Actualitate Recomandări

Ioan Turc: Prioritate pentru administrația pe care o voi conduce va fi realizarea de parcări în zona Liniei Verzi

????????????????????????????????????

Primarul ales al Bistriței, Ioan Turc, a spus că, de îndată ce își va prelua mandatul, se va ocupa cu prioritate de realizarea unor parcări în zona Liniei Verzi, un ”proiect aflat la scadență”.

”Linia Verde este un proiect aflat la scadență. Voi studia detaliile acestui proiect pentru că am auzit tot felul de lucruri legate de el, ca și critică. Până nu fac propria evaluare și până nu discut cu specialiști, nu mă hazardez. Ceea ce pot spune din capul locului este că, dacă aș fi fost primar când proiectul a fost gândit, aș fi mers pe un alt traseu, adică nu pe Dornei -Gheorghe Șincai. Văd, până la urmă, o lipsă de maximizare a unor oportunități. Aș fi mers pe Bulevardul Republicii, care e o axă de transport mult mai importantă decât Dornei – Șincai. Acestea din urmă puteau fi reabilitate pentru infrastructura de transport și de către Primăria Bistrița cu bani de la Guvern, de la CNI, cu bani din bugetul local. Nu cred că a fost decizie înțeleaptă. Ce putem corecta vom face cu siguranță”, a spus Ioan Turc, referindu-se la faptul că Linia Verde va elimina un număr important de parcări din zona centrală.

”Prioritate pentru administrația pe care o voi conduce după învestire va fi realizarea de parcări în zona Liniei Verzi. Parcările vor fi supraterane pentru că prețul – care e un indicator important – este mult mai bun pentru parcările supraterane, circa 300 de euro/mp, în comparație cu cele subterane care sub spre 600 de euro/mp”, a spus Ioan Turc la o emisiune de la postul local AS TV.

Întrebat ce plan are cu parcarea subterană din Piața Mihai Eminescu, el a răspuns: ”Tot timpul a fost o poveste legată de parcarea subterană din Mihai Eminescu pentru că valoarea de 10,7 milioane de euro este una enormă și nu poate fi finanțată prin bani europeni. Doar parcările de tip park & ride – care puteau fi făcute de PSD în extremități – pot fi finanțate din bani europeni. Cele din interiorul orașului nu pot fi finanțate decât din bugetul local sau din resurse atrase de la Guvern. Sigur că, în locul Pârtiei Cocoș, puteam avea o parcare subterană sub parcul Eminescu cu păstrarea zonei verzi. Eu cred că putem amprenta acea zonă, o putem reconfigura. Trebuie gândite proiecte prin care să arătăm că noi, românii, suntem buni gospodari, că suntem oameni de construcție, de viziune, că suntem cu adevărat europeni. Zona Eminescu o văd ca potrivită pentru un astfel de proiect la scară mare, dar avem nevoie de întrunirea câtorva condiții. Acea clădire monumentală pe care au început-o comuniștii și nu au mai terminat-o trebuie cumva gestionată. O să vedem ce putem face”.

Linia Verde

Proiectul ”Linia verde de transport public, utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă” se va derula prin Programul Operațional Regional. În luna martie 2019 a fost semnat contractul de finanțare (58,8 milioane lei/12,8 milioane euro).

Lucrările propuse sunt: lucrări de remodelare a elementelor geometrice ale străzilor, realizarea de benzi dedicate/prioritare transportului public, realizarea pistelor pentru biciclişti, reabilitarea trotuarelor, realizarea unui sistem rutier nou la partea carosabilă pe unele străzi, lucrări de iluminat public cu sistem de telegestiune, lucrări de infrastructură curenți slabi, lucrări de construire a unei autobaze care va cuprinde un depou pentru garare şi un dispecerat pentru managementul traficului, lucrări de construire staţii de autobuz: 42 de stații de autobuz curente şi 2 staţii de autobuz tip cap terminal.

Linia Verde va avea 44 de stații, 24.900 mp suprafață piste de cicliști, 4.553 mp suprafață piste de cicliști marcate, 39.515 mp suprafață trotuar, 18.101 mp suprafață carosabilă reabilitată. Traseul va fi: Unirea – Calea Moldovei – Gen. Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gh. Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara și retur. Transportul va fi gratuit.

Prin proiectul Linia Verde se vor realiza:

  • Realizarea benzilor dedicate/prioritare, după caz, pentru mijloacele de transport public local de călători (autobuze electrice) prin construirea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate şi separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, în vederea îmbunătățirii eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs.
  • Achiziționarea de noi mijloace de transport – autobuze electrice.
  • Construirea pistelor pentru biciclete și modernizarea traseelor pentru pietoni.
  • Modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) utilizate pentru transportul autoturismelor, ca parte a activităţii de reconfigurare/configurare a străzilor urbane cu benzi dedicate, pe străzile General Grigore Bălan, Gheorghe Șincai și str. Calea Moldovei – parțial.
  • Construirea unei autobaze aferente transportului public local de călători cu autobuze electrice, cu centru de comandă pentru managementul traficului Liniei Verzi.
  • Achiziţionarea şi instalarea punctelor de reîncărcare a autobuzelor electrice.
  • Construirea şi modernizarea staţiilor de transport public de călători pe traseul Liniei Verzi.
  • Crearea unui nou traseu de transport public.

19 comentarii

  • O prioritate ar fi sa aduci investitori care platesc salarii decente.
    Degeaba faci parcari intr-un oras din care pleaca toti…o sa ai parcari goale..
    Slaba prioritizare.

    • Nu vezi pentru ca nu sunt efectiv parcari. Pana se fac , nu o sa mai fie pentru cine.
      1 din 2 tineri planuiesc sa plece din tara.
      Planurile le faci pentru maine si nu pentru ieri!

    • Măi Cristiane. Ce bine că vi tu și ne arăți cum ar trebui să se facă lucrurile. Din ce a vorbit Ioan Turc la ASTV în mare parte e legat de repararea unei administrații deficitare care nu a luat decizii înțelepte. Prioritizarea de care vrei să faci atâta gargară se poate face în cazul în care azi nu exista pârtia de schi, proiectul Linia Verde varză, stuții, merele, lucrările de mântuială, dacă nu am fi avut Supercomul pe capul nostru, străzi DIN ORAȘ neasfaltate cu toate utilitățile. Așa că nu ne spune tu care sunt prioritățile.

    • O sa va spun peste 4 ani sau in decembrie cand NU O SA VA MAI VOTEZ!.
      Aveti aceiasi atitudine ca si incompetentii de dinainte.
      Acum voi stiti ce sa faceti , nu mai e nevoie de consultare cu cetatenii?
      Sunteti si voi tatuci adevarati? ..
      Pnl =Psd

  • Mi s-ar parea sa fie prioritar, cu rezultate imediate, reducerea numarului de sefi din primarie, care sunt platiti regeste fara sa faca mai nimic.
    Iar mai apoi, anularea proiectului cu intermodalul, cea mai mare aberatie in domeniul constructiilor.
    Si apoi, parcari si toate cele, care sunt destule.

  • Amintesc d-lui Primar TURC IOAN ca intentionat Cretu si consilierii lui in frunte cu aparatul sau din Primarie au nesocotit legea 24 Spatii Verzi si nu au finalizat CADASTRUL VERDE cum trebuia pana in 2011. Aici este curvusagul in toata tara prin care administratiile nu s-au grabit tocmai ca sa distruga parcuri si spatii verzi prin proiectarea si executia a tot felul de lucrari. Blocuri, parcari etc. Este obligatoriu sa inteleaga si PNL si d-vs ca nu ai cum sa mentii statutul actual de parc cu caisii ornamentali superbi , deoarece trebuie sacrificati din momentul in care in locul lor apare o groapa imensa si unde se vor turna betoane. Logic ca nimic nu se poate salva si doar un covor nesimnificativ de iarba se mai poate asterne in final peste niste placi de betoane. In nici un caz copaci a caror radacini ajung la 4-6 metri in adancime. Doar niste tufe mici de arbusti si gard viu si cateva panselute se pot replanta. Statutul de parc gata amenajat dispare . Plus ca legea 24 nu permite sub nici o forma astfel de proiecte. Nici fondurile Europene nu incurajeaza asemenea proiecte si nu uitati domnule Primar ca CE a dat in judecata Statul roman pt. nerezolvarea problemelor poluarii din marile orase si municipii. Reactia bistriteniulor a fost promta ca si in cazul Piata Centrala si au depus prin mine la CL 550 semnaturi impotriva proiectului cu parcarea din Eminescu. Ce este asa de greu de inteles ? Titi candidatii ne-au promis ca la primarie se va tine cont cu prioritate de parerea si dorinta bistritenilor. Acuma astept sa vad daca nu au fost doar promisiuni si gogosi electorale.

  • Parcarile din interiorul orașului nu pot fi finanțate decât din bugetul local sau din resurse atrase de la Guvern. Stiti de ce? Pentru ca europenii scot parcarile din centru. Pentru ca UE e ostila traficului urban. Da, tinerii care fug de Bistrita in strainatate ajung in tari care parcarile din centrele istorice sunt de mult desfiintate. In centru ai transport public, mers pe jos, bicicleta. Am votat cu Turc nu ca sa imi aduca aici orientul mijlociu, cu dreptul soferilor la orice. Europenism inseamna ca in centru nu parchezi. Punct. Sunt foarte dezamagit de acest populism.

    • Ai votat cu Turcu sa nu aduca orientul mijlociu in fata primariei?
      Adica la ora 8,30 nu se vor ocupa toate locurile de parcare cu angajatii primariei?
      Adica domnul Turc va veni pe jos la servici sau cu bicicleta?
      O sa dispara parcarile de pe centru?
      Explica pentru toti.

    • Da am mai spus. Centrul istoric trebuie promovat, refăcut, nu betonat. Cetatea veche să rămână cetatea veche, chiar, dacă se poate (cu fonduri europene, guvernamentale, etc) refăcute casele vechi și zidul cetății. Ceva asemănător Sighișoarei. Nu acoperiți istoria cu beton ca în fața Casei de Cultură…Iar în jurul cetății să crească orașul modern cu clădiri futuriste, nu precum curcubeul…. Am mai spus că se poate face parcare sub întregul bulevard,cu luminatoare naturale. Astfel nu ar mai fi autoturisme parcate pe marginea străzilor și pe trotuare…ar fi mai mult loc pentru spațiu verde și pentru piste de biciclete… Susțin în continuare ideea că parcările sub/supraterane în zone strategice din oraș ar aerisii orașul…nu ar mai fi așa multe autoturisme parcate aiurea. Susțin în continuare ideea că Primăria ar trebuii să fie primul cumpărător pentru casele care sunt de vânzare între blocuri(case care pot fi cumpărate pentru a mării suprafața spațiului verde,locuri de relaxare, parcări etajate, locuri de joaca/sport). Eu așa văd progresul. Blocurile distanțate, acoperite cu terase verzi,….între blocuri parcări etajate sub/supraterane cu acoperișul format din spații de joacă/terenuri de sport /spații verzi. În oraș cât mai multe piste de biciclete, trotuare(care au dispărut în ultimele 3 mandate), transport public care să străbată orașul, nu să-l ocolească (Adică să poți merge din punctul A în punctul B pe traseul cel mai scurt, chiar dacă schimbi 2-3 mijloace de transport. Nu să vrei să mergi într-o parte și să mergi prima dată în direcția opusă. Să se încurajeze mobilitatea urbană prin abonamentele pe toate liniile, prin curățenie în mijloacele de transport, prin siguranță în mijloacele de transport, prin serviabilitatea conducatorilor auto.) Și încă multe se mai pot face, doar să fie voință.

  • In legatura cu Linia Verde de transport public intre Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, este evident că traseul trebuie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile Gheorghe Șincai si Dornei sunt prea inguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. Ori conceptul de „linie verde” presupune pe lângă mijloace de transport public ecologic si implementarea unor măsuri de separare a căii de rulare a mijloacelor de transport public, în scopul creșterii vitezei de deplasare și diminuării duratei călătoriei. În același timp sunt vizate măsuri de restricționare a circulației autoturismelor private prin diminuarea tramei stradale și descurajarea parcării în zonele aglomerate.
    De aceea, traseul pentru Linia Verde de pe bulevardul Independentei ar trebui deviat de la Poșta veche pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde pot fi amenajate fără probleme benzi dedicate de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in zona centrală pe traseul pasajelor recent amenajate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri întortochiate pe strada Bistricioarei.
    In felul acesta, pe străzile Gheorghe Șincai si Dornei ar putea fi prelungită pista pentru biciclete de pe bulevardul Independentei prin centrul orasului până la Piata Petru Rares .

  • Referitor la Piața Mihai Eminescu din Bistrita, aceasta are aspectul unei aglomerări de lucruri începute si neterminate. Inainte de 1989 in Piata Mihai Eminescu urma sa fie construită Casa de Cultură Sindicatelor , un complex cultural pentru care s-au demolat 173 de case. Proiectul, realizat de Institutul de Proiectări Bistrița, prevedea: o sală de spectacole cu 825 de locuri și o scena de mari dimensiuni adaptabilă teatrului italian sau elisabetan, o sală modernă de balet, precum si alte săli pentru diverse activități de club, pentru pictură și sculptură, bibliotecă, cine-club și expoziții, un teatru și un cinematograf în aer liber, o grădina suspendată în suprafață de 7000 mp și parcare interioara, toate aflate într-un stadiu inaintat de constructie. Dupa revolutie cladirea a fost cumpărată de mai mulți afaceriști, printre care și Consiliul Județean a deținut spații în clădirea respectivă.
    În final, clădirea Casei de Cultură a Sindicatelor a ajuns în proprietatea lui Gelu Dragan, patronul EMI-Corporation. Prin anul 2013 acesta dorea să deschidă un Mall, însă fără a avea la mână nici măcar un document de autorizare. Primăria Bistrița s-a autosesizat și a trimis mai multe echipe care să verifice legalitatea acestui demers. În primă fază s-a aplicat o amendă în valoare de 10.000 de lei, dar lucrările NU au fost oprite, iar pe fir a intervenit Poliția Municipiului care ulterior a întocmit un dosar penal în acest caz. Când a văzut că se îngroașă gluma, Drăgan a sistat lucrările și chiar a oferit cladirea spre vanzare , însă primarul Cretu spunea atunci ca primaria Bistrita nu este interesata de oferta. Nici Consiliul Judetean nu a manifestat interes pentru acest spatiu cultural generos. A preferat sa reabiliteze fostul Cinema Dacia, transformându-l într-un fel de “Cămin Cultural” pentru spectacole folclorice.
    De aceea, este cât se poate de corectă viziunea primarului ales al Bistritei in legătură cu Piața Mihai Eminescu, de a aborda lucrurile la scară mare. In prezent la Bistrita nu există conditii optime pentru a putea organiza evenimente culturale de anvergură, deoarece sălile de spectacol de care dispune orasul sunt relativ mici: Centrul Cultural Municipal are o sală de 300 de locuri, iar Centrul Cultural Dacia are tot cam atâtea. Si nu doar numărul de locuri este problema. Cel mai mare neajuns este dimensiunea redusă a celor două scene, care nu pot să găzduiască orice gen de spectacole.
    Chiar dacă perspectiva clădirii fostei Case de Cultură a Sindicatelor din Piața Eminescu, de a deveni un “Mall Cultural” sunt parial compromise, cel putin sala mare ar putea fi recuperată si redată culturii bistritene. De asemenea, atât grădina suspendată în suprafață de 7000 mp cât și parcarea de sub aceasta ar putea fi amenajate conform proiectului initial. In felul acesta, Piața Eminescu ar putea primi o nouă infătisare, asemănătoare cu Piata Teatrului din Tg. Mures. Si nu in ultimul rând, această recuperare culturală ar fi un semnal că demolarea in perioada comunistă a celor 173 de case din Piata Eminescu nu a fost făcută in zadar.

  • Este parcare în Piața Mihai Eminescu. Cum ar fi dacă ar fi parc și în locul acelor parcări? Cum ar fi dacă ar fi parc și în față la Trezorerie? Dacă se gândește un proiect pe termen mediu și lung, se poate face real acest vis. Trebuie găsită o soluție pentru rute care să ocolească această zonă pe durata lucrărilor. Astfel se poate face parcare sub întreaga zona( cu 4-5 m de pământ deasupra în unele locuri, special pentru arbori, în alte locuri continuată cu parcare supraterana, acoperită la rândul ei cu gazon și arbuști). Doar un arhitect bun poate face un proiect care să ne dovedească potența acestui proiect. Ar fi un proiect futurist, bun pentru un oraș european.

  • Dle Turc, nu mai trebuie parcări, acestea vor aduce mai multe mașini în centru, mai multă aglomerație, mai multă poluare! Desființați 80% din parcările existente, iar pe cele rămase puneți taxă 25 lei/ora, la fel cum e în alte capitale europene (5 euro/ora). Parcarea subterană din Eminescu ar fi binevenită, așa am avea deasupra cu adevărat UN PARC, nu cum avem acum parcări, un parc betonat cu câțiva copaci și câțiva metri pătrați de iarbă. Parcarea s-ar putea continua și sub bulevardul Republicii, chiar până la Prefectură! Doar voință să fie, că bani se găsesc!

  • eu nu inteleg ce vrea sa spuna ca vrea sa faca parcari in zona liniei verzi….
    adica se face o strada pe unde va circula doar masini electrice, unde vor creste copacii si iarva mai verde decat pe pe orice sevalet si pe langa ea se vor face parcari pentru masini diesel?

  • eu nu inteleg ce vrea sa spuna ca vrea sa faca parcari in zona liniei verzi….
    adica se face o strada pe unde va circula doar masini electrice, unde vor creste copacii si iarba mai verde decat de pe orice sevalet si pe langa ea se vor face parcari pentru masini diesel?
    atunci care e rolul liniei verde?
    cine locuieste in preajma liniei verzi manca fum?

  • Lucru al dracului de sensibil este acest parculet din Eminescu. Fiecare primar care vine si va veni este pus de dracu sa pomeneasca si sa ameninte acest perimetru mirific. Al dracului ca se vede de la o posta ca nimeni nu vrea sa invete lectia VERDE a civilizatiei. In tot cazul cine va distruge acest loc o va plati cu voturi multe lipsa. Principiile VERZI nu se negociaza cu nimeni.

  • Propun o alternativa posibila pentru aceasta linie verde atat de controversata.De ce nu se foloseste linia ferata existenta pe care ar putea circula trenuri electrice , sau glumind putin , vehicule pe perna de aer care sa circule prin levitatie . Asa , nu mai trebuie parcari subterane , infiintarea unor statii de autobus , motoare cu ardere interna care sa polueze etc. D-le Turc luati legatura cu japonezii , doar suntem in secolul 21. La ei , aceste lucruri sunt deja banale . Chiar ma mir ca o idee asa simpla nu a venit nici unei minti liberale !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.