Corpul de control pe care vrea să îl înființeze Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri nu se poate substitui Poliției Locale Bistrița, se arată în Raportul la proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării și completării Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud și avizarea Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud actualizat, aflat pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de joi.
Patru directori din Primăria Bistrița – Dumitru Cincea – Direcția de Administrație Publică Juridic, Ioan Crețiu – Direcția de Servicii Publice, Nicolae Scurtu – Direcția Economică și Liliana Coceșiu – Direcția de Integrare Europeană au semnat un raport în care arată că, în prezent, competenţa de control, constatare a contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de actele normative naţionale şi locale în domeniul serviciului public de salubrizare aparţine Poliţiei Locale a Municipiului Bistriţa, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea directă a Primarului.
Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare al acestei instituţii, aprobat HCL nr. 12/31.01.2011, în domeniul protecţiei mediului, poliţia locală are următoarele atribuţii: „ART.11
a) controlează respectarea prevederilor legale privind condiţiile de ridicare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere şi industriale;
b) sesizează autorităţilor şi instituţiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică;
c) participă la acţiunile de combatere a zoonozelor deosebit de grave şi a epizootiilor;
d) identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al municipiului Bistrita sau pe spaţii aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii/servicii publice de interes local şi aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
e) verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
f) verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe căile de acces, dezinsecţia şi deratizarea imobilelor;
g) verifică existenţa contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
h) verifică ridicarea deşeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
i) verifică şi soluţionează, potrivit competenţelor specifice ale autorităţilor administraţiei publice locale, sesizările cetăţenilor privind nerespectarea normelor legale de protecţie a mediului şi a surselor de apă, precum şi a celor de gospodărire a localităţilor;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute la lit. a) – i), stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.”
În ceea ce priveşte înfiinţarea Corpului de control în cadrul aparatului tehnic al Asociaţiei, se propune ca acesta să fie investit cu puterea de a încheia acte de control, rapoarte de constatare, precum şi de a încheia procese verbale de contravenţie, pentru a aplica sancţiuni celor care nu respectă prevederile legale în domeniul deşeurilor şi Regulamentul de salubrizare din judeţul Bistriţa-Năsăud. Activitatea de control şi sancţionare dar şi cea de monitorizare şi prevenţie se va desfăşura pe baza unui mandat primit din partea primarilor, preşedintelui Consiliului Judeţean, UAT-urilor şi preşedintelui asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.
”Având în vedere faptul că activitatea Poliţiei Locale este strict reglementată prin lege, considerăm că atribuţiile care sunt stabilite în sarcina acesteia nu pot fi partajate/transferate corpului de control din cadrul aparatului tehnic al ADI deşeuri BN, respectiv Consiliul Local nu va putea mandata ADI Deşeuri BN să preia atribuţiile stabilite prin lege în sarcina Poliţiei Locale”, se arată în raport.
Acesta este răspunsul la Adresa nr. 871/12.03.2021 întocmită de ADI Deşeuri Bistriţa-Năsăud, înregistrată la Primăria Bistriţa cu nr. 21553/12.03.2021, prin care a fost transmis Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării și completării Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud și avizarea Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud actualizat, în vederea iniţierii procedurii de supunere spre aprobarea Consiliului Local al Municipiului Bistriţa, cu respectarea procedurii stabilite de Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională.
În acest document, sunt modificate şi completate: art. 157, 158, 164 , 171, 173 şi 174 din forma în vigoare a Regulamentului şi este completat cu Anexa nr. 5 – Procedură privind monitorizarea, controlul şi sancţionarea, care stabileşte atribuţiile Corpului de control precum şi modul de lucru al reprezentanţilor acestuia în activitatea de control, constatare şi sancţionare a faptelor contravenţionale în ceea ce priveşte operatorii serviciului de salubrizare, cât şi utilizatorii acestuia – persoane fizice şi juridice. Această procedură are la rândul său o Anexă nr. 1, care conţine modelul de Proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei ce urmează să fie utilizat de agenţii constatatori din cadrul ADI Deşeuri Bistriţa-Năsăud.
Directorii din Primăria Bistrița mai transmit că, în ceea ce priveşte actele normative care stabilesc şi sancţionează contravenţii în domeniul de activitate al ADI Deşeuri Bistriţa-Năsăud, nu există nici un impediment legal ca agenţii constatatori din cadrul corpului de control să fie mandataţi de Municipiul Bistriţa să realizeze controale şi să aplice sancţiuni contravenţionale, însă cu respectarea strictă a limitelor de competenţă stabilite atât prin lege, cât şi prin contractul de delegare încheiat cu operatorul serviciului de salubrizare.
Consiliul Local Bistrița are pe ordinea de zi a ședinței ordinare din acerastă lună un proiect privind aprobarea modificării și completării Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud și avizarea Regulamentului serviciului public de salubrizare al Județului Bistrița-Năsăud actualizat
Foarte bine, doar nu-si imagineaza Niculae iara ca e mai presus de Politia Locala. A mai facut el asta si i-au dat instantele cu sentinta-n cap. Sa-si vada de ale lui acolo.
Si asa politia locala nu face nimic pe tema gunoaielor. Turc ar trebui sa accepte ajutorul corpului de control. Altfel, inseamna ca nu vrea sa rezolve problema deseurilor aruncate aiurea.
Poliția Locală are atribuții de control in domeniul deșeurilor, însă nu a făcut nimic în acest sens. Rezultatele se vad peste tot in oras.
Corpul de control al ADI trebuie infiintat urgent. Nu mai puneti piedici ca ne ingroapa gunoaiele.
Serios? Iar vedem numele lui Cincea? Nu este cumva cercetat penal? Vad ca Turc il propulseaza cu orice ocazie…
Cat despre restul…. mai vad una bagata in toate problemele, una care le stie pe toate si care se baga peste tot. Se pricepe si la gunoaie in special, si la mediu si la fonduri europene.
Asa specialisti si specializati rar ti- e dat sa vezi. Dar la primarie totul e posibil!
dl Turc puneți Politia Locala la treaba, la parcări, la gunoaie, acolo unde o primărie are competenta și priorități, noi ca cetățeni vrem sa înțelegeți un lucru, avem probleme ce țin de administrația locala cum sunt parcări gunoaie spati verzi etc , nu suprapuneri politia locala cu cea națională !!! Ii aveți în subordine, comandanțile care sunt prioritățile, în limita legii și controlați sa le și le îndeplinească!!!
Eu cred ca ar trebui ca acel corp de control sa aplice amenzi la oamenii care arunca gunoiul unde nu trebuie.
Daca vrem un oras curat, oamenii trebuie sa stie ca exista cineva care supravegheaza aruncarea gunoiului si pot primi amenzi daca nu sunt responsabili.
Doar asa putem avea curatenie in Bistrita.
Doar atat poate face Primaria? Niste rapoarte?
De muncit pentru bistriteni cand se apuca?
Si de rapoarte e nevoie, ca sa nu se bage altul ca musca-n lapte in treaba primariei. Numai asa poti controla cum merg lucrurile, daca nu lasi alte drosofile sa se afle in treaba.
Da ce aveți cu gunoaiele? Am văzut în București o terasă între două grămezi de gunoaie unde tinerii beau fericiți un expreso. Deci gunoaiele sunt trendy ! Dacă sunt gunoaie și primarul e pesedist, vinovat e primarul ! Dacă e liberal sau userist atunci gunoaiele nu ne deranjează.
ADI nu-i instituie abilitată prin lege să aplice amenzi. Acolo există de ani de zile inspectori cu atribuții de control, repartizați pe zone.Problema e că nu-și fac treaba. Mniculai vrea și el corpul lui de control, că mai sunt cîțiva lipitori de afișe din campanie, care n-au serviciu și le trebuie mașină, telefon, laptop, ca să facă nimic.Sigur ADI trăiește din cotizațiile plătite de primari tot din banii noștri. Așa că se vor mări taxele pt niște trântori .Să-și facă treaba poliția locală, primarii, Garda de Mediu și beizadelele din ADI
PĂREREA MEA!
Alo, nea Nicu, iar ai treaba cu Politia Locala? Vezi ca ai dat afara ILEGAL 3 angajati ai Politiei Locale, care au castigat definitiv in instanta si AI PREJUDICIAT PRIMARIA cu sute de mii se lei… Acum iar vrei sa ii faultezi… Dar cand ati fost la putere de ce nu i-ati scos in strada sau sa le dai de lucru, ca multe ar fi fost de facut…
Foarte bine ca nu ii lasa pe amaratii astia sa faca isi depaseasca atributiile! La cat mai multe rapoarte de acest fel, ca personalul din primarie are preponderent atributii administrative, nu de dat la sapa!!! Dar aia care nu au scris un raport in viata lor au impresia ca e cam tot asa cum scriu ei tot felul de comentarii pe aici!
Oricum, la cate probleme cu acum in tara cu gunoaiele (a se vedea Targu Mures, Ploiesti, Alba Iulia, iar de Bucuresti nu mai zic…) la noi e bineee! Au avut efect si actiunile de ecologizare are ong-urilor si ale primariei. Incet incet devenim un oras curat si modern.
In fine, ma intreb daca corpul ala de control ar fi fost folosit ca arma politica impotriva administratiei si/sau daca ar fi ciupit astia mici si rosii ceva… Ce bine ca nu vom afla! La gunoi cu voi, dragilor!
Mda, la salubrizarea străzilor aș dori să comentez puțin subiectul: In primul rând când vorbești de salubrizare te referi la măturat, la spălat s-au cel puțin stropit cu apă. Atunci ia veniți pe strada Aerodromului din UNIREA să vedeți acolo ce salubrizare se face, de nu poți deschide un geam. Asta pt.ca renumitele firme de casă ale partidelor nu își permit să stropeasca strada cu apă, ținând cont că în zona sunt șantiere și circulă camioane. Nu acuz șoferii că merg tare, dar praful se ridică și după bicicleta.