Actualitate

De ce se plictiseşte lumea la biserică. Opiniile unui teolog despre consecinţele evadării în mediul virtual

„Lumea, copiii, tinerii, preferă să se retragă în virtual fiindcă îi împlineşte. E adevărat că toată civilizaţia postmodernă este o conspiraţie împotriva oricărei forme de viaţă interioară. Ecranele şi propunerile infinite de imagini te determină să trăieşti în exterior. Sunt lucruri frumoase, dar trăieşti în exterior”, a spus arhimandrit prof. univ. dr. Teofil Tia, de la catedra de Pastorală a Facultății de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, la Seminarul „Medicină şi Teologie” de la Bistriţa.

„Orice parohie ar trebui să fie un loc al ofertei de valori universale unde se strânge un grup de tineri, de copii, iar acolo preotul ar trebui să reuşească să le nască o dispoziţie de a iubi. Parohia aceasta este de fapt: focarul unei comunităţi care trăieşte în armonie, în înţelegere, în dragoste creştinească. În măsura în care dragostea se răspândeşte în lume, lumea este fericită şi împlinită. În măsura în care aceasta lipseşte, vin alte energii de natură nevrotică, care scurtcircuitează circuitul social şi face lumea nefericită”, a spus universitarul clujean, recomandând celor interesaţi să lectureze o carte apărută deja şi în limba română, Captivi în internet, scrisă de o somitate a ortodoxiei mondiale, Jean-Claude Larchet.

Diagnosticul spiritual al evadării în virtual

„Lumea, copiii, tinerii, preferă să se retragă în virtual fiindcă îi împlineşte. E adevărat că toată civilizaţia postmodernă este o conspiraţie împotriva oricărei forme de viaţă interioară. Ecranele şi propunerile infinite de imagini te determină să trăieşti în exterior. Sunt lucruri frumoase, dar trăieşti în exterior. De ce credeţi că aşa de repede se plictiseşte lumea la biserică? Chiar dacă ortodoxia noastră are o ofertă vizuală extraordinară cu imagini statice totuşi, toată biserica e pictată şi avem în faţă un ecran imens, adică un iconostas cu zeci şi zeci de icoane, totuşi ele nu sunt mişcătoare, ci statice şi presupun: le-ai văzut, închizi ochii şi te interiorizezi. Acesta e începutul cunoaşterii lui Dumnezeu şi începutul revelării lui Dumnezeu în inima ta. Dacă asta nu faci, te laşi confiscat doar de imagini exterioare, trăieşti în exterior. Eu aveam impresia că numai în biserică viaţa religioasă te duce la instrospecţie profundă, la întâlnirea cu Dumnezeu, la un calm fără de margini, la Duhul Sfânt, dar observ că viaţa interioară poate fi şi toxică. Am aflat că sunt tinere care elogiază modelele anorexice. Tot o viaţă interioară e, nu? Trebuie să fim atenţi pentru că are şi sens negativ ideea de viaţă interioară: poate fi toxică. Ce face de fapt depresivul? Se retrage, refuză contactul cu lumea. Are viaţă interioară, dar una toxică, dar asta înseamnă că viaţa interioară pozitivă, pe care o propune biserica, trăind Duhul Sfânt, optimist, o poţi avea numai când iubeşti şi eşti iubit. Bucuria dragostei pătrunde în fiinţa ta, o dăruieşti mai departe, iubeşti pe alţii, simţi că şi tu eşti iubit cel puţin de un cerc apropiat de oameni”.

Consecinţele evadării în virtual 

„Are loc o diminuare a libertăţii, devii prizonier când stai 10 ore la ecran, se produce o degradare a relaţiilor interpersonale stând la ecran. Nu mai ai timp de interacţiuni cu tineri de vârsta ta, ci ai nişte interacţiuni false, cu nume fals sau sub anonimat. Apoi fugăreşti viaţa duhovnicească. Chiar şi tinerii care vin la biserică spun că practică rugăciunea 5 minute seara, ceea ce e cam puţin după 10 ore de ecrane. Cinci minute de interiorizare e prea puţin ca să reuşeşti performanţa religioasă, adică să ajungi la starea de simţire a lui Dumnezeu, de contact, de intimitate cu Dumnezeu. Viaţa spirituală are acest neajuns: nu oferă satisfacţii instantanee, ci trebuie o pregătire ca să ajungi performant în viaţa duhovnicească. Oamenii merg regulat la biserică şi abia după o vreme ajung la satisfacţii spirituale.

O altă consecinţă negativă e diminuarea potenţialului intelectual şi de reflecţie şi o invitaţie subtilă spre patologii psihice. Se stă la taclale, e o formă de vorbărie. Hipercomunicarea e, într-adevăr, un mod de a scăpa de singurătate, dar poate duce şi la haotism generalizat să nu mai auzi pe nimeni şi nimic. Apoi, eşti tot mai puţin prezent în societate, interacţiunile cu tinerii de vârsta ta sunt puţine sau lipsesc. Era o vreme când eram copil şi stăteam pe şanţ, 10 ore, cu animalele, nu în faţa unui ecran static. Nu în ultimul rând se dezintegrează şi fostele relaţii. Băieţii nu mai au abilitatea de interacţiona cu o fată în vederea unei relaţii de durată fiindcă îl confiscă calculator şi îţi impune alt tip de relaţii.

Sărăceşte şi viaţa duhovnicească. Se pune întrebarea: conectarea la media sau la Dumnezeu? Dar cine mai ştie să se mai conecteze azi la Dumnezeu? Comunicarea poate fi un surogat al comuniunii, o nouă religie. Orele pe care le dădeau oamenii, în alte epoci, lui Dumnezeu şi bisericii, astăzi le dau ecranelor. Un sfânt spunea că, în vremurile de pe urmă, oamenii vor sta ore în şir şi se vor închina la o icoană mişcătoare care are coarnele pe casă. Se referea la televizor. Dacă eşti confiscat de materie, rămâi aici, în schimb rugăciunea deschide orizonturi transcendente. Începi să simţi o altă lume. Noi când murim, nu murim, ci e o altă viaţă şi atunci dispare spaima morţii. În alte epoci, oamenii cu aşa multă relaxare priveau moartea, astăzi e teribilă groaza de moarte. Nu în ultimul rând, virtualul oferă hrană pentru patimi: supraexpunere de sine egolatră, distracţie fără sfârşit”.

Împrăştiere, în loc de reculegere

„Se împrăştie şi nu se mai pot aduna. În viaţa mistică, fiecare gând e purtător de energie, pozitivă sau negativă. Depresivul deschide larg porţile pentru gândurile negative cu energiile corespunzătoare care te întristează, te sfâşie lăuntric, te malformează. În plus, îşi pierd pudoarea şi simţul intimităţii. Tinerii se iau şi unii după alţii. Văd la unii că îşi fac nu ştiu ce poze, iar spiritul de turmă e prezent în spaţiul internautic. Apoi intervine primatul virtualului asupra realului. Încet nu mai fac diferenţa între real şi virtual. Apare şi comportamentul obsesiv-compulsiv al celor care sunt prizonierii internetului. Reprezentarea şi potretul sunt mai importante decât realitatea persoanei în sine. Tinerii sunt foarte atenţi la imaginea care apare pe internet chiar dacă în mod frecvent umblă în trening sau în şlapi. Pe Facebook îşi cultivă propria imagine. Îşi distrug capacitatea de concentrare şi atenţie, dar eu sesizez şi o atenţie distributivă: faptul că are tableta deschisă, dă şi un mesaj, e şi atent la ce spun eu, este o atenţie distributivă pe care noi, alte generaţii, poate că nu o avem chiar aşa de accentuată”.

Recomandări pentru tinerii dependenţi de virtual

„Recursul la psihoterapie. S-a deschis la Cluj un centru de psihoterapie pastorală pentru clienţii cu sensibilităţi religioase. În vremea noastră, mulţi au mare fobie pentru ideea de psihoterapie. Spun că nu-s nebuni, confundând conceptele de psihiatru, psiholog, psihoterapeut, preot şi preferă ideea să meargă la un preot. Şi atunci, automat, au un loc unde să se exprime. Apoi, cea mai bună profilaxie e educarea copiilor şi abordarea religioasă a vieţii. Scopul religiei acesta este: să răspândească dragostea între oameni, armonia şi să creeze orizonturile ultraperene. Noi nu murim atunci când murim, există o altă viaţă. Dacă ne pregătim pentru ea, nu ne temem de nimic, o aşteptăm cu drag. Religia are scopul să eliminăm răul din viaţa noastră şi să învăţăm să iubim. Abordarea religioasă a vieţii e foarte importantă aşadar la copii, tot aşa, într-o manieră profilactică”.

La Seminarul „Medicină şi Teologie”, prof. univ. dr. Teofil Tia a prezentat expunerea „Emigrarea în virtual a tinerilor şi efectele ei represive. Pastoraţia ca resursă de securizare afectivă” în cadrul dezbaterilor având ca temă „Profilul psihologic al Generaţiei Z”. 

13 comentarii

  • Asta e tare, psihoterapie pastorala :))))))))))))))))))))))))))))) E in aceasi nota cu medicina teologica :))
    .
    Oare cum reuseste BOR sa alature acesti termeni care se resping?
    .
    Intradevar, popii, si mai ales cei care indoctrineaza copiii la ora de religie, TREBUIE EXAMINATI PSIHOLOGIC:
    – vezi cazul „profesorului” de religie care se masturba la ora de religie in fata copiilor
    – vezi cazul „profesorului” de religie care a luat pe capota un om pe trecerea de pietoni pt ca mergea prea incet
    etc
    .
    Dar sa vi tu sa spui ca popa face psihoterapie „pastorala”.. asta e de rasul curcilor.. si a crucilor :))))))
    .
    Poi ma.. popilor.. voi ati fos tin toata istoria voastra scurta, de cand v-a infiintat imparatul Constantin, DUSMANII STIINTEI, dusmanii educatiei.
    .
    Chiar si acum:
    – BOR este ANTI-VACCIN
    – BOR este ANTI-TRANSPLANT
    – BOR este ANTI-AVORT
    – BOR este ANTI-EDUCATIE SEXUALA
    .
    De aia nu vin tinerii in PIRAMIDELE BOR.
    .
    Da nu va este rusine?.. ma…. MASCARICILOR!..
    .
    Ca io va platesc salariile.. din banii mei.. paraziti ai societatii ce sunteti!

    • Biserica ar trebui -în concepția ta- să fie pro-avort? Din ce text scripturistic ai dedus aceasta?

    • Cine a întemeiat „bolnițele”, numite mai apoi spitale? A…inițial ele se numeau „vasiliade”!

    • The Roman valetudinaria, initially designed for military purposes (1st century AD), represented the first true hospital.

    • @Marius
      .
      JOURNAL OF THE THE EARLIEST HOSPITALS
      –––––––––––––-
      The modern hospital is the result of a gradual evolution from institutions which
      had their nascence in antiquity. The temples of Egypt and Greece, the surguies,
      the valetudinaria, and the Roman military hospitals, all helped to pave the way
      for the modern establishments which followed. Because of their pagan implications,
      these early institutions were closed in 335 A. D. by a decree of Constantine.
      .
      Asadar, imparatul Constantin, cel care a lasat Biserica Crestina pe pamant (adevaratul Dumnezeu al crestinismului) a distrus primele spitale infiintate de cei dinainte lui.
      .
      Cu alte cuvinte, Biserica a distrus (ca de obicei) primele spitale institutionalizate, ca sa vina dupa 100-200 de ani cu „vasiliadele” improvizate

  • BOR este ea insasi plictisitoare… teologi invitati intr-o biserica catolica au butonat telefoanele cu toate ca erau in primul rand. Cum sa butonezi telefonul cand esti in timpul unei rugaciuni????? Multi sunt doar de fatada. In biserica catolica niciodata nu ma pot plictisii.

  • Pentru ca:
    1. Toti popii fura de nu-i mai satura Dumnezeu
    2. Pentru ca toti au averi colosale atat pentru ei cat si pentru copiii copiilor lor
    3. Pentru ca au o mare influenta politica asupra fraierilor pe care-i manipuleaza
    4. Pentru ca odraslele lor au functii care mai de care
    5. Pentru ca unii dintre ei au amante si umbla dupa roabele altora….
    6. Pentru ca sunt printre cele mai de kkat profesii existente
    7. Pentru ca unii sunt labari sau pedofili
    8. Cine inca mai crede in popi, e ramas cu cel putin 1 secol in urma!!!!

  • Mircea are pe fond dreptate.
    BOR e o organizație de tipul califatului islamic, vor o societate bazată valori închise , obtuze o actualizare medievală a societății. În timp ce țin un discurs proviață de fațadă, realitatea tristă- 362 copii instituționalizați morți în 5 ani. Predici ce manipulează ținute din bugete publice pentru a „susține” viaţa în timp ce orfelinatele şi sistemul social sunt neglijate. Țara e plină de copiii etichetați şi abandonați ca şi fructe ale păcatului în concepția bisericii, care mor într-o tristețe şi mizerie inumană iar vrednicii preoți graşi pronează viața de la microfoanele hotelurilor de 5 stele.

    • Un scandal de tipul celui în care preoții chilieni Karadima&company , au fost implicați, e posibil să izbucnească oricând în România, cunoscând că personalitățile promovate preoți majoritatea nu au nici în clin nici în mânecă cu misiunea unui bun samaritean ci mai degrabă cu ocuparea unei poziții sociale și a unei retribuții grase.
      Arhiepiscopul Teodosie, preotul Pomohaci, episcopul Hușilor -Bârlădeanu sunt oameni care au avansat profesional și urcat scările ierarhice și sociale prea ușor.
      Ceea ce lasă mari semne de întrebare privind dimensiunile acestui fenomen grav în rândul B.O.R
      Dar cine să ancheteze?
      Forurile interne ?- sinucidere politică.
      Parlamentarii? -sinucidere politică
      Poliția? o face până la un anumit moment.

      Dar nu ezită să scoată profunzimi *era o vreme când eram copil și stăteam pe șant 10 ore cu animalele nu pe ecran* ca să sugereze că generația actuală e păcătoasă.
      Minte odihnită, ce mai.
      Acolo s-a născut veșnicia.
      Și zoofilia.
      Clasic.
      Nu spune nimeni că fenomenul cyberdependenței nu trebuie adresat.
      Dar pentru asta trebuie educație reală și activități reale.
      Nu înlocuit un drog cu altul mai periculos pentru gândire.

  • In Copenhaga foarte multe biserici au fost transformate in Centre Culturale. Inăuntru se joacă tenis de masă, şah, se practică Yoga, se dansează, se merge la concert, se ia masa etc.
    Fiecare cartier are câte o „Casa a Locatarilor” sau un „Club al Locatarilor” unde poti să iți petreci timpul liber.
    Iar dacă lumea nu merge la biserică, de ce să nu i se găsească altă intrebuințare spațiului respectiv
    https://absaloncph.dk
    Mă bucur să văd că şi Sinagoga din Bistrița este folosită pt. tot felul de activități culturale. Acolo se pot aranja şi alte evenimente, nu doar concerte.

  • Cine sunteti voi si ce pregatire aveti sa lansati astfel de opinii despre religie si biserica.
    Sunt convins ca atunci cand veti fi intr-o situatie dificila veti spune cu lacrimi in ochi „Doamne ajuta-mi”. Din pacate, va fi prea tarziu.

    • Dar cine ești tu să prevezi lucruri care nu o să se întâmple?
      În fața morții și destinului cu toții suntem egali.
      Și asta nu ține de religie .
      Ține mai degrabă de stilul de viață și expunerea la riscuri.
      Faptul că mor cu sutele , credincioși care își spun Doamne Ajută după ce și-au sfințit mașina ca extra protecție, pe șoselele țării în accidente stupide, nu-i ajută cu nimic.
      De fiecare dată e prea târziu pentru ceva care ar fi evitabil dacă societatea ar lăsa iraționalul în beci și nu l-ar pune la loc de cinste.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.