Actualitate

ÎPS Mitropolit Andrei oficiază Sfânta Liturghie la Biserica de la Coroana în a doua zi de Paşti

ÎPS Andrei Andreicuţ – Arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolit al Clujului, Maramureşului şi Sălajului păstrează tradiţia de a sluji în a doua zi de Paşti la Bistriţa şi va oficia Sfânta Liturghie, luni 13 aprilie, la Biserica Protopopiatului de la Coroana, aşa cum a procedat şi anul trecut.

La Biserica de la Coroana va fi prezent în a doua zi de Paşti cel mai bun cor bărbătesc de muzică religioasă din lume, Corul ”Armonia” al Arhiepiscopiei Tomisului.

”Credincioşii municipiului Bistriţa, respectiv de la biserica ”Coroana” vor avea bucuria duhovnicească de a participa a doua zi de Paşti la Liturghia oficiată de Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop si Mitropolit Andrei, într-un sobor de preoţi şi diaconi. Prezenţa Înaltpreasfinţiei Sale este întotdeauna un prilej de bucurie duhovnicească pentru preoţi şi credincioşi, iar bistriţenii au experimentat acest sentiment. Bucuria pascală va fi sporită la acest eveniment deosebit şi de prezenţa corului ”Armonia” de la Arhiepiscopia Tomisului care va da răspunsurile la Sf. Liturghie şi va prezenta un recital de cântări religioase. Corul ”Armonia” este considerat cel mai bun cor bărbătesc din lume, cu medalii de aur în Europa şi America. Vă aşteptăm cu drag! Hristos a înviat!”, a spus pr. Emanuel Vidican.

În 2012, în a doua zi de Paşti, Mitropolitul Andrei a slujit la Biserica ”Sfânta Ana” de pe Bd. Independenţei, în 2013 la Biserica ”Sf. Mare Mucenic Gheorghe” de pe Calea Moldovei, iar acum un an la Biserica Protopopiatului Ortodox Bistriţa (Coroana) având hramul ”Intrarea Maicii Domnului în Biserică”.

Biserica Protopopiatului Ortodox, cel mai vechi monument istoric din Bistriţa (secolul XIII), a fost ridicată în jurul anilor 1270 – 1280, în stil gotic timpuriu, suferind de-a lungul timpului mai multe reparaţii şi transformări, prima dintre acestea fiind consemnată în anul 1494, conform site-ului Primăriei Bistriţa. Între anii 1518 – 1520, sub conducerea maistrului Sigismund, monumentul a fost modificat în stil gotic târziu, mai apoi suferind adăugiri în stil baroc. După 1541, când minoriţii au părăsit oraşul, clădirea a servit o vreme ca hambar şi pivniţă de vinuri. Dacă în secolul al XVIII-lea interiorul monumentului a fost adaptat stilului gotic, după anul 1895, când a fost cumpărat de români (care nu aveau voie să-şi construiască biserică proprie în oraş), a fost adaptat pentru cultul ortodox. Trecerea a fost terminată în anul 1988, când pereţii bisericii au fost acoperiţi cu pictură murală (frescă) în stil neobizantin. La 24 octombrie 1948, în acest lăcaş de cult a avut loc ”Proclamarea solemnă a unificării bisericeşti a românilor ardeleni”. Biserica este cunoscută şi sub numele de ”Coroana” pentru că în trecut a fost în proprietatea ”coroanei habsburgice”, ca biserică militară. Biserica de la Coroana, care este în proprietatea Bisericii Ortodoxe, este revendicată de Biserico Greco-Catolică.

Foto: arhivă

12 comentarii

  • In numele adevarului, reamintim ca in 1893 biserica (fosta a minoritilor) impreuna cu ansamblul manastiresc nefolosit la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini avand in vedere ca la acea vreme romanii nu aveau voie sa isi construiasca biserica in interiorul orasului. Au fost apoi efectuate ample lucrari de reabilitare si adaptare la nevoile cultului greco-catolic. Orga construită în 1760 în atelierul meşterului sibian Johannes Hahn fusese înlăturată probabil tot la începutul veacului trecut. Porticul vestic a fost refacut in stil gotic si a dobândit aspectul actual în perioada interbelică. Prin urmare, Biserica de la Coroana este biserica de suflet a greco-catolicilor bistriteni, fiind martora activa la evenimente importante de traire si simtire ramaneasca, intre care si Marea Unire de la 1918. De aici a plecat spre Alba Iulia delegatia romaneasca participanta la marele act al unirii, dupa ce “Credentialele” fusesera sfintite in aceasta biserica. De altfel numele de Piata Unirii in care se afla biserica, se trage de la Marea Unire, chiar daca un primar incult a mutat aici recent bustul lui Cuza de la IJP, creind o confuzie publica legata de numele pietei. În 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, drept urmare şi biserica a fost preluat de către ortodocşi, iar in una din cladirile ansamblului manastiresc a functionat multa vreme Muzeul Bistritean. Dupa 1989, nu doar ca nici macar biserica nu a fost retrocedata adevaratilor proprietari greco-catolici, dar ortodocsi au pus stapanire si pe cladirile manastiresti ca si cum ar fi ale lor. De altfel, inainte de 1989 Protopopiatul ortodox din Bistrita a functionat la „Catedrala Ortodoxa” de pe str. Odobescu, avand hramul „Sfintii trei ierarhi” acesta fiind primul edificiu, construit în Bistriţa, pentru cultul ortodox. Nu intamplator acolo se afla si mormantul lui Grigore Pletosu, primul protopop ortodox al Bistritei.
    Asadar, Biserica de la Coroana este un simbol al devenirii romanesti a orasului Bistrita si in acelasi timp biserica de suflet a crestinilor greco-catolici bistriteni. De aceea, cel putin acum cand se apropie anul 2018 si centenarul Marii Uniri, biserica ar trebui retrocedata adevaratilor proprietari, urmand exemplul Clujului unde IPS Bartolomeu a retrocedat biserica “Schimbarea la fata” care a apartinut greco-catolicilor si a construit impreuna cu municipalitatea in apropiere o biserica noua pentru ortodocsi. De altfel, si la Bistrita, la inceputul anilor ’90 a fost sfintita o troita in parculetul de langa capela veche unde urma sa fie construita o biserica ortodoxa, dar nu s-a facut nimic pana in prezent, pentru ca e mai simplu sa iei de-a gata si ce nu-i al tau.

  • Eu am glumit că Andreicuț tre să vină la Bistrița de Pași pentru că nu-l suportă nimeni la CJ. Omul chiar nu pricepe o ironie?! Acuma mă simt vinovat!

  • Pentru Victor si Petri. Daca privim lucrurile astfel, simplist, aveti dreptate. Dar Biserica nu a fost cumparata de „cultul Greco-Catolic” ca Institutie, ca nu avea „institutia numita Greco-Catolica” banii necesari, ci OAMENII, credinciosii ce erau atunci Greco-Catolici (obligati de cateva sute de ani sa fie Greco-Catolici de Generalul Bucow trimis de Maria Terezia) acestia au cumparat-o. Odata cu trecerea la Ortodoxie, tot din motive „de forta”, revenind la Credinta lor strabuna, normal ca si-au luat si Biserica cu ei. Dupa 1989 cand o parte din ei au putut reinfiinta Greco-Catolicismul, au facut-o si au hotarat sa refaca Biserica lor(ca Institutie). Desigur ca cei mai multi au ramas la Ortodoxism. Si atunci cine era indreptatit sa primeasca Biserica „de la Coroana”, cei peste 90% din urmasii Greco Catolicilor ce au ramas la Ortodoxie, sau cei sub 10% care s-au reintors la Greco Catolicism? Aici e CHEIA. Ortodocsii de azi care folosesc Biserica sunt nepotii Grecocatolicilor de ieri care si-au vandut multi vaca, vitelul, si-au facut mari sacrificii sa cumpere o Biserica intr-un oras unde romanii intrau greu din cauza sasilor. E Clar Biserica e a OAMENILOR nu a unui cult sau confesiune. Asa e corect.

  • Va propun un punct de vedere interesant al lui Cristian Tudor Popescu, raspuns la intrebarea:Ce ar trebui sa stiti cand urati „Sarbatori fericite”.Il gasiti pe gandul.info, gandul live.

  • Nu uita sa-ti ai grija de sanatate, luandu-ti tratamentul la timp si nemaifugind din spital. In rest, sanatate multa (cu tratamentul necesar) sa ai.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS