Social

Morții au poruncit degeaba celor vii. Lista comunelor unde nu există capele

Locuitorii mai multor comune din Bistrița-Năsăud își țin în continuare morții în case înainte să-i îngroape fiindcă administrațiile locale nu au reușit după trei decenii de la Revoluția din 1989 să amenajeze capele mortuare. Comune bogate care an de an organizează petreceri cu artiști care mai de care mai scumpi sunt corigente la acest capitol.

Bistrița are două capele în municipiu și niciuna la Sigmir și Slătinița.

Nu există nicio capelă în comuna Căianu Mic, condusă de un primar PSD, unde totuși s-au mișcat puțin lucrurile fiind în curs de realizare documentația pentru realizarea uneia.

În comuna Feldru, primar PNL, este capelă la Nepos, dar nu și în centrul comunei, la Feldru.

În comuna Leșu, cu primar PNL, capela este în execuție cu termen de finalizare sfârșitul acestui an.

În comuna Matei, primar PDL și apoi PNL cu multe mandate, nu există capelă, dar se lucrează în sfârșit la două în satele Matei și Corvinești. Ar trebui să fie gata în luna noiembrie.

Comuna Monor, condusă de un primar PSD cu multe mandate, nu avea nici ea nicio capelă până anul acesta când s-a împlinit termenul de realizare pentru una la Monor și alta la Gledin.

În comuna Negrilești, primar PSD, nu este capelă și nici măcar vreo mică intenție să fie ridicată. Situația este identică la Parva, comună condusă tot de un primar PSD.

La Prundu Bârgăului, există capelă, dar construită de un privat.

La Rodna, comună mare, condusă de primar PSD, nu există capelă decât în satul Valea Vinului, iar în comuna Telciu, cea mai bogată în păduri din județ, cu primar ALDE, apoi PSD, capela va fi finalizată la începutul lunii viitoare.

Comuna Târlișua nu are nici ea capelă finalizată. Sunt însă șanse ca măcar anul viitor să existe un loc unde oamenii să își poată duce morții.

Cele mai multe capele sunt la Teaca, Sânmihaiu de Câmpie și Uriu, câte cinci.

Comune precum Budacu de Jos, Cetate, Ciceu Mihăiești, Coșbuc, Dumitra, Dumitrița, Ilva Mare, Ilva Mică, Lunca Ilvei, Maieru, Milaș, Petru Rareș, Poiana Ilvei, Rebra, Romuli, Salva, Runcu Salvei și Silivașu de Câmpie sunt din categoria celor unde primarii au avut grijă ca fiecare sat să dețină un loc în care oamenii să-și plângă civilizat morții înainte să îi îngroape.

Foto: capelă comuna Sânmihaiu de Câmpie

25 comentarii

    • Sunt morti care nu au rude sa mearga in urma cortegiului si poate vor incinerati ! O cutie de smantana de 1kg ramasa e destul.
      Oare capelele sau salile de sport in termeni guvernamentali, au loc special cu aer conditionat pentru pensia speciala?

      11
      7
  • Foarte frumos că îi dați cu numele ,poate îi prinde rușinea!
    Poate… Că ăștia când ajung primari cam își pierd din caracter, pleacă rușinea, respectul ai vine furtișagul, neajunsul, minciunea , nimicnicia etc.
    PS: cel puțin de vreo luna de zile , nici comuna Sângeorz Bai nu avea capela…pardon orașul….ba nu comuna…

    20
    1
  • Sunt sate unde școlile s-au închis, din lipsă de copii, deși erau renovate de primari pentru voturi. Acolo se țin acuma pomene, secție de votare, club „azil” pentru a pierde vremea șoimii popii sau păcănele. Sunt inspirați cu capelele lângă școală. Mai nou centrele de informare turistică sunt transformate în capelă, exemplu Runcu Salvei. Urmează și celelalte, știm de ce. Oricum trecerea în acea lungă noapte reprezintă turismul ecumenic.

    12
    2
  • Dar în Bistrița câte capele avem la 70000/80000 sau chiar 90000 de locuitori??? De ce actualul primar NU a făcut NIMIC un privința aceasta! Este normal? Nu!

    13
    2
  • Pentru „a.a.” Capelele mortuare multiconfesionale sunt administrate de primării, unde se plătește. Pe aici trec creștini, atei sau agnostici. Biserica sau bisericile din sat nu sunt proprietari, deci nu încasează nimic. La fel administratorul cimitirului (primăria, biserica, afacere privată) are nevoie numai de certificatul de deces, adeverința de înhumare și chitanța pentru teren sau încinerare. Sunt capele unde trebuie să plătești echipa de ciocli (ducalăi).

    8
    1
  • Este si o chestiune de traditie, dat fiind faptul că moartea reprezintă o adevărată tragedie pentru fiecare din cei care au pierdut pe cineva apropiat ceea ce presupune să suporte și povara organizării ritualului creștin de înmormântare. De aceea, obiceiurile de înmormântare, au fost cel mai bine conservate, mai cu seamă în mediul rural. De obicei defunctul era privegheat la locuinţa sa trei zile, timp în care nu era lăsat niciodată singur. Noaptea, tinerii din sat se adunau la locuinţa defunctului şi aveau loc diverse jocuri între ei. În ziua și la ora stabilită de comun acord cu preotul se oficiază slujba pentru înmormântare, după care cinvoiul mortuar porneste la drum în procesiune până până la cimitir. Când convoiul ajunge la răscruce de drumuri sau alte locuri care au fost importante pentru decedat sau în dreptul unei biserici se oprește. În acest moment preotul rostește o rugăciune specifică. Obiceiurile se mai păstreazăin satele unde nu există capelă mortuară. Probabil este si acesta un motiv pentru care in unlele sate nu s-au construit capele mortuare.
    După interdicţia de a mai ţine mortul în casă au dispărut si aceste obiceiuri.
    Obligaţia de a duce defunctul la capelă a afectat inclusiv priveghiul care se rezumă la un sfert de oră cu preotul spunând o rugăciune. Chiar si convoiul mortuar din ziua înmormântării este mai mult o formalitate dat fiind faptul că distanta de la capelă până la mormânt este foarte mică.

    11
    1
  • „Cuvioasă sau cucernică”, găsiți în legislația noastră sau europeană această interdicție. Să știm și noi. Terenul este în domeniul public iar școala și capela sunt administrate de Primărie. Copilașii mai primesc și câte un colăcuț, un suc, pomană, ascultă corul bocitoarelor și fac legătura cu lecțiile de religie. Mi se pare o glumă ca redacția să ceară un punct de vedere.

    3
    6
  • Cei mai interesati pentru o capela mortuara trebuiau sa fie preotii pentru ca ei merg si fac rugaciuni. In lumea civilizata nu se mai practica aceste obiceiuri. Pe caldurile astea doar mortul mai lipseste. Bine ca s-au construit puncte de informare turistica pe sate, capela da-o naibii.

  • Dupa traditia stramoseasca TRACO-DACA se facea incinerarea mortului pana la asfintitul soarelui.
    Si CELTII si ROMANII faceau cam acelasi lucru in special lumea nobila nu puneau cadavrul in pamant. Doar saracii ingropau trupurile cu un bolovan la cap.
    Este doar o chestiune de timp pana cand UE va obliga toate tarile sa isi incinereze mortii.
    In INDIA zilelor noastre acest obicei se pastreaza iar cenusa este aruncata in fluviul GANGE.
    Odata ce planeta va exploda cu cei peste 9, 12, 15 miliarde de suflete va fi o mare problema cu pregatirea de noi cimitire.
    Sunt convins ca toata lumea se va alinia la aceasta forma impusa si datorita deteriorarii mediului si a panzelor freatice din subsol.

    6
    7
    • @referire: Doar saracii ingropau trupurile cu un bolovan la cap….”India etc..

      Azi;
      Creștinii (și bogații și săracii ) încă își îngroapă morții cu CRUCE 🕇 la cap cu nume,prenume scris acolo cu demnitate!
      Este plina Europa de sute de mii de cruci ale Eroilor din războaiele mondiale ! Un exemplu de demnitate și onoare și comemorare!
      ––
      Restul e oBlasfemie o hulaa sunt obiceiuri păgâne! Fiecare popor din lume vine cu moștenirea strămoșească (p.s. Gängele^este o ‘infecție în masă-; iar indienii se închină la VACA , )la maimuță etc)

      3
      2
  • Feldru nu are inca capela mortuara??? Pai aia erau cu sutele prin Spania si nu au vazut la aia cum se practica civilizatia??? Eram prin liceu in 97 cand zona Feldru erau dusi prin Spania…. bine ca au vile inghesuite una in alta….nasol.
    La Telciu o faceau din lemne si tot o faceau… slabanogeala.

    6
    2
  • ,,,profita doar biserica,,? Oare morții nu sunt membri unor familii din comunitate? Ce treabă ai cu biserica? Doar vorbești sa te auzi?

    7
    1
    • Las-oooo așa!
      Și să NU dea bunul Dumnezo’ vreun războiu’ mare 🔥și pe la noi, c-apoi ardem ca puricii, și ți se va împlini „dorința” !!

      1
      1
  • ) Poetul a găsit o soluție și pt oamenii vii, cu dileme și incertitudini legate de propria lor Înmormântare! Într-o lume incertă, moartea rămâne singura Certitudine. Restul sunt mici detalii.

    „Iar când voi fi pământ,

    În liniştea serii,
    Săpaţi-mi un mormânt
    La marginea mării…

    Nu voi sicriu bogat,
    Podoabe şi flamuri,
    Ci-mi împletiţi un pat
    Din veştede ramuri.
    (…..)
    Şi nime-n urma mea
    Nu-mi plângă la creştet,
    Ci codrul vânt să dea
    Frunzişului veşted.

    Luceferii de foc…
    Privi-vor din cetini,
    Mormânt făr’ de noroc
    Şi fără prieteni.”

    (Iar când voi fi pământ –
    versuri Mihai Eminescu)

  • @Stephan
    1. Tu , Nu ai priceput nimic ! „Bre”!
    După cum scrii și cum te exprimi, se vede că în viața ta nu ai citit poezii, nici literatură.
    Eminescu îți spune ceva?
    Metaforă, îți spune ceva ?
    Simțul umorului ,îl ai? Imaginație ai?

    2. Mai bine mergi tu la tataie al tău sa te învețe cum să Cosești și să grebli !!
    sau stai, incepe Culesul merelor !decât să pierzi vremea comentând poezie pe-aici, fă-ți provizii de semințe de floarea soarelui, k merg bine cu berea și Androidul din dotare!
    P.s.
    „DESI ÎȚI VORBESC PE ÎNȚELES , TU NU MA POTI PRICEPE”.

    4
    1
  • Aviz d-lui Horea- „ecologist: „✳️
    ––––––––––––-
    S-a descoperit k și Incinerare și Crematoriul poluează planeta! De ex:
    „specialiștii în mediu de la National Geo.spun că Acesta este prețul „ecologic” al incinerării morților. Exemplu este tocmai din India, deoarece hindușii au o tradiție îndelungată de a incinera rudele pe un rug în aer liber. Acest lucru necesită tăierea a milioane de copaci,🌿🌿🌱 🌱 iar practica contribuie la poluarea aerului și a râurilor, deoarece majoritatea incinerărilor rugurilor au loc lângă ape.”
    Sursa:
    nationalgeographic.com/science/article/is-cremation-environmentally-friendly-heres-the-science

  • GIKULE .Atunci sa-i punem in formol sau in jinars celor care le-au placut sa traga la masea in timpul vietii si tot de jinars au perit .

    1
    4
    • Sunt de acord cu ce propune onoratul ecologist dar să îndeplinească și „respectul” lui Terente-Regele Bălților (1896-1927).

      1
      2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS