Deputatul USR Cristina Iurișniți i-a adresat o scrisoare deschisă vicepremierului Daniel Suciu, ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice:
”Stă în puterea dumneavoastră, în noua calitate pe care o aveți în Executivul României, de a debloca situația de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice privind finanțarea obiectivului de investiții Consolidarea și modernizarea corpului A (corp liceu) Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu”, municipiul Bistrița, județul Bistrița-Năsăud.
În urma întrebării nr. 417A/2018 pe care am adresat-o Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice mi s-a comunicat faptul că în urma analizei documentației tehnico-economice s-a constatat faptul că obiectivul ”Consolidarea și modernizarea corpului A (corp liceu) Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu”, municipiul Bistrița, județul Bistrița-Năsăud” nu respectă prevederile art. 6 din OUG nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare. Prevederile legale specifică faptul că ,,Obiectivele de investiții din cadrul programului se realizează pe terenuri și/sau construcții, după caz, aflate în proprietate publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale sau în administrarea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”.
Practic acest obiectiv de investiții în valoare de 31.562.714 lei privind consolidarea și modernizarea unuia dintre cele mai mari și importante colegii din județul Bistrița-Năsăud a fost respins pentru că nu se află în proprietatea publică sau privată a statului, ci doar în administrarea Primăriei Municipiul Bistrița. Totodată, s-a solicitat Primăriei municipiului Bistrița, în mod aberant, să facă dovada obținerii dreptului de proprietate publică sau privată sau a unui drept real de administrare asupra terenurilor și/sau construcțiilor pe care se realizează obiectivul de investiții în situația în care Municipiul Bistrița a dobândit administrarea asupra Colegiului, pentru o perioadă de 92 de ani, printr-un contract încheiat între Consiliul Local al municipiului Bistrița (prin Hotărârea CL nr. 19/2014) și Parohia Evanghelică C.A. Bistrița.
Domnule ministru, putem înțelege conflictul de natură juridică cauzat de prevederile interpretabile ale OUG nr. 28/2013, însă nu putem susține faptul că o unitate de învățământ publică nu poate beneficia de finanțare din simplu fapta că normele pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală sunt lacunare și nu corespund în totalitate satisfacerii interesului public.
Prin asumarea obiectivului PNDL dezvoltarea durabilă a spaţiului rural şi urban, înțelegem faptul că acest Program vine în sprijinul satisfacerii unor nevoi sociale. Finalitatea urmărită de Program trebuie să țină cont de uzul și utilitatea publică și nu de regimul juridic al patrimoniului asupra căruia se investește. Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu”, autorizat de Ministerul Educației Naționale, este exclusiv o instituție publică care deservește înfăptuirii actului educațional și prin acest fapt nu putem contesta capacitatea unității școlare de a accesa finanțare din simplul motiv că, din considerente istorice, terenul este în proprietatea Parohiei Evanghelice.
Domnule ministru, aveți obligația de a găsi soluțiile optime pentru rezolvarea acestei probleme și nu a găsi justificări care, indiferent de natura lor, pot bloca dezvoltarea unui proiect atât de important pentru comunitatea bistrițeană. În calitatea de parlamentar de Bistrița, am convingerea că veți depune toate eforturile necesare pentru modificarea prevederilor legale din OUG 28/2013”.
Multumesc pentru versuri! =))
Cu mare plăcere! Vor urma probabil altele.
Astept cu mare interes! =))
O.K.
Problema se poate rezolva foarte ușor, printr-o simplă modificare a prevederii referitorare la adninistrare și utilizare, care presupune și obligația întreținerii stării calitative a imobilului care să corespundă scopului încheierii contractului de închiriere sau comodat, și introducerea în textul OUG nr. 28/2013, alături de prevederile – drept de propritate publică sau privată – și administrare și utilizare, care să conțină și preluarea obligației proprietarului de menținere a stării calitative care să servească scopului pentru care proprietarul sau administratorul utilizează obiectivul aflat în administrare și folosință/utilizare conform actului oficial de administrare, închiriere sau comodat. În cazul închirierii, se poate prevedea echivalarea plății chiriei, până la mărimea sumei cheltuite pentru executarea lucrărilor necesare remedierii, readucerii în starea corespunzătoare îndeplinirii scopului pentru care a fost destinat inițial și prin darea în administrare/închiriere/comodat imobilul în discuție. Prin această modificare se vor putea rezolva și multe alte imobile gata să devină grămezi de moloz, deși au fost înregistrate și se află în inventarul monumentelor istorice ale României (unul din cazurile concrete se găsește la Dorolea, com. Livezile-fosta Școală Germană, aflată în proprietatea Bisericii Evanghelice CA cu sediul în Sibiu), dintre care unele, se află într-o stare de ruină, dar prin intervenție eficientă ele pot servi interesele națiunii române. Este posibil orice, trebuie să existe doar voință!!!