Indiferent dacă sunteţi elev, profesor sau părinte puteţi avea un cuvânt de spus în ce priveşte planurile-cadru pentru gimnaziu. Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a pus pe hârtie trei variante şi vă invită să vă spuneţi părerea despre ele. Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud încurajează la rândul lui implicarea actorilor sociali.
Elevii din clasele V-VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru promovate acum aproape 15 ani, în timp ce programele pentru învăţământul primar s-au modificat deja. Elevii aflați acum în clasa a III-a sunt prima generație care urmează un nou curriculum.
Pentru ca acest proces să continue, este important să fie promovate noi planuri-cadru în învățământul gimnazial și liceal, care vor permite dezvoltarea unor noi programe școlare pentru aceste niveluri de învățământ și, ulterior, organizarea de licitații pentru noi manuale școlare.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat trei variante de plan-cadru care sunt supuse în această perioadă consultării publice. Acestea prezintă o serie de noutăți, printre care, cele mai importante sunt:
- facilitarea dezvoltării integrate a competenţelor cheie prin introducerea în structura planului-cadru a unor opţionale integrate la nivelul mai multor arii curriculare;
- încurajarea unei oferte diversificate care să răspundă, în mai mare măsură, nevoilor şi intereselor elevilor prin plasarea opţionalelor la nivelul fiecărei arii curriculare; promovarea competenţelor digitale în gimnaziu prin introducerea disciplinei TIC în trunchiul comun,
- promovare orientată spre utilizarea responsabilă, sigură şi creativă a resurselor şi mediilor sociale digitale;
- dezvoltarea competenţelor civice ale elevilor, prin asigurarea continuităţii studiului unor discipline relevante pe întreg parcursul gimnaziului (Educaţie pentru drepturile copilului, Educaţie interculturală, Educaţie pentru cetăţenie democratică, Educaţie economică),
- promovarea prin studiul disciplinei Orientare și consiliere a competențelor care susțin managementul vieții personale, alegerea traseului educațional și planurile viitoare de carieră (inclusiv competențele de a învăța să înveți și antreprenoriat).
Participarea unor actori cât mai diverși la procesul de consultare publică privind cele variantele de propuneri de plan-cadru pentru învățământul gimnazial este foarte importantă pentru luarea unei decizii privind forma finală a planului cadru.
Astfel până pe 22 ianuarie 2016, se vor organiza dezbateri faţă în faţă la nivel județean şi va fi colectat feed-backul. Între 23 ianuarie – 7 februarie 2016 se va face analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru, iar între8-10 februarie 2016 va fi validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare şi avizarea de către ISE.
Puteţi dumneavoastră să vă implicaţi în luarea unei decizii finale citind cu atenţie cele trei variante şi răspunzând unui chestionar online pe care îl găsiţi AICI.
Foto: arhivă
Nu vă faceți probleme! Niciodată nu s-a ținut cont cu adevărat de propunerile/părerile ”actorilor” implicați în procesul de învățământ. http://www.ise.ro/consultare-publica-propuneri-de-plan-cadru-pentru-clasele-v-viii