Actualitate

Poziția Sindicatului Învățământ Bistrița-Năsăud

Privitor la articolul ”Un profesor de istorie arată cu degetul spre sistemul preferențial de acordare a gradațiilor de merit”, în calitate de președinte al Sindicatului Învățământ Bistrița-Năsăud, sindicat la care este afiliată organizația sindicală din care a făcut parte profesorul Alexandru V., în condițiile în care profesorul sus-menționat cerea reevaluarea dosarului ,,inclusiv prin participarea reprezentanților Federațiilor Sindicale”, vin cu următoarele precizări:

  • am participat, în calitate de observator, la toate lucrările comisiei de evaluare a dosarelor și am avut acces la toate documentele, atât în faza evaluării, cât și a reevaluării dosarelor (la contestații);
  • am acordat o atenție deosebită lucrărilor de evaluare a dosarelor de la istorie-geografie-socio-umane, deoarece existau 10 dosare și doar 4 gradații de merit, vrând să mă asigur că evaluarea se face unitar la nivelul celor trei consilii consultative (istorie, geografie, socio-umane);
  • am sesizat, acolo unde a fost cazul, anumite aspecte de natură să aducă disfuncționalități în procesul de evaluare;
  • sesizările nu au vizat dosarul profesorului, în cazul căruia nu am remarcat disfuncționalități, dimpotrivă, consider că dosarul acestuia (și nu numai) a fost evaluat respectându-se întocmai metodologia de acordare a gradației de merit, respectiv grila de evaluare în vigoare;
  • domnul profesor reclamă faptul că din 370 de puncte cât și-a acordat la autoevaluare, i-au fost acordate 91 de puncte, dar grila de evaluare prevede un maxim de 150 de puncte, ca urmare, legal, nimeni nu poate să-și acorde 370 de puncte și să aibă pretenția ca evaluatorii ,,să se oprească la minimul de 150 puncte” (în fapt, punctajul maxim prevăzut de grilă);
  • faptul că nu ne place o grilă de evaluare nu înseamnă că suntem îndreptățiți să cerem evaluatorilor să nu respecte legea și să ne acorde un punctaj mult mai mare decât punctajul maxim, după cum susține profesorul sus-menționat: ,,am peste 60 de premii la olimpiade și concursuri școlare de profil și evident că n-am cum să șterg/tai și să accept 10 puncte maxim asemeni unui contracandidat care în 5 ani nu are mai mult de 5 premii. Deci mi-am acordat din start 170 de puncte”;
  • e la fel cum, ca și profesor, ai da punctaj maxim unui elev care a tratat foarte bine un subiect din 3 subiecte ale lucrării, în timp ce, celelalte subiecte le-a tratat superficial, spre exemplu;
  • evident, grila de evaluare pentru acordarea gradației de merit este perfectibilă, însă, cât timp este în vigoare o anumită grilă, toți candidații trebuie să fie evaluați după această grilă și toți trebuie să se autoevalueeze respectând prevederile acesteia (maxim 150 de puncte);
  • grila de evaluare, anexă a metodologiei de acordare a gradației de merit, este stabilită prin ordin de ministru, această grilă conține un punctaj maxim pentru fiecare criteriu, ca urmare, sindicatele de la nivel județean nu au posibilitatea să ceară modificarea acelui punctaj maxim acordat fiecărui criteriu;
  • orice profesor, indiferent la ce școală predă, poate să fie ,,surclasat” de orice alt profesor, fie el suplinitor calificat sau profesor la un liceu vocațional, statutul de profesor la un colegiu național nu îți dă dreptul să desconsideri profesorii de la alte licee sau de la școli gimnaziale care își fac meseria cu profesionalism și devotament;
  • e dreptul fiecărui candidat la gradațiile de merit să acționeze după cum dorește, dar eu, în calitate de reprezentant sindical, nu pot susține demersuri nelegale, bazate pe simple percepții ale celui ce se consideră nedreptățit (,,Nu pot să accept faptul că, contracandidații mei, au pregătit mai bine decât mine….”, evident că n-am cum să accept 10 puncte maxim (….) Deci mi-am acordat din start 170 de puncte” etc);

Menționez că nu cunosc relațiile pe care le are profesorul mai sus-menționat cu fostul inspector de specialitate sau cu profesorii de istorie din cadrul consiliului consultativ, însă pot susține, în urma participării ca și observator, inclusiv la evaluarea/reevaluarea dosarului dânsului pentru gradație de merit, că acest profesor nu a fost ,,depunctat drastic de la 370 la 91 de puncte”, punctajul acordat la evaluare/reevaluare fiind în concordanță cu documentele de la dosar.

Nu cred că pot fi acuzată că aș face jocul Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, iar dacă cineva consideră asta, îl rog să vizualizeze profilul meu de Facebook și să vadă două luări de poziție, din ultima lună, cu privire la unele decizii luate de această instituție (numire evaluatori examene națioanale, numire inspector de specialitate). Îmi place să țin la respectarea legii, dar în cazul de față nu consider că profesorii din comisiile de evaluare/reevaluare a dosarelor de gradație de merit au încălcat legea și l-au prejudiciat pe domnul profesor menționat mai sus.

Am considerat necesar să intervin cu acest punct de vedere din respect pentru cititorii publicației dumneavoastră, mai ales că profesorul sus-menționat solicita reevaluarea dosarului de gradație de față cu reprezentanții organizațiilor sindicale, ceea ce s-a și întâmplat.

De asemenea, aduc la cunoștința opiniei publice că desfășor munca de președinte al Sindicatului Învățământ Bistrița-Năsăud în regim de voluntariat, fără a beneficia de nicio recompensă financiară sau degrevare de normă didactică, ca urmare, cei care se grăbesc să acuze, în comentariile de la articolul precizat anterior, că sindicatele își văd de interese și de bani, greșesc. Mă interesează doar respectarea legii, în spiritul dreptării și al adevărului.

Prof. Cristina Rusu,

Președinte Sindicat Învățământ Bistrița-Năsăud, afiliat Federației „Spiru Haret”

21 comentarii

  • Cred că sindicatele care susțin că apară drepturile profesorilor ar trebui să acționeze pentru modificarea legii și a grilelor care evaluează activitatea profesorilor ce își depun dosare pentru a obține gradatie de merit. Aceste criterii dau dreptul directorilor să concureze cu profesorii dintr-o anumită specializare, ceea ce nu mi se pare corect. La fel e și cu inspectorii, care „candidează ” la catedra respectivă, e ca și cum ai compara „mere cu pere”.
    Despre analiza dosarelor se spun multe, nimeni nu știe exact cum se face, este o acțiune complet netransparentă.
    Așadar, multe necunoscute!

    • Aveti dreptate, se spun multe despre analiza dosarelor. După cum vedeti, in articol, nu am sustinut ca totul a fost perfect la evaluare, dimpotriva, am spus ca am sesizat (în scris), anumite aspecte care puteau duce la disfuncționalităti, iar isj a tinut cont de acele sesizari. Va dati seama ca eu nu pot sa sustin orice se spune, trebuie sa mai si am dovezi. În ce priveste schimbarea metodologiei si a grilei, acest lcuru se poate face numai la nivelul sindicatelor de la Bucuresti, care au contact direct cu Ministerul Educației. Desigur, noi de la nivel judetean avem posibilitatea de a face propuneri, dar cam atat.

  • Eu cred ca vorbesc cu argumente plauzibile, nu pe supozitii. Alticibeva vorbeste pe supozitii/denigrari/inteles gresit a oamenilor/lucrurilor etc, domnule camarad:))

  • Sunt de acord cu orice prevedere legala, prevazuta de metodologie, nu si aiuristica, doamna Doina ..care nu stiu:))

  • Cer scuze cititorilor pt stalcirea unor cuvinte din comentariile mele, recunosc, nu sunt foarte atenta cand manuiesc, in viteza, telefonul!

  • Nu trebuie sa fiu magistrat ca sa sustin cu argumente ceea ce cred, mai ales ca am fost acolo si am vazut cum au stat lucrurile. Dupa cum vezi, imi si asum cu nume si prenume ceea ce sustin, spre deosebire de tine. Sprijin a cerut sindicatelor, implicit mie ca si reprezentant sindical, citeste contestatia lui din celalalt articol, iar in ce priveste parerea, nu trebuie sa mi,o ceara el, o soun intotdeauna cand sunt imicata direct sau indirect. Cumva, sau cel in numele caruia scrii, desi n,ar fi exclus sa fiti una si aceeasi petsoana, nu suportati dezbaterile in contradictoriu?!

  • Nu vad de ce ar trebui sa ascultam un „muncitor” sau un „camarad” în loc de președintele unui sindicat care știe ce vorbește. Iar femeile de serviciu (scuzați-mă) nu pot primii premii sau gradații dacă nu au nici măcar o facultate.

  • Dar când la Română, doamnele din comisie au fost sunate de la minister pentru a se da gradatie unei anumite profesoare, tot de la Colegiu Național (numai că celalalt…) sau când la Fizică actualului inspector i s-a mărit punctajul (de la 70 la 76 oare?), dna voluntar sindicalist, a fost acolo să susțină nerespectarea procedurii? Sau numai acum cand jucati pe miss popularitate, aveti opinii? Unde ati fost, doamnă, când au fost 2 serii de punctaje la disciplinele sus-mentionate? Ce sindicat reprezinti dumneata, sindicat care a asistat neputincios la 2 încălcări grave ale legii, care vedem că ți-e atât de draga?! Si noua ne e, dar cand se respecta!
    Dar cand unii candidati care au depus dosare nu a primit nici Acum, un Opis inapoi, conform procedurii/ legii? Unde era sindicatul?
    Eu zic ca toti nemulțumiții sa isi caute dreptatea in justitie. Sunt vicii de respectare a procedurii a ISJ. Cereti reevaluarea tuturor dosarelor. Sa vedem atunci, cat se umple de respect in comentarii si dna sindicalist, și cei care au girat fisa de evaluare si lista de rezultate!

    • Cred că vorbiți prea mult din auzite, unele dintre cele pe care le scrieti le pot confirma si va pot spune opinia mea, altele nu le pot confirma pt ca nu am cunostinta de ele. De exemplu, n-am auzit despre telefoanele din Minister și nici despre două punctaje la dosarele candidatilor de la fizica, ca urmare nu pot confirma ce nu am auzit. De asemenea, n-am cunostinta despre faptul că unor candidati care au depus dosare nu li s-a dat opisul inapoi, credeti ca datoria mea este sa stau in isj cand se inregistreaza dosarele si sa vad cine primeste opis si cine nu?! Cei care au inregistrat dosarele trebuiau sa ceara acest lucru, nu sindicatele. Ar fi culmea sa stau la isj, sa vad care ce act inregistreaza si daca i se da o copie, spre exemplu. În schimb, pot să confirm că la limba română, inițial s-au punctat comisiile de Bacalaureat (din centre de examen), dar și alte comisii de la nivel județean (de la unele concursuri), ca fiind comisii naționale. Ca urmare, s-au revazut dosarele și s-au tăiat aceste comisii, care, pe drept cuvânt nu pot să fie asimilate unei comisii naționale. Am fost de acord cu acest lucru, comisiile respective nu sunt comisii naționale, mi se pare normal ca, daca in intervalul pe care il ai pentru evaluarea dosarelor, observi ca ceva nu este in regula, să corectezi. În schimb, am sesizat ISJ-ul sa fie mai atent ca astfel de lucruri sa nu se mai intample, adica sa se stie foarte bine de la inceput care sunt comisiile nationale, spre exemplu, pt a nu se mai ajunge in situatii de acest gen. Am mai sesizat si alte aspecte (în scris, chiar) care, din punctul meu de vedere, puteau vicia procedura și care au fost soluționate în sensul celor ce am sesizat eu, stati linistit, ca urmare, n-am asistat la incalcarea legii. Asistam daca prof. pe care il sustineți (desi cred ca sunteti una si aceeasi persoana) obtinea 370 puncte din 150 posibile. Vad ca va place legea, dar una imaginară, pe care v-ati creat-o singur. Cum Dumnezeu vorbiti de respectarea legii când nu vrei sa respectati o grila ce are 150 puncte maxim?! Da, și eu sunt de acord ca cei nemultumiti sa mearga in justitie, e absolut dreptul fiecaruia să apeleze la ce autorități doreste, în loc sa faca circ ieftin. Pe de alta parte, chiar mi-as dori, desi procedural nu este posibil, reevaluarea dosarului prof. de față inclusiv cu mass-media, ca sa vedem toti ce documente exista la dosar și cate puncte se pot acorda la fiecare criteriu. Dar desigur, respectand intocmai grila de evaluare, adica 10 puncte la olimpiade, nu 170 de puncte.

    • Daca aveti dovezi privitoare la telefoane din Minister si la marirea punctajului unui candidat la fizica fata a se tine cont de documente de la dosar, faceti sesizari la organele abilitate. Eu nu am aceste dovezi, ca urmare, nu pot sa fac sesizari doar dupa vorbe. Povesti sunt multe, eu nu,mi pot asuma sesizari ori contestatii fara o dovada concreta!!

  • Nicăieri în tara asta nu se dau pe merit… În unele județe aceeași oameni iau mereu, din 5 în 5 ani.. Pt administratorii de patrimoniu care au și câte 3 scoli plus grădinițe cu program prelungit în subordine, deci cu mult peste 20 de oameni în subordine, nu se ia nimic, nici coeficientul de conducere nici gradație de merit… Fisa de autoevaluare este conceputa sa pună bețe în roate, oricât ai munci… În schimb iau noii veniți, pile ale directorilor sau inspectorilor, care nu fac mare lucru, mulți fiind veniți din afara sistemului. Sindicatul încasează bani de la toți, didactic sau nedidactic dar cheltuie banii doar pentru drepturile profesorilor…. Nu poți spune nimic și mai bine te lași lehamite pt ca asa este sistemul acesta.. Politizat și corupt în cel mai înalt grad. Ar trebui un sistem în care prin rotație, sa primească aceste gradații toți, diferența sa se facă la procentaj, pt ca, pana la urma toată lumea muncește…. Vrem sa fie personalul dedicat muncii dar se promovează pupincurismul, scuze dar asta e adevărul, tupeul și prostia…. Ne munca este cel mai bine plătită în învățământ… Nu găsiți scuze ca nu exista…. Cine nu recunoaște însemna că face parte din categoria aceea privilegiata menționată mai sus..în România fiecare e pe cont propriu.. Plătim taxe, impozite, sindicate, etc, etc.. Și în final tot fără nici un ajutor ești când ai nevoie….

  • Doamna/domnule ,,Eu”, dupa cum am mai scris aici, povestile sunt multe, cei care nu iau gradatie sunt nemultumiti si arunca cu vorbe fara dovezi. Eu nu scuz pe nimeni, vorbesc cu argumente logice, cred, dar nici nu pot da acuz ca nimeni nu ia gradatie pe merit, cum faceti dvs si asta fara dovezi. Da, si eu iau gradatie de multi ani, dar cred ca merit asta, iar daca va indoiti de acest lucru, oricand va pun la dispizitie cv,ul meu si rezultatele din fiecare an scolar. Nu sunt la o scoala de elita, dar am anual premii la concursurile nationale, 100% promovabilitate la bac, publicatii, cursuri de perfectionate, proiecte si multe altele. Dar nu ma consider privilegiata, pt ca nu sunt pila nimanui, doar muncesc foarte mult. Daca legea permite sa te inscrii si sa primesti din 5 in 5 ani gradatie de merit, e vina celor ce iau?! Chiar sunt profesori care muncesc anual foarte mult si merita aceste gradatii sa stiti. A scrie fara dovezi ca numai pupincuristii, tupeistii si prostii iau gradatie, nu va face cinste. Sa ia toata lumea gradatie ca toti muncim, cum ziceti, fiti serios/serioasa, sunt oameni de toate felurile in invatamant, ca peste tot, unii abia isi fac orele, de ce sa ia gradatie?! Daca veniti cu ceva dovezi la cele ce scrieti, mai putem sta de vorba, altfel, sub protectia anonimatului oricine scrie orice generalizand pe nedrept.

  • In ce an s,a intamplat asta? Nu am parare buna daca asa a fost. E primul an in care am participat, in calitate de observator la gradatii, ce s,a intamplat in alti ani, nu va pot spune, pt ca nu cunosc. E posibil si in acest an sa nu cunosc tot ce s,a intamplat si am fost acolo, cu atat mai putin stiu ce s,a intamplat in alti ani!

  • Eu imi prinunt numele, dupa cum se vede. N,am nevoie sa ma bage in seama, dar nici sa ma sune nevasta lui cum s,a intamplat de cateva minute! In rest, am obosit sa raspund la mesajele unor anonimi. Cand va scrieti numele, vorbim!

  • Doctore:)))), nu ma deranjeaza persoana lui, nici nu,l cunosc, ma deranjeaza faptul ca nu stie autoevalua si ca jigneste pe cei care l,au evaluat corect! Alta intrebare, doctore?!

  • Doctore, eu iti recomand sa,i spui sotiei protejatului tau sa nu ma mai sune. In ce ma priveste, nu am de ce sa,l contactez. Am facut,o o data sa,i spun ca nu are dreptate in ceea ce sustine, adica nu are dosar de 370 de pumcte, nici macar de 150, ci sub 100. Nu ma intereseaza persoana lui, nu il cunosc, nici nu doresc asta, doamne fereste. Zile bune si sanatoase, doctore:)())

  • Am consultat dosarul indeajuns ca sa,mi dau seama ca s,a supraevaluat mult si bine. Bine, cand spun supraevaluat ma gandesc la cele 150 puncte cat prevede grila, nu la cele 370 de puncte care nu exista in grila, decat in imaginatia unora care nu se stiu autoevalua dupa o grila data. Una e sa fii nemultumit de un aspect (chiar daca nemultumirea nu se bazeaza pe lege, ci pe simple perceptii), alta e sa lovesti in oamenii ce au luat gradatie. Nu am nevoie sa urc trepte, am ajuns unde mi,am dorit demult. Diamne fereste, cum as putea urca trepte pe spatele unui om care nu doreste sa respecte legea, acordandu,si un punctaj imaginar, ce nu exista?! Nu cred o iota din ce spui cu oamenii aia corecti ce sustin pe nu stiu cine si am dreptul sa cred ce doresc:))). Am spus ce sindicat reprezint, e dreptul meu sa vorbesc inclusiv ca persoana, mai ales ca nu ma ascund, ci semnez cu nume si prenume. Daca aveti curaj, faceti la fel!!!

  • E democratie, renunt cand doresc, nu cand imi spune un anonim, ce nu are curaj sa sustina ceva cu nume si prenume. Cred ca habar nu ai ce inseamna mesaj necontrolat, anonimule, dar ce sa faci, de unde nu e nici Dumnezeu nu cere. Zi buna si ganduri bune!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.