Primarul Ovidiu Creţu a declarat, într-un interviu acordat publicaţiei noastre, că o „minoritate nu poate să impună ceva majorităţii cât trăim într-o democraţie”.
„Situaţia de pe Aleea Trandafirilor mi se pare limpede fără niciun fel de dubiu că e un conflict confesional. Nu am niciun fel de dubiu referitor la chestiunea asta. După ce au spus că vor să facă sport, le-am spus ok, faceţi sport şi aşa rămâne, teren de sport, dar eu ştiu că nu fac sport. Au ieşit să facă sport demonstrativ ca să nu folosească ceilalţi terenul. Dacă cei care veneau acolo distrugeau terenul, veneau cu nişte maşini care îl distrugeau, mă opuneam, dar, pur şi simplu, într-o perioadă în care terenul respectiv este liber cineva care stă în preajmă să vină şi să spună că nu vrea să parcheze altcineva că nu vrea pur şi simplu, acesta nu este un argument pentru mine. Că aşa vreau eu nu e un argument pentru mine. Dacă sunt într-o fabrică şi sunt director, pot utiliza argumentul acesta c-aşa vreau eu fiindcă eu dispun şi tot eu plătesc. Dar acolo nu este aşa. Să vină cineva să-mi dea un motiv raţional, nu sentimental, de ce să nu parcăm acolo câteva ore duminica dimineaţa şi seara. Să vină cineva să-mi spună ce se întâmplă acolo ca să nu putem parca, dar fără argumente, că aşa vrem noi, că aici a jucat fotbal domnul Voica sau nu ştiu cine acum 20 de ani, pentru asta să-l păstrăm? Păi haideţi să-i facem un monument domnului Voica dacă trebuie, dar un teren ce poate fi folosit ca parcare se foloseşte ca atare în toată lumea. Au venit ortodocşii care frecventează biserica de pe Odobescu şi mi-au cerut terenul de la Şcoala Gimnazială nr. 2 să-l folosească drept parcare. Le-am spus să vină cu o cerere şi li-l dau imediat. Cum ni-l dai? Aşa bine! Vorbesc cu directorul de acolo, vă deschide porţile, vă duceţi duminică dimineaţa la 8.00 şi parcaţi, la 14.00 sau când terminaţi, închideţi poarta şi plecaţi. E în regulă fiindcă e un teren care stă liber”, a spus Ovidiu Creţu.
Edilul a spus că nu ar trebui percepută minoritatea penticostală drept una care are „nişte interese care nu convin”.
„Eu cred că cetăţenii din zona respectivă – şi care nu ştiu dacă sunt minoritate faţă de cineva – sunt nişte oameni care locuiesc acolo şi care cred că au drept de decizie asupra spaţiul public din zona respectivă. Au la fel drept de decizie pentru spaţiul respectiv ca şi pentru cel de la Big sau din Ştefan cel Mare. Au aceeaşi putere de decizie. E ca şi cum cetăţenii din Ştefan cel Mare ar veni şi ne-ar spune că nu sunt de acord să amenajăm Piaţa Sfânta Ana de la Big. Au acelaşi drept. Eu, dacă stau în vecinătatea unui spţaiu, nu înseamnă că îmi aparţine”, a spus Creţu.
Întrebat dacă are un pact făcut cu Biserica Penticostală, Creţu a răspuns: „Pactul pe care îl am cu comunităţile religioase minoritare, fără ortodocşi, vine din credinţa mea ortodoxă în Dumnezeu, în Iisus Hristos care spune că, pe cel mai slab, să-l ajuţi. În Bistriţa, noi, ortodocşii reprezentăm peste 90%. Vin alţii, penticostalii de exemplu, care spun că vor să se roage în credinţa lor, nu deranjează legile şi societatea, dar noi nu le dăm voie să parcheze pe un teren pentru că trei dintre ei au jeep-uri sau nu ştiu ce maşini, că au făcut afaceri. Dacă cineva a furat, trebuie reclamat şi nu are decât să plătească, dar dacă a făcut afaceri şi, în loc să-şi cheltuiască banii în ţările tropicale sau la schi în Austria sau nu ştiu unde, a pus ban de ban şi şi-a cumpărat jeep, păi asta a vrut să facă cu banii lui câştigaţi. Există peste tot în lume tendinţa minorităţilor de a se proteja prin unirea, prin strângerea rândurilor ca să-şi poată rezolva problemele. În orice societate civilizată, asta trebuie dublată de generozitatea majorităţii şi noi, ca ortodocşi, trebuie să fim generoşi. Cred cu tăria asta şi m-am luptat cu cei care au vrut să facă altfel”, a spus Creţu.
El şi-a reamintit de un alt caz de intoleranţă pe motive religioase de la Unirea. „Îmi amintesc şi dau exemplul bisericii mici din Unirea care acum e greco-catolică. Tatăl meu a fost preot acolo şi, în vremea lui, s-a cumpărat cu o sumă derizorie biserica săsească şi a rămas bisericuţa. A venit Revoluţia, s-a reînfiinţat biserica greco-catolică şi au spus că a fost biserica lor şi au cerut-o înapoi. Ce trebuia să se întâmple? Poftiţi! Că noi avem alta! Dar nu, ortodocşii au pretins că fac acolo slujbă după-amiaza, iar de trei ori pe săptămână, preotul de acolo era obligat de şefii lui să facă slujbe ca să arate că e folosită biserica. Acesta nu e spirit creştin. Nu asta am învăţat citind viaţa lui Iisus, am învăţat altceva. Acea generozitate a majorităţii, dacă e reală, lucrurile în societăţile respective se derulează în mod corespunzător. Noi trebuie să protejăm saşii, maghiarii, penticostalii, greco-catolocii, pentru că suntem români, suntem majoritari şi trebuie să fim generoşi, pentru că suntem ortodocşi, suntem majoritari şi trebuie să fim generoşi. În felul acesta cred că trebuie să discutăm dacă abordăm problema din acest punct de vedere. Dacă discutăm prin prisma administratorului, atunci discutăm legal, dar legea se aplică cu rigurozitate, nu cu sentimentalism. Legea trebuie făcută şi aplicată cu minte rece şi inimă caldă şi nu invers, spunea cineva”, a spus Ovidiu Creţu.
Reamintim că, în acest sfârşit de săptămână, locatarii de pe Aleea Trandafirilor s-au opus, din nou, ca penticostalii să-şi parcheze maşinile pe terenul de sport, deşi Primăria Bistriţa a montat o tablă cu un program de parcare şi doi tineri din comunitatea penticostală au curăţat cu lopeţi terenul de zăpadă. Oamenii din zonă au ieşit, duminică seara, pe teren ca să arate că fac mişcare, dar au renunţat după câteva minute ca să se certe cu Iacob Murza, membru în consiliul bisericesc al Bisericii „Sfânta Treime”.
Cristiana Sabău
Declaraţiile despre bunăvoinţă şi de generozitate, în cazul domnului primar, sunt cât se poate de false, când, voalat ne transmite că noi avem drept de decizie nicăieri, că spaţiul public poate fi doar la dispoziţia cui doreşte muşchii dânsului. Mnealui ordonă, subalternii se execută, cine mişcă altfel în front, e duşman al poporului şi, musai că nu înţelege bunele mnealui intenţii.
generozitatea, prietenia, respectul, dragostea, nu se impun. Ele se castiga numai daca la randul nostru oferim acelasi lucru. Cata vreme cineva va lingusi, isi va etala aroganta, va incerca sa impuna, reactia va fi aceeasi. Nu e vorba de nici o intoleranta religioasa, este vorba de reactia la o comunitate, mult mai unita, ce-i drept, care prctica intens cele mentionate pentru a-si atinge scoprile. Evident ca oamenii se simt invadati de ceva ce contrasteaza cu ce li se pretinde lor. Sa nu uitam ca totusi o multime de oameni nu au unde parca in oras si am visa sa vina cu bicicleta in centru.Nu ca ar fi un lucru rau, dar nu-i discriminator ca unora li se creaza aceste conditii? In extremis, putem face si din parcul bisericii evanghelice si din pietonal, o parcare? Ca si acelea sunt terenuri libere la o adica, in majoritatea timpului si centrul este in timpul zilei inaccesibil practic. E mult prea simplist explicata situatia, la cat este de sensibila. E clar ca oamenii se simt discriminati in favoarea unei comunitati ale carei practici de invadare prin liguseala si manipulare sunt binecunoscute. Daca ni se cere toleranta si generozitate, ar trebui sa fim tratati astfel, de acest „trebuie”s-au saturat oamenii!
Atitudinea locuitorilor de pe Aleea Trandafirilor izvoraste din frustrarile si ura ce o poarta fiecare, nicicecum din dorinta apriga de a face sport. Nu cred ca cineva le fura posibilitatea de a face sport pe acel teren sau atinge asa zisa valoare sentimentala a terenului prin faptul ca doreste sa parcheze masina cateva ore pe saptamana. Acestea sunt doar niste argumente prin care oamenii isi ascund adevaratele motive pentru manifestarile lor. Orgoliile, ura si frustrarile sunt ceea ce ii motiveaza pe acesti oameni, nimic altceva. Pacat ca intr-o societate civilizata cum vrem sa fim, se mai gaseste inca astfel de comportament al oamenilor, un fel de instinct tribal, care nu sunt capabili sa isi sustina cauza cu argumente solide, reale , demne de luat in seama. Pozitia domnului primar este una corecta si orice om rational si cu capul pe umeri ar cantari astfel lucrurile.
Nu este vorba de frustrări şi orgolii. E reacţia unor oameni fără de putere, care simt că peste capetele lor se fac înţelegeri şi concesii necinstite, trocuri ordinare între potentaţi ai prezentului, care cred că totul li se cuvine doar lor.
Ura??? Ar avea ortodocsii de ce sa va urasca….? Frustrari, nemultumirei da! Sunt sentimente firesti si intr-o societate civilizata, in cazul in care esti discriminat. Sunt zone intregi in care nu poti parca in fata locuintei proprii. De ce ar trebui sa o faceti dumneavoastra? Nu credeti ca va permiteti totusi cam mult prin a acuza pe cineva de instincte tribale? Buni crestini, de sarbatori, voi ce va rugati pentru sufletele pierdute ale tribului bistritean, cam cum ati vrea sa reactioneze oamenii?
Cu generozitatea de care tocmai dati dovada. Asta aveti de fapt. Nu vedeti? Personal nu am nimic impotriva sa parcati acolo. Atunci sa fie transformat terenul intr-o parcare permanenta pentru toti, inclusiv pentru cei ce fac cumparaturi in piata. Daca va fi gratuita, sa fie pentru toti si sa fie gratuita si cea de la piata. Sa se faca parcare privata si gratuita doar pentru penticostali, chiar si pentru cateva ore pe saptamana, este o mojicie si din partea cui o cere si din partea cui o da.
Domnule Primar, la biserica ortodoxa de pe Al Odobescu vin in fiecare duminica si in zilele de sarbatori sute de credinciosi si nu au unde sa-si parcheze nici macar o masina. In apropiere este terenul de sport de la Gen. 2 care este desfiintata, de ce nu-l faceti parcare in aceste zile? Ca sa fie aparent legal (sau moral)…
Cat priveste parcarea de pe terenul de sport de pe Aleea Trandafirilor, bagati jandarmii sa-i altoiasca cu bulanele pe cetatenii din zona, ca doar PSD-ul are experienta de la Pungesti (ca sa nu mai vorbim de 1990-mineriade)
ffff frumos punctat…..cer primarului raspuns scris si ORAL!!!!
aveti dreptate dna Alina . daca este o facilitate …..atunci sa beneficieze toata lumea de ea.. a altfel suna a favoritism.
Si domnule primar, nu reinviati disputele dintre ortodocsi si greco-catolici pe tema vechilor biserici.
In acceptiunea universala a credintei „biserica” reprezinta comunitatea de credinciosi. Cladirea in care se roaga acesta comunitate este vremelnic apartinatoare unei anume credinte, daca majoritatea covarsitoare a credinciosilor trece la alta credinta, trece si cladirea care s-a edificat din banii lor sau a stramosilor lor.
Parerea mea..
ma oare chiar asa de greu de cap este cineva,chiar nu se vede din cer ca acolo nu au ce cauta pocaitii,sau orce om de bun simnt,este un teren de sport domnilor,este un loc de joaca,printre putinele din BISTRITA,LASAL ACOLO DUMNULE PRIMAR,lasatil acolo domnilor frati intrun domnu ,fiti crestini adevarati nu pocaiti parliti,care se cearta cu toata lumea ,rusinae sa va fie
corect primare……dar pe tzigani nu trebuie sa-i protejam????
Cea mai pura esenta absurda
Sa aperi terenul primariei ca sa nu fie utilizat conform deciziei primariei! Ce poate fi mai absurd? Dar cati oare inteleg asta?
Conform carei decizii a Primariei? Nu exista nici un act oficial emis pentru a se schimba destinatia acestui teren. O tabla pusa acolo nu inseamna o hotarare sau un act oficial. Tabla cu „Denumirea obiectivului: Teren de baschet are o hot guv nr cutare din data x”. Tabla pusa de primar acolo e chiar progamul din intrarea unui magazin, fara nici o semnificatie legislativa. Domnule Primar, dezamagire totala… O parcare pentru toti locuitorii orasului, dar cu bariera si lacat, iar cheia de la lacat doar la Domnul Murza… Intradevar poate parca oricine, dar nu e nici un privilegiu pentru nimeni. Va multumesc
Toti avem o parere asupra subiectului, perfect inutila si de nebagat in seama pentru toti ceilalti. Sunt constient si convins de asta, doar traiesc in tarisoara asta de suficienta vreme. Orice am spune fiecare din noi, indiferent cat de intemeiat, nu are nicio valoare, nimeni nu asculta pe nimeni. Toti sunt ravasiti de propriile idei si de increderea in justetea „cauzei” lor. Ca si cum terenul acela, domeniu public banuiesc, nu le-ar fi aproape inutil si unora si altora. Vazand toate astea, parca iti vine mai usor sa intelegi Noaptea Sfantului Bartolomeu. Desigur, comparatia este mult exagerata!