Actualitate

Colecționarii de vehicule istorice și-au etalat ”bijuteriile” pe pietonal

Peste 35 de mașini istorice pot fi admirate astăzi, la Bistrița, la Parada Primăverii Retromobil. Pasionații de automobile vechi, în special de fabricație germană, și-au adus bijuteriile în centrul istoric al orașului. Printre ei, medicii Gabriel Roșca și Dumitru Niculai, dar și șeful Reprezentanței Bistrița a Registrului Auto Român, Cosmin Wechter.

”Anul acesta, aniversăm 25 de ani de când s-a înființat Retromobil Club România și ne-am gândit, pentru început, să organizăm două evenimente, Retroparada Primăverii, care are loc astăzi, și Retroparada Toamnei, undeva în septembrie, octombrie. În expoziția de astăzi s-au înscris în jur de 40 de mașini din tot județul. În total avem peste o sută de mașini cu certificat de vehicul istoric. Asta înseamnă că automobilul trebuie să aibă peste 30 de ani de la data fabricației și să fie cât mai aproape cât mai aproape de original atât din punct de vedere estetic, cât și mecanic. La noi în județ cei mai mulți proprietari au mașini Mercedes. De exemplu, avem aici un V115 din 1972 care a venit într-o stare foarte bună, avem Mercedes G, mașini de armată, mașini americane, Toyota, avem tot felul de modele de mașini ”, a spus Leon Măjeri de la filiala județeană a Retromobil Club România.

Printre cei care și-au adus mașinile de colecție la Reroparada Primăverii au fost și medicii de familie Gabriel Roșca și Dumitru Niculai, mândri de bijuteriile lor pe patru roți.

”Noi am încercat să aducem pe pietonal modele care se regăsesc, parte din ele, în marile muzee automobilistice ale lumii. De exemplu, acest model V115 – care îmi aparține – este expus în muzeul Mercedes din Stuttgart, este o mașină care între 1976 și 2004, a parcurs 4,6 milioane de kilometri fiind în posesia unui taximetrist din Atena. Ceea ce se poate vedea aici face parte dintr-o cultură automobilistică și din exponatele de legendă care au scris istorie în automobilism. Fiecare dintre ele are o istorie pe care cei pasionați o citesc. De-asta suntem aici: să aducem bucurie celor care le privesc. La fel cum pietonalul bistrițean are atâtea clădiri de valoare istorică, și aceste mașini au scris istorie și sunt legende la rândul lor. Eu am mai adus și această Toyota HJ61, despre care în literatura de specialitate se spune că are cel mai bun motor făcut de Toyota vreodată. Sunt mașini care, în Australia, fac un milion de km, mașini care și în zilele noastre participă la Paris Dakar, la raliu, care și azi sunt folosite pentru expediții în zone izolate în Mongolia, Australia, Africa, Asia datorită fiabilității și rezistenței lor. Eu le colecționez pentru că îmi place istoria și tot ce este vechi. Mercedes am avut în 1990, imediat după Dacie, fiindcă era ieftin, costa 1500-2000 de mărci, iar Toyota atât de mult mi-a plăcut că mi-am promis că, dacă o să am posibilitatea vreodată, mi-o voi cumpăra din nou, așa cum revii la o pagină dintr-o carte care ți-a plăcut”, a spus dr. Roșca.

”În urmă cu 30 de ani, erau foarte la modă, era foarte rezistente, întreținerea era foarte simplă, iar românii, pragmatici, imediat au umplut țara de mașini Mercedes. Printre ei m-am numărat și eu. Am avut două modele de care am fost foarte încântat. Le-am vândut la vremea lor, am trecut la alte mașini și am revenit la vechile pasiuni și mi-am achiziționat această mașină care e din 1986, într-o stare foarte bună. Nu e chiar o mașină de zi cu z, deși exemplarul pe care îl am eu se poate folosi zi de zi, dar mergem la expoziții, la sărbători. E un hobby. Aceste mașini au fost făcute să te țină o viață. Singura lor problemă a fost aceea că au ruginit, dar în rest te poți baza pe ele 100% fiindcă nu se strică, iar întreținerea e ieftină. Mașinile din zilele noastre, dacă ai plecat de acasă, nu ești sigur că ajungi unde ai de mers, iar întreținerea e din ce în ce mai scumpă din cauza electronicii”, a spus medicul Dumitru Niculai, care deține, potrivit dr. Roșca, ”ultimul Mercedes veritabil” făcut de constructorul german.

Și șeful Reprezentanței Bistrița-Năsăud a RAR, Cosmin Wechter, a adus la expoziție două mașini Mercedes pe care le deține familia lui.

”Este primul E Class, varianta limuzină, berlină,din 1993, cu un motor de 2500 aspirat, cu patru supape pe cilindru, este generația motorului care s-a lansat pe urmă pe C Class. De obicei, motoarele care urmează a fi puse pe un alt model sau pe un facelift sunt testate timp de un an pe modelul anterior. Mașina este în țară din 2007, iar anul acesta a făcut 30 de ani de la fabricație”, a spus Cosmin Wechter, care a moștenit pasiunea pentru mașinile Mercedes de la tatăl lui, Radu Wechter.

”Am fost dintotdeauna un fan al Mercedes și mi-am dorit dintotdeauna un Mercedes. Imediat după Revoluție, am și plecat în Germania și mi-am cumpărat primul Mercedes Cobra de 3000. A fost primul în Bistrița. A doua mașină cu care am venit aici am primit-o cadou de la un unchi din Austria. E fabricată în 1987 și are 97.000 de km. Nu a circulat niciodată iarna fiindcă unchiul meu a îngrijit-o și nu a vrut să o uzeze. În 2011 a decedat, iar copiii lui mi-au dat-o cadou, așa cum le-a cerut-o el. Și eu le îngrijesc la fel ca și unchiul meu. Nu merg la orice spălătorie cu ele, doar acolo unde am garanția că totul e ok. Nici eu nu umblu cu ele nici când plouă, nici când e zăpadă”, ne-a spus Radu Wechter.

Mașinile istorice au fost admirate atât de localnici, cât și de turiști din Germania și Austria care au venit la Bistrița pentru resfințirea BIsericii Evanghelice.

Asociația națională a posesorilor și restauratorilor de vehicule istorice Retromobil Club România (RCR) organizează evenimente cu caracter cultural-sportiv, contribuind la menținerea în stare optimă a unor vehicule istorice, precum și la cultivarea pasiunii de colecționare și restaurare a acestora. Vehiculele sunt în perfectă stare de funcționare sau au fost supuse unui proces de restaurare, sunt originale și sunt atestate ca vehicule istorice.

România se află în topul primelor zece țări din Europa care au introdus automobilul și este a șasea țară în care s-au organizat curse de automobile. Din nefericire, țara noastră este printre puținele state europene care nu deține un muzeu al automobilului astfel încât R.C.R. face oficiul de „muzeu pe roți” ori de cate ori organizează un eveniment.

5 comentarii

  • Imi plac mașinile istorice, dar din pacate nu am una.
    Mă uit des la filme vechi pentru a admira; mașinile, ținuta vestimentara, mobilierul din acei ani, atmosfera, spiritul acelor ani. cum erau străzile, asfaltate, pavate?
    Cum se comportau bărbații, dar femeile?
    Era vremea când bărbații erau bărbați si femeile erau femei.
    Este o radiografie a acelei epoci, i întoarcere in timp, un studiu de sociologie.
    Filme franceze ale lui Francois Truffaut si Jean Luc Godard (Parisul anilor 1960-1970)
    Filmele lui Ingmar Bergman – Scene dintr-o căsnicie 1974
    Filmele vechi cu James Bond.
    Zbor deasupra unui cuib de cuci.
    Ultimul film pe care l-am văzut a fost filmatizarea cărții lui Francis Scott Fitzgerald – The Night is Tender . Franța si Elveția anilor 1920.
    Văd ca mașinile de la expoziție nu sunt foarte vechi, 1993, 1986 adică de pe vremea când au apărut “TopGun si Pretty Woman, pe vremea cand ascultam Modern Talking, Sandra, Sabrina, CC Catch.
    Cum sunt mașinile astea de epocă, daca ele sunt mai tinere ca mine?
    Am inteles, pentru ca o mașina sa fie înregistrată la categorie “mașina de epoca/ veteran) trebuie sa fi fost nmatriculata pentru prima oară cu cel puțin 30 ani in urma. Deci din 1993 încoace.

    • Eu nu am nevoie sa merg la expoziții de mașini vechi, sa la văd mașinile staționate intr-o parcare.
      Mașinile de epoca trec prin spatele meu, cam din minut in minut. Le aud după sunet,
      In fata mea, cam la 30 de metri de mine, sunt lebedele; una clocește, cealaltă e la doi metri de cuib. Încă nu au ieșit puii din ou.
      In spatele meu pe Strandvejen , adică Ștrand Vejen , Drumul Ștrandului, Faleza, drumul care merge paralel cu marea trec mașini de epoca americane, decapotabile, cum numai in filmele cu John Travolta si Olivia Newton John mai vezi. Șoferii sunt îmbrăcați ca in filmul Grease sau ca in Saturday Night Fever, femeile cu batic si ochelari de soare ca si Grace Kelly la Monaco.
      Mașini Cadillac.
      Acum imi dau seama ca la articolul despre bibliotecile stradale, am uitat sa recomand cartea lui Platon -Republica.
      Despre pericolul democrației , si votul universal.
      Închipuiți/va ca suntem pe o corabie, in furtuna, naufragiu si toti cei care sunt pe corabie voteaza in ce direcție trebuie sa navigam, pentru a scapă cu viața!
      Cei care su cunoștințe in domeniu trebuie sa ia decizia, nu toti inculții care in viața lor nu au citit o carte, si nu știu pe ce lume trăiesc.
      Sunt unele voci care propun ca varsta de votare sa fie scăzută la 16 ani.
      Nu e de mirare că suntem conduși de incompetenți!

      8
      4
  • Domnule Adrian C mi-a fost dor de comentariile dumneavoastra pertinente
    Suntem si noi de epocă dar nu ne lasăm

    6
    2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.