Banca Mondială, în parteneriat cu Federația Zonelor Metropolitane și Aglomerărilor Urbane din România, a derulat campania de consultare ”Alege prioritățile orașului tău!”, cetățenii fiind invitați să completeze un chestionar prin care să ierarhizeze proiectele selectate pentru orașele lor în funcție de ce consideră ei că este esențial pentru a stimula dezvoltarea economică locală și a crește calitatea vieții.
Selecția proiectelor a avut loc în urma unor scrisori de solicitare din partea Băncii Mondiale către primăriile reședință de județ, consiliile județene și prefecturile din țară pentru identificarea unei liste de cel mult 10 proiecte strategice, cu impact metropolitan: ”În urma campaniei, va fi lansată pentru prima dată o viziune de dezvoltare urbană și cu impact metropolitan, cu scopul de a informa următoarele decizii de investiții publice la nivelul fiecărei reședințe de județ. Prioritizarea finală a proiectelor va fi inclusă într-un document al Băncii Mondiale ce va fi lansat la scurt timp după finalizarea campaniei”.
Zece proiecte au fost selectate pentru zona urbană Bistrița, iar la finalul campaniei de vot online ordinea este următoarea, potrivit unui comunicat transmis de organizatorii campaniei:
1. Rețelele de piste de biciclete (legătură cu localitățile componente)
2. Construcția variantei de ocolire (n.r. – Bistrița Sud în chestionar)
3. Optimizarea / modernizarea locurilor de parcări existente și realizarea de noi parcaje adiacente centrului istoric și în zonele de locuințe colective: Piața Mihai Eminescu, Bistricioarei, Lupeni, Aleea Heniu, Piața Decebal, Piața Independenței Nord, Aleea Iasomiei și Sucevei
4. Drumul TransRegio Bucovina (Vatra Dornei – Bistrița)
5. Autobuzele electrice pe traseele de transport public, altele decât Linia Verde
6. Drumul TransRegio Sărățel – Reghin
7. Realizarea unei linii de transport „Metrou de suprafață” Sărățel – Livezile – Prundu Bârgăului pe actuala infrastructură a căii ferate
8. Dotările tehnico-edilitare și servicii: sala polivalentă, terenul de golf, pistele de ciclism, centrul hipic, patinoarul, spațiile de parcări, parcul (în cadrul Complexului sportiv și de agrement Unirea – Wonderland)
9. Complexul de agrement acvatic Aquapark
10. Centrul expozițional
Proiectele selectate îndeplinesc următoarele criterii: 1) Sunt incluse într-un document strategic sau programatic existent (Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, Planul Urbanistic General, Masterplanul General de Transport, etc.). 2) Au un prag valoric minim, ajustat în funcție de capacitatea bugetară a fiecărei reședință de județ. 3) Nu au finanțare asigurată (în general, lista conține proiecte pentru care este necesară finanțare din fonduri UE, fonduri guvernamentale, sau alte surse).
Pentru transparență, este necesară publicarea listei cu rezultatul voturilor din partea cetățenilor.
Din articol, reiese că cetățenii au ales traseul Variantei de Ocolire a Bistriței prin Pădurea Codrișor, aceasta datorită faptului că este inclusă în Strategia de Dezvoltare Urbană, Planul de Mobilitate Urbană, Planul Urbanistic General și se forțează ca și varianta din Master Planul General pentru Transport să aibă același traseu, cu toate că valoarea din acest plan este de 70,08 milioane euro, sumă semnificativ mai mică decât vehiculata 174 milioane euro prin Pădurea Codrișor.
Nu contează de unde se obține finanțarea, care sunt costurile pe kilometru, care sunt riscurile pentru viața cetățenilor, aceasta trebuie să străbată Pădurea Codrișor,
alte variante nu sunt acceptate, alte propuneri nu contează.
Vigilență maximă, cetățeni ai Bistriței, 2 benzi pe sens pe acest traseu, vor distruge în totalitate Pădurea Codrișor. Lucrările de consolidare pentru obținerea orizontalei drumului, se vor efectua pe suprafață foarte mare, a se vedea lucrarea de susținere la pârtia de schi din Wonderland.
Cel mai ușor de realizat mi se pare a fi punctul 7 ,,Metrou de suprafață (…) pe actuala infrastructură a căii ferate”: se ia una bucată ghezăș (actuala Săgeată de Bârgău), la care i se reconfigurează traseul (de la Sărățel…), vine Cuc și mai taie o ,,pamblică” și acesta va circula cu numele de ,,Metrou”, cu incredibila viteză de maxim 15 km/oră, pe actuala infrastructură cu șine îndoite și cu traversele putrede. Simplu, nu?…
Am răspuns la acest sondaj, dar le-am comunicat că au greșit formatul, deoarece au ales niște proiecte din niște documentații făcute numai ca să fie (strategii de dezvoltare pe termen mediu și lung) unde au fost puse, pe lângă proiecte necesare orașului, și tot felul de fantasmagorii, cum ar fi, de exemplu, „metroul” de suprafață Sărățel-Bistrița Bârgăului.
De asemenea, nu au lăsat la latitudinea repondenților identificarea și a altor proiecte necesare. Prin modul în care a fost gândit sondajul, repondenții au fost, oarecum, încorsetați și nu au putut să aducă o contribuție constructivă la identificarea priorităților reale ale orașului. Dacă ar fi lăsat repondenții să răspundă liber la întrebarea „care considerați că sunt prioritățile municipiului Bistrița?” ar fi putut verifica dacă „documentele programatice” ale autorităților coincid cu viziunea cetățenilor.
Despre varianta ocolitoare SUD, în chestionar nu era clar formulat, nu s-a precizat că ar fi vorba despre soluția din PUG (prin pădurea Codrișor). Dacă autoritățile se cramponează de această soluție, Bistrița nu va avea variantă ocolitoare nici peste 20 de ani.
M-am bucurat când am auzit că dl. Radu Moldovan propune Min.Transporturilor/CNAIR varianta Sud prin Monariu-Jelna. Poate că e pasul decisiv pentru deblocarea situației.
Pe de altă parte, chiar și în aceste condiții, sondajul indică faptul că administrația este „paralelă” cu viziunea cetățenilor. Pe locul 5 se găsește o prioritate privind linia de transport cu autobuze electrice pe altă rută decât mult trâmbițata „Linie verde”. Cu bani mult mai puțini se putea face Linia verde pe traseul Viișoara- Independenței-Gării- Decebal-A.Mureșanu-Năsăudului-Calea Moldovei-Unirea fără a mai deranja strazile din centrul istoric. Cu „gândirea” creață a administrației locale se va cheltui o sumă dublă cu privire la ttransportul public pe axa vest-est, sau nu se va realiza modernizarea pe traseul amintit mai sus, care este mult mai util pentru bistrițeni.
Apoi faptul că „proiectele” aferente Wonderland sunt pe ultimele locuri denotă faptul că agenda primăriei este în flagrantă contradicție cu viziunea și dorințele cetățenilor
Este un chestionar foarte curvesc in stilul practicat de administratia comunistoida. In primul rand la Bistrita nu exista conceptul de aglomerare urbana. Unele statistici spun ca depasim cu putin 70.000 locuitori pt. ca se tot pleaca. Sa fim seriosi , acestea sunt prioritatile zonei asa zis metropolitane atata timp cat in cartiere se reaieste ca in EV MEDIU ? Daca tot ne invita Banca Mondiala la o forma de civilizatie , apoi prioritatile sunt apa, gaz, canal, drumuri si varianta cu adevarat ocolitoare pe la Monari , fara distrugeri majore de MEDIU. Numai ca in chestionar gasim exact proiectele de campanie ale lui OTC si ale altor aspiranti la fotoliul de primar. Nu asa se face o selectie a ceea ce isi doresc cetatenii. O serie de dezbateri publice si o aplicatie declik pt. semnaturi pe minim o luna.Nu se renunta nici la distrugerea parcului Eminescu cu costuri uriase prin saparea si mutarea utilitatilor si poluarea zonei prin cosurile de gaze care vor iesi din pamant. Asa ca nu tine povestea ca deasupra va fi reinstalat spatiu verde si bancute. In loc sa se faca propuneri pt. reconfigurarea spatiilor dintre blocuri, unde sa se dezafecteze cele 20 de puncte termice ale Primariei si sa se faca parcari supraterane distrugem o frumusete de parc. Mergeti si va bucurati de copacii infloriti ca nu stiti cat ii mai vedeti. Astfel administratia este dusmanul numaru unu al starii Mediului si nu judeca nici cat un sobolan ca pe noi ne imbolnavesc. Cu votul nostru ei doar se sterg intr-un loc, pun pariu ca nu conteaza absolut deloc si fac tot ca ei.