Un număr de 319 elevi din tot județul au situația școlară neîncheiată, ceea ce înseamnă că sunt cu risc de abandon școlar, a spus inspectorul școlar general Cristian Nicula în ședința Colegiului Prefectural unde s-a luat în discuție tema la solicitarea Avocatului Poporului.
”Sunt tot felul de cauze care duc la risc de abandon școlar. Între 60 și 70 de familii sunt cu probleme: părinți divorțați, plecați în străinătate, copii care stau cu bunicii. Situația nu este foarte confortabilă și astfel apare riscul de abandon școlar. Noi avem înregistrați 319 elevi cu situația neîncheiată. Dintre aceștia, unii se vor reînscrie la școală, alții sunt repetenți, unii au probleme medicale. Nu vin elevii cu cereri din care să reiasă că vor să abandoneze școala. Au situația neîncheiată din diverse motive, însă școlile trimit adrese primăriilor, care, prin serviciile sociale, încearcă să ofere sprijin familiei pentru a duce copiii la școală”, a spus inspectorul școlar general Cristian Nicula.
Unii părinți, de regulă cei din comunitatea romă, nu își îscriu copiii la școală fiindcă nu au acte de identitate, nici medic de familie, nefiind angajați.
”Am luat legătura cu Administrația Finanțelor Publice Bistrița și le-am cerut să-mi indice o cale prin care s-ar putea face o amnistie fiscală pentru părinții copiilor. Unii adulți au de plătit amenzi de 20.000-30.000 de lei, nu știu exact pentru ce contravenții, iar dacă se angajează, acești bani le sunt reținuți din salarii. Este motivul pentru care majoritatea nu se angajează și este un cerc vicios. Prea mari speranțe să fie recuperați banii de la ei nu cred că sunt, iar amnistia ar fi în interesul copiilor”, a spus Cristian Nicula.
Anul acesta însă, demarează Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, iar în cursul zilei de marți, vort fi semnate 17 contracte de finanțare în valoare totală de 13 milioane de lei fără TVA.
”Sunt trei categorii de granturi: mic, mediu și mare, cel maxim fiind de 130.000 de euro, destinat școlilor care au în gimnaziu peste 150 de elevi, grupul țintă pentru acest program fiind elevii de gimnaziu. Programele se vor derula pe o perioadă de trei ani în 17 școli. La final de septembrie, va fi etapa a doua de selecție la care vor participa și alte școli din județ pentru a derula acest program. Toți copiii vor fi înregistrați într-un modul din SIR, o aplicație informatică folosită de sistemul de învățământ, o bază de date, și acolo este un mecanism pentru avertizare timpurie în educație, iar prin modulul MATE (Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educaţie), datele introduse acolo vor avertiza asupra riscului de abandon școlar. Modului MATE va fi disponibil tuturor școlilor, chiar dacă nu sunt în program”, a mai adăugat inspectorul general Cristian Nicula, potrivit căruia prima zi de derulare a proiectului va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare.
Tot pentru reducerea abandonului școlar, vor fi acordate tichete sociale educaționale destinate elevilor din familii care nu depășesc suma de 1275 de lei venit maxim/membru de familie la nivelul lunii iulie 2022. Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud va prelua până în 20 septembrie a.c. cererile acestora. Beneficiarii vor primi câte 500 de lei. Anul trecut, au fost înregistrate 4800 de cereri.
La Bistrița, 72 de copii cu risc de abandon școlar
Din luna iulie, toți angajații Direcției de Asistență Socială din Primăria Bistrița sunt pe teren pentru a vedea acei copii care nu figurează în învățământ și unde sunt, a spus Radu Dreptate, director. Cei mai mulți sunt din Sărata, Viișoara, Bistrița str. Subcetate, care stau în locuințe sociale. Unii au abandonat școala, alții nu au fost înscriși în sistemul de învățământ obligatoriu sau au fost înscriși și nu frecventează.
”Majoritatea sunt plecați în străinătate, dar am găsit și 72 de copii care nu au fost înscriși la grădiniță. Deja, datorită colegilor mei, 35 au fost înscriși. Din nou vom merge pe teren să vedem ce piedici au întâmpinat părinții de nu i-au scris. Unii spun că nu au medic de familie, că nu au reprezentant legal – părinții fiind plecați în străinătate – dar noi continuăm demersurile pentru a reduce cât mai mult posibil numărul copiilor care nu sunt înscriși la școală. Avem și un grup de copii care depășesc 12, 13, chiar 15 ani care refuză școala și aici trebuie să gândim soluții pentru a-i cuprinde în anumite centre de formare pentru a nu rămâne pe străzi”, a spus Radu Dreptate.
Direcția de Asistență Socială Bistrița are în evidență 124 de familii cu un total de 582 de persoane care beneficiază de alocație de susținere familială.
Nu din cauza amenzilor nu se angajează, ci din cauză că sunt niște puturoși. Puțină precizie vă rog.
Hauăleu, chiar așa, distinse inspector?! Exact asta e problema pentru care elevii abandonează școala?… Amenzile!… Ele dacă n-ar fi, elevii ar frecventa voioși și cu mare bucurie școala, nu-i așa?! Distinse domn, problemele pentru care elevii aleg, singuri sau sprijiniți de familie, să abandoneze școala sunt mult mai serioase și infinit mai profunde. În primul rând, lipsa educației familiei din care ei provin. O familie slab educată, care n-a pus și nu pune accent pe educație, fiți convins, nu-și va încuraja copilul să învețe sau să frecventeze școala. De ce? Simplu, nu o va considera importantă. Dacă pentru ei nu a fost importantă, logic, de ce ar trebui să le insufle celor mici importanța acesteia? Cu cât actul educațional este mai de proastă calitate, cu atât numărul vulnerabililor va crește, iar „stimulentele” pentru abandonul școlar se vor înmulți. De foarte multă vreme suntem fruntași în Uniune la abandon școlar, la mame minore, la igiena personală precară etc. Vă întreb, ce s-a făcut pentru încercarea ameliorării acestor probleme? Care au fost și care sunt măsurile concrete aplicate? Ne place să ne lăudăm cu olimpicii și cu rezultatele acestora. Cât se poate de greșit. Aceștia sunt excepțiile de la regulă. Ei constituie categoria elevilor studioși, proveniți din familii foarte educate și foarte conștiincioși, valoare inoculată încă de mici. Realitatea sistemului educațional este cea zugrăvită de rezultatele majorității, adică de rata de analfabetism funcțional, analfabetism pur și simplu, abandonul școlar și de minorele devenite mame încă din fragedă pruncie. Toate acestea sunt efecte ale unor cauze profunde care ilustrează sistemul educațional românesc și precaritatea programelor acestuia. Simpla anulare a unor amenzi nu va constitui vreo mare măsură sau vreo soluție palpabilă, ba dimpotrivă, poate avea efect de bumerang, nemaiexistând măsuri coercitive, după cum este năravul omului, s-ar putea să-i determine și pe alții să recurgă la abandonarea școlii. Din păcate, la cum o arată chiar realitatea, școala românească și actul educațional sunt o parodie. Una din ce în ce mai proastă. Din păcate, valorile, principiile și calitatea profesională și umană sunt trecute în plan secundar, iar alte atuuri primează, uitați-vă doar la ce inși populează pozițiile de frunte ale statului. Inși dubioși, plagiatori, incoerenți, incapabili să expună o idee, farisei care pledează pentru valori și principii cu care n-au nimic în comun. Cum vreți ca educația și societatea să arate altfel cât timp elita statului este o caricatură de prost-gust? Peștele de la cap se împute, nu-i așa?!
Fain…si tu sa iti faci firma si sa ,,castigi” licitatiile .
Wow, ce idee creata! Daca taceai, filozof ramaneai!
Mulți dintre ei sunt la cerșit in Germania .
amenzile alea sunt pentru buna purtare a părinților respectivi.
Pentru cea cu care au fost prinși, că de făcut, au făcu ei mai multe belele.
Și-așa , ce exemplu dau ei copiilor ?
De ce nicio autoritate politică n-are curajul să rupă pisica.
Să li se întrerupă orice formă de asistență socială familiilor care împiedică frecventarea școlii de către copii lor.
Iar în astfel de situații, prin ordin judecătoresc, copiii luați la stat și purtați la școală.
Că în ritmul ăsta, productivitatea unei categorii (haoleo, că iera să-i zic interzisu!) ne va copleși – din interes pentru ajutoare.
Da ghiulul, ceafă groasă, fălci și șunci, plus neam-prostie, cât cuprinde.
De manele, semințe și bere la pet, ce să mai zic, fac parte din meniu.
Domnul ,,inspector,, a uitat din ce minister face parte? Sau se crede semizeu odată cu scăunelul lui de inspectoras și crede că poate face ce vrea . Să-și vadă de treabă lui și de ,,culoarea,, pe care o poartă.