Primăria Bistrița a scos la licitație pentru suma de 2,38 milioane de lei serviciile de elaborare a documentațiilor tehnico-economice pentru realizarea ”Liniei Albastre”. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 19 iulie a.c.
”Linia Albastră” este noul coridor de mobilitate urbană pe traseul DN 17 (Unirea) – str. Aerodromului – Wonderland – str. Lacului (Ștrand MHC) – str. Valea Ghinzii – str. Ghinzii (D8) – str. Viorelelor – str. Codrișor – Str. Mihai Viteazu (DJ 173C) – Str. Falezei – Str. Ion Pop Rețeganu (DC8G) str. Tănase Tudoran (DC8G) – str. Zăvoaie de Jos (DC8G) – DJ 154 (localitatea Sărata) – DN 17 (localitatea Viișoara).
În cadrul investiției se vor realiza următoarele:
1.Crearea unei linii de transport public cu bandă dedicată, care să unească zonele funcționale pe traseul coridorului de mobilitate: localitatea componentă Sărata, Parcul Industrial Bistrița Sud, noua zonă de dezvoltare Zăvoaie, zona de promenadă Codrișor, noua zonă de dezvoltare Valea Ghinzii, Complexul Wonderland și loc. com. Unirea având o lungime de aprox 18 km;
2. Realizarea unui parc&ride în zona Unirea-Wonderland;
3. Modernizarea a 2 punți pietonale peste Râul Bistrița care să unească zonele rezidențiale Ștefan cel Mare și Independenței Sud de zonele funcționale de pe traseul noului coridor de mobilitate, precum și extinderea infrastructurii pietonale pe noul coridor de mobilitate, inclusiv crearea unei noi punți pietonale care sa unească Parcul Municipal de zona Codrișor;
4. Extinderea infrastructurii ciclistice pe întreg coridorul de mobilitate creat și racordarea acesteia la rețeaua realizată în exercițiul 2014-2020;
5. Modernizarea a 2 poduri peste Râul Bistrița (DJ154 Sărata și str. Asfințitului – str. Aerodrumului Unirea), pentru accesibilitatea benzii dedicate transportului public, infrastructurii pietonale și cicliste, precum și crearea unui nou pod în zona Zăvoaie pentru conectarea optimă a noii linii de transport public la autobaza destinată autobuzelor electrice realizată prin POR 2014-2020 (Linia Verde);
6. Pregătirea infrastructurii pentru amplasarea de noi stații de transport public, pe traseul realizat (vor fi montate stații de transport smart) – minim 20 de stații;
7. Asigurarea iluminatului public aferent infrastructurii pietonale și cicliste, circa 15 km.
Proiectul de investiții se înscrie în obiectivul principal al politicii de coeziune ”O Europă mai verde, cu emisii scăzute de carbon”, obiectivul specific ”Promovarea mobilității urbane multi-modale”.
Obiectivul general al proiectului de investiții este reducerea emisiilor de carbon în Municipiul Bistrița prin realizarea unui coridor de mobilitate urbană durabilă (Linia Albastră) care să conecteze zonele funcționale ale Municipiului din lungul Râului Bistrița.
Pentru descongestionarea circulatiei auto este nevoie de mai multe „coridoare” care să traverseze orasul pe lungime, adică pe directia est-vest si care să facă legatura cu intrările in Bistrița dinspre Unirea si Viisoara sau Sărata. Una din aceste rute este tocmai coridorul aferent râului Bistrița denumit „Linia albastră” care face legătura intre Sărata si Unirea. Toate bune si frumoase, numai că această rută trebuie conectată si cu centrul istoric al orasului Bistrita. Această conexiune s-ar putea realiza prin inchiderea inelului central de circulatie format din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-RomanC.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului. Pentru asta ar mai fi necesară doar prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru a face legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este preconizată amenajarea unei zone de promenadă, totusi nu-i nevoie de transbordarea calatorilor de pe mijloacele de transport in comun intre Podul Budacului si Podul Jelnii. Există posibilitatea lărgirii străzii Codrisor prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii care să delimiteze ampriza drumului, pe o lătime care să includă 2 benzi de circulatie, plus piste pentru biciclete si promenada pe malul râului. Singurul punct de gâtuire a circulatiei ar fi in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici există posibilitatea ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajată pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens există un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii :
(vezi:https://zupernews.wordpress.com/2013/06/06/codrisor-hill-p-u-z-bistrita-…)
Se revine astfel (oarecum) la varianta fostului primar Ovidiu Cretu dar in loc de Centura Sud se numeste Linia Albastra…Cica va fi linie de transport public cu banda dedicata dar se va intersecta cu zona de promenada Codrisor. Mai sa fie ! Pai oare ce promenada va mai fi ? Da , da , in anumite zone va fi un adevarat coridor…Si va aduce multe „bucurii” celor care au locuinte in zone oarecum ferite (pana acum) de poluare. Ma gandesc in special la str. Codrisor , str. Valea Ghinzii , str. Tanase Todoran , str. Ioan Pop Reteganu , strazi cu trafic neinsemnat. Altfel , glumind un pic , un cetatean pe nume David , om de isprava dealtfel , imi bate coasa de mai multi ani (sigur ca am si motocoasa dar cand am timp folosesc scula traditionala care nu polueaza) iar ultima data mi-a batut-o cum se zice cam in dorul lelii. Intalnindu-l intamplator , I-am spus:” Davide , cam rau mi-ai batut coasa , ultima data !” David mi-a raspuns cu talc: „Apoi d-le draga , t-am batut(-o) de cati bani mi-ai dat!” Era adevarat , pentru ca i-am dat numai 10 lei cum facusem in ultimii 2-3 ani , fara sa tin cont ca vremurile s-au schimbat. Tare ma tem ca si documentatia (Liniei Albastre”) va fi facuta cam de cati bani se dau…Cand vrei sa faci ceva bun/bine , nu spui cati bani ai ci cauti sa vezi cat costa acel ceva iar daca ai mai putini amani un pic. Niciodata nu trebuie sa spui (inainte de licitatie) cati bani esti dispus sa dai , daca aceasta nu este cu dedicatie. Asa cred.