Sport

Mașinile electrice de curse, create de UTCN și cu ajutorul unei companii din Bistrița-Năsăud

Studenții și profesorii Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) au creat două vehicule electrice și lucrează la al treilea deja care au montate panouri solare pe aproape toată suprafața lor și care transformă lumina în energie. A contribuit la realizarea lor și o companie din Bistrița-Năsăud.

”Am adus la Bistrița două vehicule electrice solare construite în ultimii 3-4 ani de colectivul de studenți și cadre didactice la UTCN. Cu ambele vehicule am fost la competiții, am avut rezultate bune și anul acesta construim al treilea vehicul care sperăm că va fi și mai performant și cu care sperăm să participăm la competiția din Australia din octombrie. Ambele vehicule au propulsie electrică și au pe caroseria superioară panouri fotovoltaice care permit atât alimentarea sistemului de propulsie, cât și încărcarea bateriei”, a spus conferențiarul Ștefan Breban de la Facultatea de Inginerie Electrică a UTCN.

Mașini de curse care au misiunea de a parcurge distanțe cât mai lungi cu cât mai puțină energie

”Nu este o invenție a noastră, există astfel de vehicule, dar ceea ce încearcă toată lumea este să le facă să aibă o autonomie cât mai mare și să fie cât mai eficiente. Asta înseamnă că trebuie să reduci cât de mult greutatea și avem practic un progres de la un vehicul la altul. Primul are 420 de kg, al doilea are 230 de kg, iar al treilea sperăm să se oprească la 150 de kg. Este o provocare din cauza faptului că trebuie să respecți multe reguli ale competiției și să îi dai pilotului siguranță. Mai sunt și alte funcții care trebuie să fie îndeplinite și asigurate în construcția vehiculului. Acesta este scopul acestor competiții și vehicule, pentru a le crește cât se poate de mult autonomia. Se poate atinge o viteză de 70-80 km/h. Viteze mai mari pot atinge în condiții speciale, în coborâre sau dacă sarcina este mai ușoară. Până acum am reușit să terminăm cursele din Belgia și Italia. Așteptăm să obținem și rezultate mai bune odată ce vom crește atât capacitatea noastră de a construi vehicule mai performante, cât și dacă vom avea în jurul nostru sponsori mai mulți care să ne ajute fiindcă astfel de vehicule se construiesc cu mulți bani”, a declarat Ștefan Breban pentru Timp Online.

Vehiculele au fost create de profesori și studenți de la Facultatea de Robotică și Managementul Producției și de la Facultatea de Inginerie Electrică: ”Le pilotează studenți de la ambele facultăți, de obicei unii care au sub 80 de kg fiindcă altfel se penalizează vehiculul din punctul de vedere al autonomiei. Dacă vehiculul e subîncărcat, oricum se pune balast. În echipă nu avem deocamdată cooptați studenți din Bistrița, dar avem în plan ca, în anii următori, să deschidem lucrul la astfel de proiecte și aici”

O firmă din județ a realizat caroseria pentru vehiculele UTCN

”Dacă tot suntem la Bistrița, putem menționa că avem un sprijin foarte consistent din partea unei companii locale – Belco Avia Livezile – care a participat substanțial la construcția celor două vehicule solare, și la al treilea, evident. Al doilea sponsor mare este compania Bosh și UTCN. Caroseriile le-am făcut în special la Belco Avia unde lucrează absolenți ai UTCN de la Bistrița. Partea de execuție și de prelucrare a matrițelor au fost făcute, de fapt, aici, la Bistrița, de către absolvenți ai Extensiei Bistrița a Facultății de Robotică și Managementul Producției”, a spus prof. dr. ing. Călin Neamțu, coordonatorul Departamentului de robotică.

Costă cât o mașină sport de ultimă generație

”Anul acesta încercăm să construim un vehicul mai performant a cărui viteză să fie de 90km/h ca să putem străbate cei 3200 de km din Australia în 4 zile. Bugetul estimat este undeva la 150.000 de euro, cât o mașină sport de ultimul model, dar aici sunt provocări pe care, dacă reușim să le rezolvăm, pot să ajungă inclusiv către zona industrială.

De exemplu, cutia în care punem bateria trebuie să reziste la 20G (în realitate niciuna dintre mașinile electrice sau hidrid de pe stradă nu oferă o astfel de rezistență a bateriei), iar zona centrală în care stă pilotul trebuie să reziste la solicitări de 5G. Practic, trebuie să îl protejăm ca, la orice fel de impact, să nu sufere răni.

Soluțiile acestea trebuie duse mai departe și trebuie validate. Prin acest prototip asta încercăm. Mai sunt și chestiuni care țin de eficiența energetică, iar aici vorbim de aerodinamică și tot felul de provocări inginerești care trebuie rezolvate și pot fi rezolvate doar prin astfel de activități: construirea de prototipuri, testarea lor în condiții reale și îmbunătățirea lor de la an la an. Acesta este rolul nostru de mentor al acestor echipe de studenți să încercăm să ocupăm numai locul 1”, a spus Călin Neamțu.

Din acest an, la Extensia Bistrița a UTCN se vor face înscrieri și pentru o nouă specializare – de inginer pentru sisteme electrice – care va acoperi o nevoie de specialiști a Bistriței în acest domeniu.

1 comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS