Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a depus, în procedură de urgenţă la Senat un proiect de lege care prevede pedeapsă cu închisoarea de la 1 la 6 ani pentru cei care nu virează la timp contribuţiile care sunt reţinute din salarii, pensii, asigurări sociale de sănătate, drepturi de autor şi alte venituri.
Iniţiativa legislativă a ministrului de Finanţe propune modificarea şi completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.
„Art. 6 – Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 6 ani reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, ori, după caz, nereţinerea sau neîncasarea, în cel mult 30 zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la prezenta lege”, prevede modificarea adusă prin iniţiativa legislativă.
Lista impozitelor şi contribuţiilor care intră sub incidenţa articolului menţionat: ”Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română. Impozitul pentru veniturile din activităţi independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă. Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală, Impozit pe venitul din salarii şi asimilate salariilor. Impozitul pe veniturile din arendă. Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi. Impozit pe veniturile sub formă de dividende. Impozitul pe veniturile din pensii. Contribuţia de asigurări sociale. Contribuţia de asigurări sociale de sănătate. Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi. Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal Contribuţia la Fondul pentru mediu. Impozitul pe veniturile din premii şi din jocuri de noroc. Impozitul pe veniturile din alte surse. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică si o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică si o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate asociere fără personalitate juridică şi o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II”.
Un alt articol prevede pedeapsa de la 2 la 7 ani de închisoare în cazul în care stabilirea taxelor, impozitelor şi contribuţiilor se va realiza într-o manieră greşită, neîndreptăţită, pentru obţinerea de foloase proprii.
„Art. 8 — (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de Ia 2 ani la 7 ani şi interzicerea unor drepturi stabilirea cu rea-credinţă de către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor, având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensări datorate bugetului general consolidat”, conform proiectului de lege.
Potrivit unui alt articol al proiectului, în cazul omisiunii, ascunderii sursei impozitabile, distrugerii de acte contabile, executarea unor evidenţe contabile duble se pedepseşte cu închisoare între 2 şi 7 ani.
„Art. 9 – (1) Constituie infracţiuni de evaziune fiscală şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani Ia 7 ani şi interzicerea unor drepturi următoarele fapte săvârşite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale:
a) ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
b) omisiunea, în tot sau în parte, a evidenţierii, în actele contabile ori în alte documente legale, a operaţiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
c) evidenţierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive;
d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor;
e) executarea de evidenţe contabile duble, folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor;
f) sustragerea de la efectuarea verificărilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictivă ori declararea inexactă cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
g) substituirea, degradarea sau înstrăinarea de către debitor ori de către terţe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală sau ale Codului de procedură penală.
(2) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (l) s-a produs un prejudiciu mai mare de 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limitele speciale ale pedepsei prevăzute de lege se majorează cu o treime.
(3) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limitele speciale ale pedepsei prevăzute de lege se majorează cu jumătate”, potrivit iniţiativei legislative.
În cazul săvârşirii tuturor infracţiunilor menţionate mai sus, dacă în cursul urmăririi penale sau al procesului, suspectul sau inculpatul acoperă integral prejudiciul, atunci limitele pentru fapta comisă se reduc la jumătate: „(1) În cazul săvârşirii unei infracţiuni prevăzute la art.6, art. 8 sau art. 9, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la citirea actului de sesizare, suspectul sau inculpatul acoperă integral prejudiciul cauzat prin infracţiune, limitele prevăzute de lege pentru fapta săvârşită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat prin infracţiune şi recuperat în acelaşi mod este până la 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amenda”.
Totodată, dacă prejudiciul este de până la 10.000 euro, faptele nu se pedepsesc şi dacă suspectul sau inculpatul acoperă integral prejudiciul: „2) Faptele nu se pedepsesc dacă prejudiciul cauzat prin infracţiune este de până la 10.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, iar în cursul urmăririi penale sau al judecăţii, până la citirea actului de sesizare, suspectul sau inculpatul acoperă integral prejudiciul”, potrivit sursei amintite”.
Proiectul de lege a fost înregistrat, în procedură de urgenţă, la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaţilor.
Reacția președintelui PNL Bistrița-Năsăud, Ioan Turc:
Si statul trebuie sa-si faca datoria de a informa la timp cetateanul daca are de platit taxe, nu sa astepte sa treaca 8 ani si pe urma iti pune ca ai de platit o anumita suma si sa–ti bage si dobanda… este rusinos ca bugetarii nu-si fac treaba dar incaseaza salarii mari.
Lasand la o parte faptul ca exista situatii cand privatul este pus in imposibilitatea de a-si achita darile chiar de catre o institutie de stat, iata principalii datorinici la buget la nivelul lui 2018 :
Top restanțe la bugetul consolidat
Compania Națională a Huilei 5,20 mld. lei insolvență
SNCFR 1,27 mld. lei insolvabilă
Societatea Închiderea Minelor 1,10 mld. lei faliment
Complexul Energetic Hunedoara 0,73 mld. lei
Urban SA 0,54 mld. lei insolvență
Societatea Națională a Cărbunelui 0,42 mld. lei faliment
Romaero 0,26 mld. lei
Regia Activități Nucleare 0,25 mld. lei faliment
Moldomin 0,21 mld. lei faliment
Intervenții feroviare 0,18 mld. lei faliment
Sursa: ANAF
Iar ideea de a incarcera pe cineva care a intarziat 30 de zile mi se pare ridicola si exagerata.
Ce facem atunci cu coruptii, le taiam capul direct?
Da ce se intampla cu statul cand avem noi bani de incasat de la el?poate discotecarul sa ne raspunda? (taxa auto)
Sustragerea de la …Dar cand hotii ciumei rosii spurcate(parlamentarii) se sustrag de la verificarile justitiei,cum este?(ei fiind hotii hotilor)