Viitorii absolvenți de clasa a VIII-a vor, în proporție de 84%, să învețe în licee și școli profesionale din județ, arată un studiu privind orientarea școlară realizat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud care a centralizat răspunsurile online primite de la 1146 de elevi.
Dintre aceștia, 921 (80.36%) vor să se înscrie la licee, 134 (11.69%) în școli profesionale din județ, 40 (3.49%) în licee și școli profesionale din alte județe, iar 51 (4.45%) sunt nehotărâți.
Centralizarea opțiunilor elevilor a condus la realizarea unei ierarhii a liceelor, bazată exclusiv pe numărul de elevi care și-au exprimat dorința de a-și continua studiile la un anumit liceu.
Pe locul întâi în opțiunile lor este Colegiul Național ”Andrei Mureșanu” Bistrița, urmat de Colegiul Național ”Liviu Rebreanu” Bistrița, Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud, Liceul Toretic ,”Solomon Haliță” Sângeorz-Băi și Liceul Teoretic ,,Radu Petrescu” Prundu-Bârgăului.
Conform răspunsuriolor date de elevi, cele mai căutate specializări sunt:
FILIERA TEORETICĂ:
• Ştiinte ale naturii din cadrul Liceul Teoretic Sanitar Bistriţa;
• Ştiinte Sociale din cadrul C. N. ”Andrei Mureșanu” Bistriţa;
• Filologie din cadrul C. N. ”Andrei Mureșanu” Bistriţa;
• Matematică-Informatică din cadrul C. N. ”Liviu Rebreanu” Bistriţa;
• Economic din cadrul C. N. ”Andrei Mureșanu” Bistriţa;
FILIERA VOCAŢIONALĂ:
• Sportiv din cadrul Liceul cu Program Sportiv Bistriţa;
• Pedagogic din cadrul Liceului de Muzică ”Tudor Jarda” Bistriţa;
FILIERA TEHNOLOGICĂ:
• Mecanică din cadrul Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” Bistriţa;
ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL:
- Mecanic auto din cadrul Liceul Tehnologic ”Grigore Moisil” Bistrița
- Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație din cadrul Liceului
Tehnologic de Servicii, Bistrița; - Frizer-coafor-manichiurist–pedichiurist din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii Bistrița;
- Bucătar din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii Bistrița
- Pădurar din cadrul Colegiului Silvic Transilvania;
- Comerciant vânzător din cadrul Liceul Tehnologic ,,H. Coandă” Beclean.
Potrivit sursei citate, 13% dintre elevii care și-au exprimat opţiunea de continuare a studiilor la licee și școli profesionale din judeţ au ales varianta învăţământului profesional, unde cele mai multe opțiuni se îndreaptă către specializarea mecanică – 36% dintre elevi dorind să îmbrățișeze acest domeniu. Următoarele opțiuni sunt pentru specializări din domeniul esteticii și igienei corpului omenesc – frizer/coafor/manichiurist/pedichiurist (9%) și din domeniul turism și alimentație -ospătar/patiser (13%). Alte specializări interesante în opțiunea elevilor sunt pădurar (9%), comerciant-vânzător (8%) și operator mașini cu comandă numerică (7%).
Procentul elevilor care NU au luat o decizie în ceea ce priveşte continuarea studiilor este de 4 %. Acestor elevi li se adresează, cu prioritate, activităţile de consiliere şi orientare din şcoli.
Elevii ar vrea , daca ar putea… Atata timp cat admiterea nu se face prin examen ci prin asa numitul „concurs de dosare” , este bine ca fiecare sa-si aprecieze corect sansele.Studiul nu ne spune daca a existat o intrebare in legatura cu mediile de absolvire din clasele anterioare.Daca era pusa , ar fi fost corect ca studiul sa arate si optiunile in functie de aceste note.S-AR VEDEA DIFERENTA DINTRE VISE SI REALITATE. Legislatia in domeniu ar trebui sa impuna o medie minima de admitere in licee iar numarul locurilor sa nu tina seama neaparat de numarul de sali de clasa si de numarul profesorilor.Dupa parerea mea acest studiu trebuia sa informeze publicul si mai ales pe parinti si elevi despre numarul real de locuri la licee si scoli profesionale.Totusi , eu nu sunt expert in probleme de invatamant nici in politici publice.Deocamdata la noi este mare rusine , mai ales pentru parinti , ca elevii sa-si continue studiile la scoli profesionale.Intre cele doua razboaie mondiale invatatorii satelor tineau un fel de fise in care faceau diverse insemnari in legatura cu aptitudinile si vocatiile elevilor iar la absolvirea scolii (de 7 clase , fireste) parintii primeau un mic rezumat cu aprecierea invatatorului despre vocatia copilului si daca este bine sau nu „sa-l de-a mai departe”. Daca copilul era istet dar sarac se mobiliza toata comunitatea cu popa , primarul si fruntasii satului , sa-l „tina” (sa-i asigure casa , masa , hainute) la scolile cele „inalte” de la oras.Acum situatia s-a schimbat radical .Foarte putini parinti isi doresc pentru copii lor sa urmeze o scoala profesionala.Urmare , „societatea” a marit numarul de locuri in licee , cum ar zice un manelist celebru , fara numar…Asa se face ca elevii pot intra la liceu cu medii sub 4 (patru) .Toata lumea e multumita , parintii ca au copii la liceu , profesorii ca au de lucru si societatea , in general ca are viitor si „lucrurile sunt bine asezate , pe temelii strasnice…” Desigur aceasta situatie reprezinta o anomalie a gandirii logice. Apoi „societatea” a marit (fara numar! ) locurile nebugetate la academii , institute , universitati , toate cu denumiri atragatoare , incat parintii sarmanii se zbat sa-si intretina odraslele la facultati numai si numai sa creada in sinea lor ca urmasii lor au diplome (fara numar) de absolvire si licente si masterate si …si…SUNT REALIZATI! Autobuze si trenuri intregi , pline cu studenti , se scurg intre marile centre universitare si alte orase , orasele , comune si sate .Apoi urmeaza dezamagirea crunta cand constata ca iubitii lor copii cu atatea diplome nu-si gasesc de lucru , „conform studiilor” si invinovatesc statul ca nu sunt locuri de munca suficient de bune pentru copii lor destepti si asa de mult scoliti.Despre reforma invatamantului si „Romania educata” a auzit toata lumea atat din gura (corect ar fi , din gurile …) politicienilor cat si din gura presedintelui iar realitatea palpabila o pot vedea toti cei care vreau s-o vada.Ce cred eu nu are nicio insemnatate.
Liviu Rebreanu este devansat al doilea an consecutiv de către Andrei Mureșanu, rezultat al unei lipse de viziune în promovarea și susținerea școlii de pe Bdul Republicii nr 8
Interesant , totuşi a dispărut atractivitatea Colegiului Liviu Rebreanu..la crème de la crème pe vremuri….era referința fiecărui părinte mai bine plasat social-economic….Andrei era opțiunea 2 ..
Normal ca sleg CNAM ul pentru ca acolo nu exista fitele din CNLR, iar despre calitatea actului educational nici nu are rost sa vorbim pentru ca in CNLR au ramas in mare parte numsi pilosii si sustinutii PSD ului. Profefori foarte slab pregatiti, dezinteresati si partinitori.
Doar numele i a mai ramas acestui “ prestigios” colegiu…,nici 10% nu a mai ramas din ceea ce a fost in utma cu 25-30 de ani.
Multi profesori foarte buni sunt la Infoel, Sportiv….adica cei mai normali.
Poate va ajunge opțiunea 4 dacă mai continua mult managementul performant din CNLR.
Dacă la Andrei Mureșanu profesorii ocupă posturile pe merit și știu să respecte elevii, la Liviu Rebreanu în ultimii ani însă au ajuns profesori puși din pix, fără să fi trecut printr-un concurs și care profesori, aduși în școală pe relații și recomandări, îi tratează pe elevi cu aroganță, indiferență sau lipsă de respect.
asa e … la moda e after school-ul… care se tine fata in fata chiar si in aceasta perioada
Asta se intampla cand unii profesori nu mai incurajeaza materii de științe ci educații sexuale, media, civism! În viitor nu vom mai avea fizicieni, istorici, matematicieni! se reduc ore de la materii importante si o gramada de profesori sustin scoala bazata pe semianalfabeti! Cel putin la noi la CNLR asta se intampla.
Se incurajeaza materii care ajuta elevii in viata reala si asta e o problema? Nu toti o sa se faca ingineri, dar toti o sa aiba nevoie de educatie sexuala, educatie media si civica. Cei orientati spre stiinta vor studia in facultate oricare dintre dominiile stiintei de care sunt interesati ca oricum nu se fac eu fizicieni cu 12 clase. Dar e mult mai important sa stie cum functiomeaza realitatea in care urmeaza sa traieasca dupa ce termina 12 clase.
Aceste opțiunile acestea au fost influențate, în primul rând, de lucrările de reparații de la clădirea veche a CNLR, lucrări ce vor dura ani de zile. Din cauza lor și cursurile se vor desfășura în schimburi, iar orele de după masă nu sunt convenabile.