Lipsa terenurilor proprietate publică sau privată disponibile pentru a fi cumpărate de municipalitate pentru amenajarea de parcări terestre obligă administrația locală să se gândească la ”formula parcărilor inteligente”. ”Ocupă loc puțin – pentru că nu presupun rampe de acces – undeva pentru 25 de locuri de parcare ar fi nevoie de 60 de mp”, a spus primarul Ioan Turc în ultima ședință a Consiliului Local în care a dat asigurări că se lucrează în acest sens.
”Vom pune pe masă un proiect legat de suplimentarea locurilor de parcare, deci nu ceva dezarticulat, un proiect care să țină cont de nevoile pe care le are orașul. Dispar în jur de 3000 de locuri de parcare. Nu putem veni cu un proiect care să nu țină cont de asta. De aceea, trebuie să identificăm și soluțiile. Suntem într-o fază avansată din acest punct de vedere: locație, soluția tehnică și soluția financiară”, a spus primarul Ioan Turc răspunzând unei interpelări.
El a menționat că, pentru moment, s-au identificat câteva locuri în oraș pentru ca funcțiunea să devină de parcare: Independenței Nord, Trandafirilor, și altele.
”Continuăm să facem acest lucru. O serie de puncte termice vor fi demolate, dar nu toate pentru că terenul este revendicat la Legea 10 și, în momentul în care dispare construcția, terenul devine retrocedabil imediat. Pentru acestea va trebui să folosim structura actuală a punctelor termice coroborat cu echiparea acestora cu lifturi. Am avut o discuție recent cu cel mai important producători de echipamente din țară. Nu sunt ieftine aceste soluți, dar nici nu avem la îndemână foarte multe variante. Ne izbim de o problemă uriașă: lipsa terenurilor proprietate a municipalității. Realitatea este că nu sunt nici foarte multe terenuri proprietate privată pentru că am putea cumpăra, constrânși de situație, de aceea un important număr de locuri de parcare vor fi realizate pe formula parcărilor inteligente care ocupă loc puțin – pentru că nu presupun rampe de acces – undeva pentru 25 de locuri de parcare ar fi nevoie de 60 de mp. E o soluție pe care o aprofundăm. Acolo unde putem realiza parcări îngropate o vom face, pentru parcările rezidențiale nu putem gândi prețuri comerciale. Peste tot în România, prețul parcărilor rezidențiale este scăzut în raport cu cel al parcărilor comerciale, deci pentru municipalitate va fi un efort mare și amortizabil într-o perioadă lungă de timp, dar nu avem foarte multe variante. Am inventariat mai multe terenuri pe care fie vom construi parcări, fie vom hașura ca să delimităm zone de parcare și să organizăm licitații pentru închirierea acestora. Între blocuri, din cauza constrângerilor legate de lipsa terenurilor, singura variantă este amenajarea de parcări inteligente care costă, dar care presupun suprafețe mici de edificare.”, a spus primarul Bistriței.
În ce privește parcările nerezidențiale, Primăria Bistrița a solicitat transferul de la statul român către municipalitate a terenului din spatele Administrației Județene a Finanțelor Publice și mai are un teren pe Lupeni pe care intenționează să construiască o parcare. ”Ne gândim inclusiv la achiziția unui teren. E o temă zilnică, ne preocupă. Când s-au elaborat proiectele de mobilitate, ele trebuiau însoțite de proiecte corelative pentru suplimentarea locurilor de parcare. Nu sunt bani europeni pentru asta, trebuie să ne descurcăm pe cont propriu. Facem noi cât putem de repede ceea ce nu s-a făcut în 12 ani (în timpul administrației PSD – n.r.)”, a spus Turc.
Viceprimarul Sorin Hangan a adăugat că s-a ajuns în această situație și pentru că ”toată lumea a închis ochii și nimeni nu a făcut nimic”: ”Am parcat zeci, sute de mașini pe bandă de circulație. Nu a interzis nici Poliția, administrația nu a văzut, iar mașinile s-au înmulțit de la un an la altul. Acum, dintr-o dată, benzile de circulație vor deveni de circulație și dispar niște locuri, dar care nu sunt în realitate de parcare. Dispar așa-zise parcări care erau, de fapt, benzi de circulație și situația e destul de tragică. Toată ziua căutăm soluții. (…) Am găsit un proiect lăsat de administrația anterioară cu amenajarea de parcări semiîngropate care una costă 29.000 de euro”.
În discuție a intervenit și consilierul PNL Cristian Munthiu: ”În niciun oraș din lumea aceasta, parcarea nu e un drept. Administrația nu este obligată să asigure un loc de parcare pentru toate mașinile pe care le au cetățenii, că se numește Paris, New York. Vrei să circuli cu mașina în oraș? Plătești! Primăria sau operatorii privați fac parcări care valorează cât pământul de acolo. Pierdem prea multă energie pentru ceva ce nu mai e în trend. Europa și lumea se îndreaptă spre o lume verde. Suntem un pic mai atenți la a mai folosi mașinile în tot felul de locuri. Parisul tocmai reduce o grămadă de locuri de parcare și face spații verzii. Mai degrabă trebuie să ne gândim la asta”.
În ultima ședință a Consiliului Local, consilierul PMP Ștefania Stere a insistat să se aplice ”soluții urgente” și a sugerat ca Primăria Bistrița să preia proiectul parcărilor semiîngropate pe care le-a propus Ionuț Simionca în campania pentru funcția de primar al Bistriței.
Nu mai minți domnule primar! Arată-ne care sunt cele 3000 de locuri de parcare care dispar din oraș?
Numărul de parcări afectat de noile proiecte este cuprins între 300-400.
Până la 3000 este mult. Parcările inteligente cu care ne aburiți, sunt o mare prostie. La orele de vârf, când trebuie sa mergi la munca, stai o ora la rand sa-ti coboare liftul masina din parcare.
Pai domnule Inginer, dispar o gramada. E drept ca majoritatea acestora nu sunt marcate ca locuri de parcare, dar chestia este ca dispar!
Odata dispar cu amenajarea pistelor de biciclete. Apoi, dispar cu minunata linie verde. Apoi, celalat proiect de reconfigurare a axei de transport care va face sa dispara locuri de parcare de pe Andrei Muresanu, Decebal, Nasaudului. 2 km de masini si pe o parte si pe cealalta.
Inclin sa cred ca are dreptate cand zice 3000…
WC , cos de gunoi , parcare , trebuie musai (toate) sa fie SOFT ! Pe inima si gandirea noii administratii. Nu stim cat de soft vor fi dar cred ca vor fi scumpe „a dracului”…
Daca trebuie sa platesti ca sa circuli cu masina in oras si administratia nu e obligata sa asigure locuri de parcare, atunci de ce e obligata sa faca piste pentru biciclisti? Cu ce sunt mai presus cetatenii de pe bicicleta fata de cei din masina? Acum sa nu spuneti ca lipsa poluarii. Si masinile incep sa devina nepoluante. Adevarul e ca administratia tocmai face o prostie implementand un proiect prost gandit si proiectat care va nemultumi si pe biciclisti, si pe automobilisti.
In tarile asa zise civilizate se foloseste transportul public urban si bicicletele iar prin masurile luate de autoritati se descurajeaza transportul cu masini individuale , acestea fiind utilizate numai pentru distante lungi .Ieri am fost in parc (Parcul Mare , care ar fi trebuit sa poarte numele lui A.C. Milos) si spre surprinderea mea zona din fata Palatului Culturii era ticsita de masini . Discutand cu partenerii de plimbare am aflat ca oamenii vin cu masinile sa se plimbe in parc sau sa manance la restaurantul din zona si isi parcheaza masinile acolo contribuind cu stiinta sau cu nestiinta lor la poluarea zonei.In alte tari pentru a ajunge in centrele istorice trebuie sa-ti lasi masina la catva kilometri distanta si ai acces numai per pedes (apostolorum).Dar noi suntem originali si nu invatam nimic din pataniile altora.
Pe cine mai interesează astăzi să se plimbe în Parcu Mare ?! Oameni vin cu treburi și parchează acolo niciunul nu are nicio intenție să se plimbe în Parcu Mare . Când vor să se se plimbe în natură merg în natură lângă oraș în zone neatinse de kitchul uman.
Unii s-au specializat in a fi consilieri locali mandat dupa mandat, au aprobat proiecte aiuristic iar acum zic sa lasam deoparte problema parcarilor, sa urmam exemplul marilor metropole cu noi spatii verzi. Sigur ca vrem noi spatii verzi, cum ar fi extinderea parcului municipal. Dar ce spatii verzi s-au creat in oras?
si unde a cumparat leoni se putea face un ditamai parc…colorat in VERDE…
Imi place cand mai ascultam si parerile unora care doar au pareri!
Da, „verdele” e foarte important…atunci asigura parcari in afara orasului sau fa o centura sa-l ocolesc …poate eu cu masina cu euro 2 nu vreau sa trec prin fata primariei si sa vad pe ferestrele deschise… catuse sau mascati la usa ei!
Totul e Smart la domn primar: wc-urile, parcările, linia verde, city healt-ul… mai puțin ruleta și dosarul cu șina. El n-ar putea fi măcar half-Smart?