Actualitate

Studiu de evaluare a impactului asupra mediului pentru parcarea subterană din Eminescu

ACTUALIZARE Primăria Bistriţa, titulara proiectului ”Parcare subterană în Piaţa Mihai Eminescu”, anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud: este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului şi nu este necesară efectuarea evaluării adecvate.

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare. ”Realizarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului este necesar pentru identificarea celor mai bune soluții și pentru stabilirea tuturor măsurilor necesare pentru minimizarea impactului asupra mediului și a disconfortului creat populației”, precizează APM BN:

”Aria geografică și numărul persoanelor afectate prin implementarea proiectului sunt relativ mari. Lucrările necesare pentru realizarea proiectului vor crea disconfort populației (zgomot  și vibrații create de traficul auto, în special de traficul greu și de utilajele de compactare/tasare, noxe generate de intensificarea traficului pe perioada de execuție a lucrărilor, praf, amenajarea de șantier ș.a.), iar durata de realizare a lucrărilor este relativ mare (24 de luni). Pe perioada de execuție a lucrărilor va fi influențat traficul auto în zonă, respectiv pe Bulevardul Republicii, str. Gării, str. M. Eminescu și implicit pe alte artere ale orașului, care vor fi folosite ca alternativă de trafic. Transportul anumitor materii prime/materiale/substanțe periculoase și a deșeurilor generate pe parcursul execuției lucrărilor (inclusiv a pământului excavat) se va face de la și la distanțe relativ mari, astfel încât aria afectată de traficul auto, în special de traficul greu nu se limitează la amplasamentul proiectului. Impactul potenţial asupra mediului, ca urmare a realizării proiectului, va fi direct şi indirect: temporar, pe durata realizării lucrărilor, ca urmare a: poluării cu particule în suspensie; poluării generate de traficul auto asociat şantierului şi organizării de şantier; posibilelor poluări accidentale cu ape uzate menajere neepurate, cu deşeuri şi diferite materiale; posibilelor deversări accidentale de hidrocarburi sau alte substanţe periculoase; poluării vegetaţiei existentă în zonă cu praf şi emisii de la motoarele utilajelor; producerii de zgomot şi vibraţii; pe termen lung, în special prin înlocuirea arborilor existenți în prezent pe amplasament (cu diferite vârste și diferite grade de dezvoltare a coronamentului) cu puieți.

Din analiza listei de control pentru etapa de încadrare, preliminară, rezultă că proiectul ar putea avea efecte semnificative asupra mediului, deoarece: prevede lucrări de complexitate mare și cu arie de dispersie mare, ceea ce presupune trafic auto suplimentar (inclusiv trafic greu), cantități mari de deșeuri (inclusiv material din decopertări, pământ din săpături ș.a.), emisii de praf din traficul auto și din manevrarea materialelor, emisii rezultate de la prepararea anumitor materiale (betoane de ciment, asfaltice ș.a.), emisii de compuşi organici volatili rezultate din stocarea/descărcarea/distribuirea anumitor materiale și substanțe; amplasamentul este în zone de locuinţe; se utilizează materiale/substanțe și rezultă deșeuri care pot să inducă risc de accidente; aria geografică și numărul persoanelor afectate prin implementarea proiectului sunt relativ mari, iar efectele negative pot fi semnificative și de lungă durată”.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud a reluat procedura de emitere a acordului de mediu pentru proiectul ”Parcare subterană în Piața Mihai Eminescu”, în urma memoriului de prezentare depus de municipalitate, în baza proiectării efectuate de SC Luca Way SRL.

Primăria Bistriţa a comandat la sfârşitul anului trecut elaborarea fazelor de proiectare pentru construirea unei parcări subterane în Piaţa Mihai Eminescu, ulterior solicitând proiectantului o altă soluție tehnică.

Ce vrea municipalitatea să realizeze în Piața Mihai Eminescu, conform variantei propuse pentru obținerea acordului de mediu:

– Parcare subterană cu o suprafață interioară de 7.700 mp, pe un singur nivel, cu o capacitate de 243 de locuri de parcare (208 pentru autoturisme, 8 pentru microbuze, 27 pentru motociclete) și cu acces auto din str. Mihai Eminescu (în apropierea intersecțiilor cu Bd. Gării și Bd. Republicii)

– Sistem de parcare cu plată (două bariere pe sensul de intrare și două bariere pe sensul de ieșire), cu afișaj electronic al locurilor disponibile și de ghidare către acestea

– Sistem de degivrare a rampelor de acces, sistem de supraveghere video, sistem de detecție și avertizare monoxid de carbon, sistem de ventilații și desfumare

– Pasaje pietonale subterane: unul care subtraversează strada Gării (26 m) și unul care subtraversează Bulevardul Republicii (34 m)

– Acces pietonal la suprafață: două prin scări și lifturi și trei prin scări

– Amenajare exterioară cu spații verzi și spații pietonale, pe zone tematice centrate în jurul unei statui iluminate a poetului Mihai Eminescu, care se va realiza în urma unui concurs de soluții (Spațiul ”Luceafărul”). Poezii cunoscute ale acestuia vor putea fi citite pe panouri din lemn pirogravat. Va fi și un spațiu intitulat ”Cu mâine zilele-ți adaogi”, dedicat unor activități precum târguri, manifestări culturale, teatru, etc. În spațiul ”Glossă” vor fi pergole și 6 mese pentru jocuri, cu băncuțe, în spațiul ”Crăiasa din povești” va fi un foișor pentru manifestări culturale, în spațiul ”Și era ploaie cu senin” – 25 de jeturi de apă, în spațiul ”Copii eram noi amândoi” – loc de joacă, tobogane, leagăne, groapă cu nisip, în spațiul ”Floare albastră” – loc de relaxare, cu bănci și flori.

– Două puncte de informare, două ascensoare hidraulice parcare, două ascensoare hidraulice subtraversări, copertine acces pietonal, pătrate și în formă de L

– Spații verzi pe 6.793 mp din totalul de 9.274 mp. Plantări de tei, flori de sezon, trandafiri, arbuști tip buxus

– Sistem de supraveghere video, sistem audio (sistem de difuzoare în spațiul verde), sistem de irigații

– 50 de bănci și 50 de coșuri de gunoi, spațiu pentru oprirea autocarelor, 12 stâlpi de iluminat arhitectural

Conform proiectului, apa subterană existentă până la adâncimea de 14 m va fi evacuată prin pompare directă sau din puțuri concomitent cu excavarea pământului.

Primarul Ovidiu Crețu a spus că principala preocupare este găsirea surselor de finanțare, deoarece nu există axă pe fonduri europene pentru astfel de lucrări, care ar putea începe în patru-cinci ani.

Ecologistul Marius Bălan a trimis o petiţie Consiliului Local Bistriţa, Agenţiei de Protecţie a Mediului şi Gărzii de Mediu, ca reprezentant al cetăţenilor care nu doresc realizarea parcării subterane din Piaţa Mihai Eminescu, în care a anexat liste cu semnături împotriva acestui obiectiv de investiţii al municipalităţii, solicitând instituţiilor să nu avizeze în niciun fel acest proiect.

Într-o scrisoare deschisă adresată bistriţenilor, primarul Ovidiu Creţu spune că se pregăteşte o campanie negativă împotriva proiectului parcării subterane din Piaţa Mihai Eminescu şi face un apel către cetăţeni să privească rezervat astfel de acuze: ”Opoziţia de dragul opoziţiei nu mai poate păcăli pe nimeni”.

20 comentarii

  • Se cuvine sa vin cu urmatoarea precizare. Nimeni nu a facut o astfel de prezentare de la inceput. Primarul vine cu noutati absolute pe acest proiect, care sunt bine venite. Administratia a regandit din temelii felul in care doreste sa construiasca aceasta parcare. Apar si plantari de tei si alte elemente noi. Sigur ca se straduiesc sa nu pice in ridicol si daca ar fi fost asa de la inceput, si s-ar fi facut o dezbatere si informare corecta , nimeni nu ar fi contestat acest proiect. Sa nu uitam ca de fapt se dorea in prima faza doua nivele , si nici vorba de noutatile de care se pomenesc aici. Primarul O. Cretu in stilul caracteristisc, dezinformeaza voit cand spune ca se pregateste , campanii negative de dragul opozitiei. Sa inteleg ca dansul si consilierii , vad o campanie negativa atunci cand cetatenii cer prin petitii ca administratia sa respecte legile de MEDIU. In fond si administratia este egala cu cetateanul, si la randul ei trebuie sa respecte LEGEA 24 a SPATIILOR VERZI si LEGEA 265 de MEDIU din 2006, art.71. care interzic f. clar schimbarea destinatiei spatiilor verzi. Acuma treaba este incheiata si consilierii au votat impotriva acestei petitii. Sunt alte institutii calificate care ar trebui sa verifice respectarea legilor din aceasta tara si nu interpretarea lor dupa bunul plac. Toti trebuie sa raspunda de incalcarea lor indiferent ca esti primarie sau cetatean. In tot cazul , nici o tara Europeana nu ar intrazni sa prioecteze nici o lucrare pe un spatiu verde deja amenajat.Solutii sunt cu nemiluita, mult mai ieftine, avand in vedere ca primaria detine 34 de puncte termice dezafectate impreuna cu terenul aferent. Cele supra-terane sunt mult mai ieftine. Cu pretul din EMINESCU se pot face 3-4 pe structura de beton, ca si cea din CLUJ de langa Biblioteca studenteasca.

    • domnule Balan, parcarile se fac acolo unde sunt aglomerari de masini. Degeaba transformi un punct termic in parcare ca eu unul nu am vazut niciunul in piata Eminescu. O parcare subterana peste care se reamenajeaza parcul este ideala. Eu prefer sa nu vad alta constructie ridicate. In plus se mareste spatiul verde: parcarea supraterana va fi transformata in spatiu verde. Nici mie nu imi place opozitia de dragul de a fi doar impotriva. 🙁

    • Iti imaginezi ca in tavanul parcarii vor iesi …radacini?
      e frumos sa vezi acasa pe tavan radacini de …salcami?

    • Dupa ce s-a dat in spectacol tot anul Balan nu mai contesta proiectul. Nu e o surpriza. Semnalul I l-a dat seful lui, Florin Chereji intr-o pozitie publica in care sustinea oportunitatea proiectului. Ca sa nu pice si mai jos de ridicolul in care era deja, Balan minte in continuare cu legea in gura in conditiile in care stie foarte bine ca spatiul respectiv este „parcare” in PUG si nu „spatii verzi”. Dar, pentru fanii domniei sale asta nu conteaza. Spiritul „civic” este mai important decat adevarul si decenta.

  • D-le Marius Balan, e foarte usor , sa fii Gica Contra atunci cand cineva incearca sa face ceva. Tot timpul s-au gasit indivizi, sub diferite pretexte pentru a impiedica construirea a ceva…Asta este Romania de la inceputurile ei (Vezi legenda mesterului Manole, zicala „ca la Beclean : 2 incarca ,3 descarca) Amenajarea parcarii subterane nu impiedica cu nimic realizarea de spatii verzi la suprafata, mai frumoase si mai eficiente decat exista acum (platforme din asfalt cu putine spatii verzi) S-ar decongestiona strazile ce sunt blocate efectiv din cauza parcarii auto pe ambe sensuri (vezi str. N. Balcescu, Republicii, Imparatul Traian, Decebal, etc.)

  • D-le IOAN; gresiti, nu sunt gica-contra. Imi fac doar datoria de ECOLOGIST. Cred ca am fost suficient de explicit in ceea ce am afirmat. Peste tot in lume un Ecologist procedeaza la fel. Unii sunt chiar mai radicali si se leaga cu lanturi in zonele periclitate. M-ati vazut pe mine sa fac asa ceva? Un lucru este clar, acest concept al ecologiei se adreseaza si pt. D-vs, chiar daca nu vreti sa recunoasteti. Daca noi oamenii nu vrem sa intelegem ca suntem in al 13 ceas , fata de greselile pe care le facem, diminuand continuu mediul natural, vom avea in scurt timp probleme mari cu adaptarea noastra .Fiecare metru patrat distrus astazi, maine si poimane, duce in scurt timp la suprafete imense . Tarile care s-au betonat inaintea noastra regreta si se corecteaza deja in tot ce fac. Sigur ca sa intelegeti ce vreau sa va spun, ar insemna sa fiti interesat si sa cautati aceste informatii care sunt usor de gasit. Ati fi foarte inspaimantat de ce ati citi, si cred ca abia atunci ati intelege de ce activistii de mediu se opun acestor greseli.

    • Balane, esti singurul bistritean care se opune acestei parcari. De ce nu recunosti ca ai ceva personal cu Cretu si sa ne lasi pe restul in pace sa ne bucuram de parcarea subterana. Sau poate ne cedezi tu spatiu in curtea interioara, acolo unde ai ridicat a doua casa, sa facem loc de parcare. Ce zici?

  • Trebuie se ma alatur domnului Balan. Sa plantezi niste plantute sezoniere nu este egal cu arbori mai mari cu radacini adinci si coroana mare. Ce se intentioneaza acollo este poate benefic pentru riverani care nu stiu unde parca, dar nu incurajeaza trafic comun, nici nu are componenta de pista biciclism si pe partea de spatiu verde este egal cu un covor subtire verde, imitatie de natura. Asi cumpara cladirea asta comunist de Bingo si asi derima pentru o transformare in magazine moderne cu parcari supraterane daca totusi se vrea neaparat parcari in zona aia pentru nomenclaturisti.

    • nu cred ca parcarile sunt pentru nomenclaturisti. Eu unul nu sunt dar incers sa parchez in zona pentru ca am de mers la: politie, trezorerie, policlinica, winmarkt, ajofm, apia, dorna medical sau la restaurantul din colt. Asa ca eu zic ca e nevoie parcare moderna si subterana

    • Walter, ia-te de manuta cu Balan si mutati-va intr-o padure, ok?! Pana una alta lasati-ne pe noi restul sa traim civilizat in municipiul Bistrita. Sau ati uitat ca aici e municipiu, nu curtea casei voastre?

  • O parcare subterana in Piata Eminescu nu se justifica. In primul rand, costul ridicat al unei astfel de investitii este corelat cu un numar mic de locuri de parcare, comparativ cu o parcare supraetajata unde cheltuiala este mai redusa iar numarul de locuri mai mare. In al doilea rand, cheltuielile de exploatare ale unei parcari subterane sunt destul de ridicate. Este vorba de sisteme permanente de iluminare si ventilatie, mari consumatoare de energie. Apoi trebuie prevazute sisteme de pompare pentru eventuale pericole de inundatii accidentale. Toate acestea duc la cresterea taxei de parcare facand neatractiva utilizarea parcarii. Evident, nu se pune problema construirii unei parcari etajate in Piata Eminescu. In apropiere exista solutii alternative de rezolvare a problemei parcarii. Spre exemplu, tot pe Str. Lupeni, in spatele Bisericii Catolice “Sf. Anton” exista un spatiu generos ce ar putea fi amenajat ca parcare etajata pe mai multe niveluri. Chiar si o parcare etajata bine gandita pe locul de alaturi situat fata trezoreriei ar putea asigura un numar mai mare de locuri de parcare decat o parcare subterana realizata cu pretul distrugerii parcului din Piata Eminescu.
    Mai curand ar trebui rezolvata problema parcarii din spatele complexului Sugalete care mai mult sta nefilosita din cauza lipsei cailor de acces, in special dinspre Piata Centrala. Poate ca aici ar fi mai necesara o amenajarea de parcare subterana cu acces din zona cortului pe sub complexul Sugalete, cobinata cu o parcare de suprafata cu acces direct de pe strada Lupeni.

    • Balane, oricate pseudonime ai inventa, stim cu totii ca esti singur si ca nu vrei parcarea pentru ca nu-ti place fata lui cretu.

  • Domnu chelner Raducu nu se implica in proiect ? Nu pt. ca i-si arde degetele , curaj chelnere sa vedem cum se acceseaza fondurile europene cu firmele care sponzorizeaza PSD si baga la buzunar , tot ce se construieste in orasul Bistrita ie bazat pe mita si coruptie incepind de la casa de cultura , podul Berariei s.a.m.d. fintini arteziene de la care pocaitii au umflat banii fara mila , copii care au iesit in strada au dreptate , prin ei se vede din nou o luminita la capatul tunelului intunecat de un sistem putred PSD- ist bazat pe castraveti umflati de tip chelner !

  • Stimate TROLENBURG ; nu sti subiectul deloc. S-au depus la APM si la Primarie liste cu 320 semnaturi ale cetatenilor care nu sunt de acord ca administratia sa distruga acest parc. Cum naiba sunt singur daca eu reprezint 320 de bistriteni numai din zona EMINESCU ? HAI fi SERIOS !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.