După incendiul devastator în care a ars turnul, Biserica Evanghelică a devenit ţinta unor proiecte care mai de care mai ambiţioase. Din păcate, prea puţine dintre acestea s-au încheiat cu ceva folositor pentru construcţia în sine. În afară de teledonul organizat imediat după incendiu de Realitatea TV şi de donaţiile masive făcute de saşii din afara graniţelor, nu s-au strâns cine ştie ce bani. Reparaţiile s-au făcut în cea mai mare parte pe cheltuiala bugetului local. În rest, ne-am tot agitat în jurul clădirii, dar întrebarea este cu ce finalitate.
Zilele acestea are loc încă un festival în jurul Bisericii, aproape identic ca program cu cel medieval (paradă, târg, concerte) cu care ne-am obişnuit şi care, de la un an la altul, creşte în valoare. Organizarea lui este posibilă fiindcă cineva, Flavius Buzilă de la Hara, a depus un proiect prin care s-a ales cu circa un milion de lei bani europeni, adică zece miliarde de lei vechi. Ce se putea face cu aceşti bani? Multe. Ministerul Dezvoltării Regionale a decis că trebuie să se facă un festival pentru promovarea Bisericii Evanghelice. E foarte bine şi acest lucru, dar nu ar fi oare mai bine să o reparăm mai întâi şi apoi să o punem în valoare? Mă rog, trecem peste aceste detalii din ciclul „să punem carul înaintea boilor” fiindcă nu ar avea niciun sens să amintim că filme despre biserică s-au făcut deja nu unul, ci mai multe, că expoziţii de fotografii şi mai multe şi că nimic din toate acestea nu rezolvă însă, pe fond, problema Bisericii Evanghelice. Ea mai are nevoie de reparaţii şi acestea nu pot sta doar pe seama bugetului local. Investiţiile sunt mult prea mari.
În ce priveşte proiectul lui Flavius Buzilă, banii s-au dat, fapta e consumată. Acum haideţi să vedem ce se face cu ei. Prin vară s-a făcut o conferinţă de presă cu tema „vom face şi vom drege ce nu aţi văzut şi nu aţi mai auzit”, dar vă vom informa despre toate la momentul oportun. Apoi s-a aşternut tăcerea. Flavius Buzilă s-a gândit probabil că el e un artist prea mare ca să-şi piardă vremea cu informarea maselor într-o formă tradiţională. El comunică doar pe Facebook cu fanii.
În ultimele zile au apărut şi nişte bannere bizare prin oraş, indescifrabile, din care nu rezultă nici când are loc toată „întoarcerea spre viitor”, nici cine cântă, nici unde. Artă, ce mai!
Mulţi dintre dumneavoastră ne-aţi întrebat la ce oră cântă X şi Y. V-am fi informat mai bine dacă Flavius Buzilă s-ar fi deranjat să ne transmită un program pe ore, dar nu deţinem aşa ceva. Şi nu suntem singurii care nu au primit absolut nimic, nici măcar o invitaţie la evenimentele care au loc zilele acestea în oraş. Am aflat că funcţionarii Primăriei Bistriţa, care aveau de pregătit Ziua fără autoturism, s-au chinuit zile la rândul să afle programul făcut de Flavius Buzilă ca nu cumva să se suprapună unele acţiuni. Nu a informat nici măcar Primăria Bistriţa, care l-a lăsat să se manifeste în centru, ce are de gând să facă. Cred că acest lucru spune totul despre felul în care s-a organizat. Prost! Întrucât nu a promovat evenimentul altundeva decât pe pagina de Facebook a trupei, prima sa acţiune din proiectul „Înapoi în viitor”, parada medievală, a fost un eşec total prin prisma faptului că nu a ştiut nimeni de ea. Rămâne de văzut dacă like-urile fanilor vor conta la capitolul „promovare” când se va scrie raportul de monitorizare al proiectului.
Chiar dacă nu aveam nimic în program, nu m-aş mai fi dus să văd acelaşi lucru ca la Festivalul Medieval care creşte în valoare de la un an la altul. Atunci a avut farmec. Cetatea din lemn pusă pe pietonal a fost o adevărată surpriză. Să te învârţi iar în jurul ei mi se pare stupid. Acum nu mă mai suprinde nimic decât proasta organizare. În plus, am primit pentru astăzi o invitaţie personalizată, semnată de însuşi directorul general al Leoni, Siegfried Reichert, firma care este cel mai mare angajator şi investitor din Bistriţa-Năsăud, şi am înţeles să o onorez. Am văzut la Leoni lucruri făcute ca la carte. Mă bucur că m-am numărat printre invitaţi.
În ce priveşte restul evenimentelor organizate de Flavius Buzilă, voi merge din respect pentru dumneavoastră, cititorii care vreţi să ştiţi ce se întâmplă în oraşul în care locuiţi, nici într-un caz pentru organizatori care ne sfidează de-a dreptul. Mă mir că nu au decis să cânte de unii singuri, între patru pereţi din moment ce tac chitic în legătură cu tot ce vor să facă. Eu le-aş propune să cânte în cămară. Colac peste pupăză, au luat bani europeni să facă şi un site www.bisericaevanghelicabistrita.ro pe care au pus informaţii copiate din altă parte. Înţelegem aşadar că banii pentru promovarea Bisericii Evanghelice se duc în buzunarele unor trupe, mari, de altfel, dar pe care Bistriţa le-a mai văzut şi le-a mai ascultat.
A, încă ceva: eu nu sunt fanul nimănui şi mai sunt mulţi ca mine.
ACTUALIZARE La concertul de sâmbătă noaptea, care s-a desfăşurat după alt program decât cel anunţat pe Facebook, au fost foarte mulţi copii şi adolescenţi extrem de încântaţi că vor apărea într-un videoclip. Doar laserele au adus aminte unora sub ce pretext s-a organizat concertul. În rest, unii cu cântatul, alţii cu filmatul, Biserica tot aşa cum o ştim.
ACTUALIZARE 2 După concertul de duminică, focul de artificii a ţinut trei minute, pe ceas.
Cristiana Sabău
Din pacate nu e singurul eveniment sustinut pe bani publici( europeni sau loco-europeni) a carui promovare lasa de dorit!
As zice ca, in general, de vina e chiar conceptu;l de „bani de la buget”, de fapt bani pe care nu trebuie sa-i justifici la sange. In plus, organizatorii, chiar daca se numesc Primaria Bistrita, Cassa Loco sau Hara, au impresia(falsa in mare parte) ca sunt ori prea celebri, ori prea cunoscuti(nu-i acelasi lucru in context) ca sa promoveze un eveniment si pe alte canale decat cele proprii( Facebook sau ziarul propriu).
Si nici macar n-ar fi asa mare deranj daca ar invata din greseli, dar … canci! Totul e prezentat in asa fel incat, chiar si cu 20 de persoane prezente, pare un real succes!
Ca sa fiu in trend, TOTAYA YE!
Valoarea nu mai este certificată de mulţime. La fel ca în politică se fac preselectii si ni se oferă să alegem, spectacole „gratuite” plătite cu bani grei, sau politicieni de doi bani. Dacă se spune că Dumnezeu vorbeşte prin vocea celor mulţi, „aleşi” vor ca valorile să fie cele impuse de ei. Când manele au fost promovate, se zicea că este dorinţa ascultărorilor, cînd muzica populară este terfelită în zeci de spectacole fără bilet, se zice că românul este iubitor de frumos, acum de ce muzica uşoară să aibă o altă soartă. Când muzicienii au văzut că prezentatorii spectacolelor sunt mai bine plătiţi decât ei, s-au transformat în prezentatori si promovatori.
Cat de adevarat!
Bravo!Un articol excelent!
ACTUALIZARE 3: Si-au filmat videoclipul pe gratis:)) Ba mai mult, au mai bagat ceva bani in buzunar din toata chestia asta prost organizata.