Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bistriţa-Năsăud a făcut publică lista şcolilor în care au fost înregistrate cele mai multe infracţiuni în anul şcolar 2016-2017. Poliţiştii au fost sesizaţi în legătură cu 48 de infracţiuni petrecute în şcoli sau în vecinătatea acestora din care 22(45.8%) au avut loc în licee, colegii, şcoli profesionale şi 26 (54.2%) în şcoli generale.
Comisarul şef Mihai Lupşa, împuternicit la comanda IPJ Bistriţa-Năsăud, a făcut publică lista lungă a infracţiunilor săvârşite de elevi. Iat-o:
• lovire sau alte violenţe (26) – 24 în incinta şi 2 în zona adiacentă a şcolilor, 10 în mediul urban şi 16 în mediul rural, 14 în şcoli generale şi 12 în licee, marea majoritate având loc între elevi;
• furt (16) – toate în incinta şcolilor, 12 în urban şi 4 în rural, 8 în licee şi 8 în şcoli generale, majoritatea constând în furturi de telefoane mobile şi sume de bani, aparţinând elevilor;
• distrugere din culpă (1) – în incinta unui liceu din mediul urban;
• purtare abuzivă(1)- în incinta unei şcoli generale din mediul rural.
• vătămare corporală din culpă (1) – în zona adiacentă şcolii, în mediul urban;
• ameninţare (1) – în incinta unei şcoli generale din mediul urban;
• distrugere (1) – în incinta unei şcoli generale din mediul rural;
• portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase (1) – în incinta unei şcoli generale de la ţară.
Pe parcursul anului şcolar 2016-2017, cele mai multe infracţiuni au fost sesizate în următoarele unităţi de învăţământ preuniversitar:
Colegiul Tehnic ”Grigore Moisil” Bistriţa – 5 infracţiuni: 2 loviri sau alte violenţe şi trei furturi, Liceul de Servicii Bistriţa – două loviri sau alte violenţe, Şcoala Gimnazială Maieru – Anieş – două furturi, Şcoala Gimnazială Şanţ – o lovire sau alte violenţe şi o purtare abuzivă, Şcoala Gimnazială Dumitriţa – două fapte de lovire sau alte violenţe; Şcoala Gimnazială ”Mihai Eminescu” Năsăud – o faptă de furt şi o faptă de lovire sau alte violenţe; Şcoala Gimnazială Şieu-Odorhei – două fapte de lovire sau alte violenţe.
Conform datelor statistice existente la nivelul IPJ Bistriţa-Năsăud, în perioada 15.09.2016– 16.06.2017, comparativ cu perioada similară a anului şcolar anterior, numărul infracţiunilor sesizate în incinta şi zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar a scăzut cu 23,8 %(de la 63 la 48), dintre acestea 27 (-12) fiind sesizate în mediul urban (56%) şi 21(-3) în mediul rural (44%).
Pe genuri, faptele de natură penală sesizate în mediul preuniversitar sunt: 26 (-1) fapte de lovire sau alte violenţe; 2 (+1) faptă de vătămare corporală din culpă; 16(-10) fapte de furt; 1(+1) faptă de purtare abuzivă, 1(+1) faptă de ameninţare; 1 (+1) faptă de distrugere; 1 (+1) faptă de purtarea sau folosirea fără drept de obiecte periculoase.
Din cele 48 infracţiuni sesizate, 45 au avut loc în incinta unităţilor de învăţământ preuniversitar şi trei în zona adiacentă.
În perioada analizată, comparativ cu perioada similară a anului şcolar anterior, situaţia privind siguranţa în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţul Bistriţa-Năsăud se prezintă astfel:
• infracţionalitatea şcolară sesizată a scăzut cu 23.8 %;
• infracţiunile sesizate au fost de: lovire sau alte violenţe, furt, distrugere din culpă şi purtare abuzivă;
• creşterea indicatorilor infracţionalităţii în şcoli se manifestă la toate categoriile, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, cu excepţia infracţiunilor de furt care scad cu 10 fapte;
• indicatorii privind autorii şi victimele elevi scad şi cresc indicatorii la autori şi victime profesori;
• 3 infracţiuni au fost comise în zona adiacentă, celelalte fapte de natură penală au fost comise în incinta unităţilor de învăţământ;
• nu întotdeauna activităţile şi campaniile preventive desfăşurate în şcoli şi-au atins scopul, în special în ceea ce priveşte infracţionalitatea din incinta şcolilor;
• nu au fost constatate disfuncţionalităţi în relaţionarea la nivel judeţean sau local cu partenerii de colaborare.
În contextul mai larg, comunicatul Poliţiei e binevenit.
E evident totuşi urmărind cifrele raportate că nu există o problemă majoră, statistic vorbind intră într-o normalitate. Bun ca şi societate instituţional întotdeauna vei vrea să reduci la 0 problemele dar nu se poate, natura umană îmbarcă.
A fost un videoclip pe care l-am urmărit , nu îmi aduc aminte exact, unde trecătorilor de pe stradă li se punea întrebarea-
-Câte accidente mortale anuale credeţi că sunt în urbea dvoastră? ..fiecare răspundea cu cifra lui.
-Câte accidente mortale ar fi acceptabile în urbea dvoastră?…fiecare avea un număr, desigur mai redus.
Iar la urmă…câte accidente mortale ar fi acceptabile în familia dumneavoastră?
Răspunsul era invariabil , ZERO . Discuţia începea cu un anume zâmbet social şi se termina cu seriozitatea aferentă.
HĂ! HĂ! HĂ! Cănd ai ca exemplu pe bă$e$cu (care pocnea plozii cu dosul palmei) ce rezultate vrei ?
De profesorii care au activitate cu elevii doar 3-4 ore pe zi