Peste 70% dintre pacienții care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bistrița au probleme minore de sănătate pe care le-ar putea rezolva medicii de familie sau cei din policlinică, declară managerul unității medicale, Gabriel Lazany.
”La UPU, în ultimul an, lucrurile au evoluat din bine în mai bine. A crescut numărul de medici pe tură de la doi până la cinci în unele ture. Pacienții vin cu anumite fluctuații. De multe ori, timpii de așteptare sunt dați nu de lipsa de personal, ci de gravitatea cazurilor care sunt în momentul respectiv”, a spus managerul Gabriel Lazany, potrivit căruia ”nemulțumiri vor fi tot timpul”.
”Nu poți să nu ai nemulțumiți. Prin UPU trec între 55.000 și 60.000 de pacienți pe an. Nu poți să îi mulțumești pe toți. Cele mai multe nemulțumiri sunt de la pacienții cu timpi de așteptare lungi. Statistic vorbind, undeva la 70% dintre cazurile care se prezintă la UPU sunt non-urgențe din punctul de vedere al medicului urgentist, nu al pacientului (fiindcă problema pacientului este, din punctul lui de vedere, urgentă). Problemele de genul acesta – coduri albe și albastre – s-ar putea rezolva fie în cabinetele medicilor de familie, fie în policlinică. Nemulțumiri din punct de vedere medical nu avem și nici nu cred că am avut. În marea lor majoritate, pacienții reclamă timpii de așteptare”, a spus el.
Propunerea sa ca medicii de familie să facă linii de gardă în spital pentru pacienții cu coduri albe și albastre nu a fost agreată nici pe plan local, dar nici național, deși, susține Gabriel Lazany ar fi rezolvat problema supraaglomerării UPU în condițiile în care ”centrele de permanență s-au dovedit în mare parte ineficiente”.
Cel puțin la Bistrița, de când s-a deschis un astfel de centru, nu s-a redus deloc numărul de prezentări în UPU.
Conform Direcției de Sănătate Publică, în anul 2022 au funcționat patru centre de permanenţă ale medicilor de familie, două
în urban (Bistrița și Năsăud) şi două în mediul rural la Teaca și pe Valea Bârgăului.
În aceste centre au beneficiat de consultații medicale un număr de 12. 867 de pacienți pe tot parcursul anului.
Dacă tot stau oamenii bolnavi și suferinzi câte 6-7 ore la UPU pe un scaun, nebăgați în seamă de nimeni, la ce vă mai tot lăudați cu spitalul ăsta?
De policlinică, tot dumneavoastră răspundeți domnule Lazany. Acolo se stă la coadă la fel de mult dacă nu cunoști pe nimeni….
Oamenii când merg la spital, sunt disperați și suferinzi, nu ajung acolo de plăcere. Nu mai fiți supărat pe oameni domnule director!
Nemulțumiții din punct de vedere medical nu mai pot să se exprime domnule manager. Ei sunt la 2 metri sub pământ. Ar fi interesant să ne prezentați câți s-au internat în spital cu o anumită afecțiune și s-au infectat cu bacterii nosocomiale și câți au scăpat cu bine din asta.
Păi medicii de familie nu sunt de acord să facă gardă în spital pentru că sunt incompetenți cu totul, în afară de a lua șpagă, nu știu nimic, salariu baban și atât…Ce să facă în spitale, să nenorocească oamenii?Iar directorul actual o ia pe urma vechiului „doctor” zis manager, unde toate sunt roz, iar el nu vede negrul, asta din cauza incompetenței care îi reprezintă pe barosanii județului!