Prima probă a fost cea de dresaj, urmată de cea de maraton care a avut loc sâmbătă pe o distanţă de 15,7 kilometri împărţită în trei faze. În prima fază, cu alură liberă, atelajele parcurg cinci kilometri. Ele pornesc din zece în zece minute, parcurg drumuri de ţară cu o viteză medie de 15 km/h. În a doua fază, se merge la pas pe un kilometru, viteza medie fiind de 7 km la oră. După efectuarea traseului, atelajele se opresc pentru odihna cailor, obligatoriu timp de zece minute, timp în care se face şi controlul sanitar-veterinar al cailor. În faza a treia se merge la trap pe opt kilometri, viteza fiind de 15 km la oră. În această fază se trece prin opt obstacole naturale şi artificiale, construite din lemn, fân, cu luciu de apă. Arbitrii cronometrează timpul fiecărui concurent, acesta fiid penalizat cu 0,2 puncte (adică cinci secunde un punct de penalizare). Concurentul care petrece mai mult de cinci minute într-un ostacol e eliminat din probă.
“La Beclean, Campionatul Naţional de Atelaje se organizează pentru a şaptea oară. În concurs s-au înscris 13 echipaje dintre care unul e cu un cal. Cu patru cai am mai avut, dar e prima oară când avem un echipaj cu un cal, condus de o domnişoară, Paula Nistor de 16 ani. Tatăl ei, domnul Nistor, conduce un atelaj cu doi cai. Atelajele sunt foarte bine pregătite. Avem emoţii şi spre noi, pentru Herghelia Beclean. Driverul Imre Zoltan pe care l-am avut nu mai este printre noi. A decedat în 3 februarie anul acesta. Avem un tânăr, Florin Burcă, care concurează şi în care ne punem mari speranţe. A preluat echipajul condos de Imre Zoltanu şi merge bine”, a declarat Traian Lăpuşte, directorul Hergheliei Beclean.
Potrivit sursei citate, 90% dintre caii din competiţie sunt lipiţani, dar în concurs s-a înscris şi un echipaj de la Arad cu cai din rasa Nonius.
“De data aceasta nu avem echipaje din străinătate, dar sunt două din Bihor, Harghita, Covasna, Arad, echipaje care participă în mod obişnuit la acest concurs. E un sport destul de scump, exclusivist. Două trăsuri, cea de maraton şi cea de dresaj, obligatorii pentru acest gen de competiţie, înseamnă 15.000 de euro fiecare. Echipajul mai are nevoie de doi cai. Fiecare costă minimum 10.000 de euro. Harnaşamentele costă, de asemenea, 2000-3000 de euro. Proprietarul mai trebuie să plătească driverul principal, secundul, cam 1500 de euro, furajarea, omul de la întreţinere. Deci se adună”, a declarat Lăpuşte.
La rândul lui, dr. Kelemen Atilla, vicepreşedinte al Federaţiei Ecvestre Române şi membru al juriului, a declarat că la Beclean are loc ultimul concurs înainte de campionatele mondiale.
„Concursul de aici, de la Beclean, este ultimul înaintea campionatelor mondiale din anul acesta. În alcătuirea echipei naţionale vor conta mult rezultatele acestui concurs. Bineînţeles că această miză sporită se simte şi la psihicul concurenţilor. Aici sunt cei mai buni atelajişti din ţară fiindcă e o mândrie să ajungi în naţionala României la un campionat mondial, deci cele mai bune atelaje sunt toate la acest concurs. Sper că cei mai buni o să câştige şi o să alcătuiască o echipă competitivă şi la campionatele mondiale din acest an care vor fi în Slovacia”, a spus dr. Kelemen Atilla.
Potrivit sursei citate, acesta este cel mai bine cotat sport ecvestru din ţară la ora actuală.
„La ultimele două campionate mondiale, România a intrat în clubul select al primelor zece naţiuni în acest sport, lucru care este nu numai o mare bucurie pentru noi, dar ne şi obligă la nişte rezultate. Sperăm ca şi anul acesta putem să facem o figură frumoasă la campionate mondiale. Acum câţiva ani în Elveţia, România a fost la campionatele europene medaliată cu bronz, deci am reuşit să învingem foarte multe echipe cu tradiţii în acest sport, deci rezultatele ne obligă”, a spus dr. Kelemen Attila.
Potrivit sursei citate, acest sport este pe un trend ascendent, dar ar fi necesară o implicare mai mare din partea statului.
„Suntem pe un tren ascendent, ar ar trebui ca şi Ministerul Sporturilor să ne sprijine mai substanţial. Ar trebui să găsim o formulă pentru dotarea celor mai buni concurenţi cu nişte cai buni care să rămână şi în proprietatea hergheliilor naţionale, să avem o colaborare mai intensă, şi mai frunctuoasă”, a spus el.
Antal Istvan, arbitru de concurs, a spus la rândul lui că a văzut în concurs driveri tineri cu potenţial.
„Acest sport iubeşte banii. Avem un număr relativ redus de atelaje, dar calitatea e bună. Suntem ca un creion ridicat pe verticală. Nu e o piramidă cu o bază mare. Olanda are mii de atelaje de concurs dintre care 4-5 participă la mari competiţii. Noi, aşa puţini cum suntem, cred că jumătate pot participa la concursuri mari. Avem concurenţi talentaţi, avem material genetic foarte bun şi putrem concura cu orice ţară”, a spus Antal Istvan.
Proba de obstacole, programată duminică, începând cu ora 10.30, e ultima din concurs şi presupune ca trăsura să treacă printre obstacole, nişte jaloane cu mingi în vârf, care au deschiderea cu 10 centimetri mai mare decât ecartamentul trăsurii. Dacă sunt atinse obstacolele, mingea din vârf cade, iar aceasta duce la penalizarea cu un anumit număr de puncte a concurentului. Câştigătorul va fi acela care va avea mai puţine penalizări şi care se va încadra cel mai bine într-o anumită perioadă de timp, prestabilită.
Herghelia Beclean, care a organizat această etapă a Campionatului Naţional de Atelaje, este unul din cele 16 mari centre de creştere a cailor de rasă din ţară, subordonată Regiei Naţionale a Pădurilor. Aici sunt 235 de cai din care 128 din rasa Semigreu Românesc şi 107 din rasa Lipiţan.
Sâmbătă, la Beclean, au venit să admire caii primarul oraşului, Nicolae Moldovan, directorul Direcţiei Silvice Gheorghe Ivan, şeful Direcţiei Generale a Finanţelor Publice, Crin Pântea, şi alţi iubitori ai acestui sport care şi.au unit eforturile şi au reuşit să pună oraşul Beclean şi pe harta destinaţiilor elitiste ale României.
Mai multe fotografii, pe pagina noastră de Facebook.
Cristiana Sabău
Stimată doamna, m-am bucurat ca azi, v-am văzut din nou ca în fiecare an din cele sapte ediții ale concursului de atelaje la Herghelia Beclean, un reportaj super, la obiect, imaginile postate foate bune, nu stiu probabil mulți din cei prezenți câta munca este depusa de cei care conduc atelajul pentru a ajunge la acest nivel de prezentare în concurs.
R.N.P. – ROMSILVA, Directia Silvică Bistrița Năsud cu sprijinul Primariei Beclean fac an de an eforturi pentru desfașurarea acestor concursuri de etapă natională în acest spatiu mirific lăsat de Dumnezeu la Herghelia Beclean. Acest animal atât de blând, dar în acelaşi timp puternic, atât de afectuos şi totuşi, uneori nărăvaş şi-a legat mai mult sau mai puţin voit destinul de cel al omului. Încă din cele mai vechi timpuri, calul a reprezentat pentru om un sprijin atât afectiv cât şi din punctul de vedere al muncilor cotidiene. În secolul vitezei, rolul cailor în sectorul transporturilor s-a diminuat treptat, ajungându-se ca în zilele noastre să nu se mai prea folosească acest animal cu acest scop. În acest context se dezvoltă tot mai mult echitaţia – arta de a călări, iubitorii de cai încurajând acest aspect. De aceea, preţurile cailor şi a serviciilor de întreţinere a acestora au explodat, aceasta reprezentând un impediment major în calea celor care deşi îndrăgesc această fiinţă, nu au resursele materiale necesare cumpărării, creşterii şi întreţinerii unui cal.
Dacă se spune că cel mai bun prieten al omului este câinele, îndrăznesc să afirm că animalul cel mai folositor omului de-a lungul timpului rămâne calul, iar pentru pasionaţi este şi va rămâne şi cel mai de nădejde prieten.
Vă aștept si mâine, ultima de zi de concurs.
Voi veni cu plăcere. A fost splendid, ca de obicei
Un reportaj si fotografii minunate ! Felicitari !!!
Mulţumim