Timp de gândire

Cât de mult contează publicitatea

„Mon Jardin Patisserie” a vândut toate 1000 de bucăţi de prăjitură într-o singură zi, fiind obligată să închidă cu trei ore mai devreme fiindcă efectiv nu mai avea ce vinde. Pe lângă muncă şi seriozitate, fiecare are nevoie de marketing. Iată încă o dovadă că, în această lume profund concurenţială, trebuie să ieşim în evidenţă cu ceva ca să putem rezista. Cei care cred că nu au nevoie de publicitate au toate şansele să moară fiindcă nu va şti nimeni nici de existenţa lor, nici de produsul pe care îl vând.

E plină Bistriţa de localuri goale de care nu a auzit nimeni, de magazine în care nu intră nimeni şi de firme care stau şi aşteaptă comenzi care nu mai vin. Dacă vrei să ieşi seara la un restaurant, habar nu ai la care poţi găsi un anume fel de mâncare care ţi-ar plăcea. În epoca Facebook, foarte puţine au site-uri, pagini în care să poţi vedea cum arată ceea ce ţi-ai dori să mănânci, dar mai ales cât costă. E o frică aproape organică a patronilor să spună ce cantitate are mâncarea din farfurie şi cât ai de plătit pentru ea. Tocmai ce am văzut ieri un reportaj despre mâncarea servită de americani în diverse localuri de succes unde nu contează cantitatea. Şi erau nişte cozi infernale tot timpul. La noi în schimb, zici că sunt numărate boabele de orez şi dacă e unul în plus patronul sărăceşte. „Noi nu avem nevoie de publicitate că ne ştie toată lumea!”, e replica lor. Zău? Şi eu fac parte din „toată lumea” şi habar nu am ce se poate mânca special în restaurantele din Bistriţa în afară de ceafă de porc la grătar cu cartofi prăjiţi şi mici, adică o maximă banalitate pe care o poţi înfuleca şi la Kaufland, în picioare. Şi sunt o persoană muuuult mai informată decât restul lumii. Asta înseamnă că nu am auzit pe nimeni niciodată spunând: „Du-te acolo să mănânci ceva spectaculos!”, fie pentru că nu există acel „acolo”, fie pentru că e atât de scump încât la final vei vedea că ai un spectaculos gol în portofel. Asta nu face, de exemplu, Narcisa Stoian. Dintr-o bucată de prăjitură de la „Mon Jardin Patisserie” am mâncat doi oameni şi ne-a ajuns. Aşadar ea face lucrurile altfel. E diferită, iar asta contează în zilele noastre.

La fel, dacă ai nevoie de o haină cât de cât, la Bistriţa nu ştii de unde poţi să o cumperi şi cu cât. Niciunul din magazinele care ar putea să o vândă nu îşi face reclamă. Dacă nu ai călcat întâmplător pe acolo sau dacă nu ţi-a spus nimeni, trebuie să începi să tropăi prin tot oraşul adesea degeaba fiindcă nu găseşti. Căutând pe net dai peste cel mult nişte poze fără descriere. Nu-ţi spune nimeni din ce material e făcută haina, de cine şi cât costă. Nu îţi răspunde nimeni la întrebarea: „mărimea 40 aveţi?”. Dacă te pune naiba să calci în magazine, dai peste câte o fătucă repetentă pe post de vânzătoare care nu a fost capabilă în veci să-şi ia bacalaureatul şi care stă cu un telefon în mână şi-l butonează. Nu te bagă în seamă, nu vorbeşte nimic precum raţa mută. Nu ştie nici ea ce are în magazin, nu o interesează dacă ai intrat. E fericită mai ales când ieşi ca să poată să-şi vadă de treaba ei. Doar de ceva vreme am văzut nişte proprietari de magazine outlet care încep să procedeze altfel şi cu mult succes. Anunţă pe Facebook când aduc marfă nouă, fotografiază fiecare produs, spun cât costă, răspund la întrebările potenţialilor cumpărători. Şi cred că le merge mult mai bine decât amorţiţilor care cred că ei nu au nevoie de reclamă şi care îşi mai şi angajează câte o proastă pe post de vânzătoare. În continuare nu pricep de ce are nevoie un angajat de telefon în timpul serviciului. De ce nu îl ţine în vestiar şi să-l ia la plecare.

Despre încălţăminte ce să mai zic? Am scris pe larg în urmă cu vreun an şi ceva despre oferta extrem de limitată din oraş, despre marfa proastă. Nu s-a schimbat absolut nimic între timp. Cine vrea să îşi cumpere ceva de calitate nu are altă soluţie decât să bată drumul la Cluj sau la Mureş, fireşte după ce studiază ofertele magazinelor din mall-uri. Deşi brandurile acelea sunt cunoscute de când lumea, tot li se face în continuare reclamă. Fireşte – veţi spune – respectivii nu au ce face cu banii, nu sunt aşa de economi ca cei de pe aici care nu au nevoie de publicitate. Poate există şi la Bistriţa magazine cu încălţăminte bună, dar sincer nu am nici timp şi nici chef să umblu pe toate străduţele şi pe la toate blocurile să le caut. Dau şi eu o căutare pe google ca toată lumea, iar dacă nu găsesc nimic, urc în maşină şi merg la sigur în altă parte.

Povestea lui „nu avem nevoie de reclamă” e valabilă şi în cazul persoanelor care au pretenţia că sunt publice, deşi nu ştie nimeni absolut nimic despre ele. Poate unele au contat cândva, dar asta nu înseamnă că azi mai face sens în urechile unui tânăr numele unui Viorel Pupeză, spre exemplu. A fost cândva un personaj, dar azi nu mai e nimic. Cei interesaţi să conteze în ochii publicului ar trebui să procedeze ca şi Coca Cola, să fie prezenţi tot timpul. Ei însă cred că, dacă pe turnantă, pe ultima sută de metri ies şi candidează la nu ştiu ce funcţii, sare tot universul să-i voteze. De-asta a pierdut, spre exemplu, PNL Primăria Bistriţa: pentru că nu a avut un candidat care să fi fost întipărit în memoria colectivă ca o alternativă la actualul edil. Au vrut să candideze zece, s-au bălăcărit unii pe alţii, au adus alt candidat din afară, circ şi lipsă de seriozitate. Nu a înţeles nimeni nimic. De-asta nu va câştiga nici în 2020 Primăria Bistriţa fiindcă azi-mâine se împlineşte anul de când au trecut alegerile locale, iar principalul partid de opoziţie, care ar trebui să fie PNL, e tot în aceeaşi situaţie: nu are nimic de oferit, nu are nimic de spus, nu are cine să o facă. Dacă ar funcţiona povestea „nu avem nevoie de reclamă” că lumea ne ştie, Coca Cola ar fi retras demult toate spot-urile de pe televiziuni. Le vedem însă în fiecare zi, pe fiecare canal, aceeaşi băutură, dar mereu în alt fel de sticle. Trist este că nu învăţăm nimic din asta.

Notă: Povestea cofetăriei „Mon Jardin Patisserie” scrisă în Timp Online are peste 23.000 de vizualizări şi 1,9K share-uri pe Facebook. Aşadar, contează publicitatea sau nu?

13 comentarii

  • Pnl-ul are o strategie. Menegimentul misterios are in spate un strateg căruia îi convine situația actuală. Așteaptă amnistierea cu sufletul la gură și apoi să revină pe un cal alb.

    • La Bistrita numai STRATEGUL de pe calul alb a facut politica impotriva psd . O POLITICA DE CALITATE O POLITICA DE LOCUL 1 PE PODIUM.CATIVA CARE VRIND NEVRIND VATI ALATURAT STRATEGULUI aveti valoare in rest ceilalti sinteti la periferie cum erati si cand faceati parte din partidul domnului TINTEAN.La munca cu toti si pe urma la carcoteli.Numai strategul va poate salva.SA AVETI SANATATE TOTI ,minte si putere de munca .Daca un ospatar va tine pe locul care sinteti inseamna ca astia sinteti voi……

  • În 2012 m-am întors din Cluj înapoi acasă să fac pagini web de calitate bistrițenilor care vor sa vanda și să se diferențieze de restul care „n-au nevoie”.

    Am rezistat până la începutul lui 2014 când mi-am dat seama că nu are sens sa mai continui din două motive:
    1. Majoritatea proprietarilor de mici afaceri din Bistrita vor o pagina web doar in momentul in care contabilitatea le spune că sunt pe – de câteva luni bune. Și atunci vor un site cat mai ieftin, de preferat sa-l aibă în 2-3 zile(au văzut ei pe un site că face o firmă pagini web la cheie, „copy-paste bineînțeles”, deci la ce îți trebuie ție cel puțin 10 zile sa scri 3-4 cuvinte despre noi?) și să arate cu verde in dreapta, cu galben în stânga, să scrie la mijloc că prețurile sunt negociabile pentru că ia spus un prieten că așa dă bine… La urma când termini site-ul așa cum vrea proprietarul, normal că nu arată prea bine că doar l-ai făcut cum i-au recomandat prietenii lui și că să îți plătească trebuie să mai lucrezi 2 nopți, la noile sugestii venite de la rude și alti prieteni… Dupa ce ai terminat, nu înțeleg oricât le-ai explica că fără publicitate plătită acea pagina web nu o accesează nimeni decât 2-3 oameni care văd share-urile disperate pe Facebook despre același lucru zi de zi. Uite așa se aude prin „sat” vorba că mi-a făcut x un site dar nu intră nimeni pe el, deci nu e bun…Nu are rost să îți faci și tu…
    2. Am incercat să fac publicitate plătită în Google Adwords și Facebook Ads, firmelor care vindeau cât de cât dar se putea mult mai bine(nu erau cunoscute decât foarte puțin). Așa am ajuns la o pizzerie(nu dau nume…) cu livrări la domiciliu, unde cer un contact al administratorului. Vorbesc cu el la telefon in ideea de a stabili o întâlnire și îi spun ce aș vrea să discutăm. Reacția lui: Nu am nevoie de așa ceva, bistrițenii sunt proști și nu știu să intre pe google…
    Acest moment mi-a pus capac, am decis să nu mai lucrez pentru bistrițenii „deștepți”, am închis serviciile de web design și publicitate online și în aproximativ două luni mi-am deschis propriul magazin online. L-am făcut cum am știut eu mai bine, fără sugestiile prietenilor, am făcut publicitate online după un plan bine pus la punct, iar după doi ani de activitate intensă cu creșteri de la lună la lună, anul 2016 a adus vânzări de aproape 500 000 Euro. Nu il cunosc multi bistrițeni deoarece publicul ținta se bazează pe alte criterii demografice și regionale, dar nu este exclus să ne extindem și intr-o anumită zonă din județ în modul offline…
    Spor la educat micii antreprenori ai județului Bistrita-Nasaud 🙂

    • Așa cum am spus și mai sus, de la începutul anului 2014 nu mai fac site-ului pentru alte firme, doar pentru firma pe care o administrez. Deci ceva din vechiul portofoliu nu ar fi relevant oricum.

  • „fătucă repetentă pe post de vânzătoare care nu a fost capabilă în veci să-şi ia bacalaureatul ”
    Mai stiu eu unul care din cauza ca umbla tot timpul manga,n-a fost in stare sa-si ia bacalareatul !A ajuns vai de mama lui,presedinte al Parlamentului European !
    Il cheama Martin Schulz si acum viseaza sa ajunga cancelar al Germaniei!
    Se lauda ca-i autodidact,ca vorbeste vreo cinci limbi,degeaba frate!
    In Romania n-ai prinde decat un post de ospatar sezonier ,pe litoral !

  • Excelent articol, pacat ca multi nu știu sa citeasca.
    Sunt bistritean si am o firma de succes in web design. Am clienți si din bistrita si din strainatate. Patronii care vor înțelege că a fii online nu mai este un moft, vor face afaceri si maine. Restul, pot sa cumpere lacăte de pe acum.
    Multumesc ca educați lumea.
    Marius
    Magic 5

  • O alta reusita in afaceri?
    FRIZERIA BARGAULUI SI DECEBAL
    Am fost de cel putin 3 ori cand erau toate scaunele ocupate si in 3 secunde patroana care supravegheaza din bucatarie a iesit rapid si m-a servit!
    Bravo!
    Tot timpul e coada acolo!

    • FRIZERIA BARGAULUI SI DECEBAL doar tunde!
      (ca sunt si crasme care „tund” asta e alta poveste, pentru astia s-au inventat …ghlimelele!!)

  • Din ce am observat in Bistrita, in magazine esti servit cum trebuie doar daca se ocupa patronul/proprietarul. In rest tot felul de fete care nici macar nu iti raspund la „Buna ziua” pe care il dai cand intri in magazin.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.