Actualitate Recomandări

Prof. Monica Halaszi, directorul CNLR, despre posibilitatea școlii de a-și selecta elevii, evaluare, notare și Bac

Colegiul Național ”Liviu Rebreanu” Bistrița va putea organiza propriul examen de admitere în clasa a IX-a dacă noua lege a educației va trece în forma propusă de inițiator, Ministerul Educației, și nu va suferi modificări în urma dezbaterilor publice care se încheie azi.

Am vrut să aflăm părerea prof. Monica Halaszi, directorul Colegiului Național ”Liviu Rebreanu”, vizavi de această schimbare și de alte modificări care apar în noua lege a educației.

”Eu cred că e o falsă problemă cea pusă în discuție de Alianța Colegiilor Centenare pentru că elevii cei mai buni aleg fie Colegiul Național Andrei Mureșanu, ca să fiu politicoasă, fie Colegiul Național Liviu Rebreanu. Într-un oraș ca Bistrița, într-un județ mic, aceasta este o falsă problemă. În momentul repartiției computerizate, cei mai buni elevi aleg să meargă la anumite clase de la cele două colegii. Nu văd sensul organizării unui examen de admitere. Pe de altă parte, o admitere nu face decât să adâncească diferențele, ar putea genera etichetări. Gândiți-vă cum ar fi văzuți copiii dintr-o clasă selectată prin concurs de admitere de profesori și de ceilalți elevi: Ei sunt elita și rnoi ce suntem? Cei care nu au reușit să intre prin concurs de admitere? (…) Să nu mai vorbesc despre suspiciunile care ar putea apărea, suspiciuni care au dispărut în ultima vreme tocmai datorită faptului că, la Evaluarea Națională, corectarea lucrărilor nu se face în județ, iar repartiția se face computerizat. Mi se pare că nu ne permitem, noi, în România, un astfel de experiment”, a răspuns prof. Monica Halaszi.

Ea a menționat că, în afară de acest aspect, o îngrijorează și faptul că, în proiectul de lege, nu există un articol dedicat evaluării de la finalul clasei a VIII-a.

”Am văzut că sunt punctate foarte bine niște evaluări: de la finalul grupei mari, de la finalul clasei pregătitoare, de la finalul clasei întâi. Toate se concretizează printr-un raport descriptiv. Apoi sunt evaluările obligatorii de la finalul clasei a II-a, a IV-a și a VI-a și aici ne oprim cu evaluările. Cea de la finalul clasei a VIII-a nu apare distinct într-un articol, ci se pulverizează referirile la ea în articolele care concentrează pe admitere. Evaluarea de la finalul clasei a VIII-a are, în primul rând, valoare de certificare a competențelor dezvoltate în cei 8 plus 1 ani de învățământ primar și gimnazial și oferă sistemului o imagine de ansamblu asupra a ceea ce s-a reușit să se dezvolte la nivel de competențe la generația X. Mai sunt lucruri de îmbunătățit la evaluarea de clasa a VIII-a, dar cel puțin acesta este scopul: de a certifica ceva, ori noi certificăm nivelul de competențe de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, nu mai certificăm nivelul de competențe la finalul clasei a VIII-a și nu mai avem o imagine asupra ceea ce se întâmplă cu elevul după clasa a VI-a. Sigur că Evaluarea Națională nu dispare, ci are ca scop doar participarea la repartiția computerizată. Din categoria elevilor care susțin Evaluarea Națională vor lipsi însă cei care și-au câștigat locul în colegii și cei care sunt olimpici. Legea prevede că cei care au obținut locurile 1 și 2 la olimpiade- din câte îmi amintesc – nu mai susțin Evaluarea Națională, ceea ce nu cred că e bine pentru că atunci sistemul nu mai are o imagine clară asupra competențelor care s-au dezvoltat. Eu o consider o problemă la nivelul sistemului de învățământ”, a mai spus ea.

O altă problemă pe care nu o rezolvă nici noile legi ale educației este cea a notării.

”Eu aș fi dorit ca sistemul de notare în România să meargă mai degrabă spre cel german, cu note până la 5 pentru că mi se pare nedrept și nefiresc să ai patru note – 1, 2, 3 și 4 – care să demonstreze că elevul nu a reușit să își structureze o competență. Mi s-ar părea firesc să ai o singură notă care să fie corespunzătoare calificativului insuficient. De ce aș fi așteptat o reformă la sistemul de notare? Pentru că ar permite o și mai clară formulare a standardelor de performanță. Altfel trebuie să faci standarde pentru nouă niveluri. E mai ușor să construiești standarde pentru 5 niveluri”, a adăugat Monica Halaszi.

Și mai gravă i se pare renunțarea la notarea în cazul disciplinelor din sfera artelor și sportului.

”Ceea ce mă sperie foarte mult este acea propunere de a se folosi calificative de genul admis, respins la disciplinele artistice și educație fizică și sport și asta pentru că un admis înseamnă nivelul suficient. Dacă mi s-ar cere să fac doar ceva, aș putea să nu mai depun atât efort fiindcă adm,isul înseamnă un nivel minim. Cred că asta se va întâmpla și în școală. Elevii vor ști că sunt admiși la anumite discipline și încă nu au suficientă înțelepciune să înțeleagă că și artele plastice, și educația muzicală sunt importante în viață. În ce privește educația fizică și sportul, cu atât mai mult mă sperie că vor lipsi notele pentru că deja suntem o țară cu destui copii cu probleme de nutriție care se încadrează în categoria obezilor, iar faptul că nu mai sunt note și nu trebuie să mai depună efort la orele de educație fizică și sport cred că se va vedea în timp”, a mai precizat Monica Halaszi.

O altă nemulțimire a ei este modul în care este regândit examenul de Bacalaureat.

”Disciplinile din specialitatea pentru care au optat copiii în clasa a IX-a au statut de discipline facultative ca să nu mai spun de faptul că Limba și literatura română lipsește din seria disciplinelor obligatorii. Sper că se revine asupra acestei decizii. Problema gramaticii este o altă falsă problemă pentru că eu nu cred în nevoia de a mai face gramatică de dragul gramaticii în liceu. Cred că gramatica s-a studiat la nivel suficient de înalt în gimnaziu, iar în liceu, ceea ce ar trebui să se facă, ar fi doar o gramatică normativă, ceea ce se și făcea în fond fiindcă disciplina se numește Limba și literatura română și, pe lângă orele de literatură, profesorii predau și ore de limbă aplicată. Nu trebuie să știi care este subiectiva și predicativa ca să poți fi un bun vorbitor de limba română și mă gândesc la ce eforturi vor fi supuși elevii din liceele tehnologice care vor trebui să învețe gramatica descriptivă dacă se dorește gramatică pentru că aruncarea cuvântului gramatică în spațiul public, atunci când vine vorba de Bac, spre asta mă duce cu gândul: studiul gramaticii pure. Noi vorbim de abordarea integrată a disciplinei, adică literatură, limbă și comunicare și gramatica nu a fost niciodată scoasă din programa de liceu. Sunt câteva probleme false în proiectul de lege, dar eu sper ca semnalele care au venit fie din partea asociațiilor profesionale, fie a universitarilor să fie luate în considerare”, a explicat prof. Monica Halaszi.

4 comentarii

  • Vă sugerez, cu respect, să încercați o modalitate de selectare veche de când se face liceul: concurs de admitere în liceu pentru toată lumea, la toate liceele, cu media de admitere minimă 6.
    Restul ?
    Să privească la cei admiși ca la elite; și să pună mâna pe carte și să încerce la anul !

  • Lasă prostiile doamna…digitalizarea uniformizează și duce la mediocritate…ne trebuie elite nu prostoi cu 12 clase .Admiterea la liceu sa insemne separarea analfabeților digitali de cei care învață cu adevărat .

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS