Actualitate

În a doua zi de Paște, IPS Andrei resfințește bisericuța de la Muzeu

Conform tradiției, IPS Andrei – Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului se va afla la Bistrița în a doua zi de Paște.

Luni 6 mai, ierarhul va resfinți bisericuța de lemn din curtea Muzeului Județean Bistrița.

Apoi, de la ora 10.00, IPS Arhiepiscop și Mitropolit Andrei va oficia Sfânta Liturghie în curtea muzeului.

În 27 aprilie, după Procesiunea de Florii, IPS Andrei a oficiat Slujba Vecerniei la Muzeu, pe o scenă special amenajată (foto).

În cea de-a treia zi de Paște, marți 7 mai, IPS Andrei se va afla la Biserica ”Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul” din Prundu Bârgăului, cu prilejul sfințirii lăcașului de cult.

Pastorala la Praznicul Învierii Domnului a IPS Arhiepiscop și Mitropolit Andrei adresată clerului și credincioșilor, care va fi citită în prima zi de Paște în toate bisericile din cuprinsul Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului:

ANDREI 

Din harul lui Dumnezeu,

Arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului

și Mitropolit al Clujului, Maramureşului şi Sălajului,

Cucernicului Cler, Cuviosului Cin Monahal

şi dragilor noştri credincioși, împărtășire deplină din

iubirea lui Hristos și sărbători pascale pline de bucurie,

Iubirea adevărată este jertfelnică

”Dumnezeu așa a iubit lumea,

încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat,

ca oricine crede în El să nu piară,

ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16).

Iubiți credincioși,

Domnul Iisus Hristos este iubirea absolută. Din dragoste pentru noi S-a adus jertfă pe cruce. Lucrul acesta îl subliniază El în Evanghelia după Ioan: „Dumnezeu așa a iubit lumea încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16). Dragostea adevărată este jertfelnică.

Acest adevăr ni-l descoperă în discuția nocturnă pe care a avut-o cu bătrânul Nicodim, care era preocupat de mântuirea lui. Din jertfa crucii Sale izvorăsc sfintele Taine. Îi spune Domnul Iisus lui Nicodim: „după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să Se înalțe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 14-15).

Știm că la ieșirea israeliților din Egipt, la un moment dat au fost atacați de șerpi veninoși, iar Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să facă un șarpe de aramă și să-l pună pe un stâlp. Șarpele pus de-a curmezișul pe stâlp preînchipuia sfânta cruce. Citim în cartea Numerii că „a făcut Moise un șarpe de aramă și l-a pus pe un stâlp; și când un șarpe mușca vreun om, acesta privea la șarpele cel de aramă și trăia” (Numerii 21, 9).

Din iubirea Lui cea mare, pe lemnul crucii, Domnul Hristos S-a adus jertfă pentru noi, păcătoșii. Ne relatează Sfântul Ioan că atunci când Domnul Iisus a murit pe cruce, „unul dintre ostași cu sulița a împuns coasta Lui și îndată a ieșit sânge și apă” (Ioan 19, 34). Apa sfântului Botez și sângele sfintei Cuminecături, sfânta cruce fiind izvorul tainelor. Nicodim a înțeles că nașterea lui din nou se face prin Taina Botezului și creșterea duhovnicească prin sfânta Cuminecătură.

Când ne pregătim pentru Liturghie, la Proscomidie citim troparul: „Răscumpăratu-ne-ai pe noi din blestemul Legii cu scumpul Tău sânge. Pe cruce fiind răstignit și cu sulița împuns, nemurire ai izvorât oamenilor, Mântuitorul nostru, slavă Ție”[1]. Iar în rugăciunea Sfintei Jertfe, zicem: „pogorându-Se prin cruce în iad, ca să plinească toate ale Sale, a dezlegat durerile morții. Și, înviind a treia zi și cale făcând oricărui trup spre învierea cea din morți, făcutu-S-a începătură celor adormiți”[2].

Din marea Sa dragoste, Domnul Hristos Se aduce jertfă pentru noi pe cruce. De aceea, în grai liturgic, zicem: „Bucură-te, preacinstită cruce a lui Hristos, că tu ai mântuit lumea ridicând asupra ta pe Iisus țintuit. Bucură-te, pom preamărit, pentru că tu ai ținut rodul vieții ce ne-a mântuit din moartea păcatului”[3].

Domnul Iisus Hristos prin iubirea Sa jertfelnică ne-a răscumpărat din păcat și din moarte. Pe bună dreptate, Sfântul Pavel ne spune că „precum prin greșeala unuia a venit osânda pentru toți oamenii, așa și prin îndreptarea adusă de Unul a venit, pentru toți oamenii, îndreptarea care dă viață” (Romani 5, 18).

Iubiți frați și surori,

Mântuitorul ne învață și pe noi să-L iubim pe Dumnezeu și să ne iubim semenii. Spune El în Evanghelia după Ioan: „Aceasta este porunca Mea: Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12). Deci, măsura iubirii este jertfelnicia. Subterfugiul nu ține în fața lui Dumnezeu. Tot evanghelistul Ioan spune în prima sa epistolă: „Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăște, mincinos este! Pentru că cel ce nu iubește pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu pe Care nu L-a văzut, nu poate să-l iubească. Și această poruncă avem de la El: Cine iubește pe Dumnezeu, să iubească și pe fratele său” (1 Ioan 4, 20-21).

Bietul om căzut se poartă aberant. Pe bună dreptate, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Așa s-a tăiat firea cea unică în nenumărate părticele și noi, cei ce suntem de aceeași fire, ne mâncăm unii pe alții ca reptilele și fiarele. Căci căutând plăcerea din pricina iubirii trupești de noi înșine și străduindu-ne să fugim de durere din aceeași pricină, născocim surse neînchipuite de patimi făcătoare de stricăciune”[4].

Declarațiile teoretice de dragoste n-au nicio valoare, pentru că dragostea adevărată este jertfelnică. Ea se concretizează în fapte. Sfântul Pavel ne spune: „dragostea îndelung rabdă; dragostea e binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată” (1 Corinteni 13, 4-8)Dragostea este altruistă și jertfelnică.

Sfântul Diadoh al Foticeii spune că atunci când omul „începe să simtă cu îmbelșugare dragostea lui Dumnezeu, începe să iubească și pe aproapele întru simțirea duhului. Și aceasta este dragostea despre care grăiesc toate Sfintele Scripturi. Căci prietenia după trup se desface foarte ușor când se găsește o cât de mică pricină. Pentru că nu a fost legată cu simțirea duhului. Dar sufletul ce stă sub înrâurirea lui Dumnezeu, chiar dacă s-ar întâmpla să se producă vreo supărare, totuși legătura dragostei nu se desface dintr-însul”[5].

Ne relatează o povestire pioasă că un tată avea doi feciori. Când era pe punctul de a trece în eternitate, le-a împărțit pământul în părți egale. Fratele mai mare era însurat, avea copii, avea o soție bună și o gospodărie. Fratele mai mic nu era căsătorit.

Amândoi frații au semănat pe pământ grâu. A venit secerișul, au secerat grâul și l-au făcut clăi. Ce s-a gândit cel mai mare dintre frați? Eu sunt om la casa mea, am soție și copii, și nu-mi lipsește nimic. Fratele meu încă nu e însurat, e nevoie să se rostuiască. Mă voi duce la miezul nopții să iau din snopii mei și să-i trec pe holda lui.

Ce s-a gândit cel mic? Eu sunt singur și fără greutăți. Fratele meu are familie de întreținut și greutăți. La miezul nopții voi merge și voi lua din snopii mici și-i voi trece pe holda lui.

La miezul nopții s-au întâlnit pe hatul dintre holde cu snopul de grâu în brațe. Dându-și seama ce s-a întâmplat, s-au îmbrățișat și au început să plângă. Dragostea adevărată este, așa cum se vede, jertfelnică.

Dreptmăritori creștini,

Modelul suprem de dragoste jertfelnică este Domnul Iisus Hristos. El ne învață și pe noi: „Aceasta este porunca Mea: Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu”, adică până la jertfă (Ioan 15, 12). Dragostea își pune viața pentru semenul său: „Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să și-l pună pentru prietenii săi” (Ioan 15, 13).

În nuvela „Săptămâna Patimilor”, Ion Agârbiceanu ni-l prezintă pe un tânăr preot entuziast și foarte exigent, care era total nemulțumit de progresul spiritual al credincioșilor lui. Nu mai avea răbdare cu ei. În noaptea din Joia Patimilor are un coșmar. Desprindem din dialogul lui interior următorul crâmpei: „Eu îi urăsc pe oameni pentru că nici după a treia dezlegare nu s-au făcut mai buni. Dar am dreptul acesta? Eu iert păcatele lor cu puterea mea? Nu este Hristos Cel Care le iartă? Și dacă El află de bine ca să le ierte de șaptezeci de ori câte șapte, nu-s eu un rău preot dacă nu mă supun voinței Lui? Și pentru ce ne iartă? Pentru că îi iubește pe oameni”. Iubirea L-a făcut să se jertfească pentru ei.

Privind în jurul nostru, vedem că într-o lume ce se secularizează, dragostea jertfelnică este ignorată. Altfel, cum s-ar explica războaiele din Ucraina și din Orientul Mijlociu? Iubirea jertfelnică ar trebui să îmbrățișeze pe tot omul, pe toate popoarele, întreaga omenire și toată lumea. E adevărat că aceste cuvinte sunt prea mari, iar noi suntem prea mici ca să le putem implementa. Mare însă este Dumnezeu, Căruia ne rugăm pentru pace.

Domnul Hristos, a Cărui Înviere o sărbătorim, este Domnul Păcii. În ziua Învierii Sale, apărând între ucenicii Săi, „le-a zis: Pace Vouă!” (Ioan 20, 19). El este Domnul păcii și al iubirii jertfelnice. „Pacea lui Hristos este pacea între noi și Dumnezeu, este pacea sufletului pătruns de luminile harului, este pacea dintre oameni care sunt frați întreolaltă, este pacea dintre popoare care fac parte din marea familie umană, este pacea întregii făpturi, pacea cosmică. Pacea aceasta e un dar de la Dumnezeu, însă spre a se menține, a se dezvolta și a ajunge la biruință deplină, ea pretinde angajarea tuturor forțelor umane în acțiunea pentru pace, conlucrarea necontenită cu Iisus Hristos”[6].

Cântarea de la sfârșitul Slujbei Învierii este inegalabilă: „Ziua Învierii! Și să ne luminăm cu prăznuirea, și unul pe altul să ne îmbrățișăm. Să zicem: fraților și celor ce ne urăsc pe noi; să iertăm toate pentru Înviere. Și așa să strigăm: Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le”[7].

Hristos Cel Înviat din morți să vă umple de dragoste jertfelnică și sărbătorile Paștilor să vă fie pline de bucurie.

Hristos a înviat!

† ANDREI

Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului

şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului


[1] Liturghier, E.I.B.M.B.O.R., București, 2012, p.¨117.

[2] Ibidem, p. 251.

[3] Ceaslov, E.I.B.M.B.O.R., București, 1973, p. 366.

[4] Filocalia 3, Tipografia Arhidiecezană, Sibiu, 1948, p. 10.

[5] Diadoh al Foticeii, Cuvânt asceticFilocalia 1, Sibiu, 1947, p. 341.

[6] † Nicolae, Mitropolitul Ardealului, Studii de Teologie Morală, Sibiu, 1969, p. 115.

[7] Slujba Învierii, Alba Iulia, Editura Episcopiei Ortodoxe, 1997, p. 49.

19 comentarii

  • Ce poate fi mai potrivit de Pasti si mai reprezentativ pentru rocker-ul din poza si pentru conducerea de partid si de stat decat decat re-sfintirea unei biserici greco-catolice in care nu se mai oficiaza? Sa falsificam si sa terfelim pana la capat istoria si memoria locurilor dragi tovarasi!

    Biserica este o veche biserică de lemn greco-catolică din Leurda, comuna Cășeiu, județul Cluj. Construită la mijlocul secolului XVIII, micul edificiu de cult avand hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”.a fost vândut parohiei Chiuești un secol mai târziu, iar în 1894, credincioșii din Chiuești au dăruit biserica credincioșilor din Leurda. A ajuns in Bistrita in 1998.

    15
    18
  • Motto:
    „Nimic nu e asa de tare ca trecutul. Pe acela nimeni si nimic nu-l poate schimba.”
    (Lucian Blaga- Din duhul eresului )

    Istoricul bisericuței de lemn din curtea Muzeului Judeţean Bistrita-Nasaud, este în strânsă legătură cu Biserica Română unită cu Roma (Greco-catolică). După cum se stie, Biserica Română Unită cu Roma a luat ființă la 7 octombrie 1698, prin actul semnat de mitropolitul Atanasie Anghel și de 38 de protopopi ortodocși din Ardeal, care întruniți la Sinodul de la Alba Iulia, au declarat că se unesc de bunăvoie și sunt parte a Bisericii Romei, cu păstrarea tradițiilor și ritului Bisericii Răsăritului (greceşti). De atunci, în Ardeal au existat comunităţi compacte de credincioși români greco-catolici, în special în zona Maramureșului , Sătmarului și a Bistriţei-Năsăud. Asa se face că marginea Bistriţei, era menţionată la 1796 o biserică românească din lemn, construită în stil maramureşan.
    Despre această biserică marele savant Nicolae Iorga în cartea sa intitulată „Neamul românesc in Ardeal si Tara Ungurească la 1906”, spunea următoarele: „Pe la 1870 românii n-aveau deloc „inteligenţa” in Bistrita şi credincioşii se închinau la bisericuta de lemn din capatul târgului. Dar, necontenit a crescut apoi bogaţia, însemnatatea, numarul suburbienilor din Maierişte şi din Stupini, cari traiesc din lucrul câmpului si din pomărit, al celor din „Hrube” unde cărămidarii gătesc cel mai bun material de clădire din Podeni, unde din iobagi (căci aceasta înseamna „podeni”, podani) s-au ales zidari neantrecuţi. Bisericuţa a fost strămutată în satul de luptă cu saşii al Lechinţei, iar în loc s-a căpătat de la catolici biserica de astăzi unde slujeste un PROTOPOP UNIT”.
    Este vorba de Biserica greco-catolică din piata Unirii din Bistrita, cunoscută si sub numele de “Biserica de la Coroana”. Reamintim ca in 1893 biserica (fostă a minoritilor) impreună cu ansamblul mănăstiresc nefolosit la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini având in vedere că la acea vreme românii nu aveau voie să-şi construiască biserică in interiorul orasului. După cumparare, au fost efectuate ample lucrari de reabilitare interioară si de adaptare la nevoile cultului greco-catolic. De asemenea, porticul vestic a fost refăcut in stil gotic si a dobândit aspectul actual în perioada interbelică.
    În 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, drept urmare şi lăcaşul de cult impreună cu toate bunurile sale au fost preluate în mod samavolnic de către ortodocşi.
    In prezent bisericuţa de lemn se află în curtea Muzeului Judeţean Bistrita-Nasaud, urmând să fie resfințită de IPS 𝗔𝗻𝗱𝗿𝗲𝗶 𝗔𝗻𝗱𝗿𝗲𝗶𝗰𝘂𝘁̦ şi preluată de ortodocşi.

    7
    10
    • De bună voie? Păi atunci de ce au fost martirizați toți români care s-au opus lepădării de credință ortodoxă? De ce s-au aprins atâtea biserici ortodoxe , din lemn, unele cu credincioși în ele?

      22
      2
    • @Ioan Da, chiar asa? „De ce s-au aprins atâtea biserici ortodoxe, din lemn, unele cu credincioși în ele?” In conditiile in care mitropolitul Atanasie Anghel și de 38 de protopopi ortodocși din Ardeal, si peste 2000 de preoti întruniți la Sinodul de la Alba Iulia, au declarat că se unesc de bunăvoie? Pai ceva nu se potriveste si adevarul e unul.
      Adevarul e ca nu s-a aprins nici o singura biserica daramite biserici cu credinciosi in ele. Pur si simplu nu exista asa ceva. Exista doar discursul urii intretinut interesat si mincinos pentru a acoperi crimele secolului trecut. Resfintiti, resfintiti, resfintiti in razboiul minciunii si asupriti in continuare turma mica in razboiul urii.
      Sarbatorile noastre vor fi oricum fericite caci Domnul este pastorul nostru! De cine ne vom teme?
      „Fericiti veti fi cand va vor ocara si va vor prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind din pricina Mea. Bucurati-va si va veseliti, ca plata voastra, multa este in ceruri”

      1
      5
  • Lectura suplimentară:
    „In 1761 , Curtea de la Viena’ il trimitea în Transilvania pe generalul Adolf Nikolaus von Bukow, numit comandant militar și guvernator al Transilvaniei.
    –-astfel, au inceput represalii groaznice împotriva românilor ortodoxi: episcopul catolic Bajtay s-a îngrozit😨 de măsurile generalului Bucow, când acesta a declarat că va extermina pe ‼️. toţi românii din ţinutul Bistriţei, ‼️. fiindcă nu voiau să primească uniaţia. ,,M-am cutremurat la propunerea Excelenţei sale, a d-lui baron de Bucow, care voia să detaşeze un corp de 2000 de soldaţi re, contra districtului amintit, pentru a-i masacra pe toţi, fără a-i distinge pe cei vinovaţi de cei nevinovaţi.” Acest general criminal Bucow va distruge aproape toate mănăstirile ortodoxe din Transilvania (în concepția istoricilor existau cca. 200 astfel de mănăstiri).
    Monahii care adesea au preferat moartea decât părăsirea locașului de nevoință au murit adesea, fiind dați 🔥pradă flăcărilor care ardeau locașurile, majoritatea fiind făcute din lemn.
    ––––
    Totuși, majoritatea poporului român din Ardeal a rămas ortodoxă// Greco-catolicismul cu tot ceea ce a însemnat și acesta: uciderea, torturarea celor care nu acceptau să se unească cu Roma, dărâmarea, incendierea, distrugerea bisericilor şi mănăstirilor ortodoxe nu i-a îndepărtat pe români de la legea românească (Ortodoxia)!!
    –––––––
    Sursa: pr.Stăniloae, Dumitru, „Uniatismul în Transilvania, încercare de dezmembrare a poporului român”, Editura Institutului Biblic,1973. (Și)
    https://cersipamantromanesc.wordpress.com/2015/03/16/actiunile-represiive-ale-generalului-adolf-nikolaus-von-bukow-impotriva-populatiei-romane-ortodoxe-din-transilvania/

    23
    2
    • Bisericuta din Caseiu era construita inainte. Generalul Bucow a adus in Transilvania episcop ortodox pe numele lui Novacovici la 60 de ani după Unirea romanilor cu Biserica Romei. Represaliile dictate de el s-au desfasurat exclusiv n tara Barsei si au urmarit protectia episcopului ortodox de dezordinile produse de agentii moscoviti a lui Sofronie, alta unealta a ortodoxismului provoslavnic. In tinutul Bistritei si Nasaudului romanii imbratisasera in totalitate Unirea cu Roma. Nici o comunitate nu s-a smintit de la Unire in urma razmeritei calugarilor sarbi care urmareau supunerea romanilor ierarhiei straine de la Karlovit.

      3
      5
    • „HRISTOS A ÎNVIAT!

      Hristos a înviat din morți /
      Cu moartea pe moarte calcând,
      Și celor din morminte
      Viață dăruindu-le!”

      ♥️ 🕯️⛪
      🕯️ ✝️🌿

      11
  • Citiți Mathias Bernath – „Habsburgii și începuturile formării Națiunii Române”. Înainte de uniație, românii erau, în majoritate covârșitoare, ortodocși; mai erau unii, puțini, trecuți la calvinism prin zona Hațegului, alții trecuți la romano-catolicism și maghiarizați prin încuscrire cu familii nobiliare ungurești.
    Biserica Greco-Catolică apare în Transilvania ca rezultat al unui troc politic între Casa de Habsburg și ierarhia religioasă ortodoxă a românilor ardeleni.
    Parte a acestui troc era și acordarea egalei îndreptățirii a românilor cu ungurii, secuii și sașii. Ceea ce nu s-a făcut, Casei de Habsburg fiindu-i teamă de repetarea unui război al curuților, după pacea de la Satu Mare din 1711.
    Românii au ieșit înșelați din această înțelegere cu Habsburgii. De acolo Supplexul lui Inochentie Micu, cel al Școlii Ardelene etc.

    11
    3
    • Povesti de doi bani pentru prosti. Mulți nu văd adevarul din dragoste pentru bocancul sovietic.

      3
      8
  • Motto:
    „Însuți, Doamne, primește și rugăciunile noastre în ceasul acesta și îndreptează viața noastră spre poruncile Tale; sufletele noastre le sfin­țește, trupurile curățește, cugetele îndreptează, gândurile curățește și ne izbă­- vește de tot necazul celor rele și al durerii. Ocrotește-ne cu sfinții Tăi îngeri, ca, prin mijlocirea lor, fiind păziți și povă­țuiți, să ajungem la unitatea credinței și la cunoștința slavei Tale celei neapropiate, că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin.”
    (Rânduiala Miezonopticii din toate zilele)

    Totul a început de la Marea Schismă din 1054, care a fost o consecinţă a înstrăinării treptate dintre Roma şi Constantinopol. Putem vorbi, pe de o parte, de cauze de ordin politico-religios şi, pe de altă parte, de cauze dogmatice. În primul rând, Europa creştină devine, din punct de vedere politic, bicefală începând cu anul 800, odată cu încoronarea ca împărat roman a lui Carol cel Mare. Atât acesta, cât şi împăratul de la Constantinopol pretindeau că sunt succesorii vechilor împăraţi romani, având astfel dreptul la moştenirea (teritorială) romană.
    Dincolo de neînţelgeri privind lumea materială şi interesele politice, cauzele dogmatice au jucat şi ele un rol important. Existau trei probleme majore. În primul rând, cea legată de Filioque, un adaos la formula Crezului din 381. În secolele V-VI, două concilii ţinute la Toledo marchează modificarea Crezului în Apus prin adăugarea formulei „Duhul Sfânt care de la Tată şi fiulpurcede”. Aceasta e preluată în Franţa, Italia şi Germania, iar la începutul secolului al XI-lea, Henric al II-lea e încoronat împărat de către Papă, ocazie cu care se cântă Crezul modificat. Acest fapt a statuat recunoaşterea de către Papalitate a noii formule. Cea de-a doua diferenţă stă în ritualul împărtăşaniei:folosirea azimei în vest şi a pâinii dospite în est. Apoi, celibatul preoţilor era obligatoriu în occident, în timp ce preoţii bisericii orientale se puteau căsători (o singură dată). În secolele XII-XIII, se va adăuga şi problema purgatoriului, concept pe care ortodocşii nu îl acceptă.
    Biserica Română Unită cu Roma (greco-catolică) a luat ființă în anul 1700, prin trecerea episcopului ortodox ardelean Atanasie Anghel, împreună cu o parte din clericii și credincioșii săi, la Biserica Romei. Prin această unire, Biserica Romei și Împăratul de la Viena, au urmărit să sporească numărul catolicilor în Transilvania, care scazuse mult odată cu răspândirea reformei în acest principat din Imperiul Habsburgic. De cealaltă parte, românii ardeleni doreau să obțină aceleași drepturi și libertăți pe care le aveau celelalte trei națiuni privilegiate -sașii, maghiarii și secuii- locuitoare în Transilvania.
    aceaste drepturi nu au fost acordate imediat nici după unirea cu Biserica Romei, românii uniți au început singuri lupta pentru emancipare. Nu cu arme și violență, desigur, ci cu școli. Episcopi uniți, precum Inochentie Micu-Klein și Petru Pavel Aron, care putuseră studia în străinătate, au înființat și au susținut școli de învățământ mediu și superior la Blaj și în alte localități din Ardeal. Pe acest fundament spiritual și cultural s-a născut, în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, o mișcare de emancipare politică, socială, culturală și spirituală a românilor din Transilvania, numită Școala Ardeleană, care timp de aproape un secol a militat pentru dobândirea pentru români de drepturi egale cu celelalte națiuni conlocuitoare –memoriul Supplex Libellus Valachorum Transsilvaniae (1791)-, dar și pentru trezirea și formarea constiinței unei națiuni unice a tuturor românilor -prin școli cu predare în limba română, cărți tipărite-, cât și pentru păstrarea identității etnice și religioase a românilor.
    Unirea cu Roma înseamnă întoarcerea noastră la credinţa în care s’a zămislit şi în care a trăit zece veacuri poporul român credinţa dela care fără voia şi ştirea noastră am fost rupţi la 1054.
    Sfânta Unire cu Roma înseamnă întoarcerea noastră la Turma lui Isus Cristos, ca să-i fim oiţe căci Domnul a spus „Paşte oile mele, paşte mieluşeii mei”, numai lui Petru şi urmaşilor lui. Cârja de Păstor lui i s’a încredinţat; puterea de a paşte sufletele cu hrana adevărului şi a vieţii lui i s’a delegat.
    Sfânta Unire cu Biserica Romei înseamnă întoarcerea în Împărăţia lui Dumnezeu care-i călătoare aici pe pământ. Lui Petru şi urmaşilor lui Isus a dat Cheile Împărăţiei. Nimeni nu va intra în Împărăţie decât dacă Petru deschide prin urmaşii lui, Episcopii din Roma şi cei ce sunt în legătură duhovnicească cu el.
    Sfânta Unire cu Roma înseamnă aşezarea vieţii noastre pe Cuvântul lui Dumnezeu întreg şi neştirbit, ca astfel să ajungem ucenicii Lui, după spusa Domnului: „De rămâneţi în Cuvântul meu, sunteţi cu adevărat ucenicii mei” (Ioan, 8,31).
    De aceea, Biserica Română Unită cu Roma (Greco-Catolică) ar putea fi o cale prin care „să ajungem la unitatea credinței creştine”.

    5
    9
  • Ce „sovietici ” la 1650-1761??? Poate Mihai Viteazul,
    Voievozi…
    Ce bocanc -sovietic ??Bine ca nu i-ai trecut pe „bolsevici” )la Evul Mediu!

    12
    1
  • Ionica resfințește tot ce este catolic…. ciudat. E furt de identitate. Crede ca poate schimba istoria? Ce urmează, Școala Ardeleana? N-au reușit nici Stalin și nici comuniști… Episcopul de Dobrogea spunea la tv ca e păcat ca ortodox sa intri intr-o biserica catolica. Se contrazic prin fapte unii pe alții. Interesant ca mulți ortodocși merg in cetatea eterna sa viziteze Vaticanul.

    5
    9
  • @bis: Vaticanul e centru „turistic”.
    pai e plin de MUZEE, opere de artă, etc. Capela Sixtină etc, însă nu prea multe de vizitat, că taxa de intrare e cam scumpă. Trebuie întreținut tot LUX -ul ăla, nu: „Visit Vatican Museums: Sistine Chapel & St. Peter’s Basilica:
    from € 79.20 euro
    https://www.thevaticantickets

    9
    2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.