Primăria Bistrița a scos la licitație elaborarea documentației tehnico-economice la obiectivul de investiție “Reabilitarea și modernizarea străzii Tărpiului’’, valoarea estimată fiind de 141,235 lei. Proiectantul care va fi desemnat va face studiu geotehnic, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuție.
Strada Tărpiului se suprapune peste DJ 173 B. Sectorul cuprins între km 0+000 – km 1+300 este situat între strada Drumul Cetăţii și strada Mușcatei și este asfaltat. Sectorul cuprins între km 1 +300 – km 2+300 este neamenajat. Strada Tărpiului este foarte circulată deoarece de-a lungul traseului există o serie de instituții de mare interes public, precum și numeroși agenţi economici, care atrag un trafic auto important. La începutul străzii, peste canalul din zonă, există un pod.
Conform temei de proiectare, investiția va fi împărțită în două obiecte, și anume:
1. Sectorul cuprins între km 0+000 – km 1+300: Pe acest sector se prevede asigurarea lăţimii părții carosabile pe 3 benzi de circulație de câte 3 m, realizarea de trotuare de min. 1 m pe ambele părți, precum și piste de cicliști de min. 1 m pe ambele părți. Reabilitarea, modernizarea și remodelarea străzii se realizează prin refacerea întregii structuri rutiere. Dimensionarea sistemului rutier pentru strada Tărpiului se face pentru o perspectivă de 15 ani, astfel: cu asfalt pe carosabil și pavaj pe trotuare. Pistele se vor executa Cu asfalt colorat. Parcările existente sau parcările noi se vor amenaja în funcţie de situația locală rezultată după remodelarea străzii. Se recomandă ca staţiile bus existente pe carosabil să fie repoziționate în afara acestuia pentru a nu crea disconfort participanţilor la trafic. Pentru aceasta se pot amenaja alveole încadrate cu borduri mari pe tot perimetrul. Şanţul de colectare a apelor din zona rezervoarelor va fi dezafectat și se va prevedea o canalizare pluvială subterană. Panta longitudinală va fi amenajată astfel încât să fie asigurată scurgerea apelor colectate. Se vor cuprinde lucrări de reparaţii la podul existent, care va deveni fie pietonal, fie pentru accesul auto dintr-un singur sens, sensul fiind din str. Drumul Cetăţii – venind dinspre Năsăud – spre str. Tărpiului, cu prioritate de dreapta. Podeţul existent la km 0+495 se va repara sau înlocui în funcție de starea de degradare din momentul execuției. Conductele de gaz existente pe amplasament se vor reloca în subteran. Se vor efectua lucrări de deviere reţea electrică existentă, mutări de stâlpi de iluminat, precum și relocare în subteran a reţelei electrice. Se va verifica dacă este necesar de expropriere teren, mutări de garduri. Înlocuirea capacelor căminelor existente pe traseu. Se vor cuprinde lucrări pentru un iluminat public adecvat, cu cabluri subterane, atât pentru carosabil cât și pentru trotuare. Canalizație subterană pentru cablurile de curenţi slabi. Lucrări pentru reamenajarea acceselor. Reamenajarea legăturii străzii Tărpiului cu drumul de centură.
2. Sectorul situat între km 1+300 – km 2+735: Pe acest sector se prevede asigurarea lăţimii părții carosabile pe 2 benzi de circulaţie de câte 3 m, realizarea de trotuare de min. 1 m pe ambele părţi, precum și piste de cicliști de min. 1 m pe ambele părți. Dimensionarea sistemului rutier pentru strada Tărpiului se face pentru o perspectivă de 15 ani, astfel: cu asfalt pe carosabil și pavaj pe trotuare. Pistele se vor executa cu asfalt colorat. Parcările existente sau parcările noi se vor amenaja în funcţie de situația locală rezultată după remodelarea străzii. Se recomandă ca staţiile bus existente pe carosabil să fie repoziţionate în afara acestuia pentru a nu crea disconfort participanţilor la trafic. Pentru aceasta se pot amenaja alveole încadrate cu borduri mari pe tot perimetrul. Se va prevedea o canalizare pluvială subterană. Panta longitudinală va fi amenajată astfel încât să fie asigurată scurgerea apelor colectate. Conductele de gaz existente pe amplasament se vor reloca în subteran. Se va verifica dacă este necesar de expropriere teren, mutări de garduri. Înlocuirea capacelor căminelor existente pe traseu. Se vor cuprinde lucrări pentru un iluminat public adecvat, cu cabluri subterane, atât pentru carosabil cât și pentru trotuare. Canalizaţie subterană pentru cablurile de curenţi slabi. Lucrări pentru reamenajarea acceselor. Studierea realizării unui sens giratoriu, dacă se impune, la intersecția dintre str. Tărpiului și str. Boilor.
Expertiza tehnică a fost realizată de firma Drumex din Cluj, constatându-se că starea tronsonului studiat este mediocră. Conform estimărilor, într-o variantă lucrările ar costa circa 3,8 milioane lei fără TVA (cu două benzi de circulație și trotuare), iar în alta 6,9 milioane lei fără TVA (cu trei benzi de circulație, trotuare și piste cicliști), în tema de proiectare fiind propusă varianta cu trei benzi de circulație.
Expertiza tehnică evidenţiază diverse degradări: nu este asigurată caracteristica de planeitate, în special în prima parte a străzii, căminele de vizitare nu sunt la cotă, fiind deplasate, -prezenţa zonelor cu faianţări severe, sunt prezente suprafețe șlefuite, în special pe urmele roților, existenţa fisurilor și crăpăturilor transversale și pe direcţii multiple, oboseala îmbrăcămintei asfaltice datorită solicitărilor repetate sau îmbătrânirea prematură a liantului bituminos, gropile sunt în număr relativ mic și în general au un caracter izolat, evacuarea apelor înspre șanțuri este împiedicată local din cauza pantei necorespunzătoare a acostamentelor sau a gropilor sau denivelărilor, unele provocate de staţionarea autovehiculelor, scurgerea apelor nu este asigurată în mod eficient, șanțurile existente sunt de pământ în mare parte neprofilate, colmatate și acoperite cu vegetaţie, podețul tubular existent la km 0+495 este colmatat si degradat, are timpane degradate și lipsesc parapeţii, spațiile de staţionare existente pe traseu majoritatea dintre ele sunt pietruite sau prezintă urme de beton foarte degradat, pe zonele staţiilor de autobuz sunt prezente rupturile de margine și suprafeţe pe care stagneaza apa; de-a lungul traseului există o serie de drumurile laterale și accese cu carosabil asfaltat, pietruit sau din pământ, o parte din drumurile laterale existente sau accesele la proprietăţi sunt prevăzute cu podețe din tuburi de beton sau metalice, acestea prezentând diverse stări de colmatare care afectează scurgerea corespunzătoare a apelor.
Datele de trafic s-au obţinut din studiul efectuat de Drumex. Pe cea mai mare parte a str. Tărpiului traficul este greu, doar la capătul străzii este un trafic mediu.
Primăria Bistrița anunță și cumpărarea directă a serviciilor de elaborare a documentațiilor tehnico-economice pentru construirea de capele mortuare în localitățile componente Viişoara, Ghinda şi Sărata. Valoarea estimată – 46.000 lei
Care au fost concluziile expertizei si studiului de trafic? Care sunt argumentele pentru care s-a renuntat la trei benzi pe 1,3 km?
„Municipalitatea a comandat expertiză tehnică şi studiul de trafic pentru obiectivul de investiţii “Reabilitarea şi modernizarea străzii Tărpiului”, numai sectorul delimitat între str. Drumul Cetăţii şi str. Muşcatei (1,3 km), propunerea fiind de lărgire a drumului la trei benzi de circulaţie, amenajare de trotuare şi parcări.”
http://www.timponline.ro/expertiza-tehnica-si-studiu-de-trafic-pentru-modernizarea-strazii-tarpiului/