Elevi de la clasele de mecanic auto din mai multe școli profesionale din județ s-au întrecut și anul acesta în concursul județean ”Mecanicul auto performant”, organizat de Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” din Bistrița în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Casa Corpului Didactic, Camera de Comerț și Industrie, respectiv operatori economici din județ.
Concursul a avut loc joi la sediul companiei Comautosport din Bistrița unde elevi de la clasele de profil din Rodna, Căianu Mic, Bistrița, Beclean și Maieru au arătat cum știu ei repara mașini cu motoare termice.
Inițiatoarea proiectului, profesoara Marilena Bogdan, a explicat că ideea de la care a pornit când a inițiat concursul ”Meseria mea, un job al viitorului” a fost aceea de a oferi ocazia elevilor de la toate profilurile de profesională din Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” să arate ce știu. Deja a fost organizat un concurs pentru operatori CNC- digital și vor mai fi două pentru lăcătuși mecanici și sudori.
”În 11 martie, de Ziua Națională a Meseriei, vom face premierea, la noi la școală, a tuturor participanților la cele patru concursuri. Elevii se simt motivați, este și un obiectiv al proiectului, să-i determinăm să îndrăgească meseriile pe care și le-au ales”, a spus prof. Marilena Bogdan.
Directorul liceului, prof. Sorina Cazac, a adăugat: ”Ne dorim ca elevilor să le placă la școală, iar după ce termină cursurile să rămână în câmpul muncii și cumva să ridice prestigiul școlii prin ceea ce fac ei”.
Inspectorul școlar Speranța Unciu a spus că profilul de mecanic auto rămâne în continuare unul foarte căutat de către elevii care aleg învățământul profesional.
”Ne spunea și doamna director al firmei Comautosport că ar angaja și mâine trei mecanici auto. Sigur, elevii vin, fac practica aici, dar, din păcate, foarte puțini rămân. Tot doamna director mi-a spus că are doar doi angajați din cinci promoții. Unii însă chiar au service-uri în familie și se vor duce acolo și vor lucra dacă nu o fac deja. În ce privește clasele de mecanic auto, nu mai avem atât de multe ca în urmă cu foarte mulți ani, câte 10-15 clase, s-a micșorat numărul lor fiindcă avem și mai puțini elevi. Foarte mulți copii se orientează către învățământul tehnologic, se duc la liceu spre clase de tehnician în automatizări, în instalații electrice, etc., dar noi dorim ca elevii să vină și la învățământul profesional care le oferă o calificare imediată. După trei ani, după examenul de certificare competențe profesionale de nivel 3 are diploma de mecanic auto, de sudor, ospătar, etc. Anul acesta, Liceul Tehnologic Grigore Moisil își propune o clasă de tinichigiu-vopsitor auto, calificare solicitată de operatorii economici din Bistrița”, a spus ea.
Concursul ”Sudorul european” va fi în 9 martie și ”Lăcătușul profesionist” în 10 martie la Comelf.
Iată oferta pentru anul școlar 2023-2024:
Dar tot mai trebuie vreo 100 in fiecate an sa acopere cu impozitele paguba facuta de colega de la inspectorat!!!
Un proiect de apreciat! Felicitări 👏
Un singur sfat: nu permiteți să fie pervertit acest proiect. Adică să nu cumva să apară “trebuie să câștige elevii lui Cutărescu” sau “să împărțim meritele la toate școlile, să fie toți mulțumiți”. Dacă se va perverti, atunci elevii vor simți asta și vor alege calea străinătății în proporție de 90% după absolvire. Totul depinde de voi, profesorilor!
La zeci de ani după ce Marga și Abramburica prin reformele lor au distrus intenționat Școlile Profesionale, cu scopul de a avea cât mai mulți studenți, s-a conștientizat în sfârșit importanța lor vitală în societate.
În capitalism cel mai bun trebuie să câștige mereu, chiar dacă ia toate 10 medalii din 10. Altfel apar pilele, combinațiile și sicietatea se degradează încet dar sigur!
Nu mai vrea nimeni sa fie frizer, croitor, ci “Hair stylist”, “ Fashion Designer” , “Beauty and Make-up artist”
Asa ca si denumirea profesiei de mecanic auto trebuie schimbată, pentru a atrage tinerii si pentru ai conferi o imagine mai buna.
Tehnolog Auto, Tehnician Auto, Doctor de mașini etc. Trebuie doar sa vedem ce denumiri le-au dat danezii, suedezii sau americanii.
Mașinile noi sunt de fapt un computer, plin de inteligenta artificiala. (Ștergătoarele de parbrize se pornesc singure si hotărăsc singure cât de repede șterg, in funcție de cât de tare ploua), luminile hotărăsc singure daca trec pe faza lunga sau scurta, in funcție de trafic si luminozitate, mașina frânează singura daca te apropii prea tare de mașina fin fata ta etc. Si eu nu vorbesc de mașini scumpe, ci de mașini pe benzina mici, tradiționale si ieftine, de genul Opel Corsa, Peugeot 208.
Ce vreau eu sa spun, nu mai e asa de ușor sa fii Tehnician Auto, aproape ca trebuie sa faci școala la Electro, sa faci munca de detectiv sa depistezi defecțiunea la mașina.
Lumea se scandalizează ca e asa de scump sa duci mașina la Service, sa iti zugrăvești apartamentul sau sa iti repare cineva robinetul de la baie. E vorba de cerere si oferta. Daca toti vor sa muncească la birou, e foarte greu sa găsești un meseriaș si trebuie sa aștepți luni de zile, sau sa platesti 100 € pentru ca vine unul si iti conectează mașina de spălat vase la rețeaua de apă si canalizare.
–
O recomandare de carte
John Steinbek – Iarna Vrajbei Noastre
Hair stylist castiga mai bine decat un inginer din zona industriala. Un mecanic auto castiga cat un director din zona industriala daca e priceput si este pe cont propriu. Un lacatus din zona industriala castiga si el mai mult doar daca isi muta patul in fabrica.
Lucrez ca vopsitor din 2006 acolo, în tot acest timp nu am reușit să fac vreun elev să simpatizeze cu meseria asta, a fost totuși unul care a terminat școala și a plecat în Germania…… nu rămâne decât să sper că las ceva în urma mea 🤷♂️
Prin scolile astea îi invata pe viitorii mecanici care dupa ucenicie vor deveni proprietari de ateliere de reparatii ,sa mai dea facruri si bonuri fiscale si garantii pentru lucrari?