Social

Președintele Consiliului Județean prevede ”un mare eșec” al PNRR. Pe ce se bazează

Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, care este și președinte al Consiliului de Dezvoltare Regională Nord-Vest, a declarat că prevede un mare eșec în ceea ce privește Planul Național de Redresare și Rezilență (PNRR) întrucât procedurile de achiziție sunt foarte greoaie în România, unele licitații durând ani de zile.

”Legat de perspectiva PNRR, onor Guvernul României, prin domnul ministru Ghinea, a exclus consiliile județene din eligibilitatea pentru Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În viziunea actualului Guvern, nu există consilii județene în România, nu există drumuri județene, spitale județene, nu există nimic din punctul lor de vedere. Facem eforturi în continuare și presiuni ca Guvernul României și în special ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene să revină asupra acestei decizii, dacă nu, Uniunea Națională a Consiliilor Județene va face toate diligențele necesare către Comisia Europeană, Parlamentul European, Comitetul Regiunilor ca cei de la Bruxelles să corecteze abuzurile făcute de către Guvernul României și Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene. Principala resursă de finanțare a investițiilor noastre sunt fondurile europene. Suntem pregătiți, avem deja acorduri semnate cu ADR Nord-Vest. Se lucrează bine cu cele șase administrații din regiune. Suntem, de departe, cea mai performantă regiune din România din toate punctele de vedere, și ca număr de proiecte, și ca valoare”, a spus Radu Moldovan.

Șeful CJ a menționat că județul Bistrița-Năsăud a beneficiat în ultimii 8-9 ani de fonduri de circa 1 miliard de euro, iar administrațiile locale și cea județeană nu au ratat niciun tip de apeluri de proiecte.

În 2018, județul Bistrița-Năsăud a luat circa 165 de milioane de euro pentru drumuri, iar în 2024-2025 este de așteptat ca județul să aibă toată infrastructura de drumuri județene reabilitată și modernizată integral. Este vorba de 750 de km de drumuri județene. Pe de altă parte, în derulare pe POIM este proiect de 243 de milioane de euro pentru infrastructura de apă și canal. Din cauza contestațiilor, niciun proiect din cele 12 loturi nu a intrat în execuție, deși finanțarea este obținută de un an.

”Procedura de achiziții publice nu a fost simplificată, deși am cerut acest lucru. Ne va fi foarte greu să atingem țintele planficate în PNRR în condițiile în care știm că procedura de licitație se întinde uneori pe 2-3 ani. Azi, România nu are capacitatea administrativă să atragă cele 15 miliarde de euro credit – 14 fiind granturi – din cele 29 de miliarde de euro prinși ca finanțare în PNRR. Era o singură variantă: Guvernul și autoritățile locale să fie implicate, toată lumea să facă o muncă titanică, ca acest PNRR să fie unul de succes. În momentul de față, și spun cu mare regret lucrul acesta, ne îndreptăm spre un mare eșec. Mi-aș dori să nu am dreptate, dar timpul este destul de întârziat și nu găsesc niciun argument care a dus la decizia MIFE de a scoate CJ care au experiență și expertiză pe acest domeniu”, a spus el.

Radu Moldovan a adăugat că, din partea CJ, există toată deschiderea pentru a se realiza o asociere între cele 4 administrații (CJ BN și CJ CJ, respectiv Primăria Bistrița și Primăria Cluj-Napoca) ”ca să dăm o mână de ajutor pentru realizarea drumului expres BIstrița-Cluj care e vital pentru continuarea dezvoltării județului”.

”Sper să se poată realiza acest lucru. Deocamdată suntem la faza de discuții, nu am parcurs niciun pas. Sper ca, într-un timp rezonabil, să putem face pașii necesari pentru că, dacă nu avem măcar SF, e foarte greu să accesezi fonduri fără a avea documentațiile necesare”, a spus Radu Moldovan.

El precizat că se va continua modernizarea drumurilor județene pe POR, iar pe POIM moderizarea sistemului de colectare și depozitare a deșeurilor, iar pe zona de patrimoniu vor fi solicitați bani pentru salvarea castelului Teleki de la Comlod și a Casei Săsești de la Livezile.

https://www.facebook.com/114726018573036/videos/2627381550888436

13 comentarii

  • Bun, da pe vremea lui Dragnea de ce nu ati avut deschiderea pe care o aveti azi? Sa fi facut de atunci proiectarea pentru drumul expres.

  • Baroane, n-am ce face, asta e, trebuie să-ți dau dreptate, cu actuala legislație este foarte dificil să profiți de banii din acest program, unul extraordinar de benefic dacă este fructificat așa cum s-ar impune. Dar ce săvezi, tocmai voi ați complicat procedurile achizițiilor publice, de ce? pentru a tărăgăna licitațiile și pentru a nu face nimic și, foarte important, pentru a invoca scuze în acest sens. V-am auzit de un milion de ori băsădind despre această problemă, dar niciodată, chit că ați beneficiat de majorități parlamentare solide, n-ați făcut nimic pentru a rezolva problema, pentru că n-ați dorit să vă tăiați craca de sub picioare, cea a scuzelor permanente privind neimplementarea atât de necesarelor politici publice, așa cum ați promovat și adoptat toate inepțiile care vă conveneau vouă, așa ați fi putut rezolva și această problemă arzătoare, dar nu ați fost interesați, restul e numai gargară pentru fraieri, dar foarte bine, cât vă ține, dați-o înainte. Toată această birocrație este menită pentru a vă servi vouă drept scut pentru lipsa de reforme, doar în sensul ăsta ați și creat-o, altfel ați fi eliminat-o cu timpul, dar asta v-ar fi pus la treabă, n-ați mai fi putut invoca celebra problemă a licitațiilor și a eternelor contestații, care, la rândul lor, necesită zeci și zeci de termene de soluționare. Lipsa acestei stufoase birocrații v-ar fi pus la treabă, v-ar fi determinat să faceți lucruri, iar ele ar fi presupus muncă, efort și timp mai puțin pentru „jmenuri”, ce vă spun eu, știți voi mult mai bine. Nici să nu schimbați nimic, cât timp adepții vă idolatrizează și vă tot votează odată la patru ani, fapt repetativ de 30 de ani, n-are rost să vă complicați existența singuri. Și peste 30 de ani, dau în scris, tot cu aceleași probleme ne vom confrunta, sănătatea, educația și infrastructura tot în paragină vor fi, sistemul public la fel de soios va „străluci”, birocrația la fel de stufoasă își va duce traiul, iar țara va fi infinit mai goală decât astăzi (nu că acuma ar fi prea populată). Cât timp poporul vă tolerează, pune botul la minciunile și manipularea voastre, stați rilex, nu faceți nimic, lăsați lucrurile să continue identic. Sistemul nociv care are în captivitate astăzi țara nu va putea fi destructurat vreodată, corupția, interesele mârșave și impostura sunt prea bine înrădăcinate în tot și în toate, fără posibilitatea de a fi eradicate vreodată. Suntem pe nicăieri, dar nu reușim să ne dăm seama, strigăm tare la străini, scoțându-i pe ei vinovați pentru gunoiul și putregaiul ce stau ascunse la noi sub preș. Vai de noi, zero șanse să progresăm și să devenim o țară vreodată!

  • Cand or auzi aia din Germania cat ai furat din banii europeni pentru partidul tau(si buzunarul tau), condus de actuali si fosti puscariasi,o sa taie fondurile si o sa iei salar 1000 lei,apoi pensie de 500 lei.Asa ca ingroapa repede ceva malai ca vin vremuri grele!!

  • Vezi că după vorbim se pune virgulă. Ioan Deneș ar fi pus-o, sigur. Altfel cum să vă priceapă mesajul vostru diletanții galben-albaștri?

  • Eșecul Planului Național de Redresare și Rezilență (PNRR) despre care vorbeste Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud- Radu Moldovan, este previzibil tocmai din cauza baronilor locali care tin cu dintii de scaun si se opun oricăror reforme de modernizare a statului.
    Acest eșec este o consecintă a faptului că România are aceeași organizare teritorial – administrativă ca în vremea comunismului, chiar dacă modelul este depășit. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat. De aceea, trebuie făcută o restructurare a acestor unități administrativ teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
    Uniunea Europeană nu recunoaște caracterul de regiune, decat dacă ai minim 800.000 de locuitori. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu ești considerat regiune, deci nu poți să depui singur proiecte pentru fonduri europene, nu ești eligibil pentru niciun fel de proiect. In Romania, nici un județ din cele 40 nu îndeplinește condiția de a avea 800.000 de locuitori. Din această cauză, România pierde enorm de mulți bani europeni, fiindca totul depinde de Guvernul de la București unde lucrurile se miscă foarte greu. Si asta nu e totul. Numărul mare al judetelor actuale reprezintă o frână in calea dezvoltării din cauza sistemului birocratic excesiv. De aceea, ar fi extrem de utilă o initiativă legislativă privind regionalizarea țării .
    Exista două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea Constituției și introducerea „regiunii” drept categorie administrativ-teritorială ceea ce nu există astăzi în legea fundamentală din Romania. A doua cale este mai simplă si se poate face printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor județe, ceea ce nu necesită modificarea Constituției. Aceasta presupune păstrarea denumirii de „Județ”, prevăzută in constitutie, numai că prin comasare din cele 41 de județe actuale vor rezulta un număr mai redus de unităti administrative, după modelul Poloniei, care a făcut reforma administrativă in1999, prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare judetelor de la noi) in 16 mari voievodate, pentru a corespunde cerintelor europene. Regionalizarea trebuie să aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regională. Insă regionalizarea cu păstrarea judetelor nu rezolva nimic, ba dimpotrivă adaugă un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrală si cea locală. Solutia este extrem de simplă si ea presupune desfintarea actualelor judete si trecerea unor prerogative de importantă zonală, ale acestora la regiune, iar celelalte atributii judetene care au importantă locală, să treacă la primarii, unde sunt mai aproape de cetătean.

    • Paul, foarte bine punctat! Mă întreb, cine vrea să-și piardă sinecurile de la nivel administrativ local, desfințarea județelor ar duce automat la pierderea funcțiilor avute în prezent, nu se vor înțelege politrucii tocmai pe adoptarea unei legi sau revizuiri de Constituție care, ce să vezi, le-ar diminua aria de beneficii și privilegii. Gândește-te la simplul fapt că formatul administrativ actual deservește multe dintre interesele partidului: locuri de muncă în plus, funcții publice numeroase, resurse împărțite între mai mulți „boși”, feude locale pentru fiecare, control mult mai aplicat asupra a tot ce mișcă, și atunci, cum ar putea să admită renunțarea la toate acestea unii care numai pentru asta au făcut și fac politică? Ce rol ar mai avea dacă și-ar pierde influența avută? Cum ar mai avea în stăpânire fiecare propria feudă? Din păcate, la noi, așa după cum se observă încă din 1989, din primele zori ale libertății, politica se face numai pentru interesele politicienilor și ale clanurilor ce gravitează în jurul acestora, placa cu interesul public și binele românilor, scutiți-mă, este numai praf în ochii proștilor. Cum să renunțe ei la actuala formă de organizare teritorială, care vizează numai interesul găștilor politice, cât timp, nu le este suficientă numai pleiada de unități administrativ-teritoriale, au politizat și domeniile vitale ale acestei societăți, cum ar fi: sănătatea, educația, justiția etc., tocmai pentru a-și crește aria de influență și pentru a-și deservi toată cohorta de lipitori de afișe. Cât timp actuala formă de organizare deservește interesele acestor borfași, fiți absolut sigur, nu se va lua nicio măsură, măsurile se iau numai în interesul lor și nicidecum în interesul cetățeanului. Putem striga noi cât om vrea, rămân surzi la cerințele noastre, nu-i interesează pentru că nici pe noi nu ne interesează cu adevărat să se schimbe ceva, dacă ne-ar interesa cu adevărat și ne-am dori în mod real o schimbare, mă raportez ca popor, am obține-o, dar suntem ignoranți, vrem să vină să ne rezolve alții probleme pe care noi ar trebui să le rezolvăm. Niciodată nu va fi regândită organizarea teritorială actuală, cel puțin în era noastră, următorii o sută de ani. O țară arată pe măsura poporului ce o populează, dacă România arată rău, arată așa pentru că poporul arată rău!

  • Paul , dragul meu ! Eu am trait si pe vremea cand Romania era impartita in 16 regiuni iar cand erau probleme de rezolvat te adresai la tovarasii de la regiune care bineinteles (ca desi tot tovarasi) , ERA (cum ar zice nea Marin) tovarasi mult mai importanti. Il tin minte pe tov. Flutur venind la o sedinta de CAP , (vai cata importanta isi dadea…) , iar cand contabilul sef (de emotie), l-a apelat cu tov. Musca (stia ca numele tovului era din familia insectelor) l-a facut pe respectivul sa para minuscul spunand cu glas tunator: „Mai tov-ule EU SUNT FLUTUR ! (nu musca…)”. Da , din regiunea de dezvoltare Nord-Vest s-ar putea face 3 regiuni (asa cum au mai fost) si anume: regiunea Cluj (cuprinzand actualele judete Cluj si Bistrita – Nasaud ) , regiunea Crisana (cuprinzand actualele judete Bihor si Salaj) si regiunea Maramures (cuprinzand actualele judete Maramures si Satu Mare). Parafrazandu-l pe regretatul actor Mircea Crisan as zice : „Si cu asta ce-am facut ?” Raspuns: infrastructura ramane aceasi , sanatatea , cultura , invatamantul tot asa etc.etc. Castiguri ? Da ! Sefi si sefuleti mult mai multi (fluturi , muste s.c.l.) si agentii si directii si departamente … Ma opresc aici . Am vazut ca din timp in timp „fluturi” aceasta idee. Sper ca ai inteles ceva. Daca nu , nu cred ca-i vina mea. S-apoi trebuie sa stii ca regionalizarea s-a facut dupa model rusesc (imediat dupa razboiul mondial , prin anii 50) iar dupa cum stim tot ce vine de la rusi trebuie privit cu mare grija , nu ? Pare ca asa avem indicatiile de la vestul civilizat… Impartirea administrativ -teritoriala s-a facut in 1967 cu argumente foarte pertinente , cel mai important fiind accesul usor al cetatenilor catre organele puterii de stat , tinand cont de distanta fata de centrele de judet.Trebuie sa spun pentru tine si alti tineri ca daca nu s-ar fi realizat acea reforma (in 1967) Bistrita ar fi si azi un targusor de provincie etc.etc.

  • Ca orice român, ca orice fiu al țării sale… în aceste momente solemne… (de abia mă mai stăpânesc) mă gândesc… la țărișoara mea… (plânsul mă biruie de tot) la România… (plâng)… la fericirea ei!… la progresul ei! (asemenea crescendo)… la viitorul ei!

  • Nu voi, stimabile, să știu de Europa d-tale, eu voi să știu de România mea și numai de România… Progresul, stimabile, progresul! În zadar, veniți cu gogorițe, cu invențiuni antipatriotice, cu Europa, ca să amăgiți opinia publică…

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.