama, starețul Mănăstirii Nușeni – arhimandritul Paisie Iloaie, protopopul de Bistrița – preotul paroh Alexandru Vidican, preotul paroh Nicolae Feier, preotul paroh Vasile Beni, preotul Emanuel Vidican – secretarul Protopopiatului Bistrița, preotul pensionar Simion Bretfelean și preotul pensionar Liviu Șugar.
După citirea pericopei evanghelice, pornind de la îndemnul Înțeleptulului Solomon, care, în Cartea Pildelor, capitolul 22, versetul 6, zice: ”Deprinde-l pe tânăr cu purtarea pe care trebuie s-o aibă și chiar când va îmbătrâni nu se va abate de la ea”, IPS Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură despre importanța catehetică a sărbătorilor și a slujbelor în educarea tinerei generații.
Răspunsurile liturgice au fost date de Corala Bisericii ”Coroana”, dirijată de prof. Rozalia Fucă-Tomescu. La chinonic, interpreții de muzică populară Alexandru Pugna și Camelia Pașca Suciu au interpretat pricesne.
La finalul slujbei, pentru implicarea activă în viața Bisericii și a comunității, în semn de prețuire și recunoștință, din partea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Mitropolitul Andrei a acordat Crucea Patriarhală pentru mireni, cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române, președintelui Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan.
”Dedic Crucea Patriarhală, cea mai înaltă distincție acordată de Patriarhia Română și primită într-un cadru feeric, oamenilor și enoriașilor Bisericii Ortodoxe, pe care o voi sprijini atâta timp cât voi fi pe acest pământ. Mă onorează această distincție, dar ea aparține cetățenilor acestui județ, cărora le mulțumesc pentru sprijin și încredere”, a postat șeful CJ.
Conform Wikipedia, biserica din curtea Muzeului Bistrița este un vechi lăcaș de cult greco-catolic din satul Leurda, comuna Cășeiu, județul Cluj, care datează din a doua jumătate a secolului XVIII-lea și are hramul ”Sfinții Apostoli Petru și Pavel”. În anul 1998 biserica a fost mutată la Bistrița.
În a treia zi de Paște, marți 7 mai, IPS Arhiepiscop și Mitropolit Andrei se va afla la Biserica ”Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul” din Prundu Bârgăului, cu prilejul sfințirii lăcașului de cult.
Ăștia fac câte o biserică în curtea fiecărei instituții aflate în subordinea CJ? Pe când următoarele, și unde? Zic să începem cu Aquabis, apoi la Teraplast Arena, așa între două reprize mergem și la vecernie. Penibili comasații ăștia.
În curtea muzeului nu s-a făcut, ci se află o biserică de lemn care are vreo 300 de ani. Piesă de muzeu, așadar. Dacă trebuia resfinţită, nu știu.
Resfințirea nu este valabilă degeaba s-a deranjat ionica. Tot ce a fost sfințit odată așa va rămâne pe veci. Așa este și cu biserica de lângă hotelul coroana. Degeaba se supăra alții dar bocancul sovietic încă este purtat cu mare fala in țara asta. Oare se simt mândri fratii creștini ortodocși când înaltele fete bisericești confisca și resfințește bunul si istoria altora??? Fiecăruia i se va rasplatii după faptele lui… spune o vorba.
@soV
Cum spunea un regizor :
” trebuie sa fii destul de inteligent,
inteligent pentru a nu TE lăsa folosit de conservele rușilor din România”.
Cizmele si tunurile austriece ale lui von Bukow.
@Franzy Buna dimineața! Ați venit la serviciu după sărbători? Unde s-a mutat cu birourile secția de propagandă a pcr până se schimbă fereștrile la prefectură? Așa și zi mai departe care-i treaba cu cizmele lui Bukow?
Motto:
“Stăpâniţi, românilor, de acelaşi dor
Să fim iarăşi doar o turmă şi-un Păstor.
Doamne Sfinte şi-ndurate, dă-ne iarăşi unitate, cum a fost
De când ne-am născut creştini după Hristos!”
(Priceasna – Dă-ne, Doamne, unitate)
Sciziunea crestinismului a început de la Marea Schismă din 1054, care a fost o consecinţă a înstrăinării treptate dintre Roma şi Constantinopol. Putem vorbi, pe de o parte, de cauze de ordin politico-religios şi, pe de altă parte, de cauze dogmatice. Dincolo de neînţelgeri privind lumea materială şi interesele politice, cauzele dogmatice au jucat şi ele un rol important. Existau trei probleme majore. În primul rând, cea legată de Filioque, un adaos la formula Crezului din 381. În secolele V-VI, două concilii ţinute la Toledo marchează modificarea Crezului în Apus prin adăugarea formulei „Duhul Sfânt care de la Tată şi fiulpurcede”. Aceasta e preluată în Franţa, Italia şi Germania, iar la începutul secolului al XI-lea, Henric al II-lea e încoronat împărat de către Papă, ocazie cu care se cântă Crezul modificat. Acest fapt a statuat recunoaşterea de către Papalitate a noii formule. Cea de-a doua diferenţă stă în ritualul împărtăşaniei:folosirea azimei în vest şi a pâinii dospite în est. Apoi, celibatul preoţilor era obligatoriu în occident, în timp ce preoţii bisericii orientale se puteau căsători (o singură dată). În secolele XII-XIII, se va adăuga şi problema purgatoriului, concept pe care ortodocşii nu îl acceptă.
Biserica Română Unită cu Roma (greco-catolică) a luat ființă în Transilvania în anul 1700, prin trecerea episcopului ortodox ardelean Atanasie Anghel, împreună cu o parte din clericii și credincioșii săi, la Biserica Romei, înseamnând întoarcerea la credinţa în care s-a zămislit şi în care a trăit zece veacuri poporul român credinţa dela care fără voia şi ştirea lui a fost rupt la 1054.
In Rânduiala Miezonopticii din toate zilele se spune : „Însuți, Doamne, primește și rugăciunile noastre în ceasul acesta și îndreptează viața noastră spre poruncile Tale; sufletele noastre le sfințește, trupurile curățește, cugetele îndreptează, gândurile curățește și ne izbă- vește de tot necazul celor rele și al durerii. Ocrotește-ne cu sfinții Tăi îngeri, ca, prin mijlocirea lor, fiind păziți și povățuiți, să ajungem la unitatea credinței și la cunoștința slavei Tale celei neapropiate, că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin.”
De aceea, Biserica Română Unită cu Roma (Greco-Catolică) ar putea fi o cale prin care „să ajungem la unitatea credinței creştine”.
,,fereștrile” …Vektore…