Actualitate

Demolări și defrișări, viaducte și tuneluri pe viitoarea autostradă Bistrița – Vatra Dornei

Lotul Bistrița – Vatra Dornei din Autostrada Nordului Baia Mare – Suceava prevede realizarea a 6 noduri rutiere, 34 de poduri, 70 de podețe, 65 de pasaje, 74 de viaducte, 20 de ecoducte și 15 tuneluri, conform documentațiilor depuse la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului în vederea emiterii acordului de mediu.

Traseul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei, are lungimea de circa 62,137 km și se dezvoltă pe partea stângă a DN 17, la baza versanților, pe teritoriul următoarelor unități administrativ-teritoriale (intravilan și extravilan): Livezile – Josenii Bârgăului – Prundu Bârgăului – Tiha Bârgăului – Lunca Ilvei – Poiana Stampei – Coșna – Dorna Candrenilor – Vatra Dornei.

Viteza propusă pentru autostrada Bistrița – Vatra Dornei este: de 120 km/h de la km 0+000 până la km 21+833 și de la km 41+200 la km 62+137 și de 100 km/h de la km 21+833 la km 41+200.

Pe traseul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei au fost proiectate 6 noduri rutiere, respectiv:

Nodul 1 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Livezile, acesta fiind la km 1+764 de pe autostradă. Acesta va face legatura între drumul național DN 17 și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei prin intermediul a două sensuri giratorii, a unui drum de legatură și a patru bretele. Împletirea traficului de pe Bretea 1.1 și Bretea 1.2 se va face pe structuri care vor traversa râul Bistrița apoi conectarea făcându-se pe structura autostrăzii. Pentru amenajarea intersecției la nivel G1.2 va fi necesară relocarea drumului național DN 17 între pozițiile km 73+078 – km 73+664.

Nodul 2 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Josenii Bârgăului, acesta fiind la km 6+780 de pe autostradă. Soluția propusă este un nod de tip girație inferioară cu raza exterioară de 40m și care va avea 6 brațe, acesta asigurând legătura între drumul județean DJ 172C și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei. Pentru amenajarea intersecției la nivel va fi necesară relocarea drumului județean DJ 172C între pozițiile km 1+513 – km 2+031.

Nodul 3 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Tiha Bârgăului, acesta fiind la km 15+730 de pe autostradă. Acesta face legătura între drumul național DN 17 și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei prin intermediul a două sensuri giratorii, a unui drum de legătură și a patru bretele. Viteza de proiectare pentru acest nod este de 60km/h pe bretele și 30km/h pe drumul de legătură. (…). Pentru amenajarea intersecției la nivel G3.2 va fi necesar relocarea drumului național DN 17 între pozițiile km 86+954 – km 87+418.

Nodul 4 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Tiha Bârgăului, acesta fiind la km 34+070 de pe autostradă. Acesta face legătura între drumul național DN 17 și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei prin intermediul a două sensuri giratorii, a unui drum de legătură și a patru bretele. Pentru amenajarea intersecției la nivel G4.2 va fi necesară relocarea drumului național DN 17 între pozițiile km 111+500 – km 111+960. Autostrada va subtraversa girația superioară prin intermediul unui viaduct.

Nodul 5 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Poiana Stampei, acesta fiind la km 45+070 de pe autostradă. Acesta face legătura între drumul național DN 17 și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei prin intermediul a două sensuri giratorii, a unui drum de legătură și a patru bretele. Pentru amenajarea intersecției la nivel G5.2 va fi necesară relocarea drumului național DN 17 între pozițiile km 120+600 – km 121+940.

Nodul 6 va fi amplasat pe teritoriul UAT-ului Dorna Candrenilor, acesta fiind la km 59+710 de pe autostradă. Acesta face legătura între drumul național DN 17 și Lot 2 Bistrița – Vatra Dornei prin intermediul unei intersecții la nivel denivelată și cele 4 bretelele. Soluția pentru acest nod este de tipp trompetă, acesta va supratraversa autostrada, calea ferată și râul Dorna prin intermediul unui viaduct. Pentru amenajarea intersecției la nivel G6.1 va fi necesară relocarea drumului național DN17 între pozițiile km 138+335 – km 138+840 și recalibrarea râului Dorna.

Pe traseul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei au fost proiectate 34 de poduri, 70 de podețe, 65 de pasaje, 74 de viaducte, 20 de ecoducte și 15 tuneluri (opt în aria protejată Cușma, două în aria protejată Piatra Fântânele, două în Larion, două în aria protejată Bistrița Aurie și unul în aeria protejată Târnovul de la Românești).

Pentru evitarea coliziunii faunei cu traficul auto în perioada de operare, în cadrul proiectului vor fi prevăzute panouri anticoliziune în locațiile sensibile din punct de vedere al biodiversității. În acest moment, lungimea panourilor anticoliziune nesecare pe tronsonul de autostradă proiectat este estimată la 54787 m. Pentru evitarea pătrunderii faunei pe traseul autostrăzii, acesta va fi împrejmuit cu gard de protecție pe ambele părți.

Pentru autostrada Bistrița – Vatra Dornei au fost propuse următoarele dotări: trei centre de întreținere și intervenții, trei parcări de scurtă durată; spații de servicii tip S3, care cuprind parcări pentru vehicule grele și autoturisme care vor fi realizate odată cu proiectul precum și benzinării și spații comerciale ce vor fi concesionate ulterior realizarii proiectului de execuție.

Daune colaterale: construcții demolate, păduri defrișate

Pe traseul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei și a drumurilor de legătura se afectează un număr de 95 de construcții care trebuie demolate, hale, anexe gospodărești, locuințe din Livezile, Josenii Bârgăului, Tiha Bârgăului și Lunca Ilvei.

Lucrările de execuție a autostrăzii și a drumurilor de legătură implică și lucrări de defrișare pe o suprafață de aproximativ 247.31 ha de pădure în zona de intravilan și extravilan ale UAT-rilor din zona proiectului (aproximativ 181 ha în județul Bistrița-Năsăud și 66 ha în județul Suceava).

Valoarea invesțiilor propuse în proiect este de aproximativ 2,8 miliarde euro. Durata de execuție este estimată la circa 4 ani.

Traseul autostrăzii va fi împărțit în loturi, pentru care se vor semna contracte de proiectare și execuție individuale, astfel, pentru loturile cu lucrări mai puțin complexe, durata de proiectare poate fi mai scurtă, autorizațiile de construcție (AC) se pot emite mai repede, iar execuția poate începe decalat, în funcție de lucrările pentru care se obține AC.

Memoriul de Prezentare – Autorizarea lucrărilor pentru obiectivul de investiție Autostrada Baia Mare – Suceava, Lot 2 Bistrița-Vatra Dornei, are 217 pagini.

Studiul de fezabilitate aferent Lotului Bistriţa – Vatra Dornei a fost realizat de SC Explan SRL din Cluj-Napoca, valoarea contractului fiind de 15.793.026,12 lei fără TVA. 

Studiul de fezabilitate pentru Lotul Dej – Bistrița, care are o valoare de 8.376.369,89 lei fără TVA, este realizat este asocierea Quadrante Viaponte – Metroul SA – Capital Vision. Tronsonul Dej – Bistrița va cuprinde și centura ocolitoare a Bistriței, traseul propus fiind Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile – nod rutier spre Rusu Bârgăului.

25 comentarii

    • Pădurea o s-o taie cat ai zice “cioată “!
      Autostrada o s-o vedem peste vreo 20 de ani !
      Care mai apuca !

      59
      9
    • Ca in bancul ala la librarie.
      <>
      Aceste noduri din autostrazi le vom bantui….”DIN DRONA”!

      13
      4
    • La librarie
      Unde gasesc cartea….”barbatu perfect”!
      Nu stiu sa fi auzit de ea ..dar va recomand sa cautati la raionul cu….POVESTI!

  • Dezastrul ramane in urma acestor lucrari, si nu mai pomeniti de ARII NATURALE PROTEJATE.
    Nu exista nimic protejat in Romania numai cu numele pe niste hartii din sertare.
    Aseara am vazut la PRO tv cum se goleste Romania si dispar 1milion de romani la 10 ani.
    O taie dincolo. Astfel INS spune ca in 2100 in tara asta vor mai ramane aproximativ 8.milioane de suflete, iar blocurile, casele si autostrazile vor fi si ele goale la randul lor.
    Va trece cate o masina electrica odata la 1 ora pe o autostrada .
    Totusi BIBLIA spune ca rasa galbena va domina Pamantul, deci oamenii cu ochi oblici vor sosi si aici.

    16
    61
  • Vestile sunt bune, dar sa nu fie (po)vești electorale. Nu cred ca vedem finalizat sectorul Bistrita-Vatra Dornei mai devreme de 2050. Care om mai „vedea”, ca multi o sa fim oale si ulcele. Repet, vestile par bune, dar sa nu uitam ca nu aflam in an electoral. Durata de executie este estimata la circa 4 ani, dupa cum apare in articol. Sigur nu ati uitat un 2 inainte?

    41
    7
  • In ultimii 34 de „ani electorali”, au fost realizate o sumedenie de „studii de fezabilitate pe bani grei”, care, sigur ca au expirat strategic, făcând loc altor studii de fezabilitate pe alți bani grei. O dilemă foarte serioasă, dacă cei care folosesc tehnologia AI pentru a falsifica anumite „chestii mincinoase” urmează să fie pedepsiți de lege, de ce nu trebuie sa fie pedepsiți printr-o „lege a minciunii” si politicienii „mincinoși” !. Democrația de care tot fac caz ăștia, a fost folosită aproape exclusiv pentru interesele politicienilor, adica, asta nu-i democrație.

    37
    4
    • În politică dacă nu minți frumos nu te alege nici Dracul. Este ca îmbătatul de cap a unei cucoane până ajungi la …, apoi faci ce poți. Selecția micilor sau marilor mincinoși o facem noi cu ștampila la vot. Până la primele alegeri din acest an ne spălăm pe cap cu ce avem. Să studiem mai bine educația pentru democrație socială și tainele jocului democratic. Poate viitoarea orânduire socială va împăca bogații și săracii lumii. Tezaurul de la rușii se va primi numai dacă tăiem pensiile speciale. Adică veci!

      19
      2
  • SF, dar nu studiu de fezabilitate, ci povești științifico-fantastice. Așa cum nu avem în 34 de ani, măcar o Autostradă care să lege țara de la Est la Vest, tot așa va fi și aici, bucățele, bani mulți și furturi masive. În schimb, nu-i dau numele acelei persoane, dar tocmai datorită ONG-urilor, siturilor și ariilor protejate, care sunt doar mâncătoare de bani și rahat și hoților politici n-avem autostrăzi. No, numa zîc.

    26
    4
  • Asemenea minciuni gogonate n-am auzit niciodată, cât tupeu jegos trebuie să ai să spui că vei face o autostradă cu descrierea din articol, ăștia nu sunt în stare să asfalteze centura actuală (nu mai zic de cea nouă, cea inexistentă), nu sunt în stare să facă un trotuar pe Tărpiului către Leoni, de 30 de ani nu au fost în stare să facă nenorocitul acela de trotuar de 1m, și ei acum ne spun că vor face autostrăzi cu 34 de poduri, 70 de podețe, 65 de pasaje, 74 de viaducte, 20 de ecoducte și 15 tuneluri, cu exproprieri, cum dzeu să ai tupeu să minți în așa hal, când tu știi că nu vom vedea niciodată așa ceva, nici o amărâtă de centură! Zăbăloșii ăștia cu autostrăzile nu au niciun plan concret pentru Ploiești-Brașov, unde au interes maxim, și voi credeți că o să facă 34 de poduri, 70 de podețe, 65 de pasaje, 74 de viaducte, 20 de ecoducte și 15 tuneluri la noi pe Bârgău???

    30
    41
    • Daca nu am fi primit bani moca de la oamenii care lucreaza in occident,nu am avea absolut
      nici o autostrada,nimic ,zero!!Au furat si contractul facut cu Bechtel pt autostrada Transilvania.Daca esti condus de chelneri si analfabeti,care platesc fara numar la bugetari si pensionari,cum dracu sa ai ceva facut in tara asta ?Absolut totul se face pe bani luati imprumut de ciume?

      15
      4
    • Poi nu s-a ocupat Turc de strada Tărpiului? Nu a dat-o gata? Cu tot cu trotuare ? Sau îi trebuie și lui 3 mandate ca și la Crețu să isi dea seama că trebuie sa pună atârnătorii din primărie la muncă? Că ăla a fost arogant și consecvent in prostie precum taurul scos la pensie.

      10
      2
    • @@ares: Ultima oară când am circulat pe-acolo, nu era făcut nimic. S-a făcut drumul între timp? Puțin îmi pasă cine face, Turc, Crețu sau Iisus Cristos. Doar să se facă odată.

      5
      2
    • Uni primari pot și alți doar gargară.
      Becleanul are o centură nouă nouță însă Bistrița care este reședința județului nu mai are nici-o centură.
      Se tot vorbește de ani buni de centura parte a Autostrăzii Nordului pe lângă localitățile Livezile, Budac, Sărata, Sărățel, Șieu Măgheruș însă nici pănă acum nu am văzut nici-un utilaj să fi început lucru !
      https://timponline.ro/de-azi-noapte-se-circula-pe-varianta-de-ocolire-a-orasului-beclean/

      28
      1
  • „Fără o Centură prin afara intravilanului, fără o Autostradă, fără un Aeroport, Bistrița rămâne un cătun nenorocit uitat de timp și de lume”. Bun purcede-ți la treabă că de hârti ne este plin podul,

    12
    2
    • Spor la treabă este mare nevoie de acest drum care să ocolească toate satele de pe Valea Bârgăului,

  • Si tu esti tot un nenorocit care traieste cica tot intr-un catun nenorocit.
    Poti sa te pregatesti sa o tai dincolo unde gasesti si un aeroport.
    La Bistrita nu se justifica o asemenea investitie avand la 100km doua aeropurturi la Cluj si Tg. Mures.
    Am impresia ca esti si scerozat ca nu iti mai iese din cap vorbele astea de cacat.

    2
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.