Elevii care obţin sub media peste 5 la Evaluarea Naţioală nu vor mai putea intra în repartizarea la licee, potrivit Ordinului publicat, joi, în Monitorul Oficial, şi semnat de ministrul interimar al Educaţiei, Daniel Breaz. Elevii vor putea urma profesionala.
„La procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021 participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională şi a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5”, se arată în paragraful din Monitorul Oficial.
Concret, elevii care obţin medii sub 5 la Evaluarea Naţională nu vor putea fi repartizaţi la liceu, opţiunea fiind învăţământul profesional.
Măsura a fost discutată, în şedinţa Comisiei de Dialog Social, la mijlocul lunii august.
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud a prevăzut pentru anul școlar 2019-202 în total 36 de clase (33,5 învățământ profesional + 2,5 clase de învățământ dual) cu un număr total de 1008 locuri (936 profesinal, 72 dual). Au fost ocupate în prima etapă 437 de locuri, 416 la profesională și 21 la clase de dual.
S-au epuizat locurile încă din prima etapă de admitere la Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” Bistrița pentru calificarea de mecanic auto, la Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița pentru calificarea de ospătar și pentru calificarea de bucătar.
În schimb, la anumite specializări nu s-a înscris nimeni. Este vorba de Liceul Tehnologic Agricol Bistrița – calificarea brutar-patiser-preparator produse făinoase, Liceul Tehnologic Agricol Beclean – calificarea mecanic agricol, Școala Profesională Târlișua – calificarea sudor.
ACTUALIZARE Ministerul Educaţiei Naţionale face, într-un comunicat de presă, mai multe precizări în legătură cu emiterea ordinului de ministru nr. 4.948/2019 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, arătând că datele centralizate până în prezent de MEN arată că elevii de clasa a VIII-a care au fost repartizaţi la licee cu profiluri teoretice, având media de admitere sub 5, au promovat în proporţie foarte mică examenul naţional de Bacalaureat.
„Prin urmare, aceşti tineri rămân cu posibilităţi limitate de a intra pe piaţa muncii sau de a îşi continua studiile. Este regretabil faptul că în aceste zile au fost lansate în spaţiul public opinii politice care tind să inducă în eroare şi să genereze panică în rândul elevilor şi părinţilor cu privire la opţiunile tinerilor în procesul de educare”, arată MEN.
Conform sursei citate, măsura luată de MEN oferă un drum mai bun în viaţă elevilor aflaţi la final de gimnaziu.
„Ea a fost concepută tocmai pentru a le oferi acestora o şansă în plus de a învăţa o meserie, urmând ca apoi să îşi suplimenteze pregătirea, în funcţie de evoluţia propriilor competenţe, inclusiv prin studii teoretice şi prin susţinerea examenului naţional de Bacalaureat. Aşadar, niciun elev nu va avea viitorul blocat”, scrie în comunicatul ministerului.
De asemenea, MEN arată că metodologia privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat în anul şcolar 2020-2021 a fost dezbătută în Comisia de Dialog Social de la nivelul MEN, primind avizul favorabil al partenerilor sociali, o singură asociaţie de elevi prezentând obiecţii.
În ceea ce priveşte cadrele didactice care au obţinut note sub 5 la concursul de titularizare din 2019, MEN precizează că acestea nu sunt nici repartizate, nici încadrate pe post. Participarea profesorilor la concursul de suplinire organizat de inspectoratele şcolare judeţene pentru posturile rămase vacante nu poate fi îngrădită, însă încadrarea pe un post într-o unitate de învăţământ depinde de acest concurs, în sensul că un candidat trebuie să obţină cel puţin nota 5 pentru a fi angajat.
„Scopul Ministerului Educaţiei Naţionale este să susţină creşterea standardelor în educaţie şi stabilirea traseelor educaţionale optime pentru elevi. De aceea, facem un apel către clasa politică să dea dovadă de mai multă responsabilitate şi să nu interpreteze în cheie electorală măsuri atât de importante pentru viitorul elevilor! Sperăm, totodată, că obiectivul politicienilor care critică ordinul de ministru sus-menţionat nu este cel de a încuraja mediocritatea şi lipsa de performanţă şcolară şi suntem, ca întotdeauna, deschişi unor propuneri realiste şi constructive”, se încheie comunicatul MEN.
Dacă muncitorii ar fi respectați precum in Canada, scolile profesionale ar avea un alt statut. Agricultorii si muncitorii au ridicat tara asta pe vremuri.
De ce nu își dau demisia și ” duamnele ” de la inspectorat dacă elevii nu știu cât e 2+2?