Timp de gândire

Codul Electrica sau cum nu e nicio vijelie, dar nici curent

Astăzi, Electrica ne-a demonstrat încă odată că, indiferent de guvernare, băieţii deştepţi au făcut bani din energie pe spinarea noastră şi în dauna reţelelor la fel de proaste ca şi acum 20 de ani când, de altfel, se lua curentul din motive de economie. Acum se ia din motive de avarie.

O astfel de avarie a afectat, din câte am înţeles, cartierele Sigmir, Viişoara şi o parte din Bistriţa. Într-o zi rece, dar senină, cu soarele zâmbind pe cer, s-a stins lumina în cartierul în care locuiesc în jurul orei 14.30. Un domn de la dispeceratul Electrica Bistriţa m-a asigurat că „se rezolvă” rapid, în cel mult o jumătate de oră, fiindcă cineva a văzut nişte scântei pe firele de la Gomar Lux şi sigur echipa dă rapid de defecţiune şi o tămăduieşte. Pe la 16.00, un alt dispecer (probabil se schimbase tura) m-a asigurat că mai durează o oră fiindcă sunt 30 de puncte de transformare şi nu-i chiar aşa de simplu să găseşti defectul. Am încercat să-mi imaginez cum face echipa, cu ce anume detectează defectul respectiv, merge din stâlp în stâlp în era informaticii în care poţi vedea până la distanţe de kilometri ce fac firele tale? Poate că poţi, dar nu în ţara noastră, cea a băieţilor deştepţi care au făcut miliarde din energie în timp ce noi avem aceiaşi stâlpi din lemn, înclinaţi, cu firele la pământ că poate se dă cineva huţa-huţa.

Am avut răbdare cu echipa căutătoare de „defect” până la 18.00. Atunci am dat peste alt dispecer care m-a asigurat că nu durează mai mult de o oră şi vom avea lumină. La replicile mele legate de factură şi de viteza cu care eu obişnuiesc să o plătesc (din care mai mult de 30% e TVA) dispecerul nu a avut alte replici decât să-mi spună că nu sunt deloc înţelegătoare. E o avarie şi gata, ce tot îl bat la cap?

Mă rog, în măsura în care am putut să-mi ţin nervii în frâu i-am explicat că mă exasperează minciunile pe care mi le spune departamentul Deranjamente de la Electrica din oră în oră ca şi cum curentul ar fi ceva parfum de care pot să mă lipsesc dacă am făcut duş. Dacă îmi spui că repari reţeaua peste o oră, atunci respectă termenul fiindcă şi eu îl respect când tu îmi ceri să plătesc factura. Altfel tu îmi tai curentul! După o conversaţie care mai mult l-a obosit pe dispecer şi pe mine nu m-a ajutat să mă calmez, am obţinut de la el declaraţia zilei: „Vom remedia defecţiunea în cel mai scurt timp posibil!”. S-a întâmplat la ora 20.00 Faceţi dumneavoastră calculul cât a ţinut pana de curent care a lăsat în beznă sute de apartamente şi de case într-o zi cu temperaturi scăzute în care nimeni nu s-a putut încălzi altfel decât la aragaz.

Pot să înţeleg că furnizorii de servicii se confruntă cu avarii în cazuri extreme, de vremea rea, de precipitaţii abundente, de vânt, de ce mai vreţi dumneavoastră. Pot să mai înţeleg că apare o defecţiune din senin, dar nu pot să înţeleg cui folosesc următoarele lucruri:

1)      lipsa de politeţe a dispecerilor de la „Deranjamente” care, paradoxal, se simt tot timpul deranjaţi. Nu se prezintă niciodată, nu te tratează ca pe un client, nu îşi cer scuze niciodată pentru inconvenientul creat.

2)      minciunile transmise cu bună ştiinţă oamenilor care sună să întrebe cât mai durează pana de curent. Poate că unii fac tranzacţii pe internet şi pierd, poate că alţii au probleme urgente şi, dacă ar fi corect informaţi legat de durata unei avarii, ar căuta alte soluţii decât să aştepte să vadă când se pornesc aparatele din casă

3)      atitudinea de stăpân a celor de la Electrica, obişnuiţi, din alte vremuri, să taie lumina când vor ei şi, ca nişte dumnezei, să o dea când vor ei.

Aş mai putea continua cu multe exemple, însă, din păcate, noi trăim în ţara în care unii şi-au cumpărat Jaguar din facturile noastre în timp ce o cioară care face popas pe nişte fire reuşeşte, fireşte că din cauza sistemului performant, să ne dea viaţa peste cap fie şi pentru câteva ore.

Mai mult decât aroganţa politicienilor de toate culorile, pe mine mă scoate din sărite nonşalanţa cu care ne fură cu toţii, privându-ne de servicii decente (pe care, oricum, le plătim cu sume exorbitante) şi lipsa de reacţie a oamenilor care acceptă orice, absolut orice.

Mă veţi întreba ce puteau face cei care au rămas ca şi mine fără curent? Plângeri la Protecţia Consumatorilor, sesizări la Autoritatea de Reglementare a Servciilor de Gospodărire, boicot la facturi. Sunt soluţii democratice care pot fi puse în practică fără huiduieli şi scandal, numai că la noi indolenţa e mama tuturor blazaţilor.

Să vă întunecaţi bine!

Cristiana Sabău

1 comentariu

  • Sunt putin sigur ca sunteti ceva mai veche… adica ati prins vremurile cu citit la lumanare, din cauza farului calauzitor ce absorbea in serile lungi, din iernile de altadat, lumina electrica.
    Eu ma-ntreb ce s-ar intampla daca, din cauza de Basescu, ori ghinIon Iliescu, Soarele s-ar supera putin pe noi si ne-ar trimite furtuna aia electromagnetica despre care se tot vorbeste, si, pret de vreo cateva luni, ne-ar lipsi de „aprovizionarea” cu curent electric?
    Doamne fereste!
    Oricum, e de tinut minte urmatoarea „asertiune” despre lumea de azi, bine surprinsa de umorul romanesc, legata de lumea virtuala in care ne place sa ne cufundam:
    Wikipedia: Eu stiu totul!
    Google: Eu am de toate!
    Facebook: Eu stiu pe toata lumea!
    Youtube: Eu stiu orice muzica si intamplare!
    Internet: Fara mine nu aveti valoare!
    Curentul: Serios???

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.