Proiectul privind taxa specială de salubrizare în Bistriţa, iniţiat de primarul Ovidiu Creţu, a fost respins pentru a doua oară în Consiliul Local. Conform proiectului, taxa specială de salubrizare va fi de 42 lei/persoană/an. Vor plăti taxă de salubrizare cei care au domiciliul sau reşedinţa în Bistriţa si care nu au încheiat contracte de salubrizare cu operatorul.
”Proiectul de hotărâre privind taxa de salubrizare a fost îmbunătăţit radical. În urmă dezbaterilor din Comisia Juridică şi Administraţie Publică Locală au fost eliminate chestiunile discutabile pe care le-am criticat iniţial şi reformulate articolele interpretabile. În primul rând, au fost eliminate cu totul referirile la persoanele juridice, cu această categorie de utilizatori operatorul urmând să încheie contracte în mod direct. O a două chestiune importantă precizată a fost aceea că vor plăti taxa doar persoanele care beneficiază de servicii. Astfel, se precizează în corpul hotărârii că, pentru plata serviciilor, operatorul „va confirmă prestarea serviciilor către utilizatori şi va factura către Direcţia Servicii Publice contravaloarea prestaţiilor reprezentând taxa specială de salubrizare”. În felul acesta, proiectul preia în mod corect prevederile legii referindu-se la „contravaloarea prestaţiei efectuate”, eliminindu-se interpretările conform cărora ar fi supuşi taxării şi cei care nu beneficiază în mod real de servicii cum ar fi proprietarii plecaţi din localitate pentru o perioadă îndelungată şi care nu şi-au închiriat locuinţa. E de asemenea clar că municipalitatea nu va taxa arbitrar şi nu va plăti oricum, ci doar prestaţii efectuate utilizatorilor”, a precizat Alexandru Toniuc, preşedintele PER Bistriţa-Năsăud.
”Revenind la proiectul taxei de salubrizare, ne-am implicat în amendarea, modificarea şi reformularea proiectului iniţial. Ca urmare a modificărilor aduse proiectului, l-am votat şi îl vom susţine în continuare în forma actuală. Proiectul a căzut însă în urma opoziţiei unor pretinşi reprezentanţi ai dreptei care, culmea, au fost cei care au generat şi implementat acest sistem nefuncţional în urma căruia oraşul şi judeţul s-au umplut de gunoaie. Aceştia au susţinut că este normal şi firesc ca doar chiriaşii din blocurile sociale să susţină, în continuare, sistemul şi, eventual, bătrâna din căsuţa din capătul cartierului de vile. În timpul ăsta, fericiţii care n-au catadicsit un an de zile să-şi încheie contract pentru plata a 3,5 lei pe lună să fie notificaţi şi să fie eventual daţi în judecată”, a spus Toniuc.
Consilierul local PER a menţionat că ”rămâne întrebarea de ce ar trebui să se ocupe municipalitatea de o chestiune care a fost transmisă spre gestionare Consiliului Judeţean şi care este reglementată în prezent de un contract încheiat între ADI Deşeuri BN şi operatorul de servicii”: ”Chiar dacă chestiunea poate fi în continuare discutată, am înţeles din prezentarea situaţiei curente cu care se confruntă operatorul câteva lucruri pe care nu le cunoşteam. Astfel, am luat la cunoştinţă faptul că ”minunatul” sistem de care beneficiem în judeţ este o premieră şi unicat pe plan naţional. În estimarea costurilor şi tarifelor s-a luat în calcul populaţia totală a judeţului din listele electorale, în realitate numărul utilizatorilor fiind cu 20% mai mic. În ceea ce priveşte municipiul, am înţeles că problema principală cu care se confruntă operatorul o reprezintă faptul că proprietarii de locuinţe individuale nu au încheiate contracte. În cazul asociaţiilor de locatari, sunt încheiate contracte în procent de peste 90%. Că nu sunt şi plătite, asta e o altă chestiune care nu are legătură cu proiectul taxei de salubrizare”.
Toniuc a adăugat că operatorul are cele mai mari costuri cu utilizatorii izolaţi şi cei de la periferia ariei de acoperire şi colectează cel mai uşor de la utilizatorii concentraţi în zona centrală. ”Mai precis, colectezi mai uşor şi gunoaiele şi banii de la blocuri şi ai costuri mai mari la combustibil, timp, personal ca să colectezi gunoiul din noile cartiere rezidenţiale cocoţate pe dealuri. Tarifele au fost însă stabilite că o medie. În oraş se ajunge astfel în situaţia paradoxală ca sărăcimea din blocurile comuniste din centrul oraşului să susţină factura proprietarilor vilelor situate la periferie. Culmea e că mulţi dintre aceştia au ales să nu plătească nici tariful actual, ridicol de mic, la care s-a ajuns în condiţiile experimentării actualului sistem. De ce este posibil acest lucru? Tot datorită concepţiei şi arhitecturii ”minunatului” sistem integrat. Astfel, tarifele sunt stabilite la valoarea de 3,5 lei de persoană pe lună. Volumul nu contează. La bloc, o familie plăteşte asociaţiei după numărul de persoane. La case ar trebui să se întâmple acelaşi lucru. (Chiar dacă, în mod normal volumul de gunoi generat de o gospodărie cu curte e în mod clar mai mare decât într-un apartament de bloc de 50 mp.) Dar, se pare că mulţi concetăţeni s-au obişnuit să-şi plaseze gunoaiele menajere în containerele semiingropate de la capătul străzii sau în containerul unui vecin binevoitor care are contract şi li se pare normal să fie aşa, că doar ei ”nu fac gunoi”, nu-l aruncă pe stradă. Cam asta ar fi în esenţa starea de lucruri”, a comentat el.
”Am criticat atât sistemul propus care, după ce s-au investit în el zeci de milioane de euro, în loc să funcţioneze din prima zi ca o maşină germană, este generator de poluare, insatisfacţii şi creează multe probleme. Am criticat deciziile privind amplasarea unor componente ale sistemului şi implementarea defectuoasă, asupra căreia planează încă suspiciuni de corupţie, făcută de alţi pretinşi reprezentanţi ai dreptei, nomina odiosa. Am fost şi vom rămâne criticii activităţii operatorului de servicii până când acesta îşi va onora integral promisiunile. Nu putem însă accepta faptul că cei care au înţeles că pot să nu plătească cei 3,5 lei pe lună pentru serviciile de salubrizare să fie protejaţi şi ajutaţi în continuare să profite de deficienţele sistemului încărcând în felul acesta factura pe care inevitabil vor trebui s-o plătească în final alţii. Pentru ca oraşul şi judeţul să arate aşa cum trebuie şi aşa cum ne dorim nu este suficient să punem presiune pe furnizorul de servicii de salubrizare. Dacă vrem să transformăm lumea într-un loc mai bun trebuie să ne uităm în primul rând în oglindă şi să facem acea schimbare. Sau, traducând într-un jargon prizabil suporterilor dreptei politice fără contract, trebuie să înţelegem că trebuie să plătim pentru serviciile de care beneficiem”, a concluzionat Alexandru Toniuc.
Pai de unde sa incaseze daca ei nu au umblat sa faca contracte.. Sunt o gramada de persoane care locuiesc in bistrita in zone centrale care nu au contract… Dar se pare ca nu vedeti imaginea de ansamblu… Au facut putine contracte sa incaseze putin cu buna stiinta… In primul rand sa Nu aiba cantitati sa poata sa mareasca tarifele la depozitare, ulterior sa mareasca tarifele la colectare si nu in ultimul rand sa faciliteze taxa speciala de salubritate! Un plan bine stabilit! E un lant care fara o veriga nu functioneaza… Si uite asa a intrat pe piata o firma cu preturi mici ca ulterior sa se alinieze la preturi normale.. Cu un risc evident… O pierdere in primul an… Dar restul 20?
P.S: taxa de salubritate e normala si corecta de altfel!
Sigur ca fiecare cetatean, deci persoana fizica trebuie sa plateasca, in cazul firmelor fiind o cu totul alta poveste, dar n-am inteles de ce este problema primariei deci a noastra a tuturor situatia actuala generata de incopetenta si lipsa de viziune a tuturor celor implicati ca sa nu mai vorbim de smecheria celor de la vitalia (au ofertat un pret foarte mic doar ca sa castige licitatia crezand ca le va merge cu contracte aditionale ulterioare de marire a pretului). N-am inteles de ce sa fie cumva problema noastra a bistritenilor faptul ca cineva a estimat cu 20% mai putini oameni decat sunt in realitate. Cinveva inseamna ca nu si-a facut treaba si acela sa plateasca, fiindca altfel suntem plini de studii de fezabilitate si de rentabilitate… N-am inteles de ce e problema noastra a bistritenilor faptul ca vitalia a oferit acelasi pret, de 3,5 lei / persoana, atat pentru cei din oras cat si pentru cei de la case, care, in marea lor majoritate sunt oameni instariti care au decis sa se retraga putin din aglomeratia orasului asumandu-si niste costuri suplimentare fata de cei care indura praful, zgomotul, noxele orasului. Concluzia e ca m-am saturat sa tot „platim” noi „fraieri” de rand pentru incompetenta, lipsa de viziune, lenea si nu in ultimul rand ticalosia unora. Acest mod de abordare, de a face lucrurile a fost folosit in mod barbar in perioada dictaturii socialiste si vad ca nu s-a renuntat deloc la el nici dupa 25 de ani de smecherie capitalista…
Vali, hai sa-ti explic de ce e si problema ta: daca 20% dintre bistriteni nu au contracte (asta inseamna vreo 15.000 oameni) cu Vitalia, implicit 20% dintre deseuri vor ramane necolectate. Corect? Nu, pentru ca oamenii aia tot in tomberoanele Vitaliei isi arunca deseurile si sunt transportate vrand-nevrand la statiile de sortare si transfer, dar sunt transportate gratuit. Practic, in momentul de fata, Vitalia transporta, de exemplu 10 tone de deseuri pe lune din Bistrita, pentru costul a 8 tone. Ei uite de asta trebuie sa creasca tarifele! De asta si din cauza faptului ca Vitalia nu are cum obliga bistritenii sa incheie contracte si nici nu poate pune cartele de acces la tomberoane.
multa discutie…. ….ptr. nimic.
D-l Toniuc vireaza puternic la stanga??
Eu nu pot sa concep cum Vitalia a castigat licitatia pe 20 de ani…daca rasare o firma ce va face acelas lucru la juma de pret, stam si asteptam 20 de ani?
Iar de castigat a castigat licitatia cu un pret, ma gandesc.
In plus, nu vad de ce Primaria ar trebui sa devina un fel de creditor.
Presupun ca, in viziunea dumneavoastra, dreapta e cea reprezentata de cei care au aprobat si implementat sistemul actual. De personaje care ramanand in acelasi partid au aprobat renuntarea la sistemul concurential (fiind atunci in internationala socialista) apoi au irosit milioane de euro ca sa inchida gropi de gunoi deja inchise, si-au tras salarii generoase tot de la stat ca sa gireze lucrari de mantuiala si sa acumuleze intarzieri de ani de zile timp in care gunoaiele s-au adunat din nou pe malul Bistritei. Proiectul si contractul actual a fost contestat doar de actualul primar in timp ce reprezentantii dreptei au votat impotriva cererii noastre de a fi carate gunoaiele de pe malul Bistritei. In timp ce nu catadicsesc sa plateasca 3,5 lei pe luna – asemenea celor care fura curent sau semnal de la cablu tv – asteapta sa primeasca slujbe si contracte de la exact blamatul operator. Eu, in calitate de reprezentant al partidului ecologist am facut totdeauna ceea ce a depins de mine ca lucrurile sa mearga mai bine, dupa priceperea mea si in sensul celor promise in campania electorala. Am incercat sa inteleg lucrurile, si sa vin cu propuneri si argumente rationale in toate chestiunile care s-au dezbatut in consiliul local. Daca in loc sa discutam de problema in dezbatere ne intereseaza doar scheme simplificatoare si dihotomia stanga-dreapta din politica romaneasca, puteti sa considerati orice. Nu sunt interesat. Nici de fostul partid al lui Geoana nici de actualii aliati a lui Geoana. Nici de fostii aliati a lui Ponta, Udrea, Roberta nici de actualii. Si nici de toti cei care vorbesc pe plan local in numele lor. Cred ca e mult mai important sa facem ceva, fiecare la locul lui, ca sa scapam de gunoaie.
„Proiectul a căzut însă în urma opoziţiei unor pretinşi reprezentanţi ai dreptei ”
este un citat din dumneavoastra. Nu eu am initiat ‘dihotomia’ la care va referiti.
In plus, mult mai important, am ridicat niste probleme strict la obiectul contractului, asupra carora nu v-ati aplecat. Mai reflectati…
Nu s-a pus nici problema modificarii tarifului si nici n-a fost vorba ca Primaria sa devina un fel de creditor. Din pacate asupra contractului noi nu putem sa intervenim in mod direct puterea de dinaintea anului 2008 transmitand gestiunea serviciului catre Consiliului Judeţean. Partile contractului fiind ADI Deşeuri BN şi Vitalia. Am spus insa si sustin in continuare ca, trebuie sa presam ca toate obligatiile asumate de catre operator sa fie respectate si daca nu obtinem satisfactie trebuie sa investigam inclusiv posibilitatea rezilierii acestuia. Eu, cred ca sunt mai indreptatit sa cer asta decat cei care au girat si au implementat proiectul. Pana atunci insa si utilizatorii trebuie sa plateasca. Intr-o forma sau alta. In Consiliul insa in loc sa incercam sa rezolvam ce se poate avem in majoritatea cazurilor doar o lupta stanga-dreapta absurda. Avand in vedere actuala balanta din consiliu votul ecologistilor conteaza. Initial proiectul a cazut si ca urmare a votului nostru. Am lucrat insa asupra proiectului impreuna cu toti cei interesati, am ajuns la o varianta pe care o consider corecta si l-am votat. Era cred de datoria mea sa exprim in mod public argumentele care au condus la schimbarea pozitiei noastre. Daca asta inseamna pentru dumneavoastra viraj puternic spre stanga, so be it. „Dreapta” a manifestat insa o atitudine irationala, absurda si obstructionista pe care nu doresc s-o imbratisez in nici un fel.
cum vine asta… sărăcimea din blocurile comuniste din centrul oraşului să susţină factura proprietarilor vilelor situate la periferie …????? adica eu daca merg o statie de autobuz platesc transportul „boului” ce merge 3 statii????? sau daca stau intr-o zona mai retrasa clasa B de impozitare platesc impozit pe cladire celui ce sta intr-o zona mai apropiata de centru aflat in aceeasi zona de B de impozitare?…….sau eu daca platesc impozit un leu acum pe teren inseamna ca-ti platesc tie contributia de consilier sa-ti poti cumparea hartie igienica sa o folosesti cand mergi la veceu??? NOooo….uite ca nu o sa mai platesc sa vad cu ce te mai stergi???? esti paradoxal cateodata asa cum e si comentariul meu! (nu poti face un pret unic fara sa folosesti integrala traiectoriei derivate la viteza)
-dupa cate stiu eu, tariful a fost modificat si se doreste inca o modificare
-daca nu puteti interveni direct asupra contractului, nu inteleg cum ati lucrart asupra proiectului 🙂 Glumesc.
-daca cei care nu isi fac contract cu Vitalia nu isi vor plati la timp taxa speciala Primaria va fi pasuita de Vitalia? Sa fim seriosi.
-Vitalia ar putea renunta la a intocmi noi contracte, bazandu-se pe Primarie si pe acesta taxa.
-nu cred ca exista un consilier care sa fie impotriva unei taxe de salubrizare.
– tariful nu a fost modificat.
– nu putem interveni asupra contractului. Am lucrat asupra proiectului si l-am modificat substantial.
– nu, primaria nu va fi pasuita. dar, primaria va plati din taxele incasate. Daca nu incaseaza nu va plati. Deci, tot aia e.
– probabil ca vitalia va renunta la a intocmi noi contracte. Oricum daca un an de zile nu i-a convins… Pentru utilizatorul care, pana acum nu a incheiat contract e mai simplu insa sa plateasca 42 de lei la primarie o data sau in doua transe decat sa faca drumuri in fiecare luna la casieriile operatorului ca sa plateasca facturi de 3,5 lei. Eu, sa fi fost in situatia de a alege daca vreau contract sau sa platesc taxa la primarie, as alege taxa. Asociatia noastra insa are contract.
– exista 9 consilieri care nu vor taxa. Dintre ei unii, un an de zile n-au catadicsit sa plateasca serviciile de salubrizare cu toate ca indemnizatia de sedinta pe o singura luna ar fi suficienta ca sa-si plateasca transportul gunoiului pe 10 ani. De aia au si votat impotriva.
Exista 9 consilieri care nu vor taxa in conditiile date. Nu cred ca nu-s de acord in principiu cu ea.
Daca cetateanul nu plateste primariei credeti ca Vitalia nu va dori sa incaseze taxa aferenta? 🙂
In sfarsit, remarca de la final cu motivul pentru care unii nu vor sa adopte taxa eu unul nu as fi facut-o. Nu va face cinste.
Taxa se refera in mod evident doar la utilizatorii fara contract. Proiectul creaza o procedura in acest sens care da posibilitatea incheierii contractelor in orice moment si trecerii in acest fel de la taxa la contract. Nu cred ca acest lucru se va intampla ca urmare a faptului ca operatorul nu are un sistem de plata efficient.
no va dati seama cu ce profesionalism si gindire se lucreaza in CL si CJ ? te doare mintea si capul. toti sint unu# si unu.
Nu ai cum sa inchei contracte cu oameni care refuza sa deschida usa ! Pt ca asa procedeaza cei care nu doresc sa plateasca la Vitalia. Acestia nu plateau nici la Urbana , fiti siguri ! Nu au avut niciodata contract, am platit noi ceialti pt ei ! Si atunci singura solutie este ca Primaria sa-i oblige cumva , altfel nu vor plati si vor arunca pe ascuns gunoiul , e greu de priceput ?
In cazul asta eu in locul Vitaliei spuneam ca nimeni n-a deschis usa.
Iar primaria prelua intreaga parte ce tine de incasari. Ce convenabil pentru o firma privata sa se debaraseze de bataia de cap cu chitante, facturi, varsat bani la banci etc.
Ok, o facem, dar in cazul asta scadem pretul stabilit la licitatie.
Atentie Domnule Toniuc… Tariful la depozitare este modificat deja! Si evident urmeaza o majorare si la partea de colectare… Care de altfel se va discuta in 5 mai in cadrul ADI!
Daca nu stiti nu dezinformati va rugam frumos…macar dumneavoastra!
Plus de asta ar trebui sa scada tarifele vitalia in urma taxei.. Ei au bugetat activitatea cu niste agenti incasatori ( cateva zeci la numar) care vor disparea… De ce nu scade tariful proportional cu scaderea costurilor… Atentie ca asta schimba regulule jocului din nou si miroase a DNA!
Va rugam din nou…daca nu intelegeti nu dezinformati!
Tariful de depozitare deocamdata nu a condus la modificarea tarifului la utilizatori persoane fizice care a ramas la 3,5 lei. Despre asta era vorba. De ce dezinformez?
Nu stiu ce se intampla in bucataria operatorului. Ceea ce spuneti dvs este corect. Ar trebui sa le scada niste costuri avand in vedere ca administratia doreste sa-i serveasca. Nu stiu cat mai poate sa scada sub 3,5 lei/pers/luna. Realitatea e ca, mai devreme sau mai tarziu o sa creasca din motivele enumerate deja de mine.
In privinta legalitatii fiti convins ca m-am edificat. De o luna si jumatate cam asta fac. Daca dumneavoastra intelegeti mai bine, sunteti invitatul meu la comisia juridica si puneti argumentele pe masa. In persoana sau scrieti Consiliului Local. Ca, doar asa cu commenturi nu se schimba nimic. Ramanem doar la nivelul de carcoteala si lamentatie mioritica. Asta, daca ne intereseaza cu adevarat subiectul si, ne intereseaza sa facem in chestiunile care ne privesc. Daca nu, e bine si asa.
Suntem necivilizati si murdari , proiectul european nu se poate implementa cu vorba buna . Trebuie obligati oamenii sa plateasca , altfel nu o fac. La gunoi nu este ca la alte utilitati gen gaz sau curent electric , pe care ti le taie daca nu platesti . In cazul acesta, gunoiul se arunca la gramada si nu stie nimeni ca nu ai contract ! Si oamenii de nimic profita de asta . La tara e si mai rau, arunca gunoaiele in ape , care ne otravesc apoi pe toti ! Solutia este sa ii oblige Primaria ,alta cale nu este ca sa avem curatenie !
un comentac pe nume sergiu ne face pe noi si pe Balan, oligofreni, pt. ca suntem voluntari si strangem gunoaie dupa altii. Cat de curand o sa incheiem si cu aceste actiuni, ca intr-o tara de rahat cu oameni ca sergiu, primesti de la ei ocara si cuvinte grele.
Nu stiu cum sunt containerele pentru hartie si plastic in alte parti dar aici pe Toporasilor,unde arunc gunoiul,ele au o fanta relativ mica prin care trebuie sa arunci pet-urile si cartoanele.Daca vrei sa colectezi selectiv gunoiul si dupa o saptamana vii cu un sac de pet-uri si unul de hartie esti nevoit ori sa-i golesti bucata cu bucata ori sa-i arunci in containerul de resturi menajere care are o gura mai mare.As vrea o lamurire in acest sens de la Vitalia,cum procedam:vin cu punga de gunoi si o sortez la fata locului sau este o alta metoda de colectare pe care nu o stiu?
Acelasi tip de containere , cu deschidere mica sunt si in Italia. Ideea e ca trebuie sa iti tai cartoanele de acasa, iar Pet-urile sa le strangi ca sa iasa aerul din ele. Altfel se umple f repede containerul si nu asta e ideea . La inceput si mie mi s-a parut greu , dar daca vrem un mediu mai curat trebuie sa facem si noi ceva pt asta. La nemti , pachetul de tigari se desface in 3 parti si se pune in 3 pubele diferentiate. Sa nu credeti ca ii plateste firma de colectare pt asta , nu , sunt amendati de Primarie daca nu procedeaza asa.Incet, ajungem si noi pe drumul bun !
Eu cred ca pentru partea de pet-uri si cartoane ar trebui gasita o solutie de predare a acestora la niste centre de colectare unde sa poti primi niste bani mai multi per kilogram.Cred ca e singura modalitate de a scapa de mizeria asta care ne inconjoara pentru ca resturile reciclabile vor deveni valoroase si te vei gandi de doua ori daca sa le arunci sau sa castigi niste bani din ele.La fel si cele aruncate,vor fi mai multi doritori care sa le adune si sa le vanda pentru ca le va fi rentabil sa faca lucrul asta.Acuma de unde bani sa platesti deseurile?Am cumparat luna trecuta un monitor pc si am platit 16 lei taxa verde.Unde se duc banii astia?N-am putea plati un pic mai mult pentru fiecare produs ambalat iar banii acestia sa ajunga la cei care predau deseurile la centrele de colectare?
Practic daca colectezi ,iti recuperezi banii dati in plus pe produse,nu ai pierde nimic.