Actualitate Recomandări

Peste 4.000 de bistriţeni şi-au pierdut cardurile de sănătate. Cum au obţinut altele şi cu ce preţ

Peste 4000 de bistriţeni şi-au pierdut cardurile de sănătate, iar alţi aproape 8000 nici măcar nu şi le-au ridicat de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud, dovadă că nu au avut nevoie de ele.

„Cardul naţional de sănătate a fost introdus începând cu toamna anului 2014. Sigur că au existat unele sincope în derularea acestui program, dar acum el merge şi se dovedeşte eficient. Până la această dată, pentru judeţul Bistriţa-Năsăud au fost emise 234.150 de carduri, din care 217.269 au fost distribuite prin Poşta Română în mai multe tranşe şi au fost returnate către CJAS pentru a putea fi distribuite la cererea asiguraţilor 16.190 de carduri. Din acestea, noi am eliberat până acum 8263 de carduri şi au rămas în custodia noastră 7927 de carduri. Pe parcursul acestor ani, dar mai ales anul acesta, am primit multe solicitări de carduri duplicat fiindcă ele au fost pierdute de asiguraţi. Este vorba de mai mult de 4000 de carduri pentru care noi am cerut retipărirea lor. De asemenea, au fost returnate şi o serie de carduri care au prezentat defecţiuni tehnice, 559, iar carduri refuzate din diverse motive, religioase sau de conştiinţă, am avut 106”, a spus Camelia Ilişuan într-o şedinţă a Colegiului prefectural.

Potrivit şefei CJAS, atât asiguraţii, cât şi furnizorii s-au obişnuit să utilizeze cardurile de sănătate: „Mai există sincope când sistemul informatic mai dă rateuri, dar lucrurile se rezolvă. Noi suntem în permanentă legătură cu furnizorii şi putem rezolva problemele online de cele mai multe ori”.

Dacă asiguratul pierde, i se fură sau îşi schimbă datele înscrise pe cardul naţional de asigurări de sănătate, acesta va solicita CJAS un duplicat al cardului său de sănătate, pe care însă îl va plăti. Singura situaţie în care asiguratul va fi scutit de la plata cheltuielilor aferente eliberării unui duplicat al cardului de sănătate va fi atunci când aceasta se va face din motive tehnice de funcţionare.

„În situaţia solicitării de eliberare a unui card duplicat de către asigurat, cu excepţia faptului în care aceasta se face din motive tehnice de funcţionare, cheltuielile aferente producerii şi distribuţiei se suportă de către asigurat. Metodologia de eliberare a cardului duplicat prevăzută la alin. (5) se aprobă prin ordin al preşedintelui CNAS”, se arată în Hotărârea Guvernului nr. 900/2012 prin care au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de asigurări sociale de sănătate din titlul IX „Cardul european şi cardul naţional de asigurări sociale de sănătate” din Legea nr. 95/2006.

În cel mult 15 zile calendaristice de la momentul pierderii, furtului, deteriorării sau modificării datelor de identificare, asiguraţii vor fi obligaţi să solicite eliberarea unui duplicat. Eliberarea unui nou card de asigurări de sănătate costă aproximativ 2 euro.

Cererea, împreună cu dovada plăţii contravalorii cardului şi a cheltuielilor de distribuţie, va fi depusă, de către titular sau reprezentantul legal ori împuternicitul acestuia, la Casa de Asigurări de Sănătate. Duplicatul cardului va fi eliberat în cel mult 30 de zile calendaristice de la momentul depunerii cererii.

„Eliberarea unui nou card naţional se face în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea unei cereri la casa de asigurări de sănătate în a cărei evidenţă se află persoana respectiva. Acordarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale se realizează pe baza unei adeverinţe eliberate de casele de asigurări de sănătate pana la eliberarea unui nou card national”, se arată în Hotărârea Guvernului nr. 900/2012.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.