Actualitate

Calvarul înmatriculărilor. De ce durează o lună să înscrii o maşină în Bistriţa-Năsăud

O lună. Atât durează în Bistriţa-Năsăud să înscrii în circulaţie o maşină. După ce trei angajaţi din cadrul Serviciului de Înmatriculări au fost cercetaţi penal, unul s-a pensionat, iar alţi doi au restricţii în privinţa activităţii pe care o pot presta, doar cinci oameni încearcă acum să facă faţă numărului mare de solicitări, tot mai multe de la an la an. Pentru evitarea veşnicelor cozi, din august a.c., la Înmatriculări nu mai poţi merge fără o programare. Dacă o obţii azi, eşti chemat peste o lună. Despre această situaţie aberantă am discutat cu şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Bistriţa-Năsăud, comisarul şef Dumitru Creţa.

Reporter: Domnule comisar şef, media europeană de înmatriculare e de două ore, cea naţională de 21 de zile. De ce la Bistriţa nu ne încadrăm nici măcar în aceasta? 

Comisar şef Dumitru Creţa: Autoturismul se înmatriculează în ziua în care primim luăm documentele. dumitru-cretaÎncasăm taxele pentru plăci, tipărim documentele, eliberăm numerele. Problema pe care o avem acum este programarea în baza bonului de ordine. Aici suntem la aproximativ 4 săptămâni distanţă. Dacă vine un cetăţean pentru programe, aceasta se face cam la distanţa de o lună. Atât putem prelua. Aceasta este capacitatea actuală a compartimentului respectiv. Media zilnică a tuturor operaţiunilor pe care le facem: înmatriculări definitive, temporare, radieri şi celelalte operaţiuni ce ţin de verificările specifice în bazele de date este de 110-115 autovehicule.

Respectiv cineva care vrea să înmatriculeze o maşină trebuie să aştepte o lună, ceea ce e foarte mult. 

Ca să îi putem prelua dosarul în baza bonului de ordine, da, o lună. E adevărat, e foarte mult, dar atât am avut capacitatea. Dacă nu recurgeam la acest mod de lucru cu bon de ordine, am fi avut în continuare foarte mare aglomerare la ghişeu. Vin oameni care stau la cozi câte 2,3,4 ore. Nu puteam prelua toate dosarele  fiindcă nu puteam verifica tot ce ţine de noi şi atunci apăreau nemulţumirile. Începând din august 2016 am introdus acest mod de lucru, se eliberează bonuri la ghişeu. La orice oră se prezintă omul cu specificaţia zilei în care urmează să vină. Nu am eliberat bonuri, de exemplu, pentru radieri pentru că nu ştim câte solicitări sunt. Radierile le putem rezolva pe loc dacă este documentaţia completă.

Care este explicaţia, de ce nu aveţi capacitatea să rezolvaţi mai repede aceste cereri? Până la urmă, oamenii plătesc toate taxele, nu prestaţi un serviciu gratuit. 

Ştiu, dar problema este a capacităţii serviciului nostru. Avem personal insuficient. Am acolo, în momentul de faţă, doi oameni care preiau dosare pe înmatriculări definitive, radieri, transcrieri şi un om care preia pe autorizaţii provizorii de circulaţie.

De câţi ar fi nevoie? 

Am suplimentat un loc cu un ofiţer nou încadrat şi mai am un angajat care e în concediu medical. Ambii, după 1 decembrie, vor veni la muncă. O să suplimentăm  efectivul cu cei doi oameni şi o să aducem mai aproape perioada (de patru săptămâni de aşteptare -n.r.). Eu sper că situaţia se va îmbunătăţi.

Nu mi-aţi răspuns câţi oameni ar trebui să lucreze la Înmatriculări pentru ca şoferii să nu fie obligaţi să aştepte cu săptămânile să îşi înmatriculeze o maşină. 

E adevărat că e foarte mult. Din statistica pe care o avem eu vreau să vă spun că, din august 2015, la Înmatriculări, activitatea a crescut cu 25%. La câte solicitări zilnice avem, ar trebui să avem un număr dublu de angajaţi, încă patru angajaţi cu care să putem deschide încă o tură de ghişee.

Şi de ce nu angajaţi aceşti oameni, de cine depinde o astfel de decizie? 

Depinde de Ministerul de Interne. Până acum, s-a scos un post la concurs la nivelul serviciului nostru de agent la înmatricultări, am suplimentat cu un ofiţer. Pentru postul suplimentat e în curs de derulare concursul pentru a putea să fie ocupat, examenul urmând să se ţină la Bucureşti. Sunt oameni interesaţi, din câte ştiu sunt şapte înscrişi pe acest post. Concursul se va ţine în 29 noiembrie şi sper să putem ocupa şi acel post. Cum vă precizam, am avut un caz grav, un coleg fiind operat pe cord deschis. El va veni la muncă după 1 decembrie, iar pe perioada sărbătorilor sper să fim mai bine pregătiţi din punctul de vedere al efectivului să putem prelua mult mai mult faţă de ce preluăm acum.

Dar aţi cerut Ministerului suplimentarea numărului de posturi dată fiind situaţia aceasta? 

Da, şi în cursul anului trecut, am avut o suplimentare la nivelul judeţului ţinând cont de activitatea din judeţ, cu un post de ofiţer şi trei de agenţi. Am ocupat până acum postul de ofiţer şi doi de agenţi. Celălalt post liber se va ocupa prin concurs la finalul acestei luni. Am mai făcut solicitare vara aceasta pentru încă cel puţin două posturi la niverlul serviciului nostru. Încă nu am primit răspuns, se analizează la nivel de minister. S-au demarat încadrări directe la nivelul celorlalte structuri din minister. Noi vom avea concurs de ofiţer săptămâna viitoare, în 21 noiembrie, la Bucureşti, şi cel de agent de care vă spuneam din data de 29 noiembrie. Deocamdată doar acestea sunt suplimentările. În momentul de faţă, de înmatriculări se ocupă cinci oameni şi ar mai fi nevoie măcar de 3-4 angajaţi ca să putem să ne desfăşurăm activităţile în condiţii cât de cât decente. Nu ascund faptul că oamenii nu au putut merge în concedii fiindcă în august am avut un vârf de solicitări. Am făcut eforturi suplimentare tot serviciul şi la înmatriculări, şi la examinări. Şi de sărbătorile de iarnă ne aşteptăm la un aflux mare de solicitări ca în fiecare an.

Cam câte maşini se înmatriculează într-o lună în Bistriţa-Năsăud? 

În medie, 1200. Mai avem în jur de 900-1000 de solicitări de numere provizorii, care sunt operaţiuni la fel ca la o înmatriculare definitivă şi undeva la 500 de radieri. În decembrie, de regulă, sunt mai multe solicitări de radiere fiindcă sunt multe persoane care vor să-şi pregătească documentele pentru anul fiscal viitor, să nu mai aibă de plătit pentru maşini primăriilor.

Spaţiul în care funcţionează Înmatriculările nu vi se pare unul inadecvat?

În condiţii de normalitate, spaţiul satisfăcea cerinţele. Acum, sediul serviciului fiind în cadrul Instituţiei Prefectului, aceasta e configuraţia.

Totuşi, explicaţi-mi de ce durează atât de mult procedura de înmatriculare.

După stabilirea timbrului de mediu, care se face de către ANAF, taxa respectivă, deşi este achitată unei instituţii a statului român, omului eliberându-i-se decizie de calcul şi chitanţă, eu, ca serviciu public, trebuie să aştept o confirmare a ANAF central care îmi vine a doua zi după ora 9.00. În plus, am şi o verificare în baza lor de date ca să văd că e achitată taxa pentru vehiculul respectiv, ceea ce presupune din nou timp. Pe lână aceste proceduri, trebuie să verific un autoturism. Explic toate acestea ca să înţeleagă oamenii de ce merge greu. Deci verific documentele din dosar, nu pot primi un dosar incomplet. Asta e cert! După aceea, la ghişeu, în momentul preluării dosarului, se face verificarea pe ANAF, verificare în baza de date a RAR şi în baza de date europeană pentru maşinile care vin din străinătate. Aici îmi pot apărea diverse semnalări: autovehiculul declarat furat în ţara de origine sau alte informaţii care să mă împiedice să finalizez operaţiunea. Eu nu pot da drumul în trafic unui autovehicul care figurează în bazele de date cu anumite restricţii. În plus, se încasează taxele: număr preferenţial sau la rând. Ca timp, cu fiecare persoană în parte, îţi ia cel puţin 5 minute. Mai sunt şi neconcordanţe pe care le găsim când am văzut documentaţia. De aici senzaţia că se stă la rând şi se aşteaptă mult.

Pe de altă parte, nu toţi angajaţii sunt operativi, trebuie să admiteţi asta. 

E adevărat că şi pregătirea personalului e foarte importantă. Am oameni cu experienţă cu peste 20 de ani, cum este domnul Ilie Ceuca, unul dintre cei mai buni ofiţeri de înmatriculări de la nivel naţional, apreciat de superiorii noştri. Mai am doi agenţi cu experienţă dintre care unul cu problema medicală de care v-am vorbit. Ofiţerul nou venit din august, vrea să înveţe, dar acum se formează.

Dar toată lumea îl întreabă până la urmă pe domnul Ceuca. 

Sigur că da. La fel va face şi cel care va veni nou. Oamenii aceştia nu au timp să înveţe. Se formează din mers. Noi avem pregătirile noastre specifice, profesionale, dar, în general, discutăm lucrurile concrete, nu avem timp de teorii. Din august 2015, noi nu am avut perioade de relaş. Continuu lucrăm.

E adevărat că mai vine lumea dimineaţa la 5? 

Nu. De când am introdus acest mod de lucru cu bonuri de ordine, nu vine. La nivel naţional, într-adevăr, media de înmatriculare e de 21 de zile, dar inclusiv la Bucureşti, se preiau dosarele, dar nu le rezolvă în aceeaşi zi fiindcă nu pot. Oamenii vin de două-trei ori cetăţenii. La noi nu se întâmplă aşa. În momentul în care am preluat dosar, în ziua aceea îl rezolvăm, cu riscul ca solicitantul să stea 2-3 ore, perioadă în care avem de tipărit documentaţiile pe care trebuie să i le dăm. Omul nu poate ieşi în drum cu maşina fără autorizaţie de circulaţie. Completăm cartea de identitate, completăm certificatul care e tipărit la Bucureşti şi se trimite acasă, îi eliberăm numărul de înmatriculare. Alocăm câteva ore zi pe zi fiecărui om ca să plece rezolvat de la noi în aceeaşi zi. În alte judeţe nu era aşa. Când nu aveam bonuri de ordine, veneau oameni la ora 15.00 pentru preluare de dosare în condiţiile în care noi aveam preluate de dimineaţă şi eram în finalizarea altor înmatriculări. Erau nemulţumiri. Există sistemul online, dar, la unele judeţe permite eliberarea numerelor de ordine fără a se stabili o cotă, cât se poate lucra într-o zi. Vin oamenii, iau bonuri şi toţi aşteaptă în aceeaşi zi. Dacă ai trei oameni la ghişeu, iar sistemul îţi eliberează 500 de bonuri, nu ai cum cu cei trei să rezolvi problemele celor 500. Cel mult o sută, 120 rezolvăm într-o zi, dar 400 rămân nemulţumiţi. Noi rezolvăm la Bistriţa cam 110.

Când credeţi că vom ajunge la media europeană de două ore? 

Ştiu că media europeană e de două ore pentru înmatricularea unei maşini. Aş vrea şi eu, şi colegii, dar eu sunt pus ca serviciu public să verific un document eliberat de altă instituţie publică, să aştept o zi, cum e cazul ANAF, sau să primesc un dosar al unui cetăţean care a cumpărat o maşină din România a unui om care nu are certificat de atestare fiscală. Am avut un caz al unui bistriţean care a cumpărat o maşină din Timiş. Cumpărătorul de bună credinţă şi-a făcut toate actele la RAR, la ANAF, a venit la Înmatriculări şi nu avea certificat de atestare fiscală. Eu sunt pus în situaţia să îi solicit acest document, deşi nu e operaţiune specifică de înmatriculare. Pe mine nu ar trebui să mă intereseze că vânzătorul din Timiş are datorii la primăria de acolo, dar, cu toate acestea, nu pot primi dosarul. Pentru cetăţeanul e prilej de nemulţumire pentru că nici nu ştia că avea nevoie de acel act. Deci se fac tot felul de verificări în plus, documentaţia e foarte stufoasă. Serviciul de Înmatriculări nu ar trebui să fie preocupat de datoria către primărie a unui vânzător de maşină. Să verifice cei de la Finanţe!

Dacă s-ar simplifica procedura de înmatriculare ar merge mai repede? 

Absolut! Avem baze de date comune cu RAR şi ANAF, se pot face verificări directe. În momentul în care acest circuit va fi bine pus la punct se va putea tinde spre o medie apropiată de cea europeană. Să ştiţi că e neplăcut pentru noi, suntem în lucru continuu, direct, cu cetăţeanul. Oamenii sunt nemulţumiţi, există presiune pe lucrători. Nu e plăcut să lucrezi sub această presiune. Noi ne adaptăm. În opinia mea, ca să înscrii o maşină în circulaţie în România este sinonim cu a înfia un copil, atât de multe documentaţii trebuie făcute. S-a simplificat din vară problema plăţilor, am avut la început câteva probleme, dar bunăvoinţă există. Ce se va face din acest punct de vedere sper să fie în folosul cetăţenilor. Pentru că noi în slujba lui lucrăm, iar toate operaţiunile se plătesc de către el.

inmatriculari-2 inmatriculari-3 inmatriculari-4 inmatriculari-5

12 comentarii

  • E neplacut, ce-i drept, statul la coada. Cu toate astea, trebuie intelesi si politistii de la ghiseu ca-s suprasolicitati. Nici nu pot pune stampila fara verificari clare, si-ar risca serviciul. Ca de o bicei, adevarul e undeva spre mijloc.

  • aceasta este marea eficienta in administratie propusa de guvernul tehnocrat.S-a birocratizat si mai mult decat era inainte!!!! si nu este singura institutie in care trebuie sa astepti pana incaruntesti sa iti rezolvi o problema….e greu cu astia din Bruxell, de ce sa ciopiem modelul german daca putem sa avem modelul nostru prost?????? ca sa ne tina cat mai cu papucul pe grumaz!!!!

  • Sinistra birocratie. Acesta este rezultatul unui sistem absurd, prost organizat in care ala de la capatul sistemului trebuie sa verifica verificarea pentru ca nu cumva verificarea verificarii sa creze probleme verificatorului verificarii verificarii. Oameni buni suntem in 2016 spre sfarsit, toate lucrurile despre care vorbeste nenea acesta pot fi realizate in timp real, intr-un sistem informatic nu foarte sofisticat. Dar aceasta birocratie sinistra este rezultatul proiectelor informatice facute cu bani grei de marii specialisti ai complicatiilor gen Teamnet, Siveco si alte capuse care ne-au pricopsit cu sisteme informatice care mai mult incurca decat ajuta, pe care am platit saci de bani. Vezi Cardul de Sanatate, APIA si altele asemenea.

  • Ieri 17.11.2016 am primit programare pentru data de 28.12.2016. Care este deja mai mult de o luna si in 28.12 sunt sigur ca nu voi fi singur si o zi se va pierde pe holurile acestei instituții.

  • nu inteleg verificarea in baza de date ANAF. am platit taxa de mediu, am obtinut o chitanta de la ANAF , ar trebui sa ajunga. de ce se mai verifica? verificarea in bd ar trebui realizata daca nu ti se elibereaza chitanta.

  • În primul rând doar să aștepți pe acel hol întunecat îți întinde nervii la maxim si îți pune răbdarea la grea încercare. Trebuie schimbata locația și angajați mai multi oameni. Oamenii sunt tratați ca niște animale, trebuie să aștepte o zi întreagă pe băncile alea de lemn puse pe un hol de 1m jumate. Nu dau vina pe personal, sunt profesioniști, problema e ca sunt putini.

  • Exista o masina cu scoala de soferi care are inscrise semnele masinii de politie
    Cred ca e SUPEROK pentru voi….pentru MINE CA SI SOFER NU E superok deloc… ma simt jignit si chiar hartuit de acea masina
    Eu cand o vad o caxonez si chiar ii fac semne ce cauta in circulatie… cai verzi pe pereti sigur nu cauta.
    Rog politia sa ia masuri…daca o mai vad VA PROMIT CA-MI PUN SI EU INSEMNELE ALEA PE CAPOTA!!!!!
    Pana data viitoare succes la vanat!
    Vine Craciunul!

  • pai normal ca dureaza o luna si ceva inmatricularea… doar cei de acolo sunt ocupati cu altceva….chefuri, paranghelii, trecerea cu vederea a masinilor cu serii „batute”… inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta si din astea….unde….”e de lucru” – ca sa acoperi asemenea kkaturi ai nevoie de timp si hartogaraie multa…le spala …adica le fac curate sub acoperirea prostilor de la coada! :-p…. doar nu-i prost Ceuca… el e „curat ca lacrima” :))
    alt pacalici care o sa o sa iasa anul viitor la pensie cu 8.000 lei/luna…. minimmmmmm, asa ca dna Cristiana Sabau, pana o sa castigati dvs o amarata de pensie de 900 lei/luna…mai aveti de „tras tare” vreo 25 de ani buni… :)))) si nu numai dvs… si eu sunt in aceeasi situatie!!!
    Si asta in conditiile in care dvs munciti ZILNIC din greu…. iar domnilor le creste burta… si fac eforturi imense … nici nu va puteti imagina cat de costisitoare ca sa nu li se maaaai mareasca…. burta…. si pensia desigur :)))

  • HAHAHAHAHA…in sfarsit cineva a observat si a evidentiat anomalia inmatricularilor auto la Bistrita. Suntem rusinea Romaniei, vedeti Clujul, in tr-o jumatate de ora ai nr.provizorii, inmatricularile definitive se fac intr-o zi, dar iata cum se procedeaza: toate documentele sunt incarcate intr-o baza de date , in format pdf, de catre proprietarul masinii, programarea se face online, a doua zi, cand te prezinti la ghiseu pentru verificarea originalelor, intr-o jumatate de ora ai terminat, in doua ore ai numerele, daca sunt preferentiale… SI DARGI PRIETENI PANA LA CLUJ SUNT 120 KM…nu vreau sa vorbim de Berlin…VA ROG NU VA MAI BATETI JOC DE NOI SI BANII PE CARE-I P[LATIM CA TAXE…AVETI UN GRAM DE DECENTA SI GANDITI-VA CA NOI MUNCIM DIN GREU IN TARI STRAINE PENTRU BANII ASTIA…Suntem fratii concitadinii, vecinii ,prietenii vostri si nu in ultimul rand cei care va asigura traiul mai mult decat decent… NU NE INJOSITI…NU VA BATETI JOC DE NOI…poate va veni o zi cand si noi vom fi importanti si atunci transpuneti-va in situatia noastra…SA TRAITI BINE !!!

  • Am fost in august sa iau numere provizorii .Am ajuns la 5 dimineata si am primit numarul 44.Nu vreau sa-i dau dreptate sefului,ala oricum nu stie nimic, doar fabuleaza.Ceea ce vreau sa zic e ca oamenii aia de la inmatriculari lucreaza si vreau sa lucreze.Cu toti prostii care vin cu dosare incomplete,cu toti aia care si-au uitat numerele acasa,cu toti care vreau sa sara randul…si multe altele.Eu,cel putin,respect oamenii aia.Isi fac treaba bine.Si daca n-ar fi obstructionati de tot felul de idioti si-ar face-o si mai repede.

  • În B-ța, se îngreunează procedura deoarece neamurile angajaților își procură ,,N” numere provizorii (roșii), fără așteptare la ghișeul de înmatriculări…
    Oare de ce în alte țări europene se poate în două ore?!
    Din păcate asta e mica Românie. 🙁

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.