Actualitate

Ce propune Alexandru Toniuc în privința ridicării sau blocării mașinilor

În următoarea ședință a Consiliului Local, consilierul PER Alexandru Toniuc propune abrogarea hotărârii CL din 2011 în care s-a aprobat activitatea de blocare a autovehiculelor oprite sau staţionate neregulamentar, precum şi de ridicare, transport, depozitare şi eliberare a acestora.

HCL a avut în vedere, la data adoptăƒrii ei, ca acest tip de serviciu sムfie efectuat de căƒtre un prestator autorizat, deoarece la momentul respectiv nu au existat mijloacele și resursele necesare pentru a fi realizat direct de căƒtre municipalitate. Pe o perioadムde 2 ani, activitatea de ridicare a autovehiculelor a fost efectuată de căƒtre un operator privat, cu care a fost încheiat un contract de servicii, dupムcare nu a mai fost continuată. Conform aprecierilor administrației, activitatea de blocare a autovehiculelor oprite sau staționate neregulamentar, ca măƒsurムtehnico-administrativă realizatムde către Poliția Locală,ƒ această s-a desfășurat pânムîn prezent în condiții optime. Ύn consecință, municipalitatea intenționează reluarea acestei activități, fiind achizitionată o autospecială destinaムridicăƒrii și transportăƒrii autovehiculelor, în acest sens intenționându-se adoptarea unei noi HCL prin care sムfie reglementate aspectele și condițiile privind efectuarea ridicăƒrii/blocăƒrii autovehiculelor, de către angajații DSP, respectiv de către polițiștii locali, sub autoritatea primarului și în baza dispoziției de ridicare emise de polițiștii rutieri sau polițiștii locali. Cu privire la aprecierile și intențiile municipalității, considerăm, dimpotrivă, că tocmai experiența perioadei de doi ani în care în lipsa continuării contractului de servicii bistrițenii au fost lipsiți de așa zisele servicii dovedește că măsura ridicării mașinilor a fost una cu totul inutilă, circulația și parcarea în municipiul Bistrița desfășurându-se în condiții mulțumitoare. Măsura ridicării a fost doar o sursă de obținere a unor venituri nemeritate de către un operator privat fără că să servească în realitate publicul”, spune Alexandru Toniuc.

Consilierul municipal PER aduce în sprijinul afirmațiilor sale și faptul că ICCJ a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor nu poate fi reglementatムprin hotărâri ale CL. ”Iată că ceea ce au reclamat cetățenii încă de la adoptarea HCL s-a dovedit a fi adevărat și în conformitate cu legile și Constituția României, măsură ridicării mașinilor fiind abuzivă. Chiar dacă instanța supremă a adoptat hotărârea de mai sus, această nu duce de la sine la eliminarea posibilelor abuzuri. Ca unul care m-am confruntat cu problemele generate de această HCL, consider că se impune abrogarea sa de îndată. Ύn cursul anului 2011, în urma ridicării autovehicului proprietate a firmei, am obținut o hotărâre definitivă și irevocabilă a instanței de judecată care anula procesul verbal de contravenție și stabilea că măsura ridicării a fost dispusă ilegal. Cu toate acestea, mi-a fost imposibil să recuperez prejudiciul cauzat, pentru aceasta trebuind să deschid alte câteva procese. La aceste inconveniente se adaugă timpul pierdut, stresul cauzat și inconvenientul de a nu dispune de mașină atunci când ai nevoie de ea și de a trebui să o recuperezi în condițiile, încă o dată, a unei măsuri dispuse ilegal. Pot fi acestea considerate servicii ale administrației publice locale? În condițiile în care decizia Înaltei Curți nu are un efect imediat și nu poate elimina abuzurile, ci servește doar că ghid pentru instanțele de judecată și pentru legislativ, în condițiile în care municipalitatea are în dezbatere publică un nou proiect care are în vedere adoptarea unui nou regulament, apreciindu-se că reluarea acestui tip de serviciu a devenit o necesitate, considerăm că în lumina clarificărilor aduse de decizia instanței supreme se impune de îndată abrogarea HCL nr. 38/2011 și promovarea unui nou proiect de hotărâre în conformitate cu legea. Avem în vedere faptul că administrația trebuie să servească în mod real cetățenii furnizând servicii publice de calitate și nu să impună sau să mențină măsuri care au generat abuzuri fără să aducă în schimb, nimic bun pentru comunitatea locală”.

VEZI și CL nu mai poate da hotărâre de ridicare a maşinilor. Creţu: Aşteptăm proceduri de la Guvern

Raportul executivului Primăriei la solicitarea sa este negativ: ”Argumentele invocate de către iniţiatorul proiectului de hotărâre au la bază faptul că în data de 25.05.2015 Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Precizăm că decizia Înaltei Curți nu a fost încă publicată în Monitorul Oficial al României, astfel că nu nu se cunosc exact motivele acesteia şi modul în care a fost formulată soluția. Considerăm că este prematură supunerea spre aprobarea Consiliului Local abrogarea HCL nr. 38/2011, înainte de a se cunoaște motivarea deciziei Înaltei Curți. Modul în care va alege Consiliul Local să se raporteze la conținutul acestei decizii depinde de motivele acesteia. Aşa cum se precizează şi în expunerea de motive, abrogarea HCL nr. 38/2011 trebuie să fie urmată de promovarea unui nou proiect de hotărâre în conformitate cu legea, în lumina clarificărilor aduse de decizia instanței supreme. În prezent, această hotârâre ce se dorește a fi abrogată nu se aplică în ceea ce priveşte măsura tehnico-admnistrativă de ridicare a autovehiculeor oprite sau staționate neregulamentar, tocmai pentru că prevedea ca acest tip de serviciu să fie realizat de un operator privat, iar în prezent nu există încheiat un contract cu un astfel de operator. Celelalte prevederi cu privire la blocarea autovehiculelor staționate neregulamentar sunt aplicabile, iar această activitate este desfăşurată în prezent de Poliția Locală. Municipalitatea are în dezbatere publică un proiect care prevede aprobarea unui nou regulament ce presupune reluarea activității de ridicare a autovehiculelor opritestaționate neregulamentar, de această dată însă serviciul fiind realizat prin Direcţia Servicii Publice. La elaborarea acestui nou proiect s-au avut în vedere aspectele invocate de Avocatul Poporului în motivarea recursului în interesul legii și evident că imediat ce va fi publicată decizia Înaltei Curți proiectul va fi modificat. Pe cale de consecinţă, nu se poate emite raport favorabil asupra proiectului de hotărâre privind abrogarea Hotărârii Consiliui Local nr. 38/2011”.

1 comentariu

  • Se putea sa fie pozitiv. Doar vine o propunere de la PER. O doare in basca pe administratie de cetatenii care au mijloace de transport. Important e cum sa le mai luam niste bani, prin orice mijloace posibile.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.